مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
مقدمه ای درباره توسعه اقتصادی
آشنایی با مفاهیم بودجه
ارتباط بين دين و توسعه اقتصادي
اخبار روز اقتصادی و بازرگانی
عصر ما بعد توسعه
نگاهی به بیکاری و بهره وری نیروی کار در آمریکا
دقت کردید ؟؟
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
جدیدترین مطالب این بخش

شرکتهای مجازی و شبکه آنها (2)
راه‌اندازی یک شركت مجازی بسیار به نوع و سطح آماده‌سازی کار بستگی دارد که قبلاً به عنوان یک قسمت از ...

انواع شرکت‌ و مراحل ثبت شرکت (2)
شرکت مختلط سهامی، شرکتی است که تحت نام مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : شرکتهای مجازی و شبکه آنها (1)
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   116   بازدید   
تاریخ درج مطلب  23/12/1395
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

شرکتهای مجازی و شبکه آنها (1)

شرکتهای مجازی و شبکه آنها (1)

مفهوم کنونی شرکتهای مجازی همراه با مفهوم شبکه شرکتها است. شبکه شرکتها یک توافق همکاری میان شرکتها برای بهره برداری از فرصتهای تجاری موجود در به هم پیوستن شرکتها به صورت شرکت مجازی است. هدف اصلی شبکه شرکتها فراهم كردن چرخه حیات شرکتهای مجازی و محصولات تولید شده به وسیله آنها، و مدیریت این چرخه حیات است.

شرکت مجازی از ترکیب توانایی ها و قابلیتهای اصلی مختلف موجود در شبکه شکل می گیرد. شرکت مجازی دارای مشخصاتی از قبیل: فرا مرزی بودن، پراکندگی جغرافیایی، مشارکت کنندگان متغیر، برابری شرکا، استفاده از ICT و غیره است. این شرکتها همانند هر محصول دیگری دارای چرخه حیات هستند. این چرخه های حیات، معماری مرجع شرکت مجازی را شکل می دهند. از تفسیر روند ارتباط درونی و ترتیب وقوع مراحل دوره های حیات در معماری مرجع شرکت مجازی تاریخ حیات شرکت مجازی شکل می گیرد.

هر شرکت مجازی می تواند در تاریخ حیات خود مسیرهای مختلف بسیاری را طی نماید. روش شناسی شرکت مجازی فهرستی از فعالیتهای کلیدی را که برای حرکت هدفمند و کارایی شرکتهای مجازی استفاده می شوند، ارایه می کند. 

● مقدمه

مفهوم شرکت مجازی به وسیله اونوساتو و ایواتا در پاسخ به محیط صنعتی متغیر که دوره حیات خطوط محصول، کوتاه است، ارایه شد. برای مثال، از دهه ۱۹۶۰ در یک دوره ۳۰ ساله طراحی تلفن های خانگی بدون تغییر ماند: شرکتها تولید یک محصول ثابت را شروع می کردند و می دانستند که بازار ثابتی برای آن وجود دارد. با ظهور تلفن های همراه، به عنوان کالای مد، به یکباره زمان حیات خط تولید محصول، در بهترین شرایط، به چند ماه کاهش یافت. همچنین چرخه حیات محصول نیز به کمتر از یک سال کاهش یافت.

برای مقابله با این چالش، زنجیره های تامین به شکل کنسرسیوم همکاری مشترک شرکای متخصصی درآمدند که به سوی همدیگر می رفتند تا مهارت لازم برای بهره برداری از یک محصول را به دست آورند. این کنسرسیوم، به عنوان یک شرکت توسعه یافته، همانند یک شرکت مجازی بود.

چنانچه تغییرات و گرایشهای روابط درون سازمانی، شرکتها را (از سنتی تا مجازی) در طی زمان بررسی كنیم، این مثال تغییرات روابط را از زنجیره تامین به کنسرسیوم همکاری مشترک بیان می كند.

در پارادایم سازمانهای مجازی مواردی از جمله شرکت مجازی، شرکت توسعه یافته، زنجیره تامین یکپارچه، جامعه مجازی و غیره مطرح هستند. در این مقاله شرکتهای مجازی به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند. 

● مفاهیم شرکت مجازی

شبکه توافقهای مشترکی میان اعضایش در مواردی از قبیل استانداردهای معمول، رویه ها، قوانین مالکیت فکری و ICT بر قرار می سازد. بنابراین آماده سازی های زمان گیر برای ایجاد یک شرکت مجازی در هنگام رسیدن درخواستهای مشتری بسیار کوتاه می شوند. پتانسیلهای شبکه باید به گونه ای باشد که شرکتهای مجازی مختلف بتوانند برای برآوردن رضایت مشتریانی با تقاضاهای متفاوت تشکیل شوند. شبکه به دنبال تقاضاهای مشتری می گردد و انتظار می کشد و هنگامی که یک تقاضای مشخص را شناسایی نمود آنگاه پتانسیل های تجاری به وسیله شکل گیری یک شركت مجازی آشکار می شود. به این ترتیب، یک شبکه می تواند تا هنگامی که شرکتهای مجازی چند گانه ای را راه اندازی می نماید به عنوان یک هماهنگی نسبتا دراز مدت پذیرفته شود. در مقابل، شرکت‎های مجازی یک طبیعت موقت دارند.

یک شرکت مجازی می تواند به صورت "یک سیستم تحویل دادن راه حلها به مشتری که از اجماع موقت تعدادی از قابلیتهای اصلی (با قابلیت شکل گیری مجدد) تشکیل شده است" تعریف شود. شرکت مجازی از ترکیب توانایی ها و قابلیتهای اصلی مختلف موجود در شبکه شکل می گیرد (در صورت نیاز از قابلیتهای شرکای غیر شبکه ای نیز استفاده میكند). اگرچه شرکتهای مجازی شامل قابلیتهای شرکای مختلف هستند ولی عملکردشان به صورت یک شرکت واحد و شبیه شرکتهای موجود است (طبیعت مجازی بودن). به این ترتیب، مراحل تجاری به وسیله یک شرکت خاص انجام نمی شود، بلکه هر شرکتی یک گره در شرکت مجازی است که ارزشی را به زنجیره محصول می افزاید. 

● معماری مرجع شرکت مجازی

معماری مرجع شرکت مجازی شامل سه موجودیت با خاصیت بازگشتی است: یک موجودیت شبکه، یک موجودیت شرکت مجازی و یک موجودیت محصول.

معماری مرجع شرکت مجازی بیانگر گروهی از شرکتهای یک شبکه است که قادرند به وسیله واگذار کردن قابلیتهایشان در شبکه به شرکتهای مجازی تبدیل شوند. در مرحله عملیاتی شبکه، شرکتهای مجازی با تمرکز بر مشتری شکل می گیرند که موارد تحویل دادنی مورد درخواست را تولید می كنند. یک مورد تحویل دادنی بر فعالیتهای چرخه حیات چند محصول منطبق است. مراحل مورد بحث در هر شرکت مجازی با دیگری متفاوت است و به همین صورت از هر مشتری به مشتری دیگر فرق می كند. بنابراین موجودیت شرکت مجازی و موجودیت محصول در دو ردیف مختلف نمایش داده می شوند 

● روش شناسی شرکت مجازی

قسمت قبل فقط یک مثال از انواع راههای ممکن است که فعالیتها می توانند در طی تاریخ حیات آشکار شوند. در این قسمت فعالیتهای کلیدی در یک روش شناسی شرکت مجازی شرح داده می شوند. فعالیتها در تاریخ حیات مرجع و زمان دارند، ولی در روش شناسی توضیحاتی در مورد مرجع و زمان فعالیتها ارایه نمی شود. بنابراین کاربران روش شناسی، خودشان باید مشخص كنند که کدام یک از فعالیتها به موقعیت لحظه ای آنها مربوط می شود. همچنین باید مسیر زمانی و ترتیب اجرایی آنها را مشخص نماید. برای این منظور می تواند از تاریخ حیات ارایه شده الهام بگیرد، ولی همانطور که گفته شد فعالیتها می توانند در مسیرهای دیگر آشکار شوند.

در قسمت اول روش شناسی، نمای کلی فعالیتهای چرخه حیات شبکه شرکتها برای راه اندازی و مدیریت شبکه شرکتها ارایه می شود. در قسمت دوم، راه اندازی و مدیریت شرکتهای مجازی بیان می شود.

توجه شود که علاوه بر توضیحات مذکور جزئیاتی از مراحل شناسایی، مفهوم و ملزومات نیز آورده شده است. 

 راه اندازی و مدیریت شبکه شرکتها

▪ شناسایی شبکه:

هدف این فعالیت شناسایی اهداف شبکه از جمله پیشرفت آن، نوع شبکه، مرزهای آن در ارتباط با محیط داخلی و خارجی است. خروجی های اصلی این فعالیت برای شناسایی محرکها و مشوقهای کلیدی شبکه و نیز شفاف سازی اهداف کلی شبکه که چه نوع بازار و چه نوع محصولی را در بر خواهند گرفت، به کار می روند.

▪ انتخات شریک:

یک فعالیت کلیدی در هنگام آماده سازی و راه اندازی شبکه شرکتها، شناسایی و انتخاب شرکایی است که برای انجام ماموریت شبکه مشارکت خواهند نمود. انتخاب شرکا نه تنها به موقعیتهای مورد انتظار آینده بستگی دارد، بلکه به مشارکت کنندگان موجود در شرکت هدایت کننده شبکه نیز بستگی دارد. برای مشارکت در یک شبكه، شرکتها اساساً باید دارای دو قابلیت باشند: قابلیت فنی و قابلیت ائتلاف. این به معنی آن است که شرکا نه تنها باید قابلیتهای مناسبی در انجام وظایف مورد نیاز داشته باشند بلکه باید توانایی داخل شدن و مشارکت در شرکتهای مجازی را نیز دارا باشند. مثلاً اظهار دارند که توانایی مدیریت و پیاده سازی ائتلافها و توانایی ابراز رفتار و ذات ائتلاف را دارند.

▪ مشخص نمودن هرم اهداف:

برای جلوگیری از تعارضهای بالقوه میان شرکای شبکه، تلاشهایی برای استقرار و اطمینان از اینکه شرکا هرم اهداف مشترکی دارند، باید صورت گیرد. یعنی ماموریت، دیدگاه، استراتژی و اهداف شبکه تدوین شود. اگر مشخص شود که شرکای شبکه اهداف مختلفی را تعقیب می كند یا در بدترین حالت، تعارض در اهداف دارند، آنگاه موفقیت شبکه شرکتها به مخاطره می افتد.

▪ راه اندازی شبکه:

یک چالش کلیدی در مرحله عملیات شبکه شرکتها، توانایی راه اندازی شرکتهای مجازی رقابتی در یک بازه زمانی کوتاه است. یکی از وسائل کلیدی برای اجرای این مورد، فراهم نمودن شرکایی برای شبکه است که قادر به شکل دهی سریع تر و کارا تر شرکتهای مجازی متمرکز بر مشتری باشند. برای یک شبکه می توان اجزای مختلف بسیاری فراهم نمود که نوع و سطح این فراهم سازی برای یک شبکه خاص به نوع و فراوانی وظایفی که انتظار می رود شبکه انجام دهد، بستگی دارد.

▪ دستیابی به آمادگی:

هنگامی که شبکه نوع و سطح آمادگی مورد نظر خود را مشخص نمود . انواع مدل ها شناسایی و انتخاب می شوند، سپس تصمیمها و مدل ها باید در شبکه و همین طور در تمام شرکا پیاده سازی شوند. این پیاده سازی شامل راه اندازی سیستم و اجرای آن به روشی یکپارچه با سیستم های قانونی شرکا و آموزش پرسنل است.

▪ بازاریابی و فروش:

در حین عملیات شبکه شرکت، فعالیتهای بازاریابی و فروش باید انجام شوند. از جمله به دنبال مشتری های تازه بودن، پاسخ به درخواست مشتری. مذاکرات قرارداد با مشتری فعالیتهای بازاریابی (پیش جستجو کردن مشتری).

▪ راه اندازی شرکتهای مجازی:

مهمترین وظیفه یک شبکه راه اندازی شرکتهای مجازی برای پاسخ گویی به نیازهای مشتری است. این مورد به تفصیل در قسمت بعد آمده است.

▪ مدیریت شبکه:

مدیریت شبکه شرکتها شامل تمامی سطوح و انواع وظایف مدیریت شناخته شده در شرکتهای سنتی است. این مدیریت شامل نظارت مستقیم و غیر مستقیم، و نیز تصمیم گیری های سطوح استراتژیک، میانی و عملیات است. نظارت مستقیم شامل نظارت بر تصمیمهای عملیاتی و اجرای فعالیتهای مناسب برای رسیدن به اهداف است، مثلاً راه اندازی شبكه هایی که قادر به پاسخ گویی موثر به نیاز مشتری باشند، رفع اختلافات احتمالی میان شرکا و غیره. نظارت غیر مستقیم به دنبال این است که سطح و نوع آماده سازی شبکه صحیح باشد و یا فعالیتهای مناسب در هنگام نیاز به شکل گیری مجدد اجرا شوند. 

● راه اندازی و مدیریت شرکت مجازی

▪ تحلیل نیازهای مشتری:

هنگامیکه یک شریک شبکه با نیاز مشتری مواجه می شود، اولین فعالیت ارزیابی این است که آیا شبکه باید دنبال برآوردن درخواست باشد؛ یعنی روشن سازد که آیا درخواست در حیطه وظایف شبکه شرکتها قرار دارد یا نه.

انتخاب شرکا:

انتخاب شرکا برای مشارکت در شرکتهای مجازی مشخص شامل ارزیابی این مطلب است كه آیا شریک قابلیتهای مناسب را داراست. یعنی آیا دانش و تجربه لازم را برای انجام آن نوع فعالیت دارد و همچنین آیا ظرفیت لازم را در زمان خواسته شده دارد یا نه. بسیاری از موضوعات مورد توجه در انتخاب شریک در شبکه برای انتخاب شریک در شرکت مجازی نیز اهمیت دارند. البته هر قدر شرکا در شبکه بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرند نیاز کمتری به ارزیابی آنها در شرکت مجازی می باشد و بالعکس. 

▪ ساختار تقسیم کار سطح بالا:

موازی با انتخاب شرکا در شرکتهای مجازی باید یک ساختار تقسیم کار ایجاد شود. ساختار تقسیم کار در برگیرنده تقسیم نمودن محصول شرکت مجازی به موارد قابل تحویل و ارجاع هر مورد به یک شریک انتخابی است یعنی کدام شریک مسئول کدام محصول قابل تحویل است.

 


 

منبع : ماهنامه تدبیر

vista.ir

 

 

 

 

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : شرکت مجازی , مشتری ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183915
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.