مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
عصر ما بعد توسعه
نگاهی به بیکاری و بهره وری نیروی کار در آمریکا
اخبار روز اقتصادی و بازرگانی
ارتباط بين دين و توسعه اقتصادي
آشنایی با مفاهیم بودجه
مقدمه ای درباره توسعه اقتصادی
دقت کردید ؟؟
/archive/photography/0/10/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/ItMatchOnline.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
جدیدترین مطالب این بخش

منحنی امكانات توليد (1)
مهم‌ترين مفهوم در رابطه با بحث توليد چند محصول، منحنى امکانات توليد است که بعضاً به آن منحنى يا تاب...

منحنی امكانات توليد (3)
منحنی امکانات تولید اشکال مختلفی دارد که با توجه به نوع اقتصاد باهم متفاوتند: 1)محصولات رقیب؛ افزا...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : منحنی امكانات توليد (1)
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   2264   بازدید   
تاریخ درج مطلب  26/1/1393
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

منحنی امكانات توليد (1)

واحد اقتصاد تبیان زنجان-

 

Production Possibility Frontier 

مهم‌ترين مفهوم در رابطه با بحث توليد چند محصول، منحنى امکانات توليد است که بعضاً به آن منحنى يا تابع تبديل (Transformation Function) نيز مى‌گويند.

منحنی امکانات تولید، ترکیب‌های حداکثر ستانده را که اقتصاد می­تواند، با به‌کار گرفتن همه منابع موجود تولید کند، نشان می­دهد. منحنی امکانات تولید که به آن منحنی مرز نیز گفته می‌شود،

دال بر رابطه مبادله است؛ تولید مقدار بیشتری از یک کالا به‌طور ضمنی به‌معنای تولید کمتر کالای دیگر است.

نقاط بالای منحنی، داده­هایی را نشان می­دهد که از آنچه در دسترس اقتصاد است، بیشتر است. نقاط داخل منحنی بیان‌گر ناکارآمدی است. با به‌کار گرفتن کامل داده­های موجود، اقتصاد می­تواند ستانده خود را تا حد منحنی مرز، افزایش دهد.[1]

 تولیدکنندگان اقتصادی برای کسب سود بیشتر، عوامل تولیدی را به‌گونه­ای مناسب با یکدیگر ترکیب می­کنند. به‌همین جهت بخش­های عمده­ای از علم اقتصاد را مباحث تولید تشکیل می­دهد

. میزان تولیدات و ارزش اقتصادی آن، یکی از مهم‌ترین ابزار اندازه­گیری موفقیت­های اقتصادی کشورهاست.

به‌نظر ژان باتیست سی (Jean Baptiste Say: 1767-1832) اقتصاددان مکتب کلاسیک، هر کالایی هنگامی تولید تلقی می­شود که ارزش آن، برای مصرف‌کننده مساوی هزینه­های تولید باشد.

تولیدکننده­ای که کالایی را تولید کند و قادر به فروش آن نباشد، در حقیقت چیزی تولید نکرده است

از این‌رو تولید را ایجاد فایده و مطلوبیّت برای ارضای خواسته­های افراد می­دانند؛ در عین حال تولید، رشته­ای از فعالیت­های انسانی است

که عوامل تولید توسط آنها با یکدیگر ترکیب شده و کالاها و خدمات مورد نیاز افراد را فراهم می­کند. به‌عبارت ساده‌تر، تولید کردن یعنی ایجاد فواید اقتصادی جدید.[2]

فروض[3]

 برای اینکه بتوان منحنی امکانات تولید را به‌آسانی تحلیل کرد و از آن بهره گرفت، فروضی را برای آن در نظر می‌گیرند: 

1. منابع تولیدی جامعه، فقط صرف تولید دو کالای X و Y می­گردد؛ 

2. عوامل تولید در اشتغال کامل است؛

 3. کارآیی تخصیص (تخصیص منابع بیشتر به کالاهای مطلوب‌تر) وکارآیی تولید (انتخاب بهترین فن­آوری و کم هزینه­ترین شیوه تولید) در اقتصاد، موجود است؛

 4. عرضه منابع تولیدی از دو جنبه کمیّت و کیفیت، ثابت است؛ ولی امکان جانشینی نسبی بین آنها موجود است؛ 

5. در کوتاه‌مدت عمل می‌شود؛ 

6. فن­آوری ثابت است.

ترسیم منحنی (مرز) امکانات تولید[4]

نمودار زیر، مرز امکانات تولید برای دو کالای تجمّلی و ضروری را نشان می­دهد

. این نمودار، میزان عرضه این کالاها را با نمایش ترکیباتی از آن­ها که با منابع موجود اقتصاد قابل تولیدند، به تصویر کشیده است.

مثلا 10 واحد کالای تجمّلی و سه واحد کالای ضروری و یا 4 واحد کالای تجمّلی و 12 واحد کالای ضروری، می­توانند باهم تولید شوند.

ترکیبات بسیار دیگری از کالای تجملی و کالای ضروری نیز قابل تولید هستند. مرز امکانات تولید، تمام این ترکیبات را نشان می­دهد. ترکیب کالای ضروری و تجملی خارج از محدوده مرز امکانات تولید، غیر قابل تولید است؛

زیرا منابع کافی برای تولید این میزان محصول، قابل دسترس نیست.

مرز امکانات تولید، اصل اقتصادی منابع کمیاب را یادآوری می­کند که منابع کافی برای تولید همه محصولات وجود ندارد.

این کمبود، بدین معناست که باید انتخاب کنیم که قصد تولید چه مقدار از هر محصول را داریم.

شکل زیر نشان می­دهد که هر انتخاب، هزینه مخصوص به خود را دارد.

نقطه A به‌معنای این است که همه امکانات، صرف تولید کالای تجملی شده و کالای ضروری تولید نشده است و چون دو کالا، اقتصادی هستند، عدم تولید پوشاک غیر معقول است.

اگر اقتصاد در نقطه B، 10 واحد کالای تجمّلی و 3 واحد کالای ضروری تولید کند

، تولید یک واحد کالای ضروری بیشتر، به‌قیمت از دست دادن 2/1 واحد کالای تجملی خواهد بود و افزایش یک واحد کالای ضروری، به‌معنی کاهش تولید 2/1 واحد کالای تجملی است.

در این شرایط، اقتصاددانان می­گویند که هزینه‌فرصت یک واحد کالای ضروری در نقطه B، به اندازه 2/1 واحد کالای تجملی است. از سوی دیگر، اگر اقتصاد در ابتدا در نقطه C، 4 واحد کالای تجملی و 12 واحد کالای ضروری تولید کند

، تولید یک واحد بیشتر کالای ضروری هزینه­ای معادل تولید دو واحد کالای تجمّلی خواهد شد. هزینه‌فرصت یک واحد بیشتر از کالای ضروری در نقطه C، به 2 واحد کالای تجمّلی افزایش یافته است.

ایده­های مارشال (Jean Baptiste Say: 1842-1924) و ریکاردو (David Ricardo: 1772-1823) در خصوص هزینه ­های نهایی صعودی، به‌دلیل تولید بیشتر کالای ضروری در نقطه C نسبت به نقطه B، این‌گونه بیان می­کنند که هزینه‌فرصت یک واحد لباس کالای ضروری در نقطه C، نسبت به نقطه B، بالاتر است.

تبیان زنجان

منبع:پژوهه


گرد آوری: گروه اقتصاد سایت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/economy.html

پی نوشت:

[1]. بگ، دیوید، فیشر، استانلی و دورنبوش، رودیگر؛ علم اقتصاد اقتصاد خرد؛ محمدحسین تیزهوش، تهران، جنگل، 1385، چاپ اول، ص14.  

[2]. هوفمان، یورگین؛ نظریه­ها و زندگی متفکران بزرگ جهان اقتصاد، طهماسب محتشم دولتشاهی، تهران، اردیبهشت، 1367، ص85.

[3]. غضنفری، حسن؛ سهرابی، بهرام؛ اقتصاد خرد، تهران، سنجش، 1384، چاپ دوم، ص6.

[4]. نیکلسون، والتر؛ نظریه اقتصاد خرد اصول اساسی و مباحث تکمیلی، محمدمهدی عسگری، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق، 1387، ج1، ص24 تا 26. 

[5]. منکیو، گریگوری؛ مبانی اقتصاد، منوچهر عسگری، تهران، کوهسار، 1382، چاپ اول، ص26. 

[6]. دادگر، یدالله و رحمانی، تیمور؛ مبانی و اصول علم اقتصاد، قم، بوستان کتاب، 1386، چاپ هفتم، ص85تا 89.

[7]. قاسمی، عبدالرسول و شریف، مصطفی؛ اقتصاد خرد، تهران، اطلاعات، 1385، ص339 تا 344.

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : امكانات توليد , تولید , اقتصاد خرد ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

172403
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.