مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
ارتباط بين دين و توسعه اقتصادي
مقدمه ای درباره توسعه اقتصادی
عصر ما بعد توسعه
نگاهی به بیکاری و بهره وری نیروی کار در آمریکا
اخبار روز اقتصادی و بازرگانی
آشنایی با مفاهیم بودجه
دقت کردید ؟؟
/Voting/public_opinion/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/Directory/Free-Web-Submission.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

عملیات بازار باز از طریق اوراق استصناع «مشکلات و راه حل ها»-قسمت دوم
گرچه تمرکز عمده این نوشتار بر به کارگیری این اوراق برای اعمال سیاست پولی است، چارچوبی که در این مقا...

اوراق بهادار استصناع (سفارش ساخت) ابزاری برای سیاست پولی(4)
وزارتخانه‌ها و سازمان هایی که می‌خواهند طرح هایی را در سطح ملی یا منطقه ای اجرا کنند، اما اعتبارات ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : عملیات بازار باز از طریق اوراق استصناع «مشکلات و راه حل ها»-قسمت دوم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   734   بازدید   
تاریخ درج مطلب  24/10/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

عملیات بازار باز از طریق اوراق استصناع «مشکلات و راه حل ها»-قسمت دوم

عملیات بازار باز از طریق اوراق استصناع «مشکلات و راه حل ها»-قسمت دوم واحد اقتصاد تبیان زنجان-

 

3. چگونگی شکل گیری اوراق استصناع برای اعمال سیاست مالی

گرچه تمرکز عمده این نوشتار بر به کارگیری این اوراق برای اعمال سیاست پولی است، چارچوبی که در این مقاله برای اعمال این سیاست مطرح می شود، در برخی موارد باید از مجرای سیاست مالی باید عبور کند؛ از این رو به چگونگی شکل گیری اوراق استصناع برای اعمال سیاست مالی می پردازیم.

نظر به اهمیت اجرای سرمایه گذاری های زیربنایی در سطح ملّی یا منطقه ای و یا حتی محدودتر و در عین حال محدودیت اعتبارات تخصیصی لازم برای اجرای این سرمایه گذاری ها در زمان حاضر، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی که می خواهند چنین طرح هایی را اجرا کنند،

همچنین بانک های تجاری و تخصصی و مؤسسه های پولی و اعتباری می توانند با شخصیت های حقیقی یا حقوقی که به صورت مناقصه به همکاری دعوت می شوند، قرارداد استصناع امضا کنند؛ بدین گونه که سفارش ساخت طرح های بزرگ نظیر راه سازی، سد سازی، مجتمع سازی های کوچک و بزرگ یا حتی تکمیل طرح های موجود و... را به پیمانکاران بدهند در مقابل، نهادهای پیش گفته به جای پرداخت همه یا بخشی از مبالغ به صورت مبالغ نقدی،

به آنان اوراق استصناع با سررسید مشخص که طرح در آن سررسید به اتمام می رسد یا در حال اتمام است برای مثال 2 ساله، 3 ساله یا 5 ساله یا تلفیقی از آن ها به تناسب قرارداد داده می شود. طبیعی است بسته به زمان سررسید مبالغ اسمی درج شده در این اوراق بیش از مبلغ نقدی طرح (در صورتی که قرار بر پرداخت نقدی می بود) است؛

البته این اوراق در صورتی قانونی و معتبر خواهد بود که با ضمانت وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با مجوّز رسمی بانک مرکزی منتشر شود. پیمانکاران و مجریان این طرح ها پس از اخذ اوراق استصناع می توانند با منابع دیگری که احیاناً در اختیار دارند طرح را آغاز کرده، به پیش ببرند و در زمان سررسید تمام مبلغ اسمی را دریافت کنند

و در صورتی که به هر دلیل به پول نقد نیاز داشته باشند می توانند همه یا بخشی از این اوراق را در بازار ثانویه (طبق فرض، بازار ثانویه فعال وجود دارد یا باید در این زمینه آن را فعال کرد و بانک های عامل نیز طبق قانون مجاز به اعمال تنزیل درباره این اوراق باشند) بفروشند یا به بانک های عامل داده، با نرخ تنزیلی توافقی به وجوه نقد دست یابند.

اشخاص حقیقی یا حقوقی که این اوراق را در بازار ثانویه در اختیار گرفتند یا بانک عاملی که این اوراق را تنزیل کرد نیز می توانند تا سررسید صبر کرده، و مبالغ اسمی را از انتشار دهنده اوراق بطلبند و در این صورت مطابق برخی فروض و به تناسب وضعیت اقتصادی و وضعیت کسب و کار بیشترین سود را عاید خود کنند. اینان نیز در صورت نیاز به پول نقد می توانند پیش از سررسید به بازار ثانویه یا بانک های عامل دیگر مراجعه کرده، به وجوه نقدی مورد نیاز دست یابند.

با استفاده از اوراق استصناع، دولت و نهادها و سازمان های دولتی می توانند منابع لازم برای اجرای طرح های مصوب را که به طور کامل توجیه اقتصادی و ملی دارد، را تدارک دیده، به صورتی مناسب کسری بودجه در این زمینه را تأمین مالی کنند. شایان ذکر است از آن جا که سررسید این اوراق می تواند به گونه ای طراحی و تنظیم شود که متناسب با پیشرفت کار یا پس از اتمام طرح باشد و به طور طبیعی مبالغ در آن زمان به وسیله انتشار دهنده پرداخت می شود،

به دلیل همراه بودن با افزایش کالاهای تولید این طرح یا احیاناً خدمات ارائه شده و متعاقب آن رشد اقتصادی، در مقایسه با طرح هایی که دولت در طول زمان مبالغ مورد نیاز را تزریق می کند و پس از چندین سال انتظار تولید آن وارد عرصه اقتصادی می شود وجود اوراق استصناع و دریافت مبالغ در سررسید فاقد آثار منفی تورمی است یا آثار منفی بسیار اندکی بر اقتصاد خواهد داشت.

دولت می تواند با استفاده از این اوراق به تناسب موقعیت های رکودی یا رونق اقتصادی سیاست های مالی انبساطی یا انقباضی مورد نظر را اعمال کند. برای اعمال سیاست انبساطی این قراردادها امضا و سررسیدها کوتاه تر و برای اعمال سیاست انقباضی از اجرای طرح های مصوب صرف نظر می شود.

شرکت ها و مؤسسه های غیردولتی نیز می توانند در صورت دارا بودن ضمانت ها و مجوّزهای لازم از این اوراق برای تأمین مالی طرح ها و پروژه های مورد نظر استفاده کنند؛ البته این گونه تأمین مالی گرچه در مجموعه سیاست مالی دولتی نمی گنجد، همان گونه که در بخش های دیگر مقاله به آن اشاره خواهیم داشت می تواند زمینه مناسب را برای اعمال سیاست های پولی فراهم سازد و در واقع از جهت اعمال سیاست پولی نیازی نیست که این اوراق را دولت انتشار دهد یا این که با مجوّز نهادهای دولتی زیربط به وسیله شرکت ها و سازمان های غیر دولتی منتشر شود.

آنچه تاکنون مطرح شد، قرارداد استصناع مستقیم بود. در این نوع قراردادها، وزارتخانه ها و مؤسسه ها به طور مستقیم با پیمانکاران وارد مذاکره می شدند و اوراق استصناع را به خودشان می دادند؛ اما زمانی که طرح کوچک باشد یا طرح بزرگی به طرح های کوچک تبدیل شود و پیمانکاران جزء نتوانند با وزارتخانه و... به طور مستقیم وارد مذاکره شوند یا تخصّص و توان لازم را به هر جهت برای فروش اوراق استصناع در بازار ثانویه ندارند، این وزارتخانه ها می توانند با یک بانک معتبر قرارداد استصناع ببندند و اوراق استصناع را به بانک بدهند.

بانک اکنون در جایگاه واسطه خود با پیمانکاران طرف قرارداد می شود و در این صورت می تواند قرارداد استصناع دیگری با پیمانکاران جزء منعقد کند و بخشی از مبلغ را هنگام قرارداد و بخش دیگری را به صورت اقساطی و متناسب با پیشرفت کار به این پیمانکاران تحویل می شود.

بانک نیز می تواند تا سررسید اوراق استصناع صبر کند و کلّ مبلغ سررسید را از انتشار دهنده آن بطلبد یا این که با مراجعه به بازار ثانویه و با تن دادن به تنزیل و متناسب با مدت باقی مانده تا سررسید به پول نقد دست یابد و خریداران این اوراق نیز می توانند این اوراق را تا زمان سررسید نگهداری کنند یا در بازار ثانویه به فروش برسانند.

4. کاربرد اوراق استصناع در عملیات بازار باز

در صورتی که پیمانکاران اوراق استصناع را به بانک ها بفروشند یا بانک ها از بازار ثانویه این اوراق را بخرند، بانک ها می توانند تا زمان سررسید صبر کنند یا در صورت نیاز به نقدینگی با فروش این اوراق نقدینگی لازم را به دست آورند؛ اما در صورتی که با تصویب قانون، بانک ها بتوانند این اوراق را به بانک مرکزی داده، با تنزیل، وجوه مورد نیاز را از بانک مرکزی اخذ کنند، در این صورت حجم پول افزایش و سیاست انبساطی پولی تحقق می یابد.

در این چارچوب بانک مرکزی می تواند از طریق عملیات بازار باز تمام یا بخشی از این اوراق استصناع را بسته به موقعیت های اقتصادی با تنزیل بخرد و با پرداخت مبالغ مربوطه به اجرای سیاست انبساطی پولی اقدام کند؛

یعنی در وضعیت رکود اقتصادی با پرداخت قیمت بالا در مقایسه با وضعیت موجود بازار، انگیزه برای خرید این اوراق را افزایش دهد و از این طریق، حجم نقدینگی و به تبع آن مخارج کل و اعتبارات مؤسسه های پولی افزایش دهند و بالعکس در وضعیت رونق اقتصادی سیاست انقباضی پولی را اعمال کرده و اوراق را با قیمت پایین تری به مردم فروخته است و از این طریق از نقدینگی موجود در جامعه بکاهد.

روند پیش گفته در صورتی می تواند به صورت ابزار مناسبی برای سیاست های پولی در طول زمان مورد استفاده قرار گیرد که اوراق استصناع طرح های مختلف در بخش های گوناگون اقتصادی با سررسیدهای متفاوت و با تنوع گسترده ای منتشر شده باشد و همواره نیز همزمان با فرارسیدن سررسیدها، اوراق دیگری منتشر شود تا با جایگزینی برخی بر دیگری استمرار سیاستگذاری ممکن شود. و بانک مرکزی بتواند با محاسبه تفاضل خرید و فروش ها، میزان نقدینگی لازم در جامعه را با سیاست های انقباضی یا انبساطی به خوبی کنترل کند.

نویسنده: محمدنقی نظرپور (1)

منبع :کاوند، مجتبی؛ (1389)، گفتارهایی درباره اوراق بهادار اسلامی (صکوک)، تهران: دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، چاپ اول


گرد آوری: گروه اقتصاد سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/economy.html

پی نوشت :

1. عضو هیأت علمی و مدیر گروه اقتصاد دانشگاه مفید.

منابع تحقیق:

الف: منابع فارسی

1. ختائی، محمود و خاوری نژاد، ابوالفضل (1377 ش) گسترش بازارهای مالی و رشد اقتصادی ، مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس سیاست های پولی و ارزی، بی جا: ـــ .

2. صلاح منش، احمد و گودرزی، آتوسا (1383 ش) تعامل شبکه بانکی و بانک مرکزی در تعیین نرخ بهره ، مجموعه مقالات چهاردهمین کنفرانس سیاست های پولی و ارزی، بی جا: ـــ .

3. کازرونی، علی رضا (1382 ش) رابطه بین توسعه مالی و رشد اقتصادی تجربیات ایران ، مجموعه مقالات سیزدهمین کنفرانس سیاست های پولی و ارزی، بی جا: ـــ .

4. کمیجانی، اکبر (1372 ش) سیاست های پولی مناسب در جهت تثبیت فعالیت های اقتصادی، تهران: معاونت امور اقتصادی.

5. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (1382 ش) گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تهران: ـــ .

6. مجتهد، احمد (1377 ش) بررسی عوامل مؤثر بر تفاوت نرخ سود (Spread) در ایران ، مجموعه مقالات چهاردهمین کنفرانس سیاست های پولی و ارزی، بی جا: ـــ .

7. مومن، محمد (1376 ش) استصناع (قرارداد سفارش ساخت) مجله فقه اهل بیت (علیهم السلام)، ش 11-12.

8. نظرپور، محمدنقی (1384 ش) اوراق بهادار استصناع (سفارش ساخت) ابزاری برای سیاست پولی ، فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، ش 20.

9. هاشمی شاهرودی، سید محمود (1378 ش) استصناع ، مجله فقه اهل بیت (علیهم السلام)، ش 20-19.

10. هدایتی، سید علی اصغر و همکاران (1384 ش) عملیات بانکی داخلی 2 (تخصیص منابع)، تهران: مؤسسه عالی بانکداری ایران.

ب. عربی

1. ابن اثیر، مبارک بن محمد (1422 ش) النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، بیروت: دارالمعرفه.

2. اشقر، محمد سلیمان و ابورخیه، ماجد محمد (1418 ق) بحوث فقهیه فی قضایا معاصره، لاردن: دارالنفایس.

3. بوطی، محمد توفیق رمضان (1418 ق) البیوع الشایعه، دمشق: دارالفکر.

4. زحیلی، وهبه (1423 ق) المعاملات المالیه المعاصرة، لبنان: دارالفکر المعاصر.

5. سرخسی، شمس الدین (بی تا) کتاب المبسوط، بیروت: دارالمعارف.

6. شافعی، محمد بن ادریس (1422 ق) الام، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.

7. طوسی، محمد بن حسین (1411 ق)، الخلاف، ج 3، بی جا: مؤسسه النشر الاسلامی.

8. ـــــ (1422 ق) المبسوط فی الفقه الامامیه، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه.

9. طهماز، عبدالحمید محمود (بی تا) الفقه الحنفی فی ثوبه الجدید، سوریه: دارالقلم.

10. عویش، عبدالحلیم (1426 ق) موسوعة الفقه الاسلامی المعاصر، قاهره: دارالوفاء.

11. قره داغی، علی محیی الدین علی (1422 ق) بحوث فی فقه المعاملات المالیه المعاصره، بیروت: دارالبشایر الاسلامیه.

12. ــــ (1423 ق) بحوث فی الاقتصاد الاسلامی، بیروت: دارالبشایر الاسلامیه.

13. ــــ (1412 ق) مجله ی مجمع الفقه الاسلامی، الدوره السابعه لموتمر مجمع الفقه الاسلامی المجلد السابق، الجزء الثانی.

14. نجفی، شیخ محمد حسن (1398 ق) جواهر الکلام، ج 35، تهران: المکتبه الاسلامیه.

15. وزارة الاوقاف و الشئون الاسلامیه الکویت (1425 ق) الموسوعه الفقهیه، الجزء الثالث، بی جا: ـــ.

ج. انگلیسی

1. Fry, Maxwell J, Money, Interest, and Banking in Economic Development, the Johns Hopkins University Press 1995.

2. Fry, Maxwell J, Emancipating the Banking System and Developing Markets For Government Debt, Routledge, Landon and New York 1997

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

182907
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.