مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
عصر ما بعد توسعه
آشنایی با مفاهیم بودجه
ارتباط بين دين و توسعه اقتصادي
اخبار روز اقتصادی و بازرگانی
مقدمه ای درباره توسعه اقتصادی
نگاهی به بیکاری و بهره وری نیروی کار در آمریکا
دقت کردید ؟؟
/archive/photography/0/10/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/Voting/public_opinion/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/ItMatchOnline.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
جدیدترین مطالب این بخش

ضمانتنامه های بدون سقف
نقش دولت در یک قرن گذشته دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. با اشاعه و توسعه سریع فنّاوری، انفجار ج...

آثار بانکداری اسلامی در تورم
تورم درکشورهای مختلف تابعی ازعوامل گوناگون است،امادریک تقسیم بندی کلی می توان علل تورم را به دو دست...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : جای خالی یک برند در نظام بانکی ایران
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   520   بازدید   
تاریخ درج مطلب  24/10/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

جای خالی یک برند در نظام بانکی ایران

جای خالی یک برند در نظام بانکی ایران واحد اقتصاد تبیان زنجان-

 

 

چرا در قانون بانکداری بدون ربا چیزی به نام بانکداری اخلاقی نداریم؟‬

سابقه ی وضع ضوابط اخلاقی در بین اصحاب تخصص ها و مشاغل، به هزاران سال پیش می رسد. سوگندنامه های پزشکان، قاضیان، بنایان، معماران و امثال آن ها، نمونه هایی از این اسناد هستند. از چهار سده پیش در داخل گیلدها و اصناف اروپایی، میثاق نامه های اخلاقی تدوین و تعهد شده است که اعضای گیلد یا صنف از اقدام به بعضی از امور امتناع ورزند و نسبت به انجام برخی رفتارها آن ها را ملزم می کند. چندین قرن پیش از آن نیز در ایران بین پیشه وران اخوان الصفا، چنین میثاق هایی به نام فتوت نامه برقرار بوده و همه ی جوانمردان به آن ها سوگند می خورده اند تا رعایت جانب منافع و حقوق جامعه و ضعیفان را بنمایند.

یکی از مهم ترین نهادها و سازمان هایی که امروزه در پی کسب برند اخلاقی اند، بانک ها هستند. در برخی از کشورهای جهان، توجه بسیار زیادی به این مقوله شده و از حیث مطالعات نظری و نیز عملیاتی و اجرایی، جزء اولویت های بسیاری از نظام های بانکی قرار گرفته است. به عنوان مثال، از جمله نهادها و بانک هایی که تحت این عنوان قرار گرفته اند، می توان به شور بانک،[1] آر.اس.اف سوشیال فایننس،[2] آلیانس بنکشیر،[3] تی سی اف بانک[4] و وینرایت بانک[5] در آمریکا، بانک تعاونی،[6] رلیانس بانک ،[7] شرد اینترست[8] در انگلستان، جی.ال.اس ­بانک[9] و اتیک ­بانک[10] در آلمان، سیتیزنس بانک[11] و ونسیتی بانک[12] در کانادا، تریودوس بانک[13] و رابو بانک[14] در هلند، بنکا اتیکا[15] در ایتالیا، بانک تعاونی اعتبار[16] در فرانسه، می بانک[17] در مالزی و گرامین بانک[18] در بنگلادش اشاره داشت.

با نگاهی به سوابق و فعالیت های اخلاقی این دسته از بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری درمی یابیم که رعایت اخلاق در نظام بانکداری می تواند اقسام مختلفی داشته باشد. یک نوع آن رعایت اخلاق در ادای حقوق کارمندان بانک توسط مدیران و مقامات ارشد بانک است. احترام به تلاش ها و زحمات کارمندان، عدم اعمال تبعیض بین آنان، شایسته سالاری در جذب و ارتقای شغلی، برقراری و اجرای نظام تنبیه و پاداش منصفانه، فراهم سازی امکانات و تسهیلات لازم شغلی، اطلاع رسانی به موقع و صحیح از حقوق و مزایایی که به آنان تعلق می گیرد، از جمله ی این موارد است.

دسته ی دیگر از رعایت اخلاق در نظام بانکداری، به رعایت حقوق مشتریان بانکی برمی گردد. یک بانک اخلاق مدار به وقت مشتریان احترام می گذارد. در برخورد با آنان خوش برخورد، مهربان، صادق، بااحترام و مؤدب است. اطلاعات لازم و مفید را به نحو مناسب در اختیار آنان قرار می دهد. تمامی خدمات، محصولات، امکانات، امتیازها، تغییر آیین نامه-های مرتبط با مشتریان خود را به صورت شفاف و به دور از تبعیض اطلاع رسانی می نماید.

حافظ اسرار و اطلاعات شخصی مشتریان است. در معاملات بانکی به نحوی رفتار می نماید که از حقوق مشتریان صیانت گردد. از اسم، نشانی، شماره تلفن و دیگر مشخصات آنان در راه بازاریابی و تبلیغات سوءاستفاده نمی نماید و به طور مستمر، گزارشی از نحوه ی استفاده از وجوه و سرمایه های مشتریان را به اطلاع آنان می رساند.

جنبه ی دیگر رعایت اخلاق در نظام بانکداری، مربوط به مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است. یک بانک اخلاقی نسبت به مسائل محیطی تأمین مالی های خود حساس است. این بانک هیچ گاه یک بنگاه و یا تولیدی آلاینده ی هوا و یا آب های زیرزمینی را تأمین مالی نمی کند، بلکه از سوی دیگر، عمده ی تأمین مالی این نوع بانک متوجه بنگاه هایی است که به تولید مواد پاک، بهداشتی و سازگار با محیط زیست مشغول بوده و منافع بین نسلی و منابع طبیعی را با خطر مواجه نمی سازند.

همچنین تأمین مالی فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و مذهبی، از دیگر دغدغه های یک بانک اخلاقی به شمار می آید. اعطای تسهیلات به متقاضیان کم بضاعت و بدون وثیقه ی بانکی، که عمدتاً خواهان وام های خرد هستند، توجه به مناطق محروم جامعه و توانمندسازی تعاونی ها و بنگاه های کوچک و متوسط، از دیگر مسائل پیش روی یک بانک اخلاقی است.

اجرای بانکداری اخلاقی از سه منظر برای بانک های فعال در این حوزه، کسب سود و مزیت اقتصادی می نماید.

منظر اول، حفظ مشتریان و افزایش وفاداری آنان و نیز جذب مشتریان جدید به واسطه ی رعایت اخلاق مشتری مداری و کسب رضایت مندی بیشتر آنان است. بدیهی است افزایش تعداد مشتریان موجب سودآوری بیشتر بانک ها می گردد.

منظر دوم، کاهش خطاهای سهوی و عمدی کارکنان و اجتناب از هزینه های حاصل از ریسک های عملیاتی است. تحقیقات نیز این حقیقت را به اثبات رسانیده است که رعایت حقوق کارکنان و آموزش و پرورش آنان، موجب توانمندسازی آنان، کاهش خطاها و اشتباهات آنان و در نهایت، موجب کاهش بخشی از هزینه های عملیاتی می گردد.

منظر سوم، حمایت و توجه نهادهای بالادستی همچون بانک مرکزی است. این نهادهای حاکمیتی می توانند با ارائه ی بسته های تشویقی و حمایتی در ابعاد حقوقی و اقتصادی، بانک های متعهد به اصول اخلاقی را مورد تشویق و ترغیب قرار داده و از این رو، فرصت های سودآوری بیشتری را برای آنان نسبت به رقبای غیرفعال در این بخش، فراهم سازند.

اما در نظام بانکداری بدون ربای کشور ما، چقدر به این مباحث توجه می شود؟

با نگاهی به قانون عملیات بانکداری بدون ربا درمی یابیم که در این قانون، به صورت دقیق و معین، حرفی از اصول و شاخص های اخلاقی و یا مفهومی به نام بانکداری اخلاقی به میان نیامده است، اما با نظر به اسناد بالادستی، همچون سیاست های کلی نظام اداری کشور، فرمان هشت ماده ای مبارزه با مفاسد اقتصادی، قانون خدمات کشوری، قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، قوانین و مقررات اداری و استخدامی (قانون استخدام کشوری)، مقررات صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب، قانون رسیدگی به تخلفات اداری و... شاهد موارد عینی از موازین و اصول اخلاقی در رفتارهای اداری و سازمانی خواهیم بود.

به عنوان نمونه، ماده ی هشتم قانون رسیدگی به تخلفات اداری، مواردی غیراخلاقی همچون ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آن ها بدون دلیل، اخاذی، اختلاس، تبعیض یا اعمال غرض یا روابط غیراداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص، ترک خدمت در خلال ساعات موظف اداری، تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی، ایراد خسارات به اموال دولتی، افشای اسرار و اسناد محرمانه ی اداری، سرپیچی از اجرای دستورهای مقام های بالاتر در حدود وظایف اداری، ارائه ی گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری، رعایت نکردن حجاب اسلامی و شئون و شعائر اسلامی، سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری و... را از جمله مصادیق تخلف اداری برمی شمارد.

گرچه نظام بانکی کشور متعهد به اجرای اسناد بالادستی است و همواره سعی داشته است مجری منشورهای اخلاقی مدون خود باشد، اما یک پیشنهاد مطلوب برای ترویج ادبیات بانکداری اخلاقی و نهادینه سازی بیشتر این فرهنگ مفید و مؤثر در نظام بانکی کشور، آن است که بانک مرکزی با تدوین مجموعه ای از کدهای بانکداری اخلاقی، آن را جهت اجرا، به شبکه ی بانکی ارائه دهد. تدوین و ابلاغ این کدها و در ادامه، نظارت و ارزیابی و رتبه بندی بانک ها، قادر خواهد بود رقابتی در بین بانک ها در انجام فعالیت های اخلاق مدار جهت کسب رتبه های برتر به وجود آورد.

بدین طریق، افزون بر محاسن پیش گفته ی اجرای بانکداری اخلاقی، انگیزه ی شبکه ی بانکی در کسب برند بانکداری اخلاقی از سوی نهادهای بالادستی همچون بانک مرکزی و جذب مشتریان بیشتر به واسطه ی ابعاد تبلیغاتی کسب این رتبه، موجب خواهد شد که اخلاق مداری با توسعه و جدیت بیشتری در نظام بانکی کشور پیگیری شود.

منبع مقاله : برهان


گرد آوری: گروه اقتصاد سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/economy.html

پي نوشت ها:

[1]. Shore Bank

[2]. RSF Social Finance

[3]. Alliance Bank shares

[4]. TCF Bank

[5]. Wainwright Bank

[6]. Co-operative Bank

[7]. Reliance Bank

[8]. Shared Interest

[9]. GLS bank

[10]. Ethik Bank

[11]. Citizens Bank

[12]. Vancity

[13]. Triodos Bank

[14]. Rabobank

[15]. BancaEtica

[16]. Crédit Coopératif

[17]. MayBankGroup

[18]. Grameen Bank

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : نظام بانکی ایران , برند ,
  

12345
 
1 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :5.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

182880
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.