مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
آثار و فواید دعا چیست؟
درباره فلسفه اسلامی چه می دانید؟
خرافه زدائی از فرهنگ عاشورا
دعا کنم یا نماز مستحبی بخوانم؟
سادات حسینی به چه کسانی می گویند؟
امام حسين (ع)،الگوى زندگى
شرکت در نماز جمعه و اهمیت آن
نگاهی بر انسان شناسی فلسفی
دقت کردید ؟؟
/Directory/Free-Web-Submission.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/ItMatchOnline.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
جدیدترین مطالب این بخش

ظرافتهاى امر به معروف و نهى از منكر
بخشی از مسائل اخلاقى بر محور عكس العمل انسان در مقابل رفتارهاى غيراخلاقى ديگران است. رفتار غيراخلاق...

دو اصل حیاتی اسلام-بخش نخست
از ویژگي‌های اسلام این است كه این آئین جاودانه آسمانی، آئین تكروی و تك مسئولیتی نیست. بلكه آئینی اس...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : آثار سياسى امر به معروف و نهى از منکر-قسمت اول
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   554   بازدید   
تاریخ درج مطلب  12/8/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

آثار سياسى امر به معروف و نهى از منکر-قسمت اول

آثار سياسى امر به معروف و نهى از منکر-قسمت اول واحد دین واندیشه تبیان زنجان-

 

 

فريضه امر به معروف و نهى از منکر يک اصل کاملا ابتکارى است و از شاهکارهايى است که قبل از اسلام درديگر جوامع سابقه اى نداشت. آيات بسيارى در زمينه نازل شدن بلاهاى الهى بر امت هايى که نسبت به آينده خودشان بى تفاوت بودند و يکديگر را امر به معروف و نهى از منکرنمى نمودند وجود دارد که در اين آيات مسلمين را به عبرت آموزى دعوت نموده است و آنها را به بروز بلاى بزرگ بى تفاوتى نسبت به جامعه هشدار مى دهد.

يک نمونه از اين آيات عبارت است از:در آنجا که خدا مى فرمايد:

وجعلناها نکالا لما بين يديها و ما خلفها و موعظه للمتقين”(1)

و امت اسلام را از اين جهت بهترين امت مى داند چرا که امر به معروف و نهى از منکر را اقامه مى داند.

کنتم خير امت اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تومنون بالله”(2) شما هستيد بهتر امتى که بيرون آورده شد از براى مردمان مى فرماييد به خوبى و باز مى داريد از ناشايسته و مى گرويد به خدا”.فلسفه قيام امام حسين(عليه السلام) و وجود ائمه معصومين(عليهم السلام) نيز اجراى اين امر بوده است. همان طورى که تاريخ نشان داده است تا درون جامعه اى اصلاح نگردد اصلاح بيرون امکان پذير نيست و امر به معروف و نهى از منکر پيکار با دشمن داخلى است.”(3)

دين اسلام دين کامل و همه جانبه اى مى باشد و احکامش در همه ابعاد زندگى قابل تطبيق با کليه شرايط زمانى و مکانى است. بنابراين به طور حتم اجراى احکام اسلام در جامعه نيازمند پشتوانه قوى است که از راه تشکيل حکومت اسلامى و در سايه اقتدار آن امکان پذير است.

جامعه اسلامى هرچند در شئون اقتصادى سرآمد و کارآمد باشد مادامى که از مصالح سياسى آگاه نبوده در موضع انزوا قرار مى گيرد و زمينه تباهى آن جامعه فراهم مى شود.

اسلام باانجام امر به معروف و نهى از منکر اصولى را جهت اقتدار حکومت اسلامى ارائه مى نمايد که نمودارى از آن نقل مى شود:

تشکيل حکومت اسلامى براى اجراى احکام اسلام

منظور از سياست يعنى روش اداره کردن جامعه يا تنظيم جامعه به صورتى که مصالح و خواسته هاى جامعه تحقق يابد به تعبير ديگر آئين کشورداري.(4)

با توجه به جدايى دين از سياست و اينکه اسلام يک مکتب جامع الاطراف و شامل کليه قوانين فردى براى اداره جامعه مى باشد از قوانين مدنى مربوط به ازدواج و طلاق وتجارت و معاملات و بيع و بويژه احکام قضائى و کيفرى در قرآن وارد شده است که اجراى آنها اولا نيازمند به تشکيل حکومت اسلامى دارد و دوم اينکه سبب حفظ ارزشهاى اسلامى و اقتدار حکومت اسلامى مى گردد.

حفظ ارزشهاى اسلامي

آنچه که دين مبين اسلام را نسبت به ساير اديان منحصر به فرد ساخته است اين است که اسلام ماهيتى مذهبى و سياسى بر پايه حفظ ارزش هاى اسلامى دارد برخلاف ديگر حرکت هاى سياسي، اجتماعى که در طول تاريخ رخ داده است که بعضا با مطرح ساختن صرف مسائل اقتصادى وغيره به پيروزى رسيدند.

در اين زمينه حضرت امام خميني(رحمه الله عليه) مى فرمايند:

نهضت ما اسلامى است قبل از آنکه ايرانى باشد. نهضت مستضعفين سراسر جهان است قبل از آنکه به منطقه اى خاص متعلق باشد و نيز مى فرمايند: انقلاب اسلامى يعنى راهى که هدف آن اسلام و ارزش هاى اسلامى است و مبارزه صرفا براى برقرارى ارزش هاى اسلامى انجام مى گيرد”.(5)

وحدت و يکپارچگى زمينه ساز گسترش امت اسلام

از ديگر دستاوردهاى اجراى اين فريضه در جامعه که در سايه بيدارى حس دينى مردم و ملت مى باشد متحد شدن کشورهاى اسلامى در هر عرصه و جامعه اى مى باشد.

مسلمانان و ملت هاى اسلامى به اين نتيجه رسيدند که تنها در سايه چنگ زدن به ريسمان الهى است که مى شود جامعه جهانى موردنظر اسلام را ايجاد کرد. در اين زمينه خدا در قرآن کريم مى فرمايد: واعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا”(6) همگى به ريسمان الهى چنگ زنيد تا متفرق نشويد.”

در تاريخ نيز مى بينيم پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم) با گسترش اسلام و اتحاد سرزمين هاى اسلامى با يکديگر چه فتوحاتى را در صدر اسلام داشتند وتا چه حد به تبليغ و گسترش اسلام پرداختند.

رهبرى صالحان

همچنين اسلام معتقد است که حکومت در زمان غيبت کبرى حق کسانى است که شرايطى را داشته باشند که در قرآن، روايات براى حاکم جامع آمده است، يعنى مرد فقيه اسلام شناس، عادل، شجاع، مدبر زيرا شخصى که به عنوان رهبر جامعه در راس امور قرار مى گيرد اگر به قوانين اسلام و منابع اخذ آن آشنايى نداشته باشد، چگونه انتظار مى رود جامعه در مسير صحيح قرآنى حرکت کند، همچنين در قانون اسلام مشاهده مى کنيم که شخص رهبر جامع الشرايط توسط افرادى انتخاب مى شود که خود اسلام شناس مى باشند و گروهى هستند که پشتوانه مردمى نيز دارند و توسط ملت انتخاب مى شوند تا سلامت جامعه اسلامى بهتر حفظ گردد.

نويسنده:فاطمه شيرخواني

منبع : راسخون


گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html

پى نوشتها:

1- البقره، 66

2- آل عمران، 110

3- جعفر، سبحاني، حکومت اسلامي، ص 268

4- مصباح يزدي، سلسله مباحث اسلام، سياست و حکومت، ويراستار دفتر مطالعات وبررسى هاى سياسى تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، 1377

5- روح الله، الموسوى الخميني، صحيفه نور، جلد 10، ص 227

6- آل عمران، 102

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

181229
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.