مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
نگاهی بر انسان شناسی فلسفی
از عملیات خیبر چه می دانید؟
حقیقت دعا در اسلام
خرافه زدائی از فرهنگ عاشورا
برزخ چيست؟
آثار و فواید دعا چیست؟
پیامدهای بی توجهی به نماز
تذکرات اخلاقي درباره حج و عمره
دقت کردید ؟؟
/Voting/public_opinion/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/ItMatchOnline.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

ظرافتهاى امر به معروف و نهى از منكر
بخشی از مسائل اخلاقى بر محور عكس العمل انسان در مقابل رفتارهاى غيراخلاقى ديگران است. رفتار غيراخلاق...

دو اصل حیاتی اسلام-بخش نخست
از ویژگي‌های اسلام این است كه این آئین جاودانه آسمانی، آئین تكروی و تك مسئولیتی نیست. بلكه آئینی اس...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : آثار سياسى امر به معروف و نهى از منکر-قسمت دوم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   677   بازدید   
تاریخ درج مطلب  12/8/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

آثار سياسى امر به معروف و نهى از منکر-قسمت دوم

آثار سياسى امر به معروف و نهى از منکر-قسمت دوم واحد دین واندیشه تبیان زنجان-

مشارکت سياسى مردم

مشارکت سياسى در واقعه حضور فعال، سالم و توام با هوشيارى و شناخت موقعيت ها در عرصه هاى مختلف تصميم گيرى در يک نظام سياسى است.

بديهى است سالم و هدفمند بودن حضور و مشارکت حداکثرى شرط اساسى و پايدار براى پيشرفت يک سيستم سالم سياسى است.

به هر اندازه مشارکت و نقش مردم در تصميم گيرى ها با رشد آگاهى و تعميق فضايل معنوى آنان همراه باشد، اين مشارکت و حضور در صحنه ها با دوام و قوام بيشترى خواهد بود . آنگاه هر گونه رخنه و ايجاد خلل از جانب دشمنان در آن غيرممکن خواهد شد. سفارش وتوصيه به انجام خوبى ها و بازداشتن از زشتى ها دو اصل پذيرفته شده همه ملل و اقوام در طول تاريخ زندگى انسان ها بوده است، زيرا اين دو اصل علاوه بر اينکه مورد تائيد فطرت حقيقت طلب آنها بوده بلکه مورد سفارش و دستور موکد عقل سليم انسان نيز بود.

ناگفته پيداست که خوبى و بدى حسن و قبح فعلى در نزد اقوام گوناگون متفاوت بوده و معيار ارزش ها و ضدارزش ها در ميان ملل معتقد به اديان الهى بويژه دين مبين اسلام با کسانى که از داشتن چنين عقايدى محروم بوده اند تفاوت هاى چشمگيرى داشته است اما اين اصل در همه ساختارهاى فکرى و نظام هاى اجتماعى مشترک است که اگر عملى را خوب (حسن) يا زشت (قبيح) بدانند امر و توصيه به انجام و عدم انجام آن لازم و به جهت حفظ واستمرار مشارکت لازم و هدفمند در اجتماع آن را يک ارزش مهم به حساب مى آورند.

بنابراين امر به خوبى ها (معروفات) و نهى از زشتى ها (منکرات) از اصول پذيرفته شده همه عقلاست و کليه صاحبان انديشه و متفکران عالم چه از بعد معنوى و چه از ديدگاه مادى آن را از ضرورت هاى اجتناب ناپذير حيات اجتماعي- سياسى بشر مى دانند. به هر اندازه که مردم در امور اجتماعي- سياسى و فرهنگى يکديگر را توصيه به خوبى ها و نهى از بدى ها نمايند، مشارکت سياسى آنهادر تصميم گيرى هاى کلان جامعه سالم تر و باثبات تر خواهد بود.

وضع قوانين تضمين کننده سعادت دنيوى و اخروى افراد در جامعه، جلوگيرى از تصويب قوانين ضداخلاقى در مجالس قانونگذارى کشورها در عرصه و روزگار، جلوگيرى از روى کارآمدن سياستمداران کج انديش و نالايق درعرصه تصميم گيرى هر مملکتى و دفاع از ستمديدگان عالم و... ازجمله مصاديق عينى مشارکت سياسى سالم ممزوج با فرهنگ غنى در امر به معروف و نهى از منکر توسط افراد در جامعه پاک است.

مقابله با منکرات سياسي

در برابر معروفات سياسى در هر جامعه اى يکسرى منکرات سياسى نيز وجود دارد که سلامت جامعه و صيانت و دفاع از ارزش هاى اسلامى را به خطر مى اندازد:

تبليغات سوء و نشر اکاذيب

با اندکى تامل در تاريخ روزگار بيشتر مى بينيم که در هر عصر و دوره اى دشمنان وحدت مردم با استفاده از ابزار و وسايل موجود ذهنيت مردم را خراب کرده و با تبليغات سوء و نشر اکاذيب کيان هر جامعه اى را به خطر انداخته اند.

همان طورى که مى دانيم يکى از راههاى بسيار موثر در ايجاد تفرقه و اختلاف چه در خانواده به عنوان کوچک ترين واحد و چه در يک کشور حتى در سطح جهانى دروغ پردازى و شايعه پراکنى مى باشد.

در زمان ما با توجه به گسترش تکنولوژى مثل ماهواره، اينترنت و ديگر وسايل تبليغات از يک طرف واينکه اين وسايل بمباران تبليغاتى در اختيار کشورهاى صنعتى است که سابقه استعمارگرى داشته اند از طرف ديگر به خوبى مى شود پى برد که چگونه دشمن سعى مى کند از اين راه يعنى نشر اکاذيب و شايعه پراکنى جهت ايجاد شکاف بين اقشار مختلف بهره بردارى کند.

اما مى دانيم که اين شيوه زمانى مى تواند مخرب باشد که مردم در جريان امور کشور قرار نگيرند و از اوضاع داخلى و مسائل مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعى و غيره بى اطلاع باشند و از آنجا که انسان طبيعتا دنبال حقيقت است مى بينيم يک شکافى بين بى اطلاعى از يک طرف و تلاش جهت کشف حقايق از طرف ديگر ايجاد مى شود و دشمن سعى مى کند اين شکاف را با خبرهاى تحريف شده پر کند.

قرآن در اين باره مى فرمايد:

الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه اولئک الذين هديهم الله و اولئک هم اولوالالباب”(7) آن کسانى که سخن را مى شنوند و نيکوترين آن را عمل مى کنند آنان هستند که خدا هدايتشان فرموده است و آنان خردمندانند.”اين آيه آزادانديشى مسلمانان و انتخاب گرى آنها را در مسائل مختلف به خوبى نشان مى دهد.

نخست مى گويد: ”بندگان مرا بشارت ده.” وبعد اين بندگان ويژه را به اين صورت معرفى مى کند که آنها به سخنان بدون در نظر گرفتن گوينده و خصوصيات ديگر گوش فرا مى دهند و با نيروى عقل و خرد بهترين آنها را مى گزينند.” هيچ گونه تعصب و لجاجتى در کار نيست و هيچ گونه محدوديتى در فکر و انديشه آنها وجود ندارد آنها جوياى حقند و تشنه حقيقت.

هرجا که آن را بيابند با تمام وجود از آن استقبال مى کنند واز چشمه زلال آن بى دريغ مى نوشند و سيراب مى شوند. آنها نه تنها طالب حقند و تشنه گفتار نيک، بلکه در ميان خوب و خوب تر و نيکو و نيکوتر دومى را بر مى گزينند.

آرى اين است نشانه يک مسلمان و مومن حق طلب.(8)

بزرگ نمايى قدرت دشمن

دومين وسيله اى که دشمن براى رسيدن به هدف سوءش استفاده مى کند و جزء منکرات سياسى محسوب مى شود بزرگ جلوه دادن قدرت نيروى دشمن است.

حکومت هاى الهى در طول تاريخ بشر همواره با اين ترفند تبليغاتى مواجه بوده اند چه پيامبران قبل از حضرت محمد(صلى الله عليه و آله و سلم) و چه دوران رسول اکرم(صلى الله عليه و آله و سلم) وائمه اطهار(عليهم السلام) و چه دوران فعلى با اين توطئه مواجه بوده و مى باشد.

وليکن تاريخ نشان داد که کشورهاى بيگانه و دشمنان اسلام چند نکته را درنيافتند و اين موجب به هم ريختن معادلات سياسى آنها شد: چرا که قدرت الهى را نشناختند و نمى دانستند که همه چيز را نمى شود با عقل بشرى حساب نمود چه بسا که قرآن نيز در اين زمينه به کسانى که با ايمان به خدا و اخلاص در راه خدا جهاد کنند وعده نصرت به آنها داده شده است: کم من فئه قليله غلبت فئتا کثيره”(9)

لذا در چنين زمانى ما بايد کاملا هوشيار بوده و تحت تاثير تبليغات سوء دشمن قرار نگيريم و از تکنولوژى و سلاح هاى پيشرفته دشمن هراس به دل راه ندهيم که: ان اوهن البيوت لبيت العنکبوت”(10)

فتنه گرى و آشوب

سومين منکر سياسى فتنه گرى و آشوب است.

غالبا فتنه گرى زمانى شکل مى گيرد که دشمن در بن بست سياسى باشد و ديگر توان برخورد مستقيم را ندارد و دشمنى او کاملا مبرهن و واضح شده باشد.

در چنين زمانى سعى مى کند که با کسب اطلاعات توسط افرادى که سست ايمان هستند و به متاعى چند آخرت خود را مى فروشند نقاط ضعف و اشکال نظام هاى اسلامى را پيدا کنند و تبليغات خود را روى آن موضوع متمرکز کنند تا زمانى که فضا را شبهناک کنند و چنين زمانى است که سعى مى کنند از آبى گل آلود ماهى بگيرند و با ايجاد جو رعب و وحشت و دروغ پردازى و تفرقه افکنى و شايعه پراکنى عناصر مزدور خود را قالب مدافعان آزادى حقوق بشر و حاميان مردم واجرا کنندگان احکام الهى به مردم معرفى نمايند. دقيقا آن چيزى که در زمان حضرت علي(عليه السلام) را به نااهلان واگذار نمودند.

قرآن کريم نيز جوامع بشرى را به هوشيارى نسبت به فتنه گرى سفارش کرده:

الفتنه اشد من القتل”(11) فتنه گرى شديدتر از کشتن است”.

و نيزدر جاى ديگر مى فرمايد:

واتقو فتنه لاتصصيبن الذين ظلموا منکم خاصه و اعلموا ان الله شديد العقاب”(12) از فتنه گرى بپرهيزيد و گمان نکنيد که اگر فتنه اى رخ داد فقط به آنهايى که ستم کرده اند آسيب مى رسد و به ديگران نيز آسيب نمى رسد”.

يعنى اينکه بايد قبل از به نتيجه رسيدن فتنه چشم فتنه را کور کرد وگرنه نتيجه اى که از فتنه حاصل مى گردد دامنگير تمام جامعه مى شود و مومنين نيز به جرم سکوت، در پيشگاه خدا مسئول خواهند بود و بايد پاسخگو باشند.

از آيات فوق مى توان اين امر را استنباط کرد که مردم و مسئولين نبايد فريب شعارهاى دروغين را بخورند و توجه داشته باشند که همواره استکبارستيزى و مقابله با ترفندها و توطئه هاى آنها را شعار خود قرارداده و با روشنگرى و شجاعت چهره هاى آشوبگر و منافق را شناسايى کرده تا به دشمنان اسلام و قرآن ثابت کنيم که ما مسلمين همواره تيزبين و استکبارستيز بوده و خواهيم بود تا ان شاءالله بتوانيم حکومت مصلح اسلام را به سطح جهان گسترش داده و عدل و داد را در سطح جهانى حکمفرما نماييم.

نويسنده:فاطمه شيرخواني

منبع : راسخون


گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html

پى نوشتها:

1- البقره، 66

2- آل عمران، 110

3- جعفر، سبحاني، حکومت اسلامي، ص 268

4- مصباح يزدي، سلسله مباحث اسلام، سياست و حکومت، ويراستار دفتر مطالعات وبررسى هاى سياسى تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، 1377

5- روح الله، الموسوى الخميني، صحيفه نور، جلد 10، ص 227

6- آل عمران، 102

7- الزمر، 17

8- ناصر، مکارم شيرازي، تفسير نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلاميه، جلد 19، ص 412

9- البقره، 249

10- العنکبوت، 40

11- آل عمران، 191

12- الانفال، 25

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

181230
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.