مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
نگاهی بر انسان شناسی فلسفی
شرکت در نماز جمعه و اهمیت آن
حقیقت دعا در اسلام
سادات حسینی به چه کسانی می گویند؟
مناظره امام صادق (ع) با ابوحنيفه
دعا کنم یا نماز مستحبی بخوانم؟
خرافه زدائی از فرهنگ عاشورا
درباره فلسفه اسلامی چه می دانید؟
دقت کردید ؟؟
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/Voting/public_opinion/default.html
/ItMatchOnline.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

ترجمه و شرح (يا ابن المعجزات الموجودة)
شرح- البته انبياء و حجت هاي خداوند براي اثبات حقانيت خود و اثبات آن براي منکرين داراي معجزه مي باشن...

ترجمه و شرح (بأبي انت و امي و نفسي لک الوقاء و الحمي)
شرح- اين جمله «بأبي و امي» در اصل به معني فدا کردن است و معني آن چنين است که اگر آفت و بلائي به شما...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : ترجمه و شرح (اين ابن النبي المصطفي)
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   547   بازدید   
تاریخ درج مطلب  2/10/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

ترجمه و شرح (اين ابن النبي المصطفي)

ترجمه و شرح (اين ابن النبي المصطفي) واحد دین واندیشه تبیان زنجان-

 

 

ترجمه و شرح دعاي ندبه (34)

(كجا است پسر پيغمبر برگزيده).

شرح- به موجب بعضي آيات قرآن کريم فرزندان و أولاد فاطمه ي زهرا سلام الله عليها فرزندان پيغمبرند چنانکه فرمايد: قل تعالوا ندع أبناءنا و أبنائکم - آل عمران 61- و دو فرزند علي عليه السلام را، پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله فرزندان خود خوانده، و به اتفاق تمام مفسران از خاصه و عامه به رسول خدا در مباهله با نصاراي بحران غير از اين دو فرزند فاطمه حسن و حسين عليهم السلام اولادي به همراه نياورده بود. پس با اين بيان معلوم مي شود که اولادهاي آنان هم از فرزندان پيغمبرند و حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به يقين پسر پيغمبر محسوب مي شود.

و المصطفي: اصطفاء به معني انتخاب کردن خالص چيزي است و اصل صفا به معني خالص و پاک از حشو و زوائد، و مصطفي به معني برگزيده و انتخاب شده که يکي از ألقاب پيغمبر اکرم است، و مشمول آيه ي کريمه ي ان الله اصطفي آدم و نوحا و آل ابراهيم و آل عمران علي العالمين - آل عمران: 34- مي باشد، يعني (البته خدا آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برگزيد).

(و ابن علي المرتضي)

(و کجا است پسر علي مرتضي).

شرح- در نام گذاري علي بن ابي طالب عليه السلام به اين نام المرتضي وجوهي نقل شده که هر کدام از آنها به مناسبتي ذکر شده (1) از جمله آنکه اين نام از نام خداوند متعال و هو العلي العظيم اشتقاق يافته، (2) و در روايت است (3) صبح آن شبي را که علي عليه السلام متولد شد، ابوطالب پدرش خوشحال و شادان وارد خانه کعبه شد هاتفي را شنيد که ندا مي کند.

خصصتما بالولد الزکي

والطاهر المطهر الرضي

ان اسمه من شامخ علي

علي اشتق من العلي

المرتضي- در نام گذاري آن بزرگوار به اين نام هم مناسباتي ذکر شده از جمله آنکه ابن عباس گويد: کان عليا عليه السلام يتبع في جميع أمره مرضاة الله و رسوله، فلذلک سمي المرتضي (4) چون علي عليه السلام در تمام کارهايش پيرو رضاي خدا و پيغمبر صلي الله عليه و آله بود و از آن متابعت مي کرد از اين جهت به مرتضي ناميده شده. و وجه ديگري هم ذکر شده (5).

(و ابن خديجة الغراء)

(کجا است آن فرزند خديجه بلند مقام و بزرگوار).

شرح- و اين صفت غراء کنايه از عظمت و جلال است.

خديجه بنت خويلد بن اسد بن عبدالعزي اول زني بود که رسول خدا صلي الله عليه و آله با او ازدواج کرد و طبق نوشته هاي مورخين خاصه و عامه، رسول خدا شوهر سوم او بوده، و شوهران سابق او عتيق بن عائذ بن عبدالله مخزومي، و ابوهاله زرارة بن نباش تميمي بوده اند، و گويند از هر دو آنان صاحب فزرند بوده، و حدود پانزده سال از پيغمبر اسلام بزرگتر مي بوده است (6) با اين حال سخت مورد علاقه پيغمبر قرار داشت، و او اولين کس است از زنان که اسلام اختيار کرد (7)

و در زمان جاهليت بطاهره ملقب بوده و در جلالت شأن و بزرگي او همينقدر بس که در اخبار و روايات فريقين- شيعه و سني- او يکي از چهار زن است که بهترين زنان عالم اند چنانکه فرمودند: بهترين زنان اهل بهشت چهار زن باشند: آسيه بنت مزاحم زن فرعون، مريم بنت عمران مادر حضرت عيسي عليه السلام، خديجه بنت خويلد همسر پيغمبر اسلام، فاطمه بنت رسول الله همسر علي بن ابي طالب عليهم السلام است. (8)

و کانت خديجة وزيرة صدق علي الاسلام و کان رسول الله يسکن اليها . (9) و کافي است در بزرگي و جلالت او اينکه پشتيبان پيغمبر اسلام و دين او بوده، و در اين راه صدمات و زحماتي را متحمل شده اموالش را هم در اين راه خرج کرده.

و در همان سال (دهم بعثت سه سال قبل از هجرت) که ابوطالب عموي پيغمبر فوت کرد، خديجه هم پس از چندي از دار دنيا رفت و در قبرستان الحجون دفن شد. و به واسطه ي تأثر پيغمبر صلوات الله عليه از اين پيش آمد، و از دست دادن اين دو حامي و يار و مددکار آن سال را عام الحزن گويند.

و پس از فوت خديجه، پيغمبر اکرم از او تعريف و تمجيد مي کرد و هر وقت نام او به ميان مي آمد برايش طلب مغفرت مي کرد. عايشه گويد: روزي در حضور ما او را ياد کرد و گريان شد و من اعتراض کردم در جواب من فرمود: وقتي که مردم کافر بودند و دعوت مرا قبول نکردند او به من ايمان آورد، و چون مردم مرا از خود راندند او مرا در پناه گرفت، و چون مردم مرا تکذيب کردند او مرا تصديق کرد . (10)

(و ابن فاطمة الزهراء الکبري)

(اي پسر فاطمه زهراء بزرگترين زنان عالم)

شرح- در وجه تسميه ي دختر پيغمبر اکرم به فاطمه صلوات الله عليهما رواياتي نقل شده از جمله در مجلد دهم بحار ص 6 (11) از حضرت رضا از پدران بزرگوارش از رسول خدا (صلوات الله عليهم) نقل شده که فرمود: من دخترم را فاطمه ناميدم تا خداوند عزوجل او و دوستان او را از آتش جهنم جدا گرداند .

و در روايت ديگر است که مأمون- خليفه عباسي- از پدرانش از جدش ابن عباس نقل کرد که به معاويه گفت: آيا مي داني که چرا فاطمه، فاطمه ناميده شده؟ گفت: نه، ابن عباس گفت: براي آنکه او و شيعيانش از آتش جهنم نجات مي يابند، شنيدم که رسول خدا اين جهت را مي فرمود. (12)

زهراء- يکي از نام هاي ديگر اين بزرگوار زهراء است به معني تابان و رخشنده است. و در وجه تسميه آن حضرت به اين نام هم وجوهي نقل شده از جمله در مجلد دهم بحار صفحه ي 6 (13) از عمار ساباطي نقل شده که گويد: از امام ششم عليه السلام پرسيدم چرا فاطمه؛ زهرا ناميده شده؟ فرمود: چون هنگامي که در محراب خود به عبادت خداوند متعال بپا خيزد نورش براي اهل آسمان مي درخشد به مثل درخشيدن نور ستارگان براي اهل زمين . و وجوه و علل ديگري هم ذکر شده است. (14).

الکبري- جهت معروفيت او به کبري که مؤنث اکبر و صفت تفضيلي است، آن است که گويند چون که آن مخدره صفات حميده و اخلاق پسنديده را به نحو أتم و اکمل دارا مي بود و آ يه مبارکه انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس أهل البيت و يطهرکم تطهيرا (15)- احزاب: 33- به اتفاق مفسرين از خاصه و عامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها يکي از مصاديق اين اهل بيت است و شک و شبهه در آن نيست.

در مجلد 7 بحار ص 161 (16) در قول خداي تعالي که مي فرمايد: انها لاحدي الکبر * نذيزا للبشر - مدثر: 35 و 36- که البته اين يکي از بزرگترين آيت خدا است که پند و اندرز است براي بشر، از امام محمد باقر عليه السلام روايت شده که فرمود: يعني فاطمه که از جمله مصاديق و افراد آنست.

منبع: كتاب شرحي بر دعاي ندبه

راسخون


گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html

پي نوشت ها:

1. 35 بحار ص 48 نقل از معاني الاخبار از جابر بن يزيد. از امام پنجم، و در پيرامون خطبه علي عليه السلام و ديگر نقل از علل الشرايع.

2. 35 بحار ص 59 نقل از مناقب.

3. 35 بحار ص 102 نقل از کتاب فضائل.

4. 35 بحار ص 90 نقل از مناقب.

5. 35 بحار ص 59 نقل از مناقب.

6. مرحوم مجلسي در کتاب بحارالانوار مجلد 22 ص 191 از مناقب چنين نقل مي کند که احمد بلاذري- متوفاي 379- و ابوالقاسم کوفي- متوفاي 352- در کتابشان، و سيد مرتضي- متوفاي 436- در کتاب شافي و ابوجعفر طوسي- متوفاي 460- در تلخيص آن نقل کرده اند که پيغمبر صلي الله عليه و آله وقتي با خديجه ازدواج کرد که خديجه عذراء يعني باکره بود. و مؤيد آن مطلبي است که در دو کتاب الانوار و البدع آمده که رقيه و زينب دختران هاله خواهر خديجه بودند. و مرحوم مؤلف هم اين نقل مناقب را در يادداشت هاي خود آورده در صورتي که در خور دقت و تامل است و دليل بر صحت اين گفتار نيست.

7. البته علي عليه السلام نخستين کسي است از مردان که اسلام اختيار کرد، چنانکه در اواخر خطبه قاصعه در نهج البلاغه مي فرمايد: و لم يجمع بيت واحد في الاسلام غير رسول الله و خديجه و انا ثالثها در آن زمان اسلام در خانه اي نيامده بود مگر خانه رسول خدا و خديجه و من سوم ايشان بودم.

8. خصال ص 205 و کتب ديگر.

9. مجلد 16 بحار جديد ص 11 نقل از ابن اسحاق مورخ معروف صاحب مغازي متوفاي 151 ه. ق- يعني و خديجه پشتيبان اسلام بود و بار سنگين پيشرفت آن را با صداقت به دوش مي کشيد، و پيغمبر اکرم به وجود آن ناآراميش تسکين مي يافت.

10. 16 بحار جديد ص 208 نقل از کشف الغمة.

11. 43 جديد ص 12 نقل از عيون الاخبار.

12. 43 بحار جديد ص 12 نقل از عيون الاخبار.

13. 43 جديد ص 12 نقل از معاني الاخبار و علل الشرايع.

14. رجوع شود به مجلد 43 بحارالانوار باب اسمائها و فضائلها .

15. ترجمه آيه چنين است: البته خدا مي خواهد که رجس و پليدي را از شما خانواده ببرد و آن طور که شايسته هست پاکتان بدارد.

16. مجلد 24 ص 331 نقل از تفسير قمي. و همانطوري که اشاره شده است اين تفسير از جمله مصاديق و تمثيل فردي از آنست.

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : شرح دعا , دعاي ندبه ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

182404
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.