مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
امر به معروف و نهی از منکر
سخنان امام علی (ع)
نگاهی بر انسان شناسی فلسفی
سادات حسینی به چه کسانی می گویند؟
وصیت نامه شهيد حاج مهدی باکری
تذکرات اخلاقي درباره حج و عمره
درباره فلسفه اسلامی چه می دانید؟
پیامدهای بی توجهی به نماز
دقت کردید ؟؟
/ItMatchOnline.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/Voting/public_opinion/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

پیمانه صبر علی علیه السلام در سوگ بانوی دو عالم لبریز شد!
«اى رسول خدا! از فراق دختر برگزیده و پاكت، پیمانه صبرم لبریز شده و طاقتم از دست‌ رفته است، هرچند پس...

عالمان، نسبت به فساد اقتصادى متعهدند
«ابوذر! بى‌گمان تو براى خدا به خشم آمدى، پس امید به كسى بَند كه به خاطر او خشم گرفتى. شكى نیست كه ا...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : عالمان، نسبت به فساد اقتصادى متعهدند
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   249   بازدید   
تاریخ درج مطلب  25/1/1396
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

عالمان، نسبت به فساد اقتصادى متعهدند

عالمان، نسبت به فساد اقتصادى متعهدند

ابوذر! بى گمان تو براى خدا به خشم آمدى، پس امید به كسى بَند كه به خاطر او خشم گرفتى. شكى نیست كه این گروه بر دنیاى خود از تو ترسیدند، و تو بر دینِ خویش از آنان ترسیدى.

از جمله روش هایى كه مولای متقیان علی علیه السلام، براى پى گرفتن محورهاى راهبردى خود پس از پیامبرصلی الله علیه وآله، حفظ اساس دین و اسلام ؛ تبیین اسلام؛ حفظ جامعۀ دینی و امّت اسلامی؛ تربیت فرد و جامعه دنبال كرد، مبارزه مثبت و اعتراض به ستم و ستمگری از سر خیرخواهی بود. زیرا معتقد بود: هر كه به بندگان خدا ستم كند، خداوند به جاى بندگانش به دادستانى از او برخیزد، و دلیل او را [در دادگاه دادگرى] باطل و نابود سازد، و او با خدا پیوسته در جنگ باشد تا آن كه دست بكشد و توبه آرد [و جبران نماید].

حکم مُفسد را بشکن!

امیرالمؤمنین علیه السلام، در برابر زمامداران ستمگر و اقدامات حكومتى آنان ایستاد و با آنان و خلاف هایشان مقابله كرد. در سال 30 هجرى، عثمان، ابوذر را به دلیل انتقادهایش نسبت به غارت بیت المال به رَبَذه تبعید كرد، و فرمان داد میان مردمان جار بزنند كه هیچ كس نباید با ابوذر سخن گوید و او را بدرقه كند، امام على علیه السلام، حكم حكومتى عثمان را شكست و به همراهى برادرش عقیل، و فرزندانش حسن و حسین علیهماالسلام، و عمّار یاسر به بدرقه ابوذر رفتند.

على علیه السلام رفت كه با او سخن گوید، ولى مروان گفت: امیرمؤمنان نهى كرده است كه كسى با او سخن گوید. پس على تازیانه را بلند كرد و بر روى شتر مروان نواخت و گفت: دور شو اى پسر زَرْقا! مثل تو كه باشد كه بر ما و آن چه مى كنیم اعتراض تواند كرد!

چنانچه خداوند از عالمان، پیمانی سخت نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگر و گرسنگی ستمدیده، هیچ آرام و قرار نگیرند، بی تامّل ریسمان مهار حکومت را بر گردنش می افکندم.

على علیه السلام، خطاب به ابوذر گفت: ابوذر! بى گمان تو براى خدا به خشم آمدى، پس امید به كسى بَند كه به خاطر او خشم گرفتى. شكى نیست كه این گروه بر دنیاى خود از تو ترسیدند، و تو بر دینِ خویش از آنان ترسیدى. پس آن چه را به خاطرش از تو ترسیدند، بدیشان واگذار، و با چیزى كه از آنان برایش ترسیدى، از آنان روى به گریز آر؛ زیرا چه بسیار نیازمندند بدانچه از ایشان بازداشته اى، و چه بى نیازى تو از چیزى كه تو را از آن باز داشته اند! و به زودى خواهى دانست كه فردا سود برنده كیست، و آن كه بیشتر بر او رشك بَرَند، چه كسى است. اگر آسمان ها و زمین بر بنده اى بسته باشند، و او خداى را پروا پیشه كند، بى گمان خدا راه برون رفتنى از آن ها برایش بنهد! چیزى جز حق نشاید كه تو را به آرامشِ همدمى رساند، و جز باطل نباید تو را به ترسِ تنهایى اندازد؛ از این روست كه اگر دنیاى آنان را پذیرفته بودى، بى گمان دوستت مى داشتند، و اگر از آن مى بریدى زینهارت مى دادند.

عالمان نسبت به ستم اقتصادى متعهدند

امام علی علیه السلام درباره تعهد عالمان نسبت به ستم های اقتصادی در جامعه می فرماید: وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لألقَیتُ حَبلَها عَلَى غَارِبهَا وَ لَسَقیتُ آخِرَهَا.

اگر آسمان ها و زمین بر بنده اى بسته باشند، و او خداى را پروا پیشه كند، بى گمان خدا راه برون رفتنى از آن ها برایش بنهد! چیزى جز حق نشاید كه تو را به آرامشِ همدمى رساند، و جز باطل نباید تو را به ترسِ تنهایى اندازد؛

و چنانچه خداوند از عالمان، پیمانی سخت نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگر و گرسنگی ستمدیده، هیچ آرام و قرار نگیرند، بی تامّل ریسمان مهار حکومت را بر گردنش می افکندم و پایانش را چون آغازش می انگاشتم و چون گذشته، خود را به کناری می کشیدم.

سکوت در برابر ستمگر مجازات دارد

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نیز سکوت در برابر ستمگر را مستحق مجازات دانستند؛ چناچه فرمودند: اگر مردمان ستمگرى را ببینند و او را از ستم بازندارند، ممكن است خداى متعال مجازات آن ستمگر را به این مردمان نیز تعمیم دهد.

کلام پایانی

اگر در فضاى جامعه، امكان سخن گفتن انتقاد کردن، اعتراض نمودن و دادخواهی کردن فراهم نشود، عدالت اجتماعی پا نمی گیرد. جامعه ای که در آن بتوان سخن گفت، حق خواهی نمود و ستمِ پیش آمده را زدود، جامعه ای سالم و رو به کمال است و عدالت اجتماعی اقتضای چنین جامعه ای را دارد.

امام علی علیه السلام جامعه را چنین می خواست و در جهت آن، این گونه می فرمود: رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً رَأَىٰ حَقّاً فَأَعَانَ عَلَیْهِ أَوْ رَأَىٰ جَوْراً فَرَدَّهُ وَ كَانَ عَوْناً بِالْحَقِّ عَلَى صَاحِبِهِ.

خدا بیامرزد کسی را که حقّی ببیند و یاری آن کند، یا ستمی ببیند و آن را بازگرداند و خداوندِ حق را یاور بُوَد تا حق را بدو رساند. در پرتو چنین زیستنی، حقوق و حدود، پاس داشته می شود و عدالت جان می گیرد و جامعه به سامان می گردد.

منابع:

نهج البلاغه، کلام ۱۳۰، کلام ۲۰۵، خطبهٔ ۳

تاریخ الیعقوبی، ابن واضح یعقوبی، ج ۲، ص ۱۷۲

الفتوح، ابن اعثم کوفی، ج ۲، ص ۱۵۹

شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج ۸، ص ۲۵۳

السنن الكبرى، بیهقی، ج ١٠، ص ٩١

 


منبع: وب سایت www.tebyan.net

 

 

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : نهج البلاغه , اقتصاد , اقتصاد مقاومتی ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

184588
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.