مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
نگاهی بر انسان شناسی فلسفی
مناظره امام صادق (ع) با ابوحنيفه
سادات حسینی به چه کسانی می گویند؟
وصیت نامه شهيد حاج مهدی باکری
برزخ چيست؟
دعا کنم یا نماز مستحبی بخوانم؟
پیامدهای بی توجهی به نماز
دقت کردید ؟؟
/Directory/Free-Web-Submission.html
/ItMatchOnline.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/Voting/public_opinion/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
جدیدترین مطالب این بخش

درجات نفس انسان
در اسلام از نظر اخلاقی از یک طرف توصیه و تأکید می شود به مبارزه و مجاهده با نفس و هوای نفس و از طرف...

فراموش کردن نفس و اثرات آن از دیدگاه قرآن
در قرآن کریم و در متون اسلامی ما به منطقی بر می خوریم که اگر وارد نباشیم شاید خیال کنیم تناقضی در ک...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : مقصود از جانشینی و خلافت انسان
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   974   بازدید   
تاریخ درج مطلب  27/7/1393
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

مقصود از جانشینی و خلافت انسان

مقصود از جانشینی و خلافت انسان واحد دین واندیشه تبیان زنجان-

در پاسخ این پرسش باید گفت که مقصود از مقام خلافت انسان کامل، آن است که آدمی در صورت کمال انسانی و صیرورت الهی، آیینه تمام نمای خدای سبحان خواهد شد و در امر خدانمایی از سوی خداوند خلافت و نیابت دارد تا آنان که از ادراک و شهود بی واسطه حق عاجزند، با وساطت انسان کامل بتوانند به حد ظرفیت خویش در خدا بینی و ظرفیت انسان کامل در خدانمایی، به شهود حق و مشاهده رب العالمین نایل آیند و با این بیان، حقیقت خلافت و جانشینی انسان، به مظهریت خدای سبحان باز خواهد گشت که در مباحث توحیدی، معنایی اصطلاحی و مفهومی ویژه از خلافت است.

در ترسیم کیفیت خلافت انسان از خدا وجوهی محتمل است که سه وجه آن ارائه می شود تا بتوان از میان آنها وجه صحیح را تعیین کرد. این سه وجه، عبارت است از: «خلافت شخصی»، «خلافت نوعی» و «خلافت جمعی»؛ یعنی یا شخصی معین خلافت خداوند را بر عهده دارد و این مقام، تنها در انحصار اوست یا اشخاص متعددی صاحب این مقامند که در یک طیف می گنجند و دارای وحدت نوعی هستند و در هر عصری مصداقی از این نوع، خلافت خدا را بر عهده دارد و یا آنکه مجموعه ای از افراد و نه یک فرد یا یک نوع، خلیفه خدای سبحان هستند. در تصویر نخست، به جز یک شخص معین، دیگران از وصول به چنین مرتبه ای باز می مانند و مثلا غیر از خاتم انبیا (ص) دیگر پیامبران و اولیای الهی به این مقام بار نمی یابند و این فرض یقینا ناصحیح است.

اما بر اساس وجه دوم، یعنی خلافت نوعی، همه انبیا و اولیای خدا خلیفه خدای سبحان هستند و بر پایه نحوه وجودی، همگی دارای وحدت نوعی هستند؛ از این رو، می توان گفت که در سراسر آفرینش یک حقیقت نوعی، خلافت الهی را عهده دار است و از این حقیقت واحد نوعی در هر عصری، شخصی ظهور می کند و به مرتبه جانشینی خدای سبحان بار می یابد. البته در این فرض، سخن از این نیست که نوع انسان، خلیفه است و هر فردی از این نوع به خلافت می رسد؛ بلکه مقصود آن است که نوعی خاص و به دیگر سخن، صنفی از انسان ها شایسته این مقام والای ملکوتی اند. اما در خلافت جمعی که سومین تصویر از مقام خلافت است، نه از وحدت شخصی خبری است و نه از وحدت نوعی و به دیگر بیان، هیچ نحوه وحدت حقیقی در این فرض وجود ندارد یا اثبات وحدت حقیقی در آن دشوار است؛ زیرا در این صورت، جدای از وحدت افراد باید وحدت دیگری نیز قائل شد که اگر مثلا مجموع افراد را ده واحد بدانیم، افزون بر این ده واحد، یک واحد یازدهم را نیز تصور کنیم که مربوط به مجموعه آن آحاد است و چنین وحدتی به گونه حقیقی اثبات پذیر نیست؛ مگر آنکه این وحدت جمعی را وحدتی اعتباری بدانیم و به برکت سهولت اعتبار، آن را بپذیریم؛ چنان که در مسائل مالی و حقوقی و دیگر امور اعتباری، این نحوه وحدت اعتباری موجود میان مجموعه افراد قابل پذیرش، بلکه راهگشا و کارساز است.

با توجه به این که خلافت الهی مقامی است حقیقی و نیازمند اوصافی حقیقی که در هر عصر و نسلی برای جامعه انسانی ضرورت دارد، روشن می شود که از میان سه تصویر پیش گفته، شکل اول و سوم پذیرفتنی نیست؛ زیرا بنابر ترسیم نخست (خلافت شخصی)، بشر تنها در یک زمان و یک اقلیم خاص از نعمت خلافت بهره مند می شود و دیگر زمان ها و زمین ها از حیات حقیقی انسانی که در پرتو خلافت الهی میسر است، محروم خواهد بود و این با گستره قلمرو خلافت خدا که همیشگی و همه جایی است و در کریمه «إنی جاعل فی الارض خلیفة؛ من در زمين جانشينى خواهم گماشت.»(بقره/ 30) تجلی کرده، ناسازگار است.

همچنین بر پایه تصویر سوم (خلافت جمعی) لازم می آید که خلیفه خدا دارای وحدت حقیقی نباشد و حال آنکه مقام خلافت، مقامی است حقیقی و آثار و اوصاف آن نیز به ویژه در بخشی که به تعلیم اسما و آموزش فرشتگان باز می گردد، همگی حقیقی است و این مهم جز با وحدت حقیقی خلیفه ممکن نیست. از این رو، تنها می توان تصویر دوم، یعنی «خلافت نوعی» را صحیح دانست؛ آن هم با این سخن تکمیلی که چنین وحدتی باید به وحدت مقام باز گردد؛ یعنی در عالم واقع، به گونه حقیقی، یک مقام به نام «مقام خلیفة اللهی» وجود دارد و هر انسانی که با سلوک علمی و صلاح عملی بدین پایه از شایستگی رسید، بدان مقام بار می یابد و با این توضیح، روشن می شود که وحدت نوعی نیز گویای این مقام حقیقی نخواهد بود؛ زیرا مقام بلند خلافت و جانشینی خدای سبحان نمی تواند از سنخ نوع مفهومی و ماهیت اعتباری (اعتبار فلسفی) باشد و آنچه در هستی تأثیرمی گذارد و آن همه اوصاف و آثار حقیقی را به دنبال دارد، اساسا هم از قلمرو مفهوم و هم از مدار ماهیت بیرون است.

خلاصه آنکه اولا خلافت الهی از سنخ کمال حقیقی است؛ نه اعتباری. ثانیا حقیقت در محور هستی است؛ نه مفهوم و نه ماهیت. ثالثا حقیقت هستی، مشکک است؛ نه متواطی. رابعا هویت وجودی خلفای خدا و اولیای الهی با وجود اشتراک در حقیقت هستی، تمایز درجه ای دارد. خامسا اصل خلافت برای درجه خاص وجودی است که نصاب لازم و مشترک است. سادسا تفاوت مراتب بعد از احراز نصاب، لازم است.

منبع:طهور


گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : خلافت انسان , مقام انسانیت ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

177439
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.