مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
خرافه زدائی از فرهنگ عاشورا
آثار و فواید دعا چیست؟
وصیت نامه شهيد حاج مهدی باکری
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
برزخ چيست؟
پیامدهای بی توجهی به نماز
دعا کنم یا نماز مستحبی بخوانم؟
شرکت در نماز جمعه و اهمیت آن
دقت کردید ؟؟
/ItMatchOnline.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/Voting/public_opinion/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

درجات نفس انسان
در اسلام از نظر اخلاقی از یک طرف توصیه و تأکید می شود به مبارزه و مجاهده با نفس و هوای نفس و از طرف...

فراموش کردن نفس و اثرات آن از دیدگاه قرآن
در قرآن کریم و در متون اسلامی ما به منطقی بر می خوریم که اگر وارد نباشیم شاید خیال کنیم تناقضی در ک...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : نگاهی بر انسان شناسی فلسفی
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   4882   بازدید   
تاریخ درج مطلب  30/6/1389
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

نگاهی بر انسان شناسی فلسفی

انسان شناسی فلسفی بر اساس ماهیت خود كه ماهیتی عقلانی است، انسان کلی را مورد نظر قرار می­دهد، چرا که ماهیت شناخت فلسفی، شناخت مفاهیم کلی است و فیلسوف دنبال امور جزئی و شخصی نیست. به بیان دیگر فلسفه وقتی به شناخت انسان می­پردازد، انسان خاص یا انسان در شرایط خاص و در مكان و زمان خاص را مورد مطالعه قرار نمی­دهد، بلكه فلسفه به ماهیت و حقیقت انسان توجه می­كند. لذا فلسفه در بخش انسان­شناسی هم به دنبال شناخت ماهیت انسان بصورت قضیه حقیقه است. این نوع معرفت، همه انسان­های گذشته و حال و آینده را مصادیق موضوع خود می­داند و روش آن، تعقل و بهره­مندی از عقل است؛ یعنی این نوع از انسان شناسی از طریق توجهات و تحلیل­های عقلانی به بررسی ابعاد وجودی انسان و مسائل مطرح در انسان­شناسی فلسفی می­پردازد، نه از طریق تجربه و آزمایش كه روش مورد استفاده علوم طبیعی و از جمله انسان­شناسی تجربی است. فلاسفه­ای چون سقراط، افلاطون، ارسطو، ابن سینا، فارابی و ملاصدرا از منادیان این دانش شمرده می­شوند. در واقع سئوال از خدا و جهان و انسان سه سئوال اساسی پیش روی اندیشمندان و فلاسفه در طول تاریخ بوده است. از این میان شناخت خود انسان از اهمیت بالائی برخوردار بوده است، چرا كه؛

  •    1. انسان در صورت شناخت خود بهتر می­تواند قابلیت­ها و استعدادهای خود را شناسائی كرده، از سرمایه­های وجودی خود بهره ببرد و آنها را شكوفا سازد.
  •    2. شناخت انسان پیش درآمدی برای شناخت جهان است. 
  •    3. شناخت انسان مقدمه­ای برای شناخت خالق هستی (خداوند) است.
  •    4. شناخت انسان باعث حل بسیاری از مشكلات او خواهد شد، چرا كه بسیاری از مشكلات روحی، روانی، فكری و اخلاقی انسان ناشی از عدم شناخت نسبت به خود است. اگر انسان حقیقت خویش، هدف از خلقت، رابطه با خدا،‌ موقعیت خود در نظام هستی و... را بشناسد بسیاری از مشكلات او حل می­شود.[1]

  در انسان شناسی فلسفی، فلاسفه و متفكران دنبال پاسخ به این سئوال های اساسی انسان هستند، و لذا در این نوع انسان شناسی مسائلی از این قبیل مطرح می­شود:

  • آیا انسان علاوه بر بدن ساحت دیگری چون نفس دارد؟
  •  در صورت تعدد ساحت های وجودی انسان، کدام یک از آنها حقیقت انسان را تشکیل می دهد؟
  •  تعریف نفس و ادله وجود و تجرد آن چیست؟
  • رابطه نفس و بدن چگونه است؟
  •  کدام یک از نفس و بدن در آفرینش مقدم هستند؟ و ... .[2]

نقد انسان شناسی فلسفی  

اشكال اساسی انسان شناسی فلسفی كه به سایر  گرایش­های انسان شناسی بشری نیز وارد است، عدم سازگاری و فقدان انسجام درونی بین دیدگاه­های نظریه پردازان این رشته علمی است. ما بیش از 25 قرن سخن متفكران را در مورد انسان در پیش رو داریم كه از غایت افراط آغاز شده تا نهایت تفریط ادامه می­یابد. انسان در این دیدگاه گاهی چنان تصویر می­شود كه «پروتوگراس» فیلسوف قرن پنجم پیش ازمیلاد او را  «معیار همه اشیا» معرفی می­كند. گاهی هم انسان تا آن حد پائین آورده می­شود كه «هابز» فیلسوف انگلیسی قرن 17 حقیقت انسان را به گرگ تشبیه می­كند و «نیچه» آلمانی هم او را حیوانی ناتمام معرفی می­كند و انسان­شناسی مسیحیتِ محرّف، انسان را موجودی ذاتا گناه كار تصویر می­كند كه فقط با قربانی شدن پسر خدا(عیسی مسیح) پاك می­شود و به حقیقت ملكوتی واصل می­شود.[3]    
  بر همین اساس «كاسیرر» معتقد است، آنچه در انسان شناسی باعث ایجاد بحران شده است، وجود آشفتگی و هرج و مرج در اندیشه­هاست، و اگر ما نتوانیم راهی مستقیم برای خروج از این بن بست پیدا كنیم، هرگز معرفت به خصوصیات كلی فرهنگ انسانی ممكن نخواهد بود و ما به غرق شدن در توده ای از معلومات پراكنده، كه به ظاهر فاقد هر گونه انسجام درونی هستند، ادامه خواهیم داد.[4]
  ایراد دیگر انسان شناسی فلسفی، ناتوانی عقل در شناخت همه ابعاد و ساحت های مختلف وجودی انسان است. از سوی دیگر گاهی فلاسفه برای اثبات دیدگاه های خود از دستاوردهای تجربی به عنوان مقدمه برهان استفاده می كنند، در حالی كه این نتایج یقین آور نیستند و اگر در مقدمه برهان قرار گیرند، نتیجه برهان هم غیریقینی خواهد بود، چرا كه نتیجه تابع اخس مقدمات است.[5] 
 
--------------------------------------------------------------------------------

[1] . سبحاني، جعفر و محمد رضائي، محمد ،‌ انديشه 1، نشر معارف، 1386، ص 23-27.
[2]. خسروپناه، عبدالحسين،‌ گستره شريعت، قم، نششر مغارف، 1382، ص221-223 .
[3].جوادي آملي، عبدالله، صورت و سيرت انسان در قرآن ، قم، نشر اسراء، 1379، ص34-39؛ رجبي، محمود، انسان شناسي، قم، موسسه امام خميني، 1379، ص28-29
[4]. كاسيرر، ارنست، رساله اي در باب انسان، ترجمه نادر زاده، تهران، پژوهشكده علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 1373، ص47 .
[5]. گستره شريعت،‌ ص 228 .

 نویسنده:رضا میرزایی
گردآوری:گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html

آرشیو های مرتبط : انسان شناسی فلسفی ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

3093
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.