مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
امام حسين (ع)،الگوى زندگى
از عملیات خیبر چه می دانید؟
سادات حسینی به چه کسانی می گویند؟
برزخ چيست؟
وصیت نامه شهيد حاج مهدی باکری
خرافه زدائی از فرهنگ عاشورا
شرکت در نماز جمعه و اهمیت آن
مناظره امام صادق (ع) با ابوحنيفه
دقت کردید ؟؟
/archive/photography/0/10/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
http://news.tebyan-zn.ir/
جدیدترین مطالب این بخش

خضر در تفاسیر
بیشتر مفسران اعم از سنی و شیعی و حتی مفسران صوفی مسلک مانند قشیری در لطائف‌الاشارات تفصیل چندانی را...

خضر و آب حیات
مشهورترین داستان درباره‌ی خضر که نفوذ بسیاری در انواع شعر فارسی اعم از وصف، مدح، رثاء و تعزّل دارد ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : خضر و آب حیات
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   330   بازدید   
تاریخ درج مطلب  12/1/1396
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

خضر و آب حیات

خضر و آب حیات

مشهورترین داستان درباره ی خضر که نفوذ بسیاری در انواع شعر فارسی اعم از وصف، مدح، رثاء و تعزّل دارد همین افسانه ی آب حیات است که خضر و اسکندر (بنابر بعضی اقوال، پسر خاله اش) به دنبال آب حیات در ظلمات رفتند و رفتند و خضر بدان دست یافت و از آن نوشید و عمر جاودان یافت ولی اسکندر ناکام شد و از نوشیدن آب حیات محروم ماند زیرا برای او این کامیابی مقدّر نشده بود و به گفته ی حضرت خواجه شیراز:

 فیض ازل به زور و زر ار آمدی به دست***آب خَضِر نصیبه ی اسکندر آمدی

  سکندر را نمی بخشند آبی***به زور و زر میسّر نیست این کار

 مفسران و مورخان را در این باب اقوال و آرائی است و صوفیه را در آن تخیلات و تأویلاتی که به هر حال کریمه ی شریفه ی (وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ) (عنکبوت: 64) فصل الخطاب آن اقوال و تأویلات است. اما دریغم آمد که از تأویل صوفیانه یا عارفانه ای که دانشمند والامقام شیعه، جامع شریعت و طریقت، و ان شاءالله حقیقت، یعنی ابن أبی جمهور احسائی هَجَری قدّس الله سرّه در کتاب شریف جلیل القدر کثیرالنّفع خود المُجلی فی المنازل العرفانیة و سیرها (1) بیان فرموده است اندکی در این مقاله یا رساله نیاورم و اینکه مضمون مختصری از آن تأویل را به نظرتان می رساند:

از آنجا که به نصّ کریمه ی شریفه ی ربانیّه ی (إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ * فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ) (2) (قمر: 54- 55) درک و مشاهده ی لذّات روحانی ای که وصف آن را در حدیث قدسی أعدَدتُ لِعبادی ما لاعَینٌ رَأت و لا اُذُنٌ سَمِعَت و لا خَطرَ علی قلبِ بشرٍ (3) و با مژده ای دیگر در آیه های (وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ * فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ) (4) (آل عمران: 169- 170) فرموده است، برای بندگان پرهیزگار خدای تعالی مقدّر و مقرّر شده است، و با توجه به اینکه کشتن در این آیه به معنای کشته شدن معنوی نه مادّی و مقصود از آن مرگ ارادی و اختیاری است نه مرگِ طبیعی آدمی، و آب و چشمه ها در آیات شریفه، مقصودِ از آنها علم حقیقت است که زندگانی ابدی حقیقی به برکت آن حاصل می شود؛ زیرا در تعبیر اهل حقیقت، آب علم است و علم آب، همان آبی که خدای تعالی در آیات کریمه ی (عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ) (5) (مطففین: 28) و (عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیراً) (6) (انسان: 6) سرچشمه ی آن را معین می فرماید، از این رو در حقیقت خضر (علیه السلام) ننوشید مگر از همین آب و دیگران جز او نیز از همین آب نوشیدند زیرا که سرچشمه ی این آب چشمه ی ولایت و منبع خلافت الهی است و هر که از آن بنوشد تا ابد باقی می ماند و در بهشت حقیقی جاودان خواهد بود که خدای تعالی می فرماید: (خَالِدِینَ فِیهَا أَبَداً) (7) (تغابن: 9). (8)

ذکر این تأویلات در این مقاله صرفاً از آن جهت است که حتی الامکان این ضعیف ناچیز، آراء و اقوال صاحب نظران رحمة الله علیهم را در حدّ اقتضا و گنجائی این مقاله بیان کرده باشد. مضاف بر آنکه این تأویل ابن ابی الجمهور در قبال بسیاری اقوال و تأویلات دیگر در تأیید عمر جاودانی خضر قابل توجیه تر به نظر می رسد.

پی نوشت ها:

1. از جمله مخطوطاتی که نزد همان عتیقه فروش که تفسیر نجم القرآن دایه ی سابق الذکر را زیارت کردم یکی هم نسخه ی بسیار نفیس خوش خط تمیزی از المجلی بود و افسوس که با آنکه امکان این بود که همه ی آن دویست و پنجاه مجلد مخطوطات مرغوب به تملک دولت ایران درآید، اما چنین نشد. و این سخن بگذار تا وقت دگر.

2. پرهیزکاران در بهشتهایند و در جویها. در نشستنگاه به راستی راست نشینان را؛ به نزدیک پادشاه فراخ توان.

3. برای بندگانم آماده ساختم آنچه را که هیچ دیده ای ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر دل هیچ مردمی (بشری) نگذشته است.

4. و مپندار البته، ایشان را که بکشند در راه خدا که ایشان مردگانند؛ نیستند که زندگانند نزدیک خدای خویش. برایشان رزق میرانند و نُزل می رسانند. شادمان اند به آنچه داد الله ایشان را از افزونی نیکوئی از آن خویش.

5. چشمه ای که مقرّبان آن را صِرف می آشامند.

6. از چشمه ای که می آشامند از آن، بندگان الله می روانند آن را روانیدنی.

7. جاویدان در آن.

8. المُجلی، چاپ سنگی سال 1329 قمری در طهران، ص 551.

 منبع مقاله :

مهدوی دامغانی، احمد، (1386)، رساله درباره ی خضر (ع)، تهران: نشر کتاب مرجع، چاپ اول

 


 

منبع: rasekhoon.net

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : خضر , آب , بهشت ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

184345
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.