مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
پيشگيري ازابتلا به بيماري قارچي
زایمان طبیعی یا سزارین؟
6آرایش خطرناک مو
خون مصنوعی تولید شد!
موادغذایی مورد نیازدوران بارداری
بیماری وزوز گوش و درمان آن
استفده از مام ها و ضد عرق ها ! خوب یا بد ؟؟؟
باورهای غلط درباره ضدآفتاب
دقت کردید ؟؟
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/ItMatchOnline.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

استرس، بلای جان رابطه زناشویی!
متخصصان غدد بر این باورند که استرس روی هورمون های فوق کلیه تاثیر می گذارد و باعث ترشح هورمون کورتیز...

اختلال «اضطراب اجتماعی» چیست؟
آیا افرادی که به خاطر اضطراب شدید نمی توانند در جامعه حضور یابند و از هرگونه تعاملی اجتناب می کنند،...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : به استرس نه بگویید
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   531   بازدید   
تاریخ درج مطلب  12/11/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

به استرس نه بگویید

به استرس نه بگویید واحد تندرستی و سلامت تبیان زنجان-

 

بروز برخی اتفاقات تلخ و ناکامی های زندگی در کنترل ما نیست و نمی توانیم آنها را حل کنیم و به همین دلیل همواره استرس و اضطراب را در زندگی تجربه می کنیم و نمی توانیم خودمان را از شر آن خلاص کنیم .

بررسی روان شناسان ثابت کرده است، انسان قربانی شرایط نیست و رفتارها و عکس العمل هایش را انتخاب می کند. به بیان دیگر ما می توانیم مهارت هایی را بیاموزیم که به جای تکیه بر نکات منفی، عوامل استرس زا را از خود دور کنیم.

دکتر مهرنوش دارینی به عنوان یک روان شناس معتقد است: اجتناب از عوامل استرس زا راهی برای کسب آرامش است، اما در اصل لازم است مهارت هایی را بیاموزیم که چنانچه عامل استرس زا قابل حذف نباشد، باز هم بتوانیم با تغییر در شیوه تفکر خود سلامت روانمان را حفظ کنیم که یکی از مهم ترین این مهارت ها تغییر نگرش است.

بتی سا محمدی، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی نیز در گفت وگو با ما می افزاید: مهم ترین رمز موفقیت در هر مهارتی، باور داشتن به تغییر است و دوم این که بسیاری از افراد عجول هستند و انتظار دارند بسرعت مهارت ها را بیاموزند و زمانی که موفق نمی شوند، دست از تلاش و ادامه دادن برمی دارند. درواقع، صبر و تکرار از مهم ترین کلیدهای موفقیت در مقابله با اضطراب و استرس است. چنانچه فرد صبور و با پشتکار باشد و تمرینات را تکرار کند، می تواند با موفقیت به این مهارت دست پیدا کند.

چه کنم که خونسرد نیستم

واقعا چرا برخی افراد خیلی آرام و برخی دیگر بسیار مضطرب و استرسی هستند؟

محمدی با تاکید بر این که سبک زندگی افراد و نوع نگرش آنها باعث می شود تا از لحاظ شخصیتی متفاوت باشند، در این باره می گوید: از لحاظ شخصیتی، برخی افراد منش آرام تری دارند و در مقابل ناکامی ها کمتر دچار تنش و اضطراب می شوند و اصطلاحا به آنها خونسرد گفته می شود.

برخی افراد نیز در مقابل ناکامی ها و حوادث ناخوشایند، رفتارها و واکنش های بسیار تندی از خود بروز می دهند و در مقابل پدیده های پیرامون خود بسیار مضطرب و عصبی و نگران می شوند. این افراد از لحاظ بالینی، مضطرب و زودجوش تر از بقیه هستند. وی تاکید می کند: با وجود تفاوت های بالینی که به نوع و محیط تربیتی فرد باز می گردد، هیچ گاه برای یادگیری و کنترل اضطراب دیر نیست و چنانچه فرد عمیقا تمایل پیدا کند، می تواند از روش های درمان شناختی و تغییر نگرش بهره ببرد و کنترل استرس و اضطراب را بیاموزد.

یادگیری مقابله با استرس از کودکی

به خاطر داشته باشید، اولین مکانی که فرد در آن رفتارهای اجتماعی و بین فردی را می آموزد، خانواده است و مقابله با استرس ها و اضطراب ها در کانون خانواده آموزش داده می شود.

دکتر دارینی در این باره توضیح می دهد: در خانواده ای که اعضای آن بشدت مضطرب هستند، این اضطراب و نگرانی را به اعضای خانواده منتقل می کنند. مادری که مدام استرس دارد و در نگهداری از فرزند خود بشدت پریشان می شود و با هر رفتاری، واکنش های افراطی دارد نهایتا دچار فرسودگی می شود و بیشتر مواقع نگران است. او مهارت های مقابله با اتفاقات ناخوشایند و غیرقابل پیش بینی را ندارد و آن را نمی تواند به فرزند خود آموزش دهد .

وی می افزاید: در چنین شرایطی، چنانچه مادر از کودک خود بخواهد آرامش داشته باشد، کودک دچار تناقض می شود و عملکرد مادر را که از طریق مشاهده می بیند، بیشتر می آموزد و بیشتر دچار اضطراب و نگرانی می شود.

مهارت مقابله با استرس را یاد بگیرید

زندگی کردن در زمان حال، مهم ترین توصیه ای است که می توان برای کنترل استرس و اضطراب داشت، چرا که اکثر افراد به دلیل ترس هایی که از آینده دارند دچار اضطراب می شوند و نهایتا زمان حال را فراموش می کنند.

دکتر دارینی در گفت وگو با ما با بیان این مطالب و با اشاره به مهارت های کنترل استرس می افزاید: گام اول در برطرف کردن استرس و اضطراب، ریشه یابی عوامل ایجاد اضطراب است و پس از آن می توان مهارت مقابله با استرس را یاد گرفت.

تمرینات مقابله با اضطراب هم در خانواده و هم خارج از خانواده یعنی (مهدکودک، مدرسه و جامعه) باید آموزش داده شود. همچنین رسانه ها و کتاب های راهنما می توانند در همگانی کردن این نوع مهارت اثر داشته باشند.

دکتر دارینی می افزاید: در گام دوم لازم است، عوامل ایجاد کننده استرس را به دو دسته قابل کنترل و غیرقابل کنترل تقسیم و بررسی کنیم که در کدام مورد می توان دست برد و آن را تغییر داد و گام سوم تغییر سبک زندگی و استفاده از این مهارت ها از قبیل خروج از محیط تنش زا، حذف عوامل استرس زا، تمرینات تن آرامی و ریلکسیشن، مهارت برنامه ریزی، مدیریت زمان و مثبت اندیشی است.

پونه شیرازی

جام جم


گردآوری:گروه تندرستی و زندگی سالم

http://www.tebyan-zn.ir/healthy_safe_life.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
مطالب گردآوری شده از منابع اینترنتی در این وب سایت تنها جنبه اطلاع رسانی عمومی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفا جهت هرگونه بررسی پزشکی با پزشک متخصص خود مشاوره نمایید .
آرشیو های مرتبط : استرس , سلامت روان ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183266
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.