مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
موادغذایی مورد نیازدوران بارداری
درباره طب سوزنی بیشتربدانیم
خون مصنوعی تولید شد!
زایمان طبیعی یا سزارین؟
بیماری وزوز گوش و درمان آن
پيشگيري ازابتلا به بيماري قارچي
درباره زایمان بی درد بیشتربدانیم!
چه ‌کنیم که پوستمان پیر نشود؟
دقت کردید ؟؟
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/Voting/public_opinion/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

کدام کمبودها شما را سرمایی می کند؟!
گاهی فرقی نمی کند هوا خوب است یا سرد؟ برخی افراد در هوای ملایم و خوب نیز می لرزند و سردشان است. این...

با این توصیه‌ها 15 سال بیشتر عمر می‌کنید!
تلاش‌ها برای پیدا کردن اکسیر‌هایی که قرار است آدم‌ها را جوان و سالم نگه‌ دارند، ادامه داشته و هنوز ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : اعداد مرگ و زندگی را بشناسیم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   898   بازدید   
تاریخ درج مطلب  26/11/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

اعداد مرگ و زندگی را بشناسیم

اعداد مرگ و زندگی را بشناسیم واحد تندرستی و سلامت تبیان زنجان-

این اعداد نشانه سالم بودن تان است

نگاهی به آخرین برگه آزمایش تان بیندازید. چه اعدادی را می بینید؟ اصلا می دانید این اعداد چه رازهایی را در مورد سلامت شما فاش می کنند؟

نگاهی به آخرین برگه آزمایش تان بیندازید. چه اعدادی را می بینید؟ اصلا می دانید این اعداد چه رازهایی را در مورد سلامت شما فاش می کنند؟ سال هاست پژوهشگران درمورد این ارقام تحقیق می کنند و در بررسی های مختلف توانسته اند اعدادی که می توانند مرز میان سلامت و ناخوشی را روشن کنند، تعیین کنند.

از نظر آنها از فشار خون شما گرفته تا میزان خواب تان، حد و اندازه ای دارد که در این مطلب این اندازه ها را با شما در میان می گذاریم. اگر برگه آزمایش شما ارقامی بسیار متفاوت با آنچه در این مطلب آورده ایم را نشان می دهد، هر چه سریع تر به یک متخصص مراجعه کنید و راهی برای مبارزه با مشکلی که گرفتارش شده اید پیدا کنید.

فشار خون: 140.90 میلی متر جیوه

اگر فشار خون تان بیشتر از 140.90 میلی متر جیوه بود، یعنی از فشارخون بالا رنج می برید. تقریبا 30 درصد افراد بالای 18 سال به فشارخون بالا مبتلا هستند و همین مشکل یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است. درحالی که فشارخون نرمال باید عددی در حدود 80 تا 89 روی 120 تا 139 میلی متر جیوه باشد، در صورتی که دستگاه فشار سنج نشان دهد که فشارخون شما از این عدد بالاتر است، معنایش می تواند این باشد که شما بیشتر از دیگر افراد در برابر استرس آسیب پذیر هستید و اگر حواس تان به خورد و خوراک، سبک زندگی، وزن و آرامش تان نباشد، ممکن است به خاطر ابتلا به مشکلات قلبی یا سکته مغزی جان تان را از دست بدهید.

چه باید کرد؟

اگر متخصصان بگویند که شما به اختلال فشارخون بالا دچار شده اید، احتمالا تا پایان عمرتان باید فشارخون خود را با دارو درمانی کنترل کنید. گرچه در چنین شرایطی داروهای کنترل فشارخون همیشه باید همراه تان باشد، اما در کنار آنها با انتخاب رژیم غذایی مناسب می توانید به سلامت تان خدمت زیادی کنید. در عین حال انتخاب رژیم غذایی که میزان چربی های اشباع شده و سدیم در آن کم و میزان پتاسیم، کلسیم، فیبر و پروتئین در آن زیاد است هم می تواند به کنترل بیماری تان کمک کند.

تری گلیسیرید: کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر

تری گلیسیرید، یک نوع چربی موجود در خون است که اگر میزانش از حدی بالاتر برود، باعث ایجاد پلاک در رگ های خونی شده و انسداد رگ های خونی را به دنبال می آورد. افزایش تری گلیسیرید در خون می تواند شما را درمعرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد.

چه باید کرد؟

محققان می گویند درمورد کنترل سطح تری گلیسیرید خون ریش و قیچی دست خودتان است. اگر میل زیادی به مصرف خوراکی های شیرین و بیشتر کردن شیرینی غذاهای تان داشته باشید، طبیعی است که آزمایش ها از مناسب نبودن وضعیت سلامت شما خبر دهند. به گفته محققان شیرینی و شکلات دوست ها بیشتر از دیگران در معرض بالا رفتن تری گلیسیرید خون قرار دارند.

حواس تان به قند خون تان باشد!

هرقدر هم که از عوارض بالا بودن قند خون بگوییم کم گفته ایم. از افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی گرفته تا آسیب های جبران ناپذیری که این مشکل به کلیه و چشم می رساند، هم می تواند با سهل انگاری شما در کنترل قند خون تان گریبان شما را بگیرد. برای اینکه چنین بیماری هایی زندگی را برای تان سخت و حتی ناممکن نکنند، باید به طور مرتب با انجام آزمایش خون قند خون تان را چک کنید و مطمئن شوید که عددی که آزمایش تان نشان می دهد، به مرز هشدار نزدیک نشده است. گذشته از این، حتی اگر آزمایش ها می گویند حال تان خوب است، نمی توانید به اینکه در آینده هم به دیابت و بالا بودن قند خون دچار نمی شوید، مطمئن باشید.

برای اینکه بتوانید کنترل آینده را در دست بگیرید، از همین امروز باید به طور مرتب ورزش کنید و حواس تان باشد که در رژیم غذایی تان خوراکی های قندی و کربوهیدراتی زیادی را هم نگنجانید. محققان دانشگاه هاروارد می گویند مردانی که 150دقیقه در هفته ورزش می کنند، با همین میزان تحرک اندک می توانند خطر ابتلای شان به قند خون بالا را تا 59 درصد کاهش دهند.

اندازه دور کمر: کمتر از 100 سانتی متر

برای اینکه بدانید چقدر احتمال ابتلا به بیماری های گوارشی و قلبی به شما نزدیک است، نگاهی به شکم تان بیندازید. بررسی ها نشان می دهد که بزرگی شکم شما نه تنها می تواند چنین بیماری هایی را به جان تان بیندازد، بلکه به استخوان های زانو و کمرتان هم آسیب می زند. چاقی شکمی، یکی از بدترین انواع چاقی است و می تواند همراه خودش بیماری های مختلفی را بیاورد و حتی شما را به بیماری خطرناکی مثل دیابت نوع دو هم دچار کند.

چه باید کرد؟

سعی کنید معجونی از بلغور جو دوسر، سیب و گلابی را هر چند روز یک بار درست و میل کنید. البته تنها با یک معجون نمی توانید مشکل را حل کنید و چاره ای جز انتخاب یک برنامه غذایی مناسب و ورزش کردن ندارید. محققان می گویند رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند روند چاق تر شدن شکم تان را متوقف کند و به شما در کاهش چربی هایی که دور شکم و پهلوهای تان خانه کرده اند کمک کند.

کلسترول بد: کمتر از 200میلی گرم/ دسی لیتر

کلسترولی که در بدن تان است چیزی جز دردسر برای تان به همراه نمی آورد. همین ماده که گاهی می تواند با زیاد تولید شدنش دردسرساز شود، مسئولیت حفظ ساختمان سلول ها و فرم و شکل سلول ها را برعهده دارد و وقتی به عروق و رگ ها صدمه ای وارد شود، کلسترول آنها را ترمیم می کند و وظیفه حفظ استحکام رگ ها را هم برعهده دارد.

گذشته از اینها، تولید صفرا توسط کلسترول ایجاد می شود و خیلی از هورمون ها هم به خاطر وجود کلسترول در بدن تان تولید و ترشح می شوند، اما همین ماده مهم و تاثیرگذار، اگر بیشتر از 200 میلی گرم/ دسی لیتر در بدن تان تولید شود، حسابی شما را به دردسر می اندازد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بیشتر می کند. اگر میزان کلسترول (HDL) خون تان از 240میلی گرم/دسی لیتر بالاتر رفت، باید بدانید که در وضعیت هشدار به سر می برید و وقت زیادی برای نجات خود ندارید.

چه باید کرد؟

برای رسیدن به هدف تان، یعنی پایین آوردن سطح کلسترول، چاره ای جز انتخاب یک رژیم غذایی سالم ندارید. اگر وزن تان بالاست، باید بدانید که احتمال بالا بودن کلسترول تان هم زیاد است. پس هر چه زودتر سهم چربی های غیر اشباع را در رژیم غذایی تان کم کنید و با خوردن چای سبز هم به پایین آمدن کلسترول تان کمک کنید.

ورزش: 150 دقیقه در هفته+ دو جلسه تمرین قدرتی

از نظر بسیاری از متخصصان، بی تحرکی مادر بیماری هاست.کلسترول بالا، فشارخون و چاقی همه می توانند به خاطر ژن های تان گریبان شما را بگیرند اما معنای این حرف این نیست که در صورت داشتن چنین سابقه خانوادگی، شما هم حتما بیمار می شوید. شما می توانید با مرتب ورزش کردن و انتخاب رژیم غذایی مناسب شانس بیمار شدن تان را کمتر کنید، اما حتی اگر پای چنین ژن هایی در میان نباشد، با ورزش نکردن به سادگی می توانید خود را به جمع این بیماران وارد کنید.

چه باید کرد؟

هیچ راه بهتری وجود ندارد. اگر می خواهید قلب تان از کار نیفتد، باید حداقل دو بار در هفته ورزش قدرتی انجام دهید و در کنار آن مجموع زمانی که برای ورزش های سبک تری مثل پیاده روی در هفته اختصاص می دهید، کمتر از 150 دقیقه نباشد. پس همین امروز یا فردا در یک باشگاه بدنسازی ثبت نام کنید و دو جلسه در هفته زیر نظر یک مربی ورزش کنید. باقی هفته را هم با دوچرخه سواری، پیاده رفتن به محل کار و حرکاتی از این دست به سلامت تان خدمت کنید.

خواب: 7 ساعت و 46 دقیقه

نه بیشتر و نه کمتر؛ شما تنها به 7 ساعت و 46دقیقه خوابیدن در شبانه روز نیاز دارید. محققان سال هاست که درمورد خطرات کم خوابی هشدار می دهند. آنها می گویند بی خواب ها نه تنها در معرض ابتلا به بیماری های جسمانی مثل دیابت نوع دو قرار می گیرند، بلکه بیشتر احتمال دارد به بیماری های روانی و اختلالاتی از قبیل حافظه ضعیف دچار شوند.

چه باید کرد؟

از نظر محققان بهتر است بخش اصلی زمان خواب تان هم در تاریکی شب اتفاق بیفتد و در طول روز تنها کمتر از 40دقیقه چرت بزنید. بررسی های آنها نشان می دهد که حدود 20دقیقه چرت زدن در میانه روز می تواند قدرت ذهن و حافظه شما را بالا ببرد و باعث شود در محیط کارتان کارایی بیشتری داشته باشید. گذشته از این برای حفظ سلامت تان، غیر از کافی خوابیدن به خوب خوابیدن نیاز دارید. پس مطمئن شوید که خر و پف کردن یا آپنه خواب تان را ناآرام نمی کند و خطر بیمار شدن تان را بالا نمی برد.

منبع : مجله سیب سبز

جام جم آنلاین


گردآوری:گروه تندرستی و زندگی سالم

http://www.tebyan-zn.ir/healthy_safe_life.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
مطالب گردآوری شده از منابع اینترنتی در این وب سایت تنها جنبه اطلاع رسانی عمومی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفا جهت هرگونه بررسی پزشکی با پزشک متخصص خود مشاوره نمایید .
آرشیو های مرتبط : فشار‌خون , اعداد آزمایش ,
  

12345
 
1 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :5.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183501
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.