مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
انواع افسانه های فارسی
برندگان نوبل ادبیات چه کسانی بوده اند؟
نگاهی کوتاه به زندگی و آثار الكساندر دوما
نقد ادبي و انواع آن
نگاهی به شعر باغ من از مهدی اخوان ثالث
زلال وحی در اشعار حافظ
چند حکایت شیرین از عبید زاکانی
اتوبیوگرافی چیست؟
دقت کردید ؟؟
/Voting/public_opinion/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
جدیدترین مطالب این بخش

مهارت تندخواني براي درس خواندن
اين تكنيك از آن جهت اهميت بيشتري پيدا مي كند كه غالباً دانش آموزان به خصوص در دوره ي دبيرستان و بال...

12 ترفند مطالعه صحیح
چگونه شما حجم زیادی مطلب را از جاهای مختلفی مثل کتاب ها و نوشته ها را وارد بخش قابل اعتمادی از ذهن ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : مهارت يادداشت برداري براي درس خواندن
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   855   بازدید   
تاریخ درج مطلب  3/7/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

مهارت يادداشت برداري براي درس خواندن

مهارت يادداشت برداري براي درس خواندن واحد شعر و ادب تبیان زنجان-

 

يكي ديگر از مهارت هاي تحصيلي يادداشت برداري است. شما طي دوران تحصيل و حتي بعد از آن، اطلاعات زيادي دريافت مي كنيد، به خاطر سپردن تمام آنها، امري غيرممكن است. بنابراين تقويت مهارت يادداشت برداري، سودمند خواهد بود.

يادداشت برداري به اين معنا نيست كه هر كلمه اي را كه سخنران بيان مي كند بنويسيد و يا اين كه بخش هاي طولاني متن كتاب ها و مجلات را كپي نموده و يا عيناً دوباره نويسي كنيد بلكه صرفاً بايد نكات كليدي را يادداشت نمود هم چنين يادداشت برداري با استفاده از واژگان خودتان به يادآوري مطالب موجود در حافظه كمك مي كند.

نكاتي درباره ي يادداشت برداری

* يادداشت برداري در هنگام مطالعه موجب كاهش حواس پرتي شده و در نتيجه دقت و تمركز شما نسبت به موضوع يادگيري افزايش مي يابد.

* متخصصان اعتقاد دارند يادداشت برداري يك روش فعّال در مطالعه و يادگيري محسوب مي شود چرا كه نوشتن در حين مطالعه يعني حسّ ديگري را درگير عمل يادگيري نمودن و اين عمل موجب تعميق يادگيري مي گردد.

* يادداشت برداري صرفاً مربوط به منابع مكتوب مثل كتاب و جزوه و يا روزنامه نيست بلكه شما مي توانيد از نوارها و يا CDهاي درسي و يا از تدريس معلم در كلاس درس و يا هر سخنران ديگر يادداشت برداريد.

* يادداشت برداري نوعي تكرار كردن است بنابراين موجب بيشتر به خاطر سپردن مطالب مي شود.

* يادداشت برداري باعث نظم بخشيدن به مطالب مي شود در نتيجه مطالب بيشتري را با كيفيت بهتري مي آموزيد.

* يادداشت هاي شما از منابع درسي به علت مختصر بودنشان بهترين و مفيدترين منبع براي مرور هفتگي و شب هاي امتحان هستند چون در فرصت كوتاهي كه داريد مي توانيد آنها را مرور كنيد.

* كساني كه به يادداشت برداري عادت كنند به تدريج ياد مي گيرند كه با نوشتن به افكار خود نظم ببخشند و امور روزانه خود را بهتر انجام دهند.

* يكي از دلايل مهم يادداشت برداري مربوط به تقويت حافظه ي كوتاه مدت است.

* همان گونه كه قبلاً گفته شد يك روز پس از مطالعه يا برگزاري كلاس 80% مطالب از ذهن شما پاك مي شود و هرچه زمان بيشتري بگذرد. اين مقدار بيشتر مي شود. براي جلوگيري از اين امر مرور و بازبيني يادداشت ها يكي از بهترين راه هاست.

* يادداشت برداري يك شيوه ي مؤثر براي حضور فعال در موقعيت يادگيري ( مطالعه يا كلاس درس ) مي باشد. هم چنين شيوه اي جهت انديشيدن و تفكر در مورد موضوع مي باشد.

فنون يادداشت برداري

يادداشت برداري نيز يك مهارت است و ما بايد فنون يادداشت برداري صحيح را بياموزيم. اين بسيار اهميت دارد كه ما چه مطالبي را و چگونه يادداشت برداري كنيم كه حقّ مطلب را ادا كرده باشيم. و از سخنان معلم، مطالب كتاب حدّاكثر بهره برداري از بنماييم. بعضي ها فكر مي كنند كه يادداشت برداري موجب اتلاف وقت است و سرعت مطالعه ي آن ها را پايين مي آورد.

اين گروه در اشتباهند. چرا كه ان چه اهميت دارد كيفيت يادگيري است و يقيناً اگر درست يادداشت برداري كنيد بهتر ياد مي گيريد تا اين كه فقط متكي به حافظه ي خود باشيد.

يادداشت برداري به دو صورت است يا در حواشي كتاب درسي نكات مهم و كليدي را مي نويسند و يا اين كه از يك دفتر مخصوص براي اين كار استفاده مي شود.

حال براي اين كه يادداشت هاي خوبي داشته باشيد نكات زير را رعايت كنيد:

1- سريع و خوش خط بنويسيد:

يكي از نكاتي كه به تهيه ي يك يادداشت خوب بسيار كمك مي كند هنر تندنويسي و دست خط زيبا است. اگر كند نويسيد و يا دست خط خودتان را هيچ كس نمي تواند بخواند حتي خودتان، سعي كنيد اين نقيصه را برطرف كنيد.

2- نكات اصلي و مهم را با انشاي خودتان بنويسيد:

اگر قصد يادداشت برداري از سخنان معلم در كلاس درس را داريد دليلي ندارد هرچه گوينده مي گويد عيناً آن را بنويسيد. چرا كه اولاً سرعت كلام گوينده هميشه از شما جلوتر است و شما هرگز به او نمي رسيد. ثانياً شما در اين مسابقه خسته و ناكام مي شويد و از خير يادداشت برداري مي گذريد. لذا بهتر است سعي كنيد در نوشتن، مطالب را خلاصه و با انشاي خودتان بنويسيد.

3- خلاصه نويسي به جاي بازنويسي:

اگر از روي متني يادداشت برمي داريد، نياز به بازنويسي و يا دوباره نويسي مجدد متن نيست بلكه بايد چكيده ي مطلب و نكات مهم را با رعايت اصل مختصرنويسي يادداشت كنيد.

4- همه ي مطالب تخته و يا وايت برد مهم هستند:

سعي كنيد همه ي مطالبي را كه بر روي تخته سياه نوشته شده، يادداشت كنيد چرا كه معلمان معمولاً نكات كليدي و مهم را روي تخته سياه مي آورند.

5- استفاده از علائم اختصاري و مخفف ها:

وقتي چيزي را يادداشت مي كنيد به منظور افزايش مهارت خود در اين كار از كلمات و عبارت هاي كوتاه و ابتكاري استفاده كنيد. اين كار باعث مي شود يادداشت هاي زيبا و مؤثر داشته باشيد.

علامت های مورد استفاده در یادداشت برداری

تبیان زنجان

تبیان زنجان

6- بخشي از حاشيه را سفيد بگذاريد:

در كنار يادداشت، حاشيه ي نسبتاً وسيعي ( به اندازه ي چهار تا پنج سانتي متر ) خالي بگذاريد تا هميشه امكان اصلاح و يا افزودن نكات جديد وجود داشته باشد.

1- از تيك استفاده كنيد:

عادت خط كشيدن زير نكات به ظاهر مهم را كاهش دهيد. و بيشتر از علامت تيك استفاده كنيد.

2- استفاده از رنگ هاي مختلف:

سعي كنيد يادداشت هاي تان را زيبا، جذاب و با استفاده از رنگ هاي مختلف تهيه كنيد تا ميل بيشتري براي مرور آن ها داشته باشيد.

3- به برداشت هاي خود از تدريس معلم اعتماد كنيد:

در هنگام يادداشت برداري در كلاس مستقل عمل كنيد يعني دليلي ندارد هرچه دوستانتان يادداشت كرده اند شما نيز آن را يادداشت كنيد چون ممكن است آن چه آنان مي نويسند براي شما مهم نباشد عكس اين مطلب نيز صادق است يعني شايد همه ي مطالب شما نيز براي ديگران مفيد نباشد.

4- نقش پيش خواني در تهيه ي يادداشت هاي خوب:

حتماً قبل از شروع به يادداشت برداري از كتاب، يك بار موضوع را پيش خواني كنيد تا بتوانيد به راحتي و با آمادگي بيشتري يادداشت كنيد.

5- مقايسه ي يادداشت خود با دوستان:

بهتر است پس از يادداشت برداري، يادداشت هاي خود را با يادداشت هاي همكلاسي تان مقايسه كنيد كه نكته اي را جا نيندازيد.

6- از ساير تكنيك ها استفاده كنيد:

در هنگام يادداشت برداري تا آن جا كه امكان دارد از تكنيك هاي درخت حافظه، نمودار و جدول استفاده نماييد. اين تكنيك ها كمك زيادي به يادآوري مطالب مي نمايد.

7- رفتارهاي كلامي و غيركلامي معلم:

در هنگام تدريس، سكوت معنادار استاد بعد از بيان موضوعي و يا تغيير لحن و صداي استاد يا دادن فرصت جهت تفكر بر روي موضوع و يا تأكيد بر روي مطلبي و يا حتي بيان اين كه موضوع ممكن است در امتحان مطرح شود نشان دهنده اهميت آن نكته مي باشد كه شما بايد حتماً در يادداشت برداري به اين نكات توجه كنيد.

8- توجه به كلمات و جملات برجسته كتاب:

در هنگام مطالعه ي كتاب، جملات درشت تر و يا پررنگ تر و يا با نوع تايپ متفاوت با بقيه ي متن، نشان از اهميت مطلب دارد كه بايد در يادداشت برداري به آن ها توجه شود.

9- پاكنويس نكنيد:

سعي كنيد يادداشت هايتان بدون عجله و با خط خوانا و منظم باشد تا نياز به پاكنويس نداشته باشد. اين كار زمان شما را تلف مي كند. در موقع نوشتن از چند خودكار با رنگ هاي متفاوت استفاده كنيد.

نويسنده: اردشير كياني

منبع مقاله:

كياني، اردشير؛ (1389)، مهارت هاي تحصيلي، تهران، وراي دانش، چاپ پنجم.

راسخون

 


گردآوری :گروه ادبیات تبیان زنجان  

http://www.tebyan-zn.ir/persian_literature.html

 

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

180400
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.