مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
نقد ادبي و انواع آن
دیدگاه مولوی درباره زندگی، عشق، مرگ
چند حکایت شیرین از عبید زاکانی
برندگان نوبل ادبیات چه کسانی بوده اند؟
نگاهی کوتاه به زندگی و آثار الكساندر دوما
زلال وحی در اشعار حافظ
انواع افسانه های فارسی
آموزه هایی از اشعار حافظ برای انسان امروز (1)
دقت کردید ؟؟
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/ItMatchOnline.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
http://news.tebyan-zn.ir/
جدیدترین مطالب این بخش

بَحرهاى عَروضى
از تركيب اركان گوناگون، بَحرهاى عروضى پديد مى آيند. مثلا هرگاه چهار فاعِلاتُن در يك مصراع جمع شوند،...

شعر آیینی و انواع آن (2)
فضای موجود در مضامین و محتوای شعر آیینی نیز از آغاز تا دوره ی معاصر، سیر بالنده ای را طی کرد و این ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : اصول و اجزاى وزن بندى شعر
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   702   بازدید   
تاریخ درج مطلب  23/1/1393
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

اصول و اجزاى وزن بندى شعر

اصول و اجزاى وزن بندى شعر واحد شعر و ادب تبیان زنجان-

تَقطيع

تقطيع يعنى تقسيم كردن هر مصراع به هجاهاى كوتاه و بلند; و منطبق ساختن آن ها با اركان عروضى:

خوش مى روى بى من مرو . . . (مولانا)

خوشمىرَوىبىمنمَـرو. . .

--U---U-

پيش از تقطيع، بايد شعر را خوب و دلنشين خواند وبه حسب همان نحوه خواندن، تقطيع را انجام داد.

اَركان عروضى

اركان يعنى اصول و اجزاى وزن بندى. خليل بن احمد، كه علم عروض را پايه نهاد، چون خود نَحوى بود، سه حرف فاء و عين و لام را مبناى ركن بندى عروض قرار داد. روش ركن بندى اين است كه هر سه يا چهار هجاى يك مصراع را با هم در يك ركن مى ريزيم و اگر در انتهاى مصراع يك يا دو هجا اضافه آمد، ركن هاى كوتاهى برابر آن ها قرار مى دهيم. به ندرت، ممكن است پنج هجا با هم در يك ركن گرد آيند. در هيچ ركنى، بيش از دو هجاى كوتاه و نيز بيش از سه هجاى بلند پشت سر هم قرار نمى گيرند.

اركانِ مشهور از اين قرارند:

يك. ركن يك هجايى:

(1) فَعْ ـ

دو. اركان دو هجايى:

(2) فَعَل U ـ

(3) فَعْلُن ـ ـ

سه. اركان سه هجايى:

(4) فَعِلُنْ U U ـ

(5) فاعِلُنْ ـ U ـ

(6) فَعُولُنْ U ـ ـ

(7) مَفْعُولُنْ ـ ـ ـ

(8) مَفْعُولُ ـ ـ U

چهار. اركان چهار هجايى:

(9) فاعِلاتُنْ ـ U ـ ـ

(10) فاعِلاتُ ـ U ـ U

(11) فَعِلاتُنْ U U ـ ـ

(12) فَعِلاتُ U U ـ U

(13) مَفاعيلُنْ U ـ ـ ـ

(14) مَفاعيلُ U ـ ـ U

(15) مَفاعِلُنْ U ـ U ـ

(16) مَفاعِلُ U ـ U U

(17) مُسْتَفْعِلُنْ ـ ـ U ـ

(18) مُسْتَفْعِلُ ـ ـ U U

(19) مُفْتَعِلُنْ ـ U U ـ

پنج. اركان پنج هجايى:

(20) مُسْتَفْعِلاتُنْ ـ ـ U ـ ـ

(21) مُتَفاعِلُنْ U U ـ U ـ

تذكّر: فَعْ و فَعَلْ فقط در پايان مصراع مى آيند. اركانِ پايان يافته به هجاى كوتاه هرگز در پايان مصراع قرار نمى گيرند. ديگر اركان در همه جاى مصراع مى نشينند. تا جاى ممكن، بايد از تقطيع به اركان يك و دو هجايى خوددارى كرد.

اينك به دو مثال عنايت ورزيد:

(1) اى مدنى برقع و مكّى نقاب (نظامى)

اِى مـَ دَ نى بُر قـِ عُ مَكـْ كى نـِ قا (بْ)

- U U - - U U - -U -

مُفْـ تَـ عـِ لُنْ مُفـْ تـَ عـِ لُنْ فا عـِ لُنْ

مُفْتَعِلُنْ مُفْتَعِلُنْ فاعِلُنْ

(2) دلا بسوز كه سوز تو كارها بكند (حافظ)

دِ لا بـِ سو زُ كـِ سو زى تـُ كا رُ ها بـِ كـُ نَد

U - U - U U - - U - U - U U -

مـَ فا عـِ لُنْ فـَ عـِ لا تُنْ مـَ فا عـِ لُنْ فـَ عـِ لُنْ

مَفاعِلُنْ فَعِلاتُنْ مَفاعِلُنْ فَعِلُنْ

بر ساحل سخن ( شیوه ها و مهارتهای نویسندگی)

نویسنده: ، ابوالقاسم حسینی

منبع :  مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی


 

گردآوری :گروه ادبیات تبیان زنجان 
http://www.tebyan-zn.ir/persian_literature.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : تَقطيع , وزن بندى شعر , اَركان عروضى ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

171785
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.