مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
چند حکایت شیرین از عبید زاکانی
اتوبیوگرافی چیست؟
نقد ادبي و انواع آن
زلال وحی در اشعار حافظ
آموزه هایی از اشعار حافظ برای انسان امروز (1)
انواع افسانه های فارسی
نگاهی به شعر باغ من از مهدی اخوان ثالث
نگاهی کوتاه به زندگی و آثار الكساندر دوما
دقت کردید ؟؟
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/photography/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
جدیدترین مطالب این بخش

ادبيّات حَسْب حالى و زندگى نامه اى
يكى از گونه هاى خواندنى و صميمى در ادبيّات، خاطرات و يادداشت هاى گزارشى از زندگى و احوال هنرمند است...

ادبیات روایی به مثابه رسانه
ادبیات از استعداد بازگویی کامل رخداد برخوردار نیست. آنچه در نوشته بازسازی می شود همیشه چیزی کمتر یا...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : ادبيّات حَسْب حالى و زندگى نامه اى
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   617   بازدید   
تاریخ درج مطلب  23/1/1393
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

ادبيّات حَسْب حالى و زندگى نامه اى

ادبيّات حَسْب حالى و زندگى نامه اى واحد شعر و ادب تبیان زنجان-

 

يكى از گونه هاى خواندنى و صميمى در ادبيّات، خاطرات و يادداشت هاى گزارشى از زندگى و احوال هنرمند است. اين نوشته ها معمولااز نكته ها و لطايف شيرين و سودمند سرشارند. ?حَسْب حال? اگر شيوا و دلكش نوشته شود، به جذّابيّت يك رمان يا داستان شورانگيز خواهد بود و خواننده را تا پايان غرقِ خويش خواهد ساخت.

گاه خاطره نويسى بازتابى از حوادث روزگار و افكار خصوصى است، مانند "المُنْقذ مِن الضّلال" از محمّد غزّالى. در ادبيّات معاصر، گرايش به اين گونه افزايش يافته و نمونه هاى خوبى همچون "روزها" از دكتر محمّدعلى اسلامى ندوشن، "از پاريز تا پاريس" از دكتر محمّدابراهيم باستانى پاريزى، "خسى در ميقات" از جلال آل احمد، و "حج" از دكتر على شريعتى پديد آمده اند.

زندگى نامه ها و "سيره" ها نيز در همين رديف جاى دارند. شرح حال پيامبر و خاندان پاكش ـ عليهم السّلام ـ و نيز اولياى خدا اگر با قلمى شيوا نگاشته شود، گروهى بسيار را شيفته پاكى ها و نيكى ها مى سازد. در اين ميان، تلاش هاى استاد سيّد جعفر شهيدى در نگاشتن شرح حال امامان، استاد محمّدرضا حكيمى در پرداختن به زندگى عالمان، سيّد مهدى شجاعى در تصوير كردن تاريخ شكوهمند اسلام، و دكتر عبدالحسين زرّين كوب در نگارش زندگى نامه اديبان و دانشوران مثال زدنى است.

به آنان كه مشتاق اين گونه از ادبيّاتند، مطالعه "شرح زندگانى من" از عبدالله مستوفى را ـ كه در سه جلد فراهم آمده و در طول پنج سال نگاشته شده است ـ توصيه مى كنيم. اين كتاب نه از حيث تفكّرات، كه از لحاظ لطافت قلم و سادگى و روانى، يكى از نمونه هاى بسيار زيباى ادب پارسى است. اين جمله ها را در شرح حال خوشنويس نام آور، ميرزا رضا كلهر، از آن كتاب بنگريد:

"برادرم، آقا ميرزا رضا، نزد ميرزاى كلهر مشق كرده و خيلى خوب مى نوشت. ما هم كه مايل بوديم نزد اين استاد مشق كنيم، به آقا داداش متوسّل شديم. روزى به منزل ميرزا رفت و ميل خود را به تجديد دوره مشق اظهار داشت و ضمناً اسمى هم از ما برد. ميرزا حاضر شد براى مشق دادن به منزل ما بيايد.

خانه ميرزا نزديك تكيه دبّاغ خانه سنگلج بود. هفته اى دو روز، حسن، جلودارِ برادرم دو تا اسب دنبال ميرزا مى برد. او را سوار مى كرد و به منزل ما مى آورد و در زيرزمينِ بيرونى از صبح مجلس مشق داير مى شد. ما دو نفر در خدمت ميرزا مشغول مشق بوديم. دو سه ماهى گذشت. ميرزا يك روز بى دليل از آمدن سر وازد. برادرم نزد او رفت و چون زمينه خُلق و خُوى ميرزا در دستش بود و مى دانست اصرار به خرج او نمى رود، به ميل او رفتار كرده، قرار گذاشت ما به مجلس مشق ميرزا برويم. از اين روز به بعد، هفته اى دو مرتبه بعد از ظهرها سوار مى شديم و به منزل ميرزا مى رفتيم و در حدود نيم ساعت به غروب مانده اسب مى آوردند و بر مى گشتيم."

بر ساحل سخن ( شیوه ها و مهارتهای نویسندگی)

نویسنده: ، ابوالقاسم حسینی

منبع :  مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی


 

گردآوری :گروه ادبیات تبیان زنجان 
http://www.tebyan-zn.ir/persian_literature.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : گونه ادبى , ادبيّات روایی , زبان فارسى ,
  

12345
 
1 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :5.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

171767
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.