مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
زلال وحی در اشعار حافظ
چند حکایت شیرین از عبید زاکانی
انواع افسانه های فارسی
برندگان نوبل ادبیات چه کسانی بوده اند؟
دیدگاه مولوی درباره زندگی، عشق، مرگ
اتوبیوگرافی چیست؟
نگاهی به شعر باغ من از مهدی اخوان ثالث
نقد ادبي و انواع آن
دقت کردید ؟؟
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/ItMatchOnline.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/Directory/Free-Web-Submission.html
/Voting/public_opinion/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

اندکی سایه
نویسنده ای که متولد ۲۶ فروردین سال ۱۳۲۶ بود در ۲۶ شهریور رخت سفر بست و مخاطبانش را با کتاب هایش تن...

نقد مدیرمدرسه جلال آل احمد(2)
شخصیت مدیر مدرسه بی شباهت به شخصیت آندری یفی میچ(7) اطاق شماره ی شش چخوف نیست. او رییس تیمارستانی م...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : شیوه ها ی عیّـاری در آیینۀ داستان سمک و قطران(2)
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   439   بازدید   
تاریخ درج مطلب  5/5/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

شیوه ها ی عیّـاری در آیینۀ داستان سمک و قطران(2)

شیوه ها ی عیّـاری در آیینۀ داستان سمک و قطران(2) واحد شعر و ادب تبیان زنجان-

چند موضوع است که عبارتند از: الف ـ شخصیت های داستان ب ـ آداب عیاری و پهلوانی در این داستان

الف ـ شخصیت های داستان

همه داستان دور محور سه شخصیت است:

۱ سمک: قهرمان داستان مردی است کوچک اندام و اعجوبه که برای جانفشانی و خدمت به دوستان آماده است او برای آسایش یاران ازبذل جان نمی هراسد و با هر گونه حادثه ی ناگواری روبه رو می شود نام سمک و معنی آن(ماهی) شاید اشاره به همین رفتار او باشد که سریع و بسیار به جا حادثه و میدان اتفاق را ترک می کند و دشمنان از دست یابی به او ناتوانند.

۲ -قطران: درخشش این شخصیت در داستان کوتاه و کم رنگ است هر چه هست کانون بدی و پلیدی است جبهه او دقیقاً در مقابل خورشید شاه و سمک قرار دارد و از جمله های وی این مفهوم دریافت می شود که تنها در اندیشه اسارت سمک و نمودن قدرت و توانایی خود به اوست با اسارت سمک خوشحال و شادمان است بسیار عجول و ضعیف النفس است چه در همان شب به آتشک می گوید زود او را گردن زنید مایه هایی از بلاهت و نادانی در رفتار و اعمال او ظاهر است. ظرفیت کم و رفتار کودکانه از جمله هایی او به وضوح قابل دیدن است.

۳ -آتشک: ظاهراً عیار است یا حتی می توانیم بگوییم تظاهر به چنین عملی دارد او فقط در اندیشه رسیدن به هدفش، ـ دلارام ـ است. حاضر است برای رسیدن به این مقصود هر کاری انجام دهد به همین خاطر است که اول با قطران پیمان می بندد و وقتی سمک ادعا می کند او بهتر و راحت تر می تواند او را به مقصودش برساند عهد قبلی را فراموش می کند و با سمک هم پیمان می شود.

رفتار آتشک دو روی دارد او به پیمان خود با سمک عمل می کند غدرو خیانت و بی وفایی نمی کند ولی همین پیمان باعث می شود عهد قبلی را بشکند و به هم پیمانش ـ قطران ـ خیانت کند.

پس با توجه به عملکرد آتشک او را فردی منافق و مصلحت بین و در اصطلاح امروز نان به نرخ روز خور می توان معرفی کرد. و نماد انسان هایی است که از هر فرصتی برای رسیدن به هدف و مقصود استفاده می کنند به پیمان خود پایبند نیستند. این افراد که در جامعه هم کم نیستند مورد توجه قرار نمی گیرند ولی گاه وسیله ای هستند که می توانند رسیدن قهرمانان را به اهداف آسان تر کنند وگرنه وجود و شخصیت آن ها ارزش چندانی ندارد.

ب ـ آداب عیاری

ویژگی عمده کتاب سمک عیار توجه به افراد گمنام و فرودست جامعه است افرادی که در قسمت های دیگر ادبیات ما شناخته شده نیستند و عیاران برانگیخته از همین طبقه اند مهم ترین ویژگی این گروه عبارت است:

۱ -راستگویی از مهم ترین اعتقادات عیاران است تا جایی که ممکن است دشمنی به خاطر راستگویی بخشیده شود یا اگر دروغ گویی دوستی ثابت شود جان بر سر این سخن نهند. بنابراین صداقت و راستی در گفتار و اعمال بسیار مورد توجه عیاران است.

۳ -وفای به عهد و پیمان عیاران وقتی عهد و پیمانی می بندند به سخن و قول خود سخت پایبندند و تخلف از عهد را درست نمی دانند.

برای تایید دو مورد فوق میتوان به این عبارت استشهاد کرد که وقتی سمک آتشک را می بیند که لشگرگاه آنها را زیر نظر داشته است آتشک که گویی از شیوه ی عیاران آگاه است می گوید [ ای سمک سوگند خور که مرا به جان امان دهی و نیازاری تا راست گویم سمک سوگند خورد که او را نیازارد و به جان زینهار دهد اگر با وی خیانت نکند و راست گوید]

۳ -راز داری و کتمان سر از مهم ترین اعتقادات عیاران است ای آتشک عهد کن که راز من نگاه داری و خیانت نیندیشی و نفرمایی و از قول من بیرون نیایی وقتی عیار عهدی می بندد و راز داری می کند در رفتارش خیانت نیست و حتی نباید در فکر خیانت هم باشد و از تعهدی که کرده نباید تجاوز کند.

۴ -قسم خوردن به خدا ، نان ، نور و حق صحبت جوانمردان که با وجود گذشت سال ها همچنان در زندگی مردم معاصر جا و اهمیت خود را از دست نداده است و ارزشمند است.

سوگند به این مظاهر در حکم محکم ترین سوگند ها و استوار ترین تعهد هاست، گرو گذاشتن مو، سبیل و حلقه ی انگشتر بیان تعهد عمل جوانمرد است. که در آن روزگار و حتی در زمان ما بسیار با اهمیت و شکوه است.

همپا و معادل بزرگترین تعهد هاست. در روزگاری که قوی ترین وثیقه ها بی اعتبار است قسم به نان و نمک شیرین کام مفهومی بسیار استوار و قاطع دارد.

[ آتشک ] سوگند خور به یزدان دادار و به نان و نمک مردان و به صحبت جوان مردان که خیانت نیندیشی

۵ -دوستی با دوستان هم پیمان و دشمنی با دشمنان آن ها

وقتی شخصی در جمع عیاران پذیرفته می شود و صافی اعتقادات و حقیقت رفتار و کردار او ثابت می شود و در جمع آن ها وارد می شو د لقب و عنوان (برادر) می گیرد و چنین رفتار و کاری از او در مورد دوستان دوستان هم محقق می شود و هم چنین لازم است که با دشمنان دوستانش دشمنی کند عیاران قصد دارند که دوستی دوست را به محکم ترین شکل و استوار ترین وثیقه محکم کنند. [آتشک] آن کند که سمک فرماید و با دوست وی دوست و با دشمن وی دشمن [باشد] ۷

۶ گرفتن از ثروتمندان و کمک به فقرا و نیازمندان

عیار مالک چیزی نیست به فکر جمع آوری مال و ثروت نیست هر چه هست در خدمت یاران و فقیران است در این داستان، سمک هنگام انتقال قطران به بارگاه خورشید شاه وقتی او مست از شادی اسیر کردن سمک چون ژنده پیلی خفته آنچه از زرینه و سیمینه می یابد همه را در مهد می نهد. و به دربار خورشید می برد.

۷ اجرای فرامین و خواسته ها بدون جنگ و خونریزی و یا با حداقل درگیری

شاید این مهمترین حالت فکری در عیاران باشد که خواسته ها را با کمترین میزان درگیری و تنش به انجام می رسانند با وجود توانایی و قدرتی که در این گروه سراغ داریم این مهم ترین مشخصه آن ها هنگام سخت ترین شرایط تصمیم گیری است در واقع در بدترین شرایط بهترین تصمیم ها مختص آنهاست. رسیدن به مقصود بدون اینکه کشته شوند و یا از بی گناهی خونی بر زمین ریخته شود در یک کلام دستیابی به هدف با کمترین هزینه و با بیشترین قدرت و توانایی.

۸ -اشاره به رسومی از جمله شراب خواری و گرفتن و دزدیدن از ثروتمندان در هر حال صورت شرعی و اسلامی هم ندارد کمک به فقیران واینکه در این داستان و یا مجموعه کتاب نامی از مسجد اعتقادات ـ بجز اعتقادات عیاری ـ نیست این سخن خاور شناسی محترم هانری کربن را به ذهن می آورد که عیاران از فرهنگ ایران برخاسته و از این سرزمین به مکان های دیگر گسترش پیدا کرده اند.

دکتر علی محمدرضایی هفتادر

دکترحمیدهادیان

منبع:آفتاب


 


گردآوری :گروه ادبیات تبیان زنجان  

http://www.tebyan-zn.ir/persian_literature.html

فرامرز ابن خداداد کاتب ارجانی

- آیین جوانمردی ـ هانری کربن ـ ترجمه احسان نراقی ـ ص ۱۷۰ ـ تهران ـ نشر نور ـ ۱۳۶۳

- تاریخ ورزش باستانی ایران (زورخانه ) ـ پرتو بیضایی ـ تهران ـ چاپ حیدری ـ ۱۳۳۷

- تاریخ ادبیات در ایران دکتر ذبیح الله صفا ـ ص ۹۸۸ ـ ج۲ ـ تهران ـ انتشارات فردوس - ۱۳۷۱

همان ـ صص ۱۶۲ - ۱۶۷-

همان ـ ص ۱۶۲-

آیین جوانمردی ـ هانری کربن ـ ترجمه احسان نراقی ـ تهران نشر نو ـ ۱۳۶۳-

 

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : سمک و قطران , شیوه عیّـاری ,
  

12345
 
1 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :5.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

178775
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.