مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
عکس و عکاسی مقالات
دقت کردید ؟؟
/Directory/Free-Web-Submission.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/ItMatchOnline.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

پیش از عکاسی مسواک بزنید
چگونه در عکس ها ظاهری آراسته و جذاب داشته باشیم؟ عکاسان حرفه ای روش های متفاوتی برای این منظور بلد ...

با این روش ها جلوی لرزش دوربین را بگیرید
در حالی که سه پایه و تک پایه ابزار مناسبی برای نگه داشتن دوربین هستند و می توانند جلوی لرزش آن را ب...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت دوم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   625   بازدید   
تاریخ درج مطلب  28/11/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت دوم

هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت دوم واحد عکاسی تبیان زنجان-

 

_ دنیای آنالوگ وآلبوم های عکس

گاهی اوقات به یاد گذشته ها آلبوم ها را ورق می زنیم و به خود می گوئیم : دنیای دیجیتال ما را به کجا کشانده ؟ شاید این سوال هر شخصی که وارد دنیای عکاسی شده است باشد ، که دیجیتال بهتر است یا آنالوگ ؟ گاهی دلمان برای شب نشینی ها که با ورق زدن آلبوم ها همراه بود تنگ میشود .

مهمان ها چشم به چهارچوب درب بودند تا مادر آلبوم ها را از میان گنجه یا چمدان چرمی رنگ و رو رفته ، بیاورد و با ضیافت چای و نخود وکشمش به سراغ ورق زدن آلبوم های خاطرات برویم . یادش بخیر که لا به لای عکسها گاهی یک عکس قطع مربع با رنگ کرم قهوه ای و نوار کاغذی سفید که در دورش بود ، خودنمایی میکرد و این حکایتی از آن داشت که شخص بعد از ژست گرفتن با اشتیاق به سمت عکاس رفته تا عکس فوری خود را تحویل بگیرد و عکاس چشم به آن پنج قرانی که قرار است بابت حق الزحمه خود دریافت کند .

وقتی به عکس های امروزمان نگاه می کنیم دیگر حسی در آن نمی بینیم و این به لطف دنیای دیجیتال و وضوح زیاد است که حالت چشمان و ژست مصنوعی ما را برملا میکند . حس و حالی که در عکسهای قدیمی دیده میشد به این دلیل بود که در هر خانه ای دوربین نبود و اگر در جایی یک عکاس می دیدیم ، با تقاضا از او می خواستیم تا شاید دکمه جادویی را بفشارد و در آن لحظه سعی می کردیم بهترین ژست خود را در برابر دوربین بگیریم .

وقتی به آلبوم ها نگاه می کنیم به یاد روزی می افتیم که همه چشم انتظار مادر لحظه شماری می کردیم تا از عکاسخانه با عکسهای چاپ شده برگردد و چقدر آن انتظارها شیرین بود .

عکسهایی که با شوق و ذوق ، حلقه های فیلم آنرا به انتها رسانده بودیم و مدام به عقربه شماره انداز دوربین نگاه کرده بودیم که کی تمام میشود ، و آنوقت بود که همه به دور هم حلقه می زدیم وعکسها را بعد از ورق زدن دست به دست می کردیم . آیا به راستی دنیای آنالوگ باعث این دور هم نشستن ها نبود که همه با هم عکسها را ورق میزدیم .

امروز ما با دوربین خود عکس می گیریم و بقیه اعضا خانواده هم با دوربین و موبایل خود و هر کدام به تنهایی در گوشه ای مشغول ورق زدن پیج های خود / آیا به راستی دنیای دیجیتال به ما خدمت کرد ؟

زمانی بهترین ژست را برای دوربین می گرفتیم وبا شوق به انتظار چاپ عکس و زمان تحویل می نشستیم و بدترین عکسهایمان را با دقت به آلبوم چسبی می چسباندیم ، اما امروز بعد از شنیدن صدای شاتر ، به سراغ عکاس رفته و به بهترین عکسهایمان سری تکان می دهیم و شاید چند روزی دربکگراند گوشی مان قرار دهیم . البته آنها عکسها به لطف عکاسانی هنرمند بود که با جعبه هایی چوبی و نور ، تصاویر را نقاشی می کردند .

وقتی به عکسهای بزرگان عکاسی نگاه می کنیم ، حیرت زده می شویم که چقدر مغز آنها گنجایش داشته تا تمام اعداد و ارقام دیافراگم ها و شاترها را در هر موقعیتی و نسبت به هر سوژه ای به ذهن بسپرند و در نهایت عکس هایی تاریخی ثبت کنند . اما امروز ما از یک سوژه بارها و بارها عکس می گیریم و در آخر نا امیدانه به سراغ دکمه delete می رویم و سعی می کنیم خطاهایمان را دور از چشم دیگران دور بیاندازیم .

و آنجاست که متوجه می شویم که عکاسان آنالوگ چقدر کارآزموده و توانا بودند و چطور می توانستند چنین عکسهایی بگیرند ، در صورتی که با آن دوربین ها نمی شد از عاقبت کار آگاه شد و عکاس بعد از رسیدن به تاریکخانه و ثبت نگاتیو ، متوجه کم و کاستی های عکس میشد . واقعا عکاسان آن زمان دستان و چشمانی جادویی داشتند که با چنین جعبه هایی ابتدایی شاهکارهایی تاریخی خلق کردند .

دوربینهای دیجیتال امروز در دست ماست و هنگام عکاسی ،گزینه ای مانند فوکوس خودکار را دراختیار ما قرار میدهد که می توانیم هر موضوع متحرک را میخکوب کنیم ، و یا اشتباه خود را بارها و بارها جبران کنیم ودیگر نیازی به خرید فیلم مجدد نداشته باشیم ، و حتی با یک گزینه فیلترهای رنگی ای که بابت آن باید هزینه های زیادی میکردیم را در دسترس داشته باشیم .

زمانی همه ی کسانی که در هنر دستی داشتند ، امید داشتند که روزی فرا رسد تا هنر در میان همه فراگیر شود ، شاید عکاسان امید داشتند تا در هر خانه ای یک دوربین عکاسی باشد و یا هزینه های تهیه فیلم وچاپ به حدی رسد که مردم بتوانند به همدیگر عکس هدیه دهند و شاید ...

و دنیای دیجیتال این امید وآرزوها را به دست فراموشی سپرد . دیجیتال بهتر است یا آنالوگ ؟

منتقدین بر این اصل پایبند هستند که در هنر نباید مرزگذاری کرد و نباید میان دنیای دیجیتال و فیلم مرزی انتخاب نمود . اما به راستی چرا نباید مقایسه کرد ، چرا نباید مرزگذاری کرد ، چرا اگر چیزی از ما سلب شده را نادیده بگیریم و به این شعارهای مسخره اکتفا کنیم . اجازه دهید تا در چند نکته مهم محاسن و معایب دوربین های دیجیتال را با هم مقایسه کنیم :

محاسن:

۱ سرعت و اطمینان از نتیجه کار در لوکیشن

۲ عدم هزینه جهت فیلم خام

۳ عدم نیاز به تاریکخانه

۴ فوکوس های اتوماتیک و سریع تر

۵ امکان بهبود کیفیت عکس در کامپیوتر

۶ دوربین های دیجیتال بی صدا ، سبک و از نظر شاتر سریع ترند

۷ "امکان انتقال سریع تصویر به کارفرما به مردم وبه اقصی نقاط جهان"( انقلاب دیجیتال)

معایب:

۱ برای چاپ عکس بزرگ تر به دوربین های پر پیکسل تری نیاز دارید

۲ دوربین های دیجیتال گران ترند

۳ کیفیت خروجی دیجیتال ها هنوز به اندازه ی فیلم نیست

۴ هزینه های جاری پنهان ، گران تر از مواد شیمیایی

۵ استفاده از مانیتور در روز بسیار مشکل است

۶ تاخیر از زمان فشردن کلید شاتر تا عکاسی و سپس ثبت عکس در حافظه

۷ برای دیدن تصاویر قطعا نیاز به مانیتور و یا تلویزیون وجود دارد

۸ پاک کردن تصاویر ندامت هایی نیز در پی دارد

۹ به دلیل وضوح بالا ، حس و حال از تصویر گرفته میشود

با توجه به بررسی دوربینهای دیجیتال متوجه میشویم که محاسن و معایب آن تقریبا یکسان است اما در مجموع باید این مسئله را بپذیریم که دنیای دیجیتال با تمام عیب و نقص های خود ، یک حرکت بزرگ انجام داده و آن فراگیر کردن صنعت و هنر عکاسی در بین عامه مردم است که این نکته قوتی در این هنر محسوب میشود ، و هرروزه به صورت روزافزون تعداد زیادی عکس غیر حرفه ای گرفته می شود که سهم عکس های دیجیتال پیوسته در حال افزایش است .

سهولت و ساده گی عکاسی دیجیتال، هماهنگی کامل با خصوصیات عکاسی غیرحرفه ای دارد .

مهدی عینی

آفتاب


گرد آوری: گروه عکاسی سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/archive/photography/0/10/default.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183523
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.