مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
عکس و عکاسی مقالات
دقت کردید ؟؟
/Directory/Free-Web-Submission.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/Voting/public_opinion/default.html
/ItMatchOnline.html
/archive/photography/0/10/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
http://news.tebyan-zn.ir/
جدیدترین مطالب این بخش

پیش از عکاسی مسواک بزنید
چگونه در عکس ها ظاهری آراسته و جذاب داشته باشیم؟ عکاسان حرفه ای روش های متفاوتی برای این منظور بلد ...

با این روش ها جلوی لرزش دوربین را بگیرید
در حالی که سه پایه و تک پایه ابزار مناسبی برای نگه داشتن دوربین هستند و می توانند جلوی لرزش آن را ب...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت سوم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   999   بازدید   
تاریخ درج مطلب  28/11/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت سوم

هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت سوم واحد عکاسی تبیان زنجان-

 

_ هستی شناسی عکسهای خانوادگی

اگر کسی به عکس های خانواده گی ما نگاه کند فکر می کند ما موجودات همیشه خوشی هستیم؛ فارغ و دور از هر گونه اندوه و حادثه. مردم عادت دارند لحظه های شاد زندگی خود را ثبت کنند. هیچ کس از چیزی که می خواهد از آن فرار کند عکس نمی گیرد ، چیزی را که بخواهد فراموش کند .

برای اغلب آدم ها عکاسی یکی از اشکال هنری نیست ، بلکه یک موضوع عادی و طبیعی در زندگی است؛ کاری که انجام می شود فقط به خاطر این که عادی است. همین و همین. آنقدر عادی و بی اهمیت که برای گرفتن یک عکس ممکن است چند لحظه یا ثانیه هم زیاد به نظر برسد.

بررسی عکاسی خانواده گی یا عکاسی غیرحرفه ای موضوع جالبی است. تا جایی که می دانم تئوریسین های زیبایی شناسی هنر و به خصوص عکاسی کمتر به این نوع عکاسی و خصوصیات بارز آن توجه کرده اند. به ذهنم رسید مقدمه کوچکی در مورد ماهیت عکاسی غیرحرفه ای بنویسم که البته برداشت های تجربی و شخصی خودم هستند و مسلما کار تئوریک و تحقیقی در این زمینه مجال و دانش ِ بیش می طلبد.

_ عکاسی غیرحرفه ای چیست ؟

بسته به زاویه دید و نوع بررسی می توان تعریف های مختلفی برای انواع عکاسی به دست آورد. یکی از متداول ترین دسته بندی های عکاسی ، آنرا به سه دسته عکاسی حرفه ای ، آماتوری پیشرفته یا نیمه حرفه ای و آماتوری یا غیر حرفه ای یا خانواده گی تقسیم می کند. در بسیاری موارد اصطلاح عکاسی آماتوری به جای همان عکاسی آماتوری پیشرفته یا نیمه حرفه ای به کار می رود که غلط مصطلحی است و به همین علت هم من در این نوشته از اصطلاح عکاسی غیرحرفه ای استفاده می کنم.

_ عکاسی غیرحرفه ای هنری فراگیر است

چند نفر را می شناسید که عادت به نوشتن خاطرات خود داشته باشند؟ چند نفر از آشنایان یا دوستان شما در طول زندگی خود مجموعه ای از آثار مجسمه ای ِ دست ساز خلق کرده اند؟ چند نفر را می شناسید که دستی در موسیقی داشته باشند و در حد نواختن یک ساز با موسیقی آشنا باشند یا در دوران فراغت خود آهنگ سازی کنند؟

متاسفانه تا به حال آمار دقیقی از ضریب نفوذ خلق آثار هنری مختلف در میان مردم پیدا نشده اما من قویا اعتقاد دارم از نظرگاه تولید هنری، عکاسی غیرحرفه ای یا خانواده گی یکی از محبوب ترین رشته های هنری است و شاید محبوب ترین آنها . در اغلب خانه ها آلبوم های عکس خانواده گی وجود دارد که همچون آثار مهم و عزیز هنری از آنها نگهداری می شود . خالق بیشتر این عکس ها اعضای خانواده هستند و البته بخشی از آن ها هم در آتلیه های عکاسی تهیه شده است.

اما تقریبا همیشه درصد قابل توجهی از عکس های آلبوم های خانواد گی توسط دوربین های ارزان قیمت و توسط آدم هایی که هیچ گونه تخصصی در عکاسی ندارند گرفته می شود و این بدان معناست که مهمترین لحظات زندگی ما بدست همین افراد ثبت می شوند ، در حالیکه ما ازآن براحتی می گذریم .

عکاسی غیرحرفه ای موضوعی بسیار گسترده و مهم است که کمتر به آن توجه تئوریک و جدی شده است. این در حالی است که عکاسی غیرحرفه ای بیشتر از هر نوع دیگر عکاسی به ما نزدیک است و نادیده گرفتن آن از لحاظ فلسفی از همان ماهیت است که نادیده گرفته شدن هوا توسط موجودات زنده !

_اهمیت آلبوم عکس خانواده گی

آلبوم های عکس خانواده گی معمولا در بهترین و امن ترین نقطه خانه نگهداری می شوند. جایی که کمتر در معرض عبور و مرور است و دست رطوبت و موریانه به آن نمی رسد. اگر خطر دزدیدن جواهرات وجود نداشت، احتمالا آلبوم های عکس نقاط امن تری مانند گاوصندوق ها را در منزل خانواده ها اشغال می کردند.

در شرایط خطر و یا اضطرار مانند آتش سوزی، بعد از اشخاص و مدارک مهم مانند کارت شناسایی و احتمالا اشیای گران بها ، خانواده ها آلبوم های عکس خود را نجات می دهند . اگر کمی فکر کنید به خوبی متوجه میشوید که آلبوم ها در زندگی ما چه نقش و جایگاه مهمی دارند . هر آلبوم عکس نشانه هویت یک شخص محسوب میشود و فقط آن صفحات خاک گرفته آلبوم میتواند زندگی شما را لحظه به لحظه با تصویر گزارش کند .

_خصوصیات عکاسی غیر خرفه ای چیست ؟

_خصوصیات زمانی

عموما افراد و خانواده ها ترجیح می دهند لحظه های شاد و مهم زندگی خود را در غالب عکس ثبت کنند. رسانه ی عکس از نظر کاربرد زمانی خانواده گی به عنوان یک رسانه شاد شناخته می شود . چیزی که در مورد رسانه نوشتن کمتر مصداق دارد و افرادی که عادت به نوشتن دارند معمولا یا همه جزییات شاد و غمگین و روزمره زندگی خود را ثبت می کنند و یا گرایش بیشتری به ثبت وقایع درونی دارند.

البته در موارد نادر ممکن است افراد اقدام به ثبت لحظه های غمگین یا خاص زندگی خود کنند ، اما اولا اینگونه عکس ها جنبه عمومی ندارند و ثانیا این افراد اغلب روحیه عکاسی نیمه حرفه ای دارند و به همین دلیل از موضوع عکاسی غیرحرفه ای دورتر هستند .

خصوصیت دیگر عکس های غیرحرفه ای وابستگی شدید آن ها به زمانی است که در آن ثبت شده اند . یک عکس غیرحرفه ای خانوادگی معمولا برچسبی از زمان بر خود دارد که آن را از همه عکس های دیگری که در زمان های دیگر گرفته شده اند متمایز می کند. مانند این عکس من است در شش سالگی… از این لحاظ عکس های غیرحرفه ای یا خانواده گی به عکس های خبری نزدیک هستند. آن ها اخبار مربوط به خانواده را در تاریخ ثبت می کنند.

_خصوصیات فضایی (مکانی)

عکس های غیرحرفه ای اغلب از نظر مکانی هم دارای وجوه مشترک زیادی هستند. به طور کلی عکس های خانواده گی و یا غیر حرفه ای در مکان هایی گرفته می شوند که آدم ها و به خصوص آدم های آشنا حضور دارند. آبژه عکس های غیرحرفه ای انسان آشنا و محیطی است که او در آن نفس می کشد . انسان آشنا می تواند خود فرد، عضوی از خانواده، دوست، فامیل و یا یک همسفر باشد.

محیط مانوسش هم یا خانه است، یا مدرسه و یا محلی که خاطره ای در آن رخ داده است. بسیاری از عکس های غیرحرفه ای اختصاص به ثبت موقعیت هایی دارند که افراد در آنها قرار می گیرند. به این ترتیب افراد حضور خود را در مکان های مختلف به کمک عکس ثابت می کنند. این عکس من است در کنار درب موزه لوور ، این عکس همسر من است در حیاط خانه عموی بزرگ و …

_خصوصیات معنایی

شاید پیچیده ترین نوع نگاه به عکس های نیمه حرفه ای نگاه از زاویه معناشناختی باشد. با این وجود مطالعه مقدماتی عکس های غیرحرفه ای ما را با الگو های آشنا و مهمی آشنا می کند.

عکس های غیرحرفه ای معمولا برون گرایانه و عینی (objective) هستند. به این معنی که کمتر خصوصیات ذهنی سوژه عکاسی (subject) یا شخص عکاس را نمایش می دهند. عکاسی مانند هر غالب هنری دیگری می تواند بیان گرایانه (expressive) باشد، اما عکس های غیرحرفه ای عموما غیربیان گرایانه یا در واقع واقع گرایانه (realistic) هستند و به اصطلاح به واقعیت محض بیشتر وفادارند.

یک عکس خانواده گی بیشتر از هر نوع عکس دیگری صادق است، به این مفهوم که چیزی را که نشان می دهد مهم تر و قبل تر از هر چیز وجود داشته است، حتی مهم تر از اهمیت نقش عکاس یا این واقعیت که او وجود داشته است. در معناشناسی عکس های غیر حرفه ای صحبتی از عکاس نیست و هر چه هست در کادر عکس ثبت شده است. عکاسی غیر حرفه ای عینیت صادقانه محض است.

_خصوصیت پسینی

نکته جالب توجه در عکاسی غیرحرفه ای نحوه پراکنده گی میزان اهمیتی است که افراد به آن می دهند . عموما عکس در لحظه ای که عکاسی می شود و قبل از آنکه عکاسی شود اهمیت اندکی دارد. در این مرحله افراد اهمیت کمی به عکس می دهند و اصطلاحا فقط آن را می گیرند. این وجه مشخصه به حدی مهم است که شاید بتوان گفت هر کسی که هنگام گرفتن عکس به آن اهمیت زیادی دهد و وقت و دقت و انرژی قابل توجهی برای گرفتن آن و تنظیم کردن آن صرف کند از گروه عکاسان غیرحرفه ای نیست و روحیه نیمه حرفه ای دارد .

عکاسان عکس های غیرحرفه ای بعدها که زمان و مکان عکاسی سپری شد کم کم بهای بیشتری به عکس ها می دهند و این موضوع را می توان از پی گیری ها و تعجیلی که در ظهور و چاپ عکس های خانوادگی می کنند و وقتی که صرف نگاه کردنشان می کنند و لذتی که از مشاهده آنها می برند فهمید . به این ترتیب عکاسی غیرحرفه ای دارای اهمیت پسینی (a posteriori) است.

برخلاف عکاسی نیمه حرفه ای و حرفه ای که در آن جنبه های پیشینی (a priori) عکس هم بسیار مهم است. به عنوان یک فرد علاقه مند به عکاسی جدی تر همیشه از کلنجار مزمنی که با افراد مختلف هنگام گرفتن عکس دارم رنج برده ام. افراد معمولا حاضر نیستند بیشتر از چند ثانیه برای گرفتن یک عکس وقت صرف کنند و معمولا وسواس کسانی مثل من را بر نمی تابند. اما همیشه همین افراد وقتی که زمان سپری می شود با سماجت از من می خواهند که یک نسخه از عکس ها را به آن ها بدهم! یکی از دلایل این بی حوصلگی هم به خصوصیتی که قبلا به آن اشاره کردم بر می گردد. عکاسی غیر حرفه ای تا آنجایی که بتواند واقع گرایانه و صادق است و از هر گونه تلاش بیانگرایانه عکاسانی چون من برای ذهنی تر کردن عکس می گریزد .

مهدی عینی

آفتاب


گرد آوری: گروه عکاسی سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/archive/photography/0/10/default.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183524
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.