مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
عکس و عکاسی مقالات
دقت کردید ؟؟
http://news.tebyan-zn.ir/
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
/ItMatchOnline.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/archive/photography/0/10/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

پیش از عکاسی مسواک بزنید
چگونه در عکس ها ظاهری آراسته و جذاب داشته باشیم؟ عکاسان حرفه ای روش های متفاوتی برای این منظور بلد ...

با این روش ها جلوی لرزش دوربین را بگیرید
در حالی که سه پایه و تک پایه ابزار مناسبی برای نگه داشتن دوربین هستند و می توانند جلوی لرزش آن را ب...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت چهارم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   1415   بازدید   
تاریخ درج مطلب  28/11/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت چهارم

هستی شناسی عکس و آلبوم های خانوادگی-قسمت چهارم واحد عکاسی تبیان زنجان-

 

_دنیای پرتره نگاری (چهره)

بی شک عکاسی پرتره برخلاف مشکلات و ظرافت ها و نکاتی که باید در آن اعمال شود ، از نظر عامه مردم کاری ساده و بسیار آسان تلقی میشود . و به همین دلیل افرادی بدون آگاهی ،آموزش و اطلاعات کافی در این عرصه وارد شده و مشغول فعالیت می باشند .

در اینجا سوالی پیش می آید ، که واقعا چه فرقی میان شخصی که بدون تحصیلات و دانش این هنر در این حرفه مشغول است با شخصی که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در این رشته دارد ، وجود دارد ؟

نکته قابل توجه اینجاست که اکثریت مردم به سراغ این غیر هنرمندان رفته و با ژست های دروغین و حرکاتی مصنوعی و کارگردانی شده رو به روی لنز دوربینی که به سمت آنها نشانه رفته می ایستند و در آخر با رضایت از این مسئله که عکسی بسیار زیباتر از آنچه به واقعیت وجود دارد از آنها گرفته شده ، حاضر به پرداخت هزینه های گزاف میشوند .

اما در مقابل هنرمند عکاسی که سالها در دانشگاه تحصیل کرده و رشته تخصصی خود را با همین عنوان انتخاب نموده ، با دیگر عکاسان غیر حرفه ای مقایسه میشود .

پرتره نگاری = شخصیت پردازی و ثبت آنچه در واقعیت آنگونه نمایش داده می شود

تجزیه و تحلیل خطوط چهره انسان و اعطای قدرت نمایش تصویری صادق به آن ، بیشک بالاترین هدف عکاسی و در ضمن مشکلترین وظیفه آن است . پرتره از خالق خود مهارت فنی فراوان و احساس هنری عمیق می طلبد ، زیرا این دو توانایی هایی است که بدون آنها ایجاد یک تصویر حقیقی و طبیعی غیر ممکن است .

عکاسی از چهره، کاربردهای زیادی دارد و اینجاست که یک عکاس را می توان ارزیابی کرد . همه ما وقتی یک عکس خوب از صورت کسی می بینیم توجه ما به عکس جلب می شود ولی چه چیزی در این عکس وجود دارد که آنرا برجسته و متمایز می کند . یک عکاس همیشه فردی است که تصویری مشابه خلق می کند حتی اگر نخواهد این کار را انجام دهد در عمل بین سوژه عکاسی و تصویر به نوعی این کار را انجام داده است . شاید بارها این جمله را شنیده اید که شخصی به شما بگوید این عکس که از من گرفته ای اصلاً شبیه من نیست یا خیلی شبیه من است .

مشکل اینجاست که ما عادت داریم همیشه دیگران را در حالت حرکت ببینیم ، یا حتی وقتی نشسته اند سر آنها مرتب در حال حرکت است ، به خصوص زمانیکه صحبت می کنند. به غیر از وقتی که افراد خواب هستند به ندرت می توان آنها را بی حرکت یافت . بنابراین لحظه ای که از آنها عکس می گیرید احتمال اینکه شخص در حالتی غیر معمول باشد زیاد است .

اما آنچه در عکاسی چهره تصویر زیبایی خلق می کند همان حالتی از چهره شخص است که احساس عکاس نسبت به او را بیان می کند . بنابراین یک عکس خوب از چهره یک فرد عکسی است که خصوصیات آن فرد را در خود داشته باشد یا حداقل قسمتی از این خصوصیات را نمایش دهد . شاید زمانی که به عکس شخصی نگاه می کنید او را نشناسید ولی در نگاه اول در مورد خصوصیات او قضاوت می کنید .

_ آناتومی بدن (زبان اندام)

موقعیت دوربین ، زاویه دید ، کیفیت عکس ، نوع لنزی که انتخاب می کنید و حتی پشت زمینه عکس همه و همه می توانند در حالت عکس نقش داشته باشند و می تواند احساس شما را نسبت به شخصیت سوژه عکاسی بیان کند . پس باید قدری حساب شده تر دکمه شاتر دوربین را فشرد . یک عکس خوب از چهره ، شخصیت فردی که از او عکس گرفته اید را نشان می دهد . حتی اگر غیر واقعی باشد .

عکاسی از افراد ، ترکیبی بحرانی از عوامل مختلف از جمله : نور پردازی در فضای بسته و در فضای آزاد ، مکان یابی خلاق ، برجسته سازی سوژه ، ثبت احساسات و شخصیت فرد و آخرین و یکی از مهمترین آنها ژست گرفتن تشکیل شده است . که رعایت تک تک آنها در خلق تصویری زیبا حیاتی است.

ژست گرفتن چیزی جز زبان بدن نیست . انگشتی که جایی را نشان می دهد ، شانه های افتاده ، سر پایین و… هر کدام می تواند بیانگر حالت ها و خصوصیات شخصیتی فرد باشد . اصولا ژست گرفتن سوژه را عکاس می بیند و کنترل می کند و باید به سوژه خود بیاموزد چگونه احساسات خود را در تصویر به نمایش بگذارد حتی به این شیوه می توان از فرد شخصیتی متفاوت به نمایش گذاشت .

کمی بیشتر دقت کنید : فردی با اعتماد به نفس بالا با شانه های خمیده و سر پایین نمی ایستد . آنها راست می ایستند و چهره ای دارند که که گویی نسبت به زندگی شور و هیجان زیادی دارند . فردی که ساکت و گوشه گیر است نمی تواند به راحتی در وسط خیابان برقصد ولی کسی که پر انرژی و پر حرارت است هنگامی که صدای موسیقی را می شنود نا خودآگاه از جایش بلند می شود و شروع به حرکت می کند .

درباره آناتومی بدن فکر کنید: هر قسمت از بدن هر کسی حرف های زیادی برای درباره شخصیت او بیان می کند به خصوص اگر هر کدام از آنها در موقعیت درست قرار گرفته باشد. شما به عنوان عکاس چهره باید بتوانید هر عضو بدن را در جای مناسب قرار دهید و دانش خود را درباره زبان بدن تقویت کنید .

_ زیبایی در هنر و نگاه زیباشناسان

((برای زیباشناسی باید نگاه زیباشناسانه داشت))

شخصی که عنوان دانشجوی رشته هنر را به دوش میکشد ، رسالت دشواری نیز بر دوش دارد . یک هنرمند باید چیزی را که اشخاص عادی و غیر هنرمند نمی بینند را ببیند ، یعنی چیزی را ببیند که دیگران به آن توجهی ندارند .

نگاه تیز بینانه و زیبا شناسانه میتواند آثار هنری را درک و خلق کند . برای نگاه تیز بینانه باید چشم را تقویت کرد و به آن دنیا را شناساند . یعنی چشم خود را به دیدن ودرک مفاهیم عادت دهیم . یک تمرین موثر در این زمینه میتواند کادربندی به کمک دست باشد ، هر موضوعی میتواند یک اثر هنری باشد ، به شرط آنکه درست در ذهن ترسیم و به درستی در کادر ثبت شود .

درک زیبا شناسی نمیتواند در چند خط به درستی عنوان شود چون در هر هنری زیباشناسی برای خود فلسفه ای دارد . فلسفه زیبایی به بایدها و نبایدها ختم میشود ، روزی انسان اولیه غار نشین که به عنوان انسان طبیعی از آن سخن میگوئیم متوجه میشود که یکجا زندگی کردن بهتر از کوچ دائم است و روزی نیز به دلیل مسائل اخلاقی ، پوشیده بودن را به برهنه بودن ترجیح میدهد .

انسان طبیعی که با سنگ شکار میکرد روزی از خود میپرسد که با سنگ شکار کردن بهتر است یا با شیئی دیگر ؟ و در نهایت یه ابزار دیگری مثل نیزه دست پیدا میکند . تمام اتفاقات روزمره ی انسان طبیعی در اثر باید و نباید ها ویا به اصطلاح سوالاتی که از خود می پرسیده ، امروز آنرا به یک انسان طبیعی مدرن تبدیل کرده و امروز ما به جای غارها در کلانشهرها و برجها زندگی میکنیم و همچنین برای شکار به جای سنگ از اسلحه استفاده میکنیم و این مثالها میتواند ادامه پیدا کند .

وقتی دو گل رز قرمز رنگ را در روبه روی شما قرار میدهند ، هرچند که این دو از نظر ماهیت یکسان باشند ، باز شما به دنبال آن هستید که کدام زیباتر است ؟ آن گل که غنچه است زیباتر است یا آنکه کاملا باز شده . با درک این مطلب میتوانیم متوجه شویم که انسان همیشه به دنبال زیبایی هاست و این در وجود هر شخصی نهفته است حال یک هنرمند باید این دید را تقویت کند و با نگاه تیز بینانه و درک درست از زیبایی به سراغ زیباشناسی برود

وقتی با هنری همانند عکاسی رو به رو هستیم ، یعنی وظیفه اصلی ما ثبت زیبایی هاست و دیگر آنکه به عنوان یک عکاس باید موضوع را به زیباترین شکل ممکن نشان دهیم .ما در جهان هستی با دو موضوع روبه رو هستیم : ۱) موضوعات جاندار ۲) موضوعات بی جان

هرآنچه جاندار باشد زیبا است و هر آنچه ما به عنوان موضوعات بی جان یاد می کنیم ، قشنگ نام می گیرد . موضوعات بی جان با نگاه درست می توانند تبدیل به زیبا شوند ، یعنی یک هنرمند میتواند تمام موضوعات را با نگاهی زیبا ثبت کند و آنچه ما در عکاسی از زیباشناسی می آموزیم ، ثبت یک اثری زیباست .

شناخت درست از موضوعات پیرامون میتواند در این ثبت به ما کمک کند ، به عنوان مثال اگر ما فلسفه رنگها را در هنر بیاموزیم ، در ثبت زیبا و موفق به ما کمک شایانی میکند . استفاده از رنگ های گرم و یا سرد میتواند در مفهوم اثر نیز دخالت داشته باشند . رنگ بنفش نشانه کمال است و این به دلیل ترکیب دو رنگ سرد و گرم است که توانسته با دو رنگ متضاد مثل آبی سرد و قرمز گرم به یک رنگ تبدیل شود .

و همینطور رنگهایی مثل قرمز و زرد را برای القاء اضطراب و استرس بکار میرود _ در هنر تصویرسازی برای نشان دادن رویا و افکار رویاگونه از بعضی رنگهای سرد و خنثی استفاده میکنند ، که اگر بخواهیم برای این مطلب مثالی بزنیم میتوانیم به فیلم هایی که در آن فلش بک به گذشته و یا افکار آن شخص زده میشود اشاره کنیم ، که کارگردان در نشان دادن گذشته سعی میکند از رنگ و فضاهای خاکستری و سرد استفاده نماید .

اگر اندکی به این مسئله بیاندیشیم ، درمی یابیم که با استفاده از رنگهای سبز میتوانیم ، یک موضوع را شاداب و سرزنده تر نشان دهیم و یا با رنگهایی مثل آبی ، حس زیبایی و آرامش را به تصویر اضافه کنیم و یا حتی با رنگ هایی مثل مشکی ، خاکستری و ... حس رویاگونه ، بی روح بودن ، درد و رنج را به بیننده القاء کنیم .

یکی دیگر از اجزای زیبا شناسی زبان اندام است . هر موضوعی می تواند با اندام خود سخن بگوید که ما به آن زبان اندام میگوئیم ، یک انسان را در انتهای یک جاده تصور کنید که دست به کمر ایستاده . وقتی شما به عنوان بیننده به آن عکس نگاه می کنید ، حس سردرگمی و پایان یافتن راهی بیهوده را به شما القاء می کند و حالا فقط کافیست آن شخص دست در جیب داشته باشد ، که در این حال شما احساس می کنید آن شخص در حال تماشا کردن و لذت بردن از منظره است . اگر همان شخص دستانش در پشت سرش باشد ، حس خستگی و ناتمامی راه را برای شما تداعی می کند و به همین ترتیب هر یک از اندام میتواند حرفی برای بازگو کردن داشته باشند .

در نگاه زیباشناسانه باید تمام این جزئیات درنظر گرفته شده باشد و به درستی از آن استفاده شود تا به درک صحیح از زیبایی برسیم و در نهایت به ثبتی زیبا .

((به جهان پیرامون خود طوری دیگر نگاه کنیم ، تا با مفهوم زیبایی بهتر آشنا شویم))

مهدی عینی

آفتاب


گرد آوری: گروه عکاسی سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/archive/photography/0/10/default.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183525
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.