مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
دقت کردید ؟؟
/Directory/Free-Web-Submission.html
/archive/photography/0/10/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/Voting/public_opinion/default.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
جدیدترین مطالب این بخش

فروریختگی نظام استعماری و پیدایش تاریخ‌نویسی نواستعماری
در دوران پس از جنگ جهانی دوم، جهان شاهد فروریختگی و تجزیه امپراتوری‌های استعماری بود. طی این مدت، ب...

ترور جان اف کندی به دستور بن گورین
یهودیان صهیونیست و اذناب آنها، در مدت تقریباً 45 سال گذشته، داستانهایی را در ارتباط با ترور جان اف ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : آشنایی با برخی اصطلاحات و مفاهیم کلیدی مرتبط با یهود
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   87   بازدید   
تاریخ درج مطلب  24/1/1396
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

آشنایی با برخی اصطلاحات و مفاهیم کلیدی مرتبط با یهود

آشنایی با برخی اصطلاحات و مفاهیم کلیدی مرتبط با یهود

 صهیون یا صیون نام کوهی است در اورشلیم که هیکل یا معبد بنی اسرائیل بر آن ساخته شده بود، لذا معنی لغوی صهیونیسم هواخواهی از اصول تمرکز دادن بنی اسرائیل در فلسطین (1) است.

صهیونیسم واژه صهیون در میراث دینی یهود به کوه صهیون و بیت القدس و به طور اعم بر سرزمین مقدس اطلاق می شود. یهودیان، خویشتن را زاده صهیون می دانند. همچنین این واژه برای اشاره به یهودیان به عنوان یک گروه دینی به کار می رود. بازگشت به صهیون در نسق دینی یهود، یک اندیشه محوری است. زیرا پیروان این مکتب اعتقاد دارند که ماشیاح رهایی بخش (حضرت مسیح (علیه السلام) منجی یهودیان) در واپسین روزها ظاهر خواهد شد تا ملتش را به سوی سرزمین صهیون رهبری کند و با فرمانروایی بر جهان، دادگری و آسایش را برقرار سازد. (2)

موساد که در اصل و در نهان هاموسادل تئوم (3) (مؤسسه هماهنگی) نامیده شد و در سال 1963 هاموسادل مودیین اولتافکیدیم میوهادیم (مؤسسه اطلاعات و وظایف ویژه) (4) باز نامگذاری شد، رسماً در دوم مارس 1951 به دستور بن گوریون تأسیس شد و در یکم آوریل 1951 به ریاست ریوون شیلواه، بنیان گذار آن، آغاز به کار کرد.

نخستین گام در راه تأسیس سازمان اطلاعات سری اسرائیل در ماه ژویئه 1949 طی نامه ای که شیلواه به بن گوریون نوشت، برداشته شد. شیلواه خواهان تأسیس یک سازمان مرکزی برای مسأله های امنیتی و اطلاعاتی (موساد مرکزی) شد که در چارچوب نخست وزیری قرار گیرد. پس از یک رشته چانه زنی های ممتد بن گوریون و رؤسای سازمان های اطلاعاتی مختلف، نخست وزیر در 13 دسامبر 1949 نامه ی زیر را به وزیر خارجه، شارت نوشت:

بنا به دستور من، یک مؤسسه (موساد) برای تمرکز و هماهنگی فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی کشور (بخش اطلاعات ارتش، بخش سیاسی وزارت خارجه، سازمان امنیت همگانی و غیره) تأسیس می شود. (5)

شین بت

سازمان امنیت همگانی اسرائیل (شروت ها بیتا خون هاکلالی، (6) شبک (7) یا، شین بت)، یعنی آنچه بن گوریون شای درونی، نامید. در 30 ژوئن 1948 تأسیس شد. ایسر هارل فرمانده آن، دستگاه اداری آن را در شماری از ساختمان های متروکه یافا، تنها چند هفته پس از آن که فلسطینی ها آواره شدند و افراد هارل به جست وجوی شهر برای یافتن سندهای نظامی و سیاسی عرب ها پرداختند، دایر کرد. بیشتر کارکنان شای به سازمان اطلاعات ارتش که به تازگی زیر نظر ایسر بئری تشکیل شده بود، انتقال یافتند.

تا سال 1950 شین بت از نظر اداری در چارچوب ارتش باقی ماند، و پوشش (جاسوسی)، خدمات، درجه نظامی و حقوقی افراد را رفع و رجوع می کرد. هارل به درجه سرهنگ تمامی رسید. (8)

قهال سازمان سری مولود قبالا و تلمود؛ قهال واژه ای عبری است به معنای هیأت یا مجلس و یا گروه. تا قرن نوزدهم به هیأت های یهودی محلی در لیتوانی، لهستان و روسیه اطلاق می شد. بنا به گفته منابع یهودی، مبدأ وجود این واژه، اروپا و احتمالاً قبل از جنگ های صلیبی می باشد. امروزه قهال در کتاب ها و نوشته های فعلی جهانی به معنای هیأت سرّی غامضی همچون قباله و بعلشمی است. ناقدان می گویند که بیشتر مردم میان قباله و قعال فرقی نمی گذارند. (9)

ییشوو: (10) جامعه ی یهودی سرزمین فلسطین.

شووینیسم: (11) میهن پرستی افراطی (شوون نام کهنه سربازی بود در ارتش ناپلئون، که میهن پرستی پر از تظاهر و علاقه شدید وی به ناپلئون همیشه مورد تمسخر همکارانش بود.)

آژانس عرب: طرحی است که در راه اجرای سیاست پیشنهادی کتاب سفید، پس از به ثمر نرسیدن طرح های شورای مقننه و شورای رایزنی، در 1923/10/4 از سوی وزارت مستعمره های انگلیسی ارائه شد. این طرح، از جمله طرح های استعماری بریتانیا بود که انگلیسی ها در سال های 1922 و 1923 در پی تحقق آن بودند، تا به دین طریق زیر پوشش توسعه نهادهای خودمختاری ، اعراب را به شناسایی رسمی و پذیرش سند قیمومیت و اعلامیه بالفور و صرف نظر کردن از حقوق حقه و عروبت میهن خویش، وادار کنند. (12)

جنبش گوش آمونیم (13) یا اتحادی از مؤمنان، گروهی است که تعداد اعضای رسمی آن از چند هزار نفر تجاوز نمی کند، اما نماینده جامعه اسرائیلی است که سرزمین های اشغالی عرب را یک بخش تاریخی از سرزمین اسرائیل و در نتیجه جزء جدایی ناپذیر این کشور می داند. تعداد زیادی از اعضای این گروه، از یهودیان آمریکایی تبار هستند. (14)

اشکنازی ها در اصل نام یکی از نوادگان حضرت نوح است، ولی در سفر تکوین (10-3) به یکی از اقوام اطلاق شده است. در کتاب های ربانی ها در قرون وسطی، این کلمه به آلمان گفته می شد. به طور اخص به یهودیان آلمانی و به طور اعم به یهودیان اروپای غربی، اشکنازی گفته می شده است، هر چند که به یهودیان فرانسه اریگاتیم گفته می شود.

سفاردیم (سفاردی ها) در مقابل کلمه اشکنازی ها، واژه سفاردیم نوشته شده که به یهودیان شرقی و یهودیان اسپانیا که در قرن پانزدهم هجرت کردند و به صورت گروهی در اطراف دریای مدیترانه ساکن شدند، اطلاق می شد. سفاردی و یهودی شرقی دارای یک مفهوم است.

اختلاف اشکنازی ها با سفاردی ها در این است که اشکنازی ها، فرهنگ و تمدن ملت هایی که در سرزمین آن ها زندگی می کردند را نمی پذیرند و به زبان ییدیش که مخصوص آنان است، تعصب داشته و آن را حفظ کردند. ییدیش زبانی است که از آلمانی گرفته شده، ولی بعضی از کلمات و اصطلاحات عبری و سلافی درآن وارد شده است. (15)

بتار (سازمان) سازمان بتار (16) یا سازمان تندرو جوانان صهیونیستی یکی از مهم ترین بخش های تشکیلات تجدیدنظرطلبان صهیونیست به رهبری ولادیمیر ژابوتینسکی بود که در سال 1923 میلادی در جهت آماده سازی جوانان یهودی لهستان برای زندگی در فلسطین و آموزش آن ها در زمینه های کشاورزی و نظامی و نیز آموزش زبانی عبری و القای ایدئولوژی فاشیستی به آن ها با شعار جنگ یا مرگ در لهستان تشکیل شد. نام سازمان بتار مخفف نام یک افسر یهودی ارتش تزار روسیه است به نام بریت یوسف ترومپلدور (17) که هنگام وقوع زد و خورد در یکی از اردوگاه های مهاجران یهودی در منطقه جلیله سفلی به دست فلسطینی ها کشته شد.

اهداف و برنامه های سازمان بتار در جریان اولین کنفرانس در سال 1922 در شهر ورشو از طرف ژابوتینسکی به شرح زیر تصویب شد:

1. تشکیل امپراتوری اسرائیل در دو طرف رود اردن.

2. لژیونیسم (تشکیل گروه های نظامی داوطلب).

3. انضباط شدید.

4. تحکیم منزلت قوم یهود.

5. بسیج قوا.

6. زبان عبری.

7. مونیسم (تک گرایی)

در جریان کنفرانس بتار، ژابوتینسکی اعلام کرد: صهیونیسم باید از هر گونه اختلاط اعم از سیاسی و مذهبی پرهیز کند.

عناصر این سازمان بعدها به رهبری مناخیم بگین، سازمان صهیونیستی جدیدی را که سازمان اصلی تروریستی ایرگون می باشد تشکیل دادند. (18)

تلمود (19) (آرامی، مشتق از عبری = تعلیم): مجموعه مدون شریعت شفاهی یهود به پیوست تفسیرهای خاخام ها. در مقایسه با شریعت مکتوب یهودیان مؤمن که همه جا آن را معتبر می دانند. تلمود در مرحله اول شامل مشنا (20) بود که متن شریعت شفاهی به عبری است و در مرحله بعد گمارا، (21) به زبان آرامی، که نوعی تفسیر و شرح بر مشنا به شمار می رود. تلمود یروشیلمی یا اورشلیمی که به وسیله دانشوران فلسطین فراهم آمده، در اوایل قرن 5 میلادی پایان یافت. تلمود بابلی در اوایل قرن 6 میلادی فراهم شده و چون متن تلمود اورشلیمی کاملاً محفوظ نمانده بود، مرجع معتبر قلمداد شد. در قرن 2 میلادی، دوره تلمودی آغاز گردید، که تا قرن 6 میلادی ادامه یافت و تلمود در این قرن، جمع آوری، نگاشته و تفسیر شد. (22)

ربی: (23) ربی یا خاخام که به عنوان علما و پیروان جامعه یهود مشهروند. یهود، پیران و علمای خویش از ربن (= استاد ما) یا ربی (= استاد من) می خوانده اند، اما خود آن ها از قدیم، با نوعی تواضع خویشتن را تلمیذ خاخامیم (= شاگردان حکیم) می خوانده اند. لفظ خاخام در بین مسلمانان رایج و معنای آن با حکیم عربی یکی است. در هر حال، ربن در اصل، به عنوان علمای یهود بوده نه کاهنان و از خیلی قدیم در فلسطین نیز بین آن ها متداول بوده است. کار عمده ربن، رسیدگی به امور حقوقی و قضایی همکیشان بوده است؛ در دوره بعد از ویرانی هیکل در سال 70 میلادی، ربن ها تدوین مجموعه شریعت و قانون شفاهی یهود را به عهده گرفتند. فرقه قرائیم که به این گونه شرح و تاویل ربن ها قائل نبودند، و تلمود را مستند نمی شمردند، مخالفین خود را که به مندرجات تلمود نیز باور داشتند، به نام ربانیم (= ربانی) می خواندند. (24)

گتو: (25) محله مجزایی در شهرها که یهودیان مجبور به اقامت دسته جمعی در آن بودند. نخستین گتوی اجباری در اواخر قرن 14 میلادی در اسپانیا و پرتغال بود. از معروف ترین گتوها، گتوی فرانکفورت بود که در 1460یهودیان مجبور به اقامت در آن شدند. گتوی ونیز در 1516 تأسیس شد. در 1870 آخرین گتوی شهر روم از میان رفت. در بعضی از کشورهای اسلامی نیز گتو به صورت محله های کلیمی ها وجود داشته است. (26)

دیاسپورا: (27) در لغت به معنی پراکندگی است. اصطلاحی عبری است که معمولاً برای مستقر شدن مهاجرنشینان پراکنده یهودی خارج از فلسطین، بعد از تبعید به بابل که در سال 536 قبل از میلاد، پایان پذیرفت؛ یا به مناطقی خارج از فلسطین که یهودیان در آن ساکن شدند، و گاهی نیز برای یهودیانی که خارج از فلسطین زندگی می کنند به کار می رود. (28)

کیبوتز - کیبوتص: (29) واژه ای عبری و به معنای دسته و گروه؛ اما معنای آن تحول پیدا کرده و سمبل گروهی از مردم است که با هم و به طور دسته جمعی در مزرعه، کار و زندگی می کنند. و به طور اصطلاحی به مزارع اشتراکی اسرائیل اطلاق می شود. (30) کیبوتز به ظاهر یک واحد تولیدی - زارعی است، اما عناصر اساسی آن از چارچوب های فلسفی - سیاسی صهیونیسم برای اشتغال فلسطین تغذیه می کند. لذا اعضای آن نیز فقط کشاورز نیستند، بلکه جنگجویانی هستند که کشاورزی هم نمی کنند. اعضای کیبونز نیروی انسانی جریان تأسیس آبادی های یهودی نشین و غصب اراضی فلسطین محسوب می شوند. یکی از تفاوت های بارز کیبوتزها با کولخوزهای روسی (مزرعه دسته جمعی در شوروی) (31) همین وجهه برجسته نظامی آن ها در رابطه با اشغال است. (32)

هستدروت: (33) بزرگ ترین و مهم ترین اتحادیه عمومی کارگران اسرائیل که در سال 1920 به قصد ایجاد جامعه کارگران یهود ایجاد شده است. نام کامل آن هستدروت اودیم (34) یعنی اتحادیه عمومی کارگران یهود در ارض اسرائیل که معمولاً هستدروت به تنهایی به کار می رود. تأسیس آن در سال 1920 در حیفا رسماً اعلام شد، اما تأسیس آن به سال های گذشته و مشخصاً 1911، هنگام تأسیس اتحادیه های اصناف یهود در فلسطین باز می گردد. در کنگره ای که در 4 تا 9 دسامبر 1920 تشکیل شد، هدف تأسیس این اتحادیه، یکپارچه ساختن همه کارگران و کشاورزانی بود که جریان اشتغال و آبادسازی را تسریع می کردند، اعلام شده است. تا پایان قیمومت انگلیس 200000 عضو داشت، اما در سال 1969 تعداد اعضای آن به 1/038/653 عضو رسید و در سال 1974، 42 درصد از مجموع جمعیت و 90 درصد از کل کارگران عضو آن بودند.

هستدروت نیروی اقتصادی قدرتمندی است که در 60 درصد از تولیدات زراعی و 50 درصد صنایع سنگین و 25 درصد تولید صنعتی و 45 درصد از کارهای ساختمانی و 39 درصد از ترابری مشارکت دارد و مجموعاً حدود (یک چهارم) تولید ملی متعلق به او است. با سرمایه های دولتی و خارجی در داخل فلسطین اشغالی و در کشورهای خارجی مشارکت می کند. دارای بانک مخصوص، نشریه و انستیتو مخصوص به خود است. به لحاظ سیاسی نیز دارای نفوذ و موقعیت تعیین کننده ای است. (35)

کنست: (36) نامی عبری به مفهوم همایش و گردهمایی که برای پارلمان اسرائیل به کار می برند. معبد یهودی را نیز بیت هاکنیست یعنی مکانی که در آن یهودیان جمع می شوند، می گویند. (37)

نژادپرستی: (38) نژادپرستی نظریه ای است مبتنی بر این که رابطه ای میان صفات نژادی و فرهنگی وجود دارد و برخی نژادها ذاتاً بر نژادهای دیگر برتری دارند. نژادپرستی همه گروه بندی های غیر زیستی نظیر فرقه های مذهبی، ملت ها، گروه های زبانی و گروه های فرهنگی را به طور درهم و برهم در مفهوم نژاد جای می دهد و بنابراین می توان آن را شکل فوق العاده کینه توزانه ایی از قوم مداری تلقی کرد. (39)

آنتی سمیتیسم: (40) ضدیت با قوم یهود و کینه ورزی با یهودیان و تحریک علیه آنان، پیش از قرن نوزدهم، احساسات ضد یهودی، که بیشتر جنبه مذهبی داشت، به صورت قتل و غارت و تبعید دسته جمعی و محرومیت های اجتماعی ابراز می شد. شغل مجاز یهودیان به کارهایی از قبیل رباخواری محدود شد، و در نتیجه آنتی سمیتیسم، جنبه اقتصادی پیدا کرد. (41)

اسرائیل (عبری = کسی که همراه خدا می جنگد)، اسمی که در تورات به یعقوب پیغمبر داده شد (پیدایش 28032)، و دوبار در قرآن آمده. (42) فرزندان او را که همان عبرانیان یا قوم یهود باشند، بنی اسرائیل می نامند. دوازده قبیله یا اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل (43) - رأوین، شمعون، یهود، زبولون، یساکار، دان، جاد، اشیر، نفتالی، بنیامین، افرایم و منسی - به نام 10 پسر و 2 نواده (پسران یوسف) یعقوب نامیده شده اند. برای سبط سیزدهم (لاوی). (44)

بنای معبد مقدس (هیکل): بنای معبد بیت المقدس یا اورشلیم را حضرت داوود شروع کرد، اما در زمان حضرت سلیمان به نام معبد یا هیکل سلیمان به پایان رسید. (45)

تابوت سکینه (تابوت عهد): تابوت عهد همان است که حضرت موسی، الواح خود را در آن قرار داد. سکینه به معنی آرامش است و بنی اسرائیل، در جنگ ها تابوت را با خود حمل می کرد تا به وسیله آن آرامش و قوت قلب یابد. (46)

پی نوشت ها:

1. یوری ایوانف، صهیونیسم، ص 15.

2. عبدالوهاب المسیری، صهیونیسم، صص هفت و هشت.

3. HAMOSSADLETEUM

4. INSTITUTE FOR INTELLIGENCE AND SPECIAL DUTIES

5. یان بلک - بنی موریس، جنگ های نهانی اسرائیل، صص 113-112.

6. SHERUT HABITACHON HAKLALI

7. SHABAK

8. یان بلک - بنی موریس، جنگ های نهانی اسرائیل، صص 174-173.

9. عجاج نویهض، پروتکل های دانشوران صهیون، ص 643.

10. YISHUV

11. CHAUVINISM

12. مجید صفاتاج، دانشنامه فلسطین، ج 1، ص 90.

13. GUSH- EMUNIM

14. مجید صفاتاج، دانشنامه فلسطین، ج 1، ص 281.

15. همان، صص 574-573.

16. BETAR

17. BRiT YOSEF TRUMPELDOR

18. مجید صفاتاج، دانشنامه فلسطین، ج 2، صص 338-337.

19. TALMUD

20. MESAN

21. GEMARA

22. شیوا کاویانی، آیین قبالا، عرفان و فلسفه یهود، ص 52.

23. RABBi

24. شیوا کاویانی، آیین قبالا، عرفان و فلسفه یهود، ص 74.

25. GHETTO

26. شیوا کاویانی، آیین قبالا، عرفان و فلسفه یهود، ص 91.

27. DiASPORA

28. عادل توفیق عطاری، تعلیم و تربیت صهیونیستی، ص 40.

29. KiBBUTZ

30. عادل توفیق عطاری، تعلیم و تربیت صهیونیستی، ص 74.

31. KOLKHOZE

32. عادل توفیق عطاری، تعلیم و تربیت صهیونیستی، ص 145.

33. HiSTADRUT

34. HISTADRUT OVDIM

35. عادل توفیق عطاری، تعلیم و تربیت صهیونیستی، ص 96.

36. KNESSET

37. عادل توفیق عطاری، تعلیم و تربیت صهیونیستی، ص 143.

38. RACiSM

39. گولد جولیوس - ویلیام ل. کولب، فرهنگ علوم اجتماعی، ص 838.

40. ANTiSEMiTiSM

41. سید جعفر حمید، تاریخ اورشلیم، ص 378.

42. آل عمران، آیه 87؛ مریم، آیه 59.

43. ASBATE

44. سید جعفر حمیدی، تاریخ اورشلیم، صص 295-294.

45. همان، ص 82.

46. همان، ص 83.

 منبع مقاله :

شیخ نوری، محمدامیر؛ (1388)، صهیونیسم و نقد تاریخ نگاری معاصر غرب، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : یهود , صهیونیست , فلسطین ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

184560
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.