مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
دقت کردید ؟؟
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/photography/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
جدیدترین مطالب این بخش

مفهوم شناسی تفسیر و تأویل قرآن کریم
به عبارت دیگر همان طور که «فسر» در واقع کشف کردن و برملا ساختن چیزی است که پوشیده می باشد؛ تفسیر هم...

مقدمه اي بر تفسير قرآن (قسمت دوم)
شايد دشوارترين مشکلات قرآني، ايرادات دشمنان اسلام به اختلاف قرائات قرآن باشد؛ نه تنها به اختلاف آن ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : روشنگرى امام خمينى(ره) در تفسير قرآن-قسمت اول
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   487   بازدید   
تاریخ درج مطلب  12/10/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

روشنگرى امام خمينى(ره) در تفسير قرآن-قسمت اول

روشنگرى امام خمينى(ره) در تفسير قرآن-قسمت اول واحد دار القرآن تبیان زنجان-

 

مقدمه

از ويژگى هاى شخصيت امام راحل - قدس سره - حاكميت روح اعتدال در افكار و انديشه هاى ايشان است كه در زمينه هاى مختلف، در آثار ايشان مشهود است.

درباره قرآن مجيد و امكان و عدم امكان تفسير آن، از روزگاران نخست افراط و تفريط و زياده روى و تقصير شده است. بعضى به طور مطلق از فهم آن اظهار عجز كرده و تفسير آن را نه تنها ممكن ندانسته بلكه چنان چيزى را بدعت شمرده اند و بعضى ديگر، نظرات عليل خود را بر قرآن تحميل كرده و به انواع تفسير به رأى مبتلا شده اند/

امام خمينى(ره)، همانند مقتدايان معصوم و عالمان ربانى، روش معتدل و راه ميانه پيش گرفته ضمن آن كه تفسير به رأى را غلط و محكوم دانسته و براى استفاده از قرآن كريم، حريم قايل شده است، با اين وجود تعبد بر آرا و نظرات مفسران غير معصوم را لازم نشمرده بلكه احياناً آنها را انتقاد كرده و مردود شمرده است.

به طور كلى، در برخورد با قرآن و معارف آن سه روش متصور است:

1. پرهيز از تفسير به طور مطلق در اثر تحجر و جمود و اكتفا به تلاوت و ثواب آن

پيروان اين روش، آيه هاى قرآنى را مجزا و تك تك و نه در ارتباط با ديگر آيات مى خوانند و به ظواهر آنها هر چه باشد ملتزم هستند. اين گروه، ادبيات عرب را كه در ميان اهل زبان متداول است و در گفت و گوهاى جارى، معمول مى باشد ناديده مى گيرند و شيوه هاى كنايه، استعاره و مجاز در اسناد را در تفسير آيات شريفه ملحوظ نمى كنند.

در قرآن كريم آياتى هست كه ظواهر آنها با برهان عقلى و دلايل مسلم شرعى در شناخت ذات ذوالجلال، نا سازگار است و بايستى آن سلسله آيه ها را با همان شيو ه هاى بيانى و مطابق قواعد رايج عربى فهميد. اما سوگمندانه اينان چنين نمى كنند و با آن آيات، بر خوردى خشك و متحجرانه دارند.

آياتى مثل: و جأ ربك و الملك صفا صفا (فجر، 89 / 22) و خدا و فرشتگان صف صف آمدند. الرحمن على العرش استوى (طه، 20 / 5) خداى رحمن بر عرش قرار گرفت. وجوه يومئذ ناضرْ. الى ربها ناظرْ (قيامت، 75 / 22، 23) صورت هايى در آن روز شاداب، به پروردگار شان نگران اند.

گروهى بر اين ظواهر جمود دارند سؤال از چگونگى را ممنوع و رؤيت خدا را با دو چشم سر ممكن مى انگارند و براى خداى متعال، عضو و اندام نسبت مى دهند.

بدون شك آمدن خداى متعال و قرار گرفتن بر عرش و نگاه به پروردگار ذو الجلال، همگى داراى معانى كنايى و استعاره اى هستند و به سبب برهان عقلى و دلايل شرعى مستند به خود قرآن و سنت قطعى، از ظواهر آن آيات بايد دست برداشت و آنها را مطابق قواعد بى زبان، فهم كرد.(1)

2. اگر روش نخست، تفريط در تفسير و تقصير در درست فهمى قرآن باشد، روشن دوم را مى توان روش افراطى تلقى كرد زيرا درست است كه ايشان قرآن را قابل فهم و درك مى دانند و تفسير آن را ممكن مى شمارند ليكن فراتر از چهار چوب و ضوابط تعيين شده گام برداشته و از حد مجاز بيرون رفته اند. آنان قرآن مجيد را با افكار و پيش يافته ها و خود بافته هاى خويش تطبيق كرده و براى اثبات حقانيت خود از آيات قرآن، بهره مى جويند:

يك طايفه از چپيها و كمونيستها هم به قرآن تمسك مى كنند براى همان مقاصدى كه دارند... و از چيزهايى كه در اسلام ممنوع است، تفسير به رأى است كه هر كسى آراى خودش را تطبيق كند بر آياتى از قرآن و قرآن را به آن رأى خودش تفسير و تأويل كند.(27)

3. روشى است ميان آن دو. در اين روش، قرآن قابل فهم و درك و تفسير است ليكن بر اساس ضوابطى كه صاحب سخن تعيين كرده و بر پايه قواعدى كه در فهم مراد دخالت دارد زيرا قرآن مجيد داراى آيه هاى محكم، متشابه، مطلق، مقيد، عام و خاص است و بايستى آنها را در ارتباط بهم فهميد و چنانكه گفتيم اين كتاب به زبان عربى و بر قواعد ادبى اين زبان در برابر محاوره قوم نازل شده است و بايد در آن چار چوب، آن را تفسير كرد و به مقصد آن رسيد.

سخنان امام خمينى(ره) درباره قرآن كريم و تفسير او، مشخص كننده اين روش و انتقاد از دو روش گذشته است. ما چند بحث را هر چند به اختصار با ذكر شواهد در اينجا مى آوريم.

الف - معنا و مفهوم تفسير: تفسير، يعنى اظهار معناى معقول.(3)

امام خمينى(ره) در اين باره بيانى لطيف و تمثيلى گويا دارد:

معنى تفسير كتاب آن است كه شرخ مقاصد آن كتاب بنمايد. و نظر مهم، بيان منظور صاحب كتاب باشد. اين كتاب شريف كه به شهادت خداى تعالى كتاب هدايت و تعليم است و نور طريق سلوك انسانيت بايد مفسر در هر قصه از قصص قرآن ،بلكه در هر آيه از آيات آن، جهت اهتداى به عالم غيب و حيث راه نمايى به طرق سعادت و سلوك طريق معرفت و انسانيت را به متعلم بفهماند.(4)

امام خمينى(ره) مى فرمايد: قصد از تفسير، بيان هدف نزول قرآن است نه سبب نزول آن.

اين نكته اى است بسيار ظريف و علمى زيرا بيان شأن نزول و امثال آن كه جنبه تاريخى دارد غير از تفسير است، هر چند كه از علوم قرآنى محسوب باشد كه تفسير، پى بردن به مراد صاحب كلام و فهم آن به طور معقول و واقعى است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به نص آيات قرآنى معلم كتاب و حكمت است: ..يعلمهم الكتاب و الحكمْ (بقره، 2 / 129) به مردم كتاب و حكمت مى آموزد، نه آن كه شأن نزول، بيان مى كند و به گواهى احاديث معتبر، مراد از كتاب، قرآن كريم مى باشد.(5)

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به مردم قرآن مى آموخت و با تعليم او مسلمانان به مقاصد و معارف آن راه پيدا مى كردند. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه خود قرآن مجسم بود مردم را به حقايق قرآنى ره مى نمود و مقصد قرآن در طى آياتى سر بسته بيان شده است.

ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى المتقين (بقره، 2 / 2) اين كتاب كه شكى در او نيست هدايت است براى متقيان. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم با تفسير و بيان جزئيات پرده از روى حقايق قرآنى كنار مى زد: و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم و لعلهم يتفكرون (نحل، 16 / 44) ما بر تو ذكر نازل كرديم تا براى مردم آنچه را كه به ايشان نازل شده بيان كنى شايد بينديشند.

پس تفسير آنست كه مغز قصه ها و مفهوم وقايع تاريخى و جز آن ها، كشف شود و انسان ها از آن معارف سيراب گردند.

امام خمينى(ره) در اين زمينه نيز بيانى شيوا و تمثيلى زيبا دارد:

يك طايفه از علما، استفاده از قرآن را منحصر به ضبط و جمع اختلاف قرأات و معانى لغات و تصاريف كلمات و محسنات لفظيه و معنويه و... مى دانند و از دعوات قرآن و جهات روحيه و معارف الهيه آن به كلى غافل اند، اينها مريضى را مانند كه به طبيبى رجوع كرده و نسخه او را گرفته و معالجه خود را به ضبط نسخه و حفظ آن و كيفيت تركيبات آن دانند.(6)

نويسنده:سيد ابراهيم سيد علوى

منبع:بينات ، شماره 22 و 23

راسخون


گردآوري:گروه قرآن سايت تبيان زنجان

http://tebyan-zn.ir/quran.html

پی نوشت :

1- بنگريد: قرآن كتاب هدايت در ديدگاه امام خمينى / 170/

2- همان / 171، به نقل از امام خمينى(ر ه)، تفسير سوره حمد / 95 و 96/

3- راغب اصفهانى، المفردات / 380/

4- قرآن كتاب هدايت / 159، به نقل از امام خمينى(ره)، آداب الصلوْ / 193 - 195/

5- امين الاسلام طبرسى، جوامع الجامع، 1 / 8، دانشگاه تهران/

6- امين الاسلام طبرسى، جوامع الجامع، 1 / 8، دانشگاه تهران/

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : امام خمينى , تفسیر قرآن ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

182604
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.