مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
دقت کردید ؟؟
/Directory/Free-Web-Submission.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
جدیدترین مطالب این بخش

بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت سوم
شاهدي ديگر بر نادرستي مضمون و محتواي بعضي از اين روايات، آن است که اگر اين روايت ها صحيح باشند، مجو...

بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت اول
آثار و منافع قرآن مجيد را « خواص » آن مي نامند. سيوطي نوع هفتاد و پنجم از علوم قرآن را « خواص القرآ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت دوم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   751   بازدید   
تاریخ درج مطلب  28/5/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت دوم

بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت دوم واحد دار القرآن تبیان زنجان-

 

2. روايات ناسازگار با مسلمات دين

آنچه جاي تأمل و اشکال دارد، برخي روايات شيعه و سني است که در آن ها ثواب ها و خواصي براي برخي آيات و سوره ها ذکر شده که پذيرفتنش مشکل است و بلکه با مسلمات دين سازگار نمي باشند. مثلاً در روايتي آمده که هر يک بار خواندن سوره توحيد باعث بخشيدن گناه يک سال است و کسي که دويست مرتبه آن را بخواند، گناه دويست سال او - کنايه از همه عمر، حتي عمر طولاني در گناه - بخشيده مي شود. (27)

عدم صحت بعضي از اين روايات با خودشان همراه است مثلاً:

1. هرکس پس از نماز صبح و ظهر بگويد: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم نمي ميرد؛ تا حضرت مهدي (عليه السلام) را دريابد. (28) با اينکه همه ي اين گونه افراد نيز مرده اند.

2. در روايتي آمده است:

ثواب قراءة جاثية ان لايري النار ابدا و لايسمع زفير جهنم؛ (29)

ثواب قرائت سوره جاثيه آن است که هرگز نه آتش جهنم را مي بيند و نه صداي آن را مي شنود.

3. درباره رفع بيماري آمده است:

سوره يس ما قراها مريض الا برئ و لا جائع الا شبع و لا ظمآن الا روي. (30)

هيچ مريضي نيست که سوره يس را بخواند، مگر آنکه خوب شود.

تنها در کتاب ثواب الاعمال بيش يک صد روايت درباره خواص و ثواب سوره هاي قرآن نقل شده است. علامه محمدتقي مجلسي فرموده است:

ما يقين داريم که امثال اين روايت دروغ مي باشند، زيرا وقتي يک حديث مي گويد ثواب اطعام يک مؤمن، ثواب هزار هزار حج است، ديگر ارزشي براي حج باقي نمي ماند. (31)

شايد کسي تصور کند که مي تواند حج نرود و تنها با اطعام يک مؤمن به ثوابي بيشتر دست يابد. وقتي روايتي مي گويد:

ثواب قرائت فاتحه همان ثواب قرائت همه ي قرآن است. (32)

سيوطي نقل کرده است:

اگر شخصي در يک روز سي مرتبه سوره توحيد را بخواند، در آن روز کسي بهتر از او نيست و اگر 50 مرتبه بخواند گناه پنجاه سال او بخشيده مي شود و پنجاه هزار درجه و پنجاه هزار حسنه به او داده مي شود و پنجاه هزار گناه او بخشيده مي شود و اگر دويست مرتبه بخواند، ثواب پانصد سال عبادت پيدا مي کند واگر چهارصد مرتبه بخواند، پاداش چهارصد شهيد خواهد داشت و خواندن هزار مرتبه بهتر است از تجهيز و ارسال هزار اسب براي جهاد در راه خدا. (33)

گذشته از آنکه پذيرفتن اينها مشکل است، بلکه نسبت به ساير اعمال سستي ايجاد مي کند؛ به خصوص اگر توجه شود که شارع مقدس، طبق روش عقلا عمل مي کند و بايد نسبتي معقول بين عمل و پاداش وجود داشته باشد.

در تفسير مجمع البيان در ابتداي تفسير هر سوره و در کشاف در پايان تفسير هر سوره و در سرتاسر البرهان، نورالثقلين و دُرّ المنثور اين گونه روايات فراوان نقل شده است. (34)

بررسي روايات

براي بررسي اين روايات بايد سند و سپس متن آن ها، تحليل و آنگاه راه حل و جمع بندي نهايي ارائه شود.

الف. بررسي سندي

بخش قابل توجهي از اين روايات توسط ابوعصمة نوح بن ابي مريم مروزي نقل شده است. آيت الله خوئي مي فرمايد:

برخي از راويان کذاب بوده اند. آنان تصور کرده اند ثواب قرائت قرآن اندک است، پس خودشان احاديثي در فضل قرآن و سور آن ساخته اند... افرادي از قبيل ابوعصمة فرج بن ابي مريم مروزي و محمد بن عکاشه کرماني و احمد بن عبدالله جويباري از اين گروه مي باشند. (35)

قرطبي گويد:

ابوعصمة نوح بن ابي مريم مروزي براي ترغيب مردم به کارهاي نيک اين حاديث را جعل نمود و خود گفته است: وقتي ديدم مردم به فقه ابوحنيفه روي آورده و از قرآن اعراض کرده اند، اين احاديث را جعل نمودم. (36)

گويا ابوعصمة با آنکه مي دانست کذب بر پيامبر حرام است، در عين حال اين احاديث را جعل مي کرد، زيرا تصور مي کرد، بين دروغ عليه پيامبر و دروغ به نفع و عمل خود را از قسم دوم مي دانست. به هر حال روشن است که بسياري از احاديث مربوط به فضائل سور قرآن، مجعول و توسط وي ساخته شده است. (37) هر چند قصد وي از اين کار قصد خوب بود، اما عملش، کذب و افترا بر پيامبر است. برخي نيز احتمال داده اند حديث فضائل سور قرآن توسط مأمون بن احمد سلمي جعل شده باشد. (38)

يکي ديگر از افرادي که در جعل روايات خواص و فضائل سور، سهم زياد دارد، حسن بن علي بن ابي حمزه بطائني است که اکثر روايات خواص سور در کتاب ثواب الاعمال صدوق از طريق وي نقل شده است. وي که به کمک پدرش از بنيانگذاران مذهب واقفي بود، کتابي به نام فضائل قرآن دارد. (39) مرحوم کشي او را کذاب ملعون دانسته است:

او گفته او کتاب تفسير قرآن دارد که من حتي نقل کردن يک حديث از آن را جايز نمي دانم. (40)

بخش ديگري از روايات خواص و فضائل از ابي بن کعب انصاري نقل شده است. در اين حديث، حديث مفصل فضائل سوره هاي قرآن به ترتيب و جداگانه ذکر کرده شده است. ولي شوکاني گويد:

هيچ اختلافي بين حفاظ نيست که اين حديث جعلي است و برخي از مفسران چون ثعلبي و واحدي و زمخشري فريب آن را خورده و نقل کرده اند، به جهت آنکه آنان حديث شناس نبوده اند. (41)

ابن جوزي نيز گويد:

از ثعلبي و واحدي - چون حديث شناس نبوده اند - تعجبي نيست، بلکه شگفتي از ابوبکر بن ابي داود است که با آنکه مي دانسته اين حديث مجعول است، آن را در کتاب خود در فضائل قرآن نقل کرده است. (42)

شبيه اين کلام را محمد طاهر هندي نيز دارد. (43)

قرطبي (44)، شهيد ثاني، (45) سيوطي (46) و ابن صلاح (47) هر کدام به مجعول بودن آن حديث تصريح نموده اند. در عين حال اين حديث به صورت متفرق در ابتدا و انتهاي تفسير سوره هاي قرآن در کتاب هاي کشاف، انوار التنزيل، مجمع البيان، جوامع الجامع، در المنثور، نور الثقلين، ابوالفتوح رازي، کنزل الدقائق، مصباح کفعمي، مستدرک الوسائل و... نقل شده است. البته بعض از فضائلي که در اين حديث آمده، با بعضي روايات مسند ديگر قابل تطبيق است.

بعضي ديگر از اين روايت ها به صورت مرسل نقل شده است. مثلاً تعدادي از اين روايات در کتاب ثواب الاعمال با عنوان عن رجل مي باشد. (48) و نيز کتاب خواص القرآن نيز که تفسير البرهان فراوان نقل مي کند، نه اصلش معلوم است و نه نام مؤلف آن. مرحوم علامه تهراني چندين کتاب به اين اسم نقل کرده (49) است که معلوم نيست مقصود بحراني کدامي بوده است؟

نتيجه: همه ي اين روايات ضعيف هستند.

با توجه به آنچه گذشت، معلوم شد که اغلب روايات خواص آيات و سور، ضعيف السند و بلکه مجعول بوده و اين گونه احاديث نادرست در کتاب هاي تفسير فراوان يافت مي شود. (50) البته ما نمي خواهيم همان ضوابط و ملاک هايي که براي پذيرش حديث در علم فقه وجود دارد را در اينجا ملاک قرار دهيم، اما به هر حال حديث افرادي که کذاب و جعال بوده اند، در هيچ علمي قابل پذيرفتن نيست.

به کوشش: دکتر علي نصيري

منبع مقاله :

نصيري، علي؛ (1387)، معرفت قرآني جلد دوم، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، چاپ اول

منبع:راسخون


گردآوري:گروه قرآن سايت تبيان زنجان

http://tebyan-zn.ir/quran.html

پي نوشت ها:

27. ابوالفرج عبدالرحمان بن علي بن جوزي، العلل المتناهية في الاحاديث الواهية، ج 1، ص 113؛ درالمنثور، ج 6، ص 411.

28. ابراهيم بن علي کفعمي، المصباح في الادعية و الصلوات و الزيارات، ص 97.

29. ابوعلي فضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 9، ص 70.

30. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 81، ص 240.

31. محمدتقي مجلسي، روضة المتقين في شرح کتاب من لايحضره الفقيه، ج 14، ص 404.

32. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 98، ص 259.

33. جلال الدين عبدالرحمان سيوطي، الدر المنثور في التفسير بالمأثور، ج 6، ص 410.

34. به عنوان نمونه ر.ک: نورالثقلين، ج 1، ص 258، حديث 1026.

35. سيد ابوالقاسم الموسوي الخويي، البيان في تفسير القرآن، ص 28.

36. محمد بن احمد انصاري قرطبي، الجامع لاحکام القرآن، ج 1، ص 78.

37. کذاب و جعال بودن وي نزد علماي رجال و درايه شيعه و اهل سنت مورد اتفاق است و غالباً نيز تصريح کرده اند که وي حديث فضائل را جعل نموده است. ر.ک: شهيد ثاني، الرعايه، ص 156؛ ابن اثير، جامع الاصول، ج 1، ص 76؛ ميزان الاعتدال، ج 4، ص 279؛ منتهي المقال، ج 6، ص 387؛ ابوحاتم بستي، کتاب المجروحين، ج 2، ص 48؛ ذهبي، المغني في الضعفاء، ج 2، ص 467؛ هندي، تذکره الموضوعات، ص 82؛

38. ابوحاتم بن حبان تميمي بستي، کتاب المجروحين، ج 2، ص 45.

39. محمد بن شيخ طوسي، الفهرست، ص 51.

40. محمد بن حسن طوسي، اختيار معرفة الرجال، ص 552.

41. محمد بن علي شوکاني، الفوائد المجموعة في الاحاديث الموضوعة، ص 296.

42. عبدالرحمان بن علي بن جوزي، الموضوعات، ج 1، ص 240.

43. تذکرة الموضوعات، ص 82.

44. الجامع لاحکام القرآن، ج 1، ص 79.

45. زين الدين علي بن احمد (شهيد ثاني)، الرعاية في علم الدراية، ص 157.

46. جلال الدين سيوطي، اللئالي المصنوعة في الاحاديث الموضوعة، ج 1، ص 227.

47. ابن صلاح، مقدمه، ص 59.

48. محمد بن علي بن الحسين (شيخ صدوق)، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 131.

49. آقا بزرگ تهراني، الذريعة الي التصانيف الشيعه، ج 7، ص 273.

50. تذکرة الموضوعات، ص 84.

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : خواص آيات , معارف قرآنی ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

179405
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.