مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
دقت کردید ؟؟
/ItMatchOnline.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/Voting/public_opinion/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
جدیدترین مطالب این بخش

بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت سوم
شاهدي ديگر بر نادرستي مضمون و محتواي بعضي از اين روايات، آن است که اگر اين روايت ها صحيح باشند، مجو...

بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت اول
آثار و منافع قرآن مجيد را « خواص » آن مي نامند. سيوطي نوع هفتاد و پنجم از علوم قرآن را « خواص القرآ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت سوم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   784   بازدید   
تاریخ درج مطلب  28/5/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت سوم

بررسی خواص آيات و سوره ها-قسمت سوم واحد دار القرآن تبیان زنجان-

بررسي محتوايي

با قطع نظر از سند اين روايات، تعداد زيادي از آن ها از جهت محتوايي نيز قابل نقد و بررسي مي باشند، مثلاً حديثي که مي گويد:

کلام خدا اگر مافوق عرش و با لحن نرم و رفق باشد، به زبان فارسي است و اگر مادون عرش و با شدت و غلظت باشد، عربي خواهد بود. (51)

نيازي به نقد ندارد، زيرا مضمون آن شاهد بر نادرستي آن است.

ابن جوزي مي گويد:

عبارت هاي احاديث خواص آيات و سور و فضائل آن ها، معمولاً داراي چنان الفاظ رکيک و مستهجني است که معلوم است هرگز از رسول خدا (صلي الله عليه وآله و سلم) صادر نمي شود. (52)

شبيه اين کلام از مرزوقي نيز نقل شده است. (53) در پاورقي کشاف آمده است: تنها برخي از احاديث فضائل سوره هاي فاتحه، سبع طوال، کهف، يس، دخان، ملک، زلزله، نصر، کافرون، اخلاص و معوذتين صحيح است و درباره ساير سوره ها، فضيلت يا خاصيتي در روايت صحيحي نيامده است. (54)

علاوه بر اين، برخي از اين روايات معارض دارند و لذا قابل پذيرفتن نمي باشد. مثلاً در فضائل سوره انعام نقل شده است: اين سوره يک باره بر پيامبر (صلي الله عليه وآله و سلم) در مکه نازل شد؛ (55) در حالي که مي دانيم برخي از آيات اين سوره مدني مي باشند.

شاهدي ديگر بر نادرستي مضمون و محتواي بعضي از اين روايات، آن است که اگر اين روايت ها صحيح باشند، مجوز صدور گناه براي برخي افراد مي شوند و چه بسا افرادي از اين روايات چنين برداشت کنند که هر گناهي را مي توان انجام داد و سپس با قرائت يک سوره قرآن، تمام آن گناهان بخشيده و بلکه به حسنه تبديل خواهد شد.

راه حل

اول:

در برخورد با اين روايات، بايد احتياط کرد؛ نه فوراً آن ها را دور ريخت و به وضع و جعل متهم کرد و نه بدون قيد و شرط پذيرفت. بعضي از اين روايات، مصداق کذب بر پيامبر و تعدادي مصداق توقف و ارجاع علم آن ها به ائمه (عليهم السلام) است. در برابر برخي ديگر نيز بايد تسليم بود، زيرا مي دانيم خود قرآن خواص متعددي را براي بعضي از سور بيان کرده است، مثلاً:

1. سوره فاتحه را عدل قرآن قرار داده است:

وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ. (56)

2. ثواب عمل در يک شب قدر را افضل از هزار ماه مي داند. (57)

3. ثواب يک انفاق را بيش از هزار و چهارصد برابر معرفي مي کند. (58)

4. در روايتي يک ضربت حضرت علي (عليه السلام) را افضل از عبادت ثقلين مي داند. (59)

5. ثواب هر حسنه را ده برابر مي کند. (60)

دوم:

احاديث من بلغ (61) - به نظر برخي فقها بر تسامح در ادله سنن دلالت دارد و به نظر عده اي ديگر صرف محبوبيت اعمالي که مدلول روايات ضعيف السند هستند را مي فهماند - دلالت دارند که قرائت سوره ها و آيات شريفه، ثواب هاي نقل شده بر آن ها را خواهند داشت، هر چند اين روايات فضائل مورد خدشه باشند. يعني اصل قرائت آيات و سوره ها ارزش دارد و ثواب بر آن ها مترتب است، هر چند اين روايات از معصوم (سلام الله عليه) صادر نشده باشند.

سوم:

اصل جواز عمل به حديث ضعيف السند مورد اتفاق علما است. (62) آنچه مورد نهي شرعي قرار گرفته، نسبت دادن عمل به شارع مقدس است. آري! اگر بر مجعول بودن يک حديث دليل داشته باشيم، عمل به آن جايز نيست، اما عمل کردن به روايتي که نمي دانيم مجعول است يا خير؟ و تنها به خاطر نداشتن دليل بر صحت آن، آن را ضعيف معرفي مي کنيم، جايز است؛ به شرط آنکه با ساير ادله و احکام تعارضي نداشته باشد.

چهارم:

تعداد اين روايات به قدري زياد است که ادعاي علم اجمالي به صدور برخي از آن ها بعيد نيست.

پنجم:

مي دانيم که اصل مسأله ثواب از باب تفضل است؛ نه استحقاق. علامه مجلسي فرموده است:

جايز است خداوند با يک تسبيح گفتن صواب صدقه دادن صد شتر را بدهد و با صدقه دادن صد شتر ثواب هزاران برابر آن را بدهد. يا آنکه با يک تسبيح اين امت ثوابي را بدهد که در برابر صدقه صد شتر در امت هاي سابق مي داده است و يا آنکه گفته شود هر کدام از اين اعمال از جهتي تأثير دارد که ديگري ندارد.

مثلاً گاهي گفته مي شود يک لقمه نان بهتر از صد ليوان آب است و گاهي يک ليوان آب بهتر از صد لقمه نان است و گاهي قرائت يک سوره قرآن بهتر از صد حج و عمره است و گاهي يک حج بهتر از صد ختم قرآن است. پس اين اعمال به منزله غذاي روح انسان هستند که هر کدام در جاي خود لازم هستند و هيچ کدام جايگزين ديگري نمي شود. (63)

مرحوم قاضي سعيد قمي در روايتي که مي گويد:

ثواب يک لا اله الا الله آن است که چهل و پنج ميليون سيئه بخشيده و چهل و پنج ميليون حسنه نوشته و چهل و پنج ميليون درجه ترفيع پيدا کند.

را از باب علم حروف و با ابجد به دست آورده است. (64)

بنابراين تفضل در اين ثواب ها را بايد ملاحظه کرد.

4. سخن آخر

با توجه به آنچه بيان شد بايد ادعا کرد که برخي از اين روايات به صورت قطع مجعول است، مانند روايات ابوعصمة مروزي و برخي احتمالاً مجعول هستند، مانند حديث مفصل نقل شده از اُبي بن کعب. ساير روايات در باب خواص آيات و سور از باب اقتضا است؛ نه عليت. يعني قرائت آن سوره در صورتي که ساير شرايط موجود و موانع مفقود باشد، مي تواند باعث آن ثواب شود و چه بسا انجام بسياري از اعمال نيک از شرايط آن و ترک همه گناهان از باب عدم المانع آن باشند.

همچنان که احتمال دارد ادعا شود علل شرعي معرف و کاشف هستند؛ نه علت واقعي. (65) بنابراين معلوم نيست قرائت اين سوره ها يا آيات، علت تخلّف ناپذير از براي ترتب اين ثواب ها باشد، همچنان که احتمال انشاء بودن اين روايات نيز وجود دارد که خبر از ترتب اين خواص و آثار نمي باشد، بلکه در مقام انشاء هستند.

ضمناً روشن است که در مقام مقايسه بين دو عمل، بايد مشابهت و سنخيت بين آن ها برقرار باشد و لذا اگر در روايتي ثواب قرائت قرآن با حج و عمره مقايسه شد، بايد مراد حج و عمره استحبابي باشد و لذا هرگز معناي اين روايات آن نيست که قرائت يک سوره بر ثواب يک حج واجب ترجيح دارد. و وقتي که مقصود حج وعمره استحبابي باشد، جايز است که ثواب يک عمل مستحب از يک جهت بيش از عمل مستحب ديگر باشد و آن عمل مستحب از جهات ديگر بر اين عمل استحبابي ترجيح داشته باشد.

به کوشش: دکتر علي نصيري

منبع مقاله :

نصيري، علي؛ (1387)، معرفت قرآني جلد دوم، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، چاپ اول

منبع:راسخون


گردآوري:گروه قرآن سايت تبيان زنجان

http://tebyan-zn.ir/quran.html

پي نوشت ها:

51. همان، ص 314.

52. الموضوعات، ج 1، ص 240.

53. عبدالحليم حلي، الرسول المصطفي و فضائل القرآن، ج 1، ص 376.

54. محمود بن عمر زمخشري، الکشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج 1، ص 18.

55. ابوعلي فضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 4، ص 71.

56. حجر، آيه 87.

57. قدر، آيه 2.

58. بقره، آيه 261.

59. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 39، ص 2.

60. انعام، آيه 160.

61. وسائل الشيعة، ج 1، ص 60.

62. القواعد في علوم الحديث، ص 93؛ منهج النقد في علوم الحديث، ص 293.

63. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 87، ص 9.

64. صدوق، شرح توحيد، ج 1، ص 65.

65. آيت الله ابوالقاسم خوئي، المحاضرات في اصول الفقه، ج 5، ص 113.

 

 

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : خواص آيات , معارف قرآنی ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

179406
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.