مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
دقت کردید ؟؟
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/photography/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
http://news.tebyan-zn.ir/
جدیدترین مطالب این بخش

فانوس بی سو
«مَثَل حاملانِ تورات ( دانشمندان قوم یهود) که بدان عمل نمی کنند [حقایق و بشارتهای آن را آشکار نمی س...

داستان غیبت در قرآن
آیات اخلاقی قرآن که با هدف بهسازی اخلاق و «درون اصلاحی» افراد جامعه نازل گردیده، نه تنها هیچ مسأله ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : فانوس بی سو
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   1253   بازدید   
تاریخ درج مطلب  24/6/1393
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

فانوس بی سو

فانوس بی سو واحد دار القرآن تبیان زنجان-

مَثَلُ الذینَ حُمَّلوا التوراةَ ثُمَّّّ لَم یحمِلوها کَمَثَلِ الحِمارِ یحمِلُ أسفاراً، بِئسَ مَثَلُ القومِ الّذین کَذّبوا بِایاتِ اللّهِ واللّهُ لایهدی القومَ الظالمینَ. (سوره جمعه، ایه 5)

«مَثَل حاملانِ تورات ( دانشمندان قوم یهود) که بدان عمل نمی کنند [حقایق و بشارتهای آن را آشکار نمی سازند] مَثَل دراز گوشی است که برگرده خویش کتاب حمل می کند! چه زشت است حکایت و عاقبت آنانی که از پذیرش ایات الهی سرباز زدند و به تکذیب آن پرداختند! البتّه خداوند ستمگران را هدایت نخواهد کرد.»

هر آن کس که تورات خواند و عمل نـکـردی بـر آن، هسـت اَنـدر مَثَل

حمـاری کـه بـر پشت گیرد کـتـاب نـجـویـد ولی بهـره ای از صـواب 1

در این ایه شریفه عالمانی از قوم یهود که به علم خویش عمل نمی کردند به اُلاغی که بر او کتاب بار کرده باشند، تشبیه شده است، و وجه و جهت تشبیه «عدم استفاده» از محتویات کتاب است.2

مشبّه مشبّه به وجه تشبیه

عالمان قوم یهود الاغ حامل کتاب عدم بهره وری از کتاب

«حمل تورات» پیمانی بود که از قوم یهود گرفته شد؛ چه این که از آنان پیمان گرفته شد که حامل تورات باشند و بدان خیانت نورزند؛یعنی به آن چه در او است ایمان بیاورند و عمل نمایند. ولی آنان قدر این کتاب را ندانستند و به مخالفت با آن برخاستند،و از مدار توحید و یکتا پرستی خار ج شدند و به شرک و گوساله پرستی روی آوردند، و مهم تر آن که بشارت های تورات را نادیده گرفتند و به مسیح و پیامبر اسلام(ص) ایمان نیاوردند و آنان را تکذیب کردند.3

قرآن مجید ضمن گوشزد نمودن میثاق «حمل تورات» به قوم یهود و هشدار دادن به عواقب وخیمِ پیمان شکنی،پیمان شکنان این جماعت را به خری که بار کتاب بر پشت دارد ،تشبیه نموده است، و چه خوب تشبیهی !

خواجه عبداللّه انصاری در کشف الااسرار می گوید:

مثل ایشان مَثَل خر است که در بارِ وی دفتر بود، خر را از آن دفتر چه سود!؟ که هوش و گوشِ دریافت ندارد. ایشان را نیز از دعوت چه سود؟ که بر گوش و بر دلِ ایشان مهر بیگانگی است وبردیده ایشان حجاب غفلت.4

و در امثال القرآن آمده است:

به شخصی که خیلی أحمق است، نمی گویند خیلی اسب است، یا خیلی سگ است. بلکه می گویند خیلی خر است؛ زیرا درست است که حیوانات به طور کلّی فاقد عقل و شعورند، ولی آن ها هم به درجاتی تفسیم می شوند؛ مثلاً در بین چارپایان اسب به فراسَت و سگ به هوش مشهور است و اُلاغ به بلاهت و کودنی.

بنابراین خداوند متعال، جهّال را به حیوانات و گاهی به درازگوش تشبیه کرده است.5

از آن جا که مخاطب اصلی این ایه شریفه، دانشمندان قوم یهودند، بالطّّبع این مَثَل تعریضی است به هر دانشمندی که به دانش خویش عمل نمی کند؛ خواه طیبب باشد و خواه حکیم.

و چه زیبا سروده است سعدی:

علم چندان که بیش تر خـوانی چـون عمل در تو نیست نادانی

نـه مـحـقّـق بـود نـه دانشمند چـارپایی بـر او کتـابی چـنـد

آن تهی مغز را چـه علم و خَبَر کـه بـر او هیزم است یا دفـتر

و چه عالی گفته است مولانا جلال الدین روی بلخی (مولوی):

عـِلم های اَهـل دِل حـمّـالـشـان

عـلم های أهـل تـن أحـمـالشان

عـِلم چـون بـر دل زنـد یاری شود

عـلم چـون بـر تـن زنـد باری شود

عِلم پیشوند عَمَل است و عَمَل پسوند عِلم. علم اگر در عمل متجلّی نشود، جز صندوق لعنتی نخواهد بود.

تـا بـبیـنـد مــؤمـن و گــبـرو یـهـود

کـاندریـن صـندوق جـز لعنـت نـبـود

و به فرموده حافظ:

نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس

مـلالت علمـا هـم زعلم بی عمل است

سعدی در گلستان نوشته است:

«دانشمندی را پرسیدند عالم بی عمل به چه مانَد؟ گفت: به زنبور بی عسل. و دو کس رنج بیهود بردند و سعی بی فایده کردند: یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.»

تشبیه این جماعت به درخت بی بر و زنبور بی عسل و فانوس بی سو و دریای بی آب و مانند آن گویای این پیام است که اینان نسخه دروغینی از درخت و فانوس و دریا هستند.

مترسکند نه واقعیت،مجازند نه حقیقت، فرصت های از دست رفته اند و کمالات به دست نیامده …

دانشمندان قوم یهود علی رغم بشارت های تورات به ظهور حضرت عیسی(ع) و پیامبر خاتم(ص) با روی آوری آزمندانه به مطامع دنیوی و مال و منال، از ایمان به این دو پیامبر موعود، به خصوص خاتم انبیاء (ص) سرباز زند و به تکذیب آنان پرداختند. آن ها از قرن ها پیش از ظهور پیامبر اسلام(ص) با خبر بودند و خصوصیات و صفات آن حضرت را در تورات خوانده بودند و تمامی آن صفات را در پیامبردیدند؛ باز هم به او ایمان نیاوردند و راه کفر و عناد را در پیش گرفتند و به مقابله با او برخاستند.

آنان علی رغم آگاهی از عواقب شوم این خیانت پیشگی و کیفر سخت آن، با پذیرش شکستی نکتب بار در مقابل نفس و خواسته ها و تمایلات نفسانی، مُهر ذلّت ابدی را بر پیشانی خود حک نمودند و به استقبال عذاب الهی شتافتند و علاوه بر آن بار گناه گمراهی عوامِ یهود را نیز بر دوش کشیدند و ایا این چیزی جز درازگوشی و ابلهی است؟!

«مَثَلُ الذین حُمَّلوا التوراةَ ثُمَّ لَم یحْمِلوها کَمَثَلِ الحِمارِ یحمِل أسفاراً»

در مَثَـل آنـان کـه بـر تـورات چـنـد

بـار کـرده گـشتـه انـد انـدر پـسـنـد

حـمل آن را پس نکـردنـد آن کسـان

آن چـنــان کـه بــود حـقّّ حـمـل آن

بـر مـثالِ آن حـمــاری کـز عـتاب

می نمایـد حـمـل أسفـار و کتـاب

بی خـبر از پشت خـویش آن بی تمیز

کانچه در بار است می باشد چه چیز6

1. ترجمه منظوم قرآن مجید، اُمید مجد.

2. اقتباس از أمثال القرآن ، نوشته دکتر اسماعیلی.

3. کشف الاسرار، جلد 10، ص 108.

4. تفسیر الفرقان، ج 28 ، ص 334 .

5.امثال القرآن، به قبل از مجمع الحکم و المثال فی الشعر العربی، ص 341.

6.تفسیر منظرم صفی علیشاه،ص 767.

منبع:حوزه


گردآوری:گروه قرآن سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/quran.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : قوم یهود , مثل قرآنی ,
  

12345
 
2 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :4.5 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

174489
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.