مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
با انواع اسکريپرها آشنا شوید.
نانوتکنولوژی و صنعت نساجی
آشنایی با گریدر
پرورش ماهی اسکار
پخش‌كننده موسیقی Cowon iAudio 7
نكات ایمنی لاستیک خودرو
همه چیز درباره کولر خودرو
ابیراهی و انواع آن
دقت کردید ؟؟
http://news.tebyan-zn.ir/
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/archive/photography/0/10/default.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/ItMatchOnline.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/Voting/public_opinion/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

پراكندگی‌های تنگ و هندسه فراکتال
اگرچه مواد نامنظم در طبیعت بسیار یافت می‌شوند، فیزیك‌دان‌ها در امر تشخیص و مدل‌سازی چنین ساختارهایی...

اسرارآمیزترین معمای جهان ریاضی
هر چند دنیای شگفت‌انگیز ریاضیات، پر از قضایای عجیب و غریب و مسائل دشوار چالش‌برانگیز است، اما در ای...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : آمار
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   70   بازدید   
تاریخ درج مطلب  24/1/1396
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

آمار

آمار

 Statistics

آمار علم بررسی اطلاعات کمّی است. آمار با چگونگی گردآوری داده ها و تحلیل آن ها و نتیجه گیری های درست و مشروعی سروکار دارد که از این تحلیل ها می توان به عمل آورد. آمار خصوصاً در جایی کارساز است که الگوهای اساسی موجود در داده ها به واسطه ی تغییرات زائد حاصل از عوامل کنترل نشده یا ابزارهای اندازه گیری ضعیف یا تأثیر نمونه گیری مبهم و مخدوش شده باشد. بنابراین، روش های آماری تقریباً در همه ی رشته های پژوهشی کاربرد دارد، هرچندکه اهمیت آن بسته به امکان کمّی سازی داده ها بسیار متفاوت است.

خود واژه ی آمار چند معنای مشخص دیگر نیز دارد. مثلاً اغلب از این واژه به منزله ی معادلی کم وبیش فضل فروشانه به جای ارقام استفاده می کنند. آمار می تواند به معنای هر عددی، مثل یک مقدار متوسط، باشد که از روی اعضای یک نمونه محاسبه می شود. یا ممکن است همراه با تعداد زیادی از صفت های وصفی همراه شود که بیانگر حوزه ی کاربرد آمار هستند مثل آمار کشاورزی یا زیستی، تجاری یا پزشکی. آمار ریاضی به شاخه ای از ریاضیات گفته می شود که ایده های آماری را صورت بندی می کند و خصوصاً با تعیین بهترین روش ها سروکار دارد.

آمار به معنای جدید کلمه یک شبه پدید نیامده بلکه تریک چندین رشته ی متفاوت است که تقریباً در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم کم کم درهم آمیختند. یکی از این رشته ها در اولین تلاش هایی ریشه دارد که از دوران عهد عتیق برای سرشماری به منظور تشکیل سپاه یا سایر مقاصد انجام می گرفت. هنگامی که وظایف و کارکردهای حکومت تمرکز و پیچیدگی بیش تری پیدا کرد، نیاز به اطلاعات کمّی سودمند درباره ی اوضاع و شرایط مردم ضروری تر شد. همین مسئله بود که در قرن نوزدهم موجب شکل گیری انجمن های آماری شد، که به ویژه می توان به انجمن آماری لندن در سال 1834 اشاره کرد که بعدها به انجمن سلطنتی آمار تبدیل شد. بنیان گذاران این انجمن افرادی بودند که جزو اشخاص برجسته در زندگی عمومی محسوب می شدند، مانند مارکی لنزداون و اسقف لندن و متفکرانی مانند چارلز ببج و مالتوس. آن ها به سبب علاقه به تهیه ی اطلاعات واقعی و مطمئن درباره ی همه ی جنبه های جامعه با هم متحد شده بودند. این نهضته شامل پژوهش های همگانی و شخصی درباره ی موضوعاتی همچون فقرا نیز می شد که در مطالعه ی بارتالومیو (Bartholomew, 1988) نمونه ی آن دیده می شود.

اکثر این مطالعات قدیمی را اکنون جزو آمار توصیفی طبقه بندی می کنند که هدف اصلی آن خلاصه سازی و نمایش ویژگی های برجسته ی توده ی بزرگی از اعداد و ارقام به شکلی بوده است که معنا و دلالت اصلی آن را بتوان به آسانی درک کرد، به این منظور غالباً از جداول یا نمودارها استفاده می شد. این طرز عمل همچنان ستون فقرات آمارهای رسمی است، اما جنبه های روش شناختی آن تا پیدایش رایانه های قدرتمند چندان پیشرفتی نکرده بود. اکنون رایانه ها امکان بررسی داده های بسیار انبوه را فراهم ساخته اند و برای نخستین بار امکان کشف روابط متقابل متغیرهای بسیار مختلفی فراهم آمده است. اکنون این کار را فعالیت مجزایی تلقی می کنند و آن را تحلیل داده ها می نامند.

دومین شاخه ی مهم آمار مدرن در بازی و قمار با تاس یا سایر وسایل ریشه دارد که موجب تولد نظریه ی احتمالات در قرن هفدهم شد . اهمیت این نظریه برای تفسیر داد ها در این است که نظریه ی احتمالات به عدم قطعیت اجتناب ناپذیری که در هر تعمیمی وجود دارد، شکل منطقی و مدونی می دهد. برای روشن شدن معنای این سخن می توانیم به مثال ساده و آشنای نظرسنجی اشاره کنیم. فرض کنید به ما گفته اند که آرای حدود 1500 نفر نشان می دهد که مثلاً 48 درصد از پاسخگویان در صورت برگزاری انتخابات به حکومت فعلی رأی خواهند داد. بر این مبنا ما تلویحاً تصور می کنیم که در کل جمعیت رأی دهندگان نیز همین درصد از نمونه پاسخ مشابهی به ما خواهند داد. هدف آمار استنباطی فراهم آوردن چارچوبی است که در آن چنین تعمیم هایی را بتوان به عمل آورد و توجیه کرد. شباهت صوری و منطقی پرتاب تاس و انتخاب اعضای یک نمونه ما را قادر به استفاده از توصیف های ریاضی یکی از این فرایندها در مورد دیگری می داند.

درک این مطلب که نظریه ی احتمال کلید استنباط آماری است به پیوند میان سنت آمار توصیفی و آمار استنباطی منتهی شد و آمار توصیفی را به ابزاری برای استنباط علمی تبدیل کرد. سر رانلد فیشر (1890-1962) که شاید بزرگ ترین آماردان تاریخ باشد، مظهر همین ترکیب آمار توصیفی و استنباط علمی است. او توانست از کارهایی کسانی همچون سر فرانسیس گالتن (1822-1911) و کارل پیرسن (1857-1936) استفاده کند که در صدد کمّی ساختن فرایندهای زیست شناختی انتخاب طبیعی و وراثت بودند که با نظریه ی تکاملی چارلز داروین اهمیت پیدا کرده بود. این تلاش ها تأثیر مهمی بر جنبش اصلاح نژاد در سال های بین دو جنگ داشت.

بخش اعظم فعالیت های علم آمار در قرن بیستم صرف بسط و تشریح نتایج این اندیشه های اساسی در طیف رو به گسترشی از کاربردهای مختلف شد. با تغییر کانون تأکید که خصوصاً به کار آبرام والد (1902-1950) و جرزی نیمن (1894-1981) مربوط می شد، استنباط به معنای تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت دانسته می شد و پیامدهای کنش های احتمالی وارد ارزیابی راهبردهای استنباط شود. ال. جی. سوج (1917-1971) در کتاب خود بنیان های علم آمار دوباره کانون توجه را از احتمالات عینی که به صورت فراوانی ها بیان می شود به احتمالات شخصی که راهنمای رفتار منطقی در شرایط عدم قطعیت است، بازگرداند. کار او ملهم بود از یکی از قضایای توماس بیز (1702-1761) که نامش اکنون به این مکتب استنباطی داده شده است.

اگر ورود ایده ها و مفاهیم احتمالات به آمار نخستین انقلاب در این رشته باشد، انقلاب دوم به یقین حاصل قدرت رایانه هاست. دستاورد رایانه ها فقط در این نبوده است که داده های بسیار بیش تری را با سرعت بسیار بیش تری می توان تحلیل کرد بلکه تأثیر ژرف تر و پردامنه تری بر تحلیل هایی که می توان انجام داد و کسانی که می توانند این تحلیل ها را انجام دهند گذاشته است. رایانه ها پژوهشگران را قادر به کندوکاو در وابستگی های متقابل متغیرهای پرشمار کرده اند و به این ترتیب آن ها توانسته اند مدل های واقع بینانه تری درباره ی پدیده های واقعی، خصوصاً در علوم اجتماعی بسازند. اکنون که مجموعه ی نرم افزارهای رایانه ای به طور گسترده در دسترس است، پژوهشگران می توانند تحلیل های خود را بدون مراجعه به متخصصان به انجام برسانند. اما این وضعیت نیز گل بی خار نیست چون نه فقط موجب تحلیل های ناشیانه و نامناسب می شود بلکه زمینه ساز تکثیر قارچ گونه ی مطالعات ضعیف و بی مایه و اتلاف منابع کمیاب است.

بسیاری از نظام های زیست شناختی و اجتماعی تا حدّ زیادی براساس اتفاق و بدون نقشه ی درونی تکامل پیدا می کنند. پدیده هایی مانند جهش و رقابت در جمعیت های گونه ها یا انتخاب ارادی و آزاد افراد در زمینه ی فعالیت هایی مثل خرید یا رأی دادن، تکوین و تحوّل این نظام ها را با عدم قطعیت بالایی همراه می کند. نظریه ی فرایندهای تصادفی برای مطالعه ی این نوع نظام ها پرورانده شده است و ارائه ی روش های آماری برای تحلیل چنین نظام هایی یکی از دشوارترین و نفس گیرترین حوزه های پژوهشی فعلی است.

به رغم همه جایی بودن عدم قطعیت و تغییرپذیری و رخنه و سرایت ایده های آماری به همه ی انواع کارهای علمی، هنوز هم نفوذ و تأثیر تفکر آماری در فرهنگ غربی به طور کلّی محدود است. در مدارس، مبانی آمار تدریس می شود، اما غالباً این مطالب به لحاظ فنی به قدری کم مایه اند که نمی توانند طرز تفکر لازم برای زندگی در دنیای به شدّت بی یقین و نامطمئن را به دانش آموزان بیاموزند. میل و اشتیاق به قطعیت و اعتقاد ریشه دار به عملکرد جبرگرایانه ی جهان به این آسانی ها از میان نمی رود. با وجود این، تغییراتی احساس می شود. امروز دیگر کم تر کسی پیدا می شود که مانند مَلکم ماگریج، خبرنگار تلویزیونی، بگوید که مسخره است که از روی پاسخ های چندصد نفر بگوییم یک جمعیت چندمیلیون نفری چگونه می اندیشند. تجربه به ما آموخته است که رابطه ی قابل سنجشی میان آن چه در یک نمونه می یابیم، اگر درست انتخاب شده باشد، و جمعیتی که نمونه را از آن گرفته ایم وجود دارد. دانشمندان غالباً از این که اکثریت مردم هنوز با طرز فکر علمی بیگانه اند -همان طور که رواج خرافات و علاقه به جادو جنبل نشان می دهد- دلسرد و مأیوس می شوند، هرچند که ثمرات پژوهش های علمی در سراسر زندگی مردم به آن ها نفع می رساند. وضعیت آماردانان نیز بهتر از این نیست و جامعه در درک و استفاده از بینش ها و بصیرت هایی که علم آمار ارائه می دهد، بسیار ضعیف و ناتوان است.

منبع مقاله :

آوتوِیت، ویلیام. باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول

 


منبع: وب سایت rasekhoon.net

 

 

 

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : آمار , علوم اجتماعی , آمار اجتماعی ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

184422
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.