مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
افزایش اعتماد به نفس با چهار هفته تمرین
نكات كليدي موفقيت در بازاريابي
كسب و كار الكترونيك
استرس چيست؟
دقت کردید ؟؟
/Directory/Free-Web-Submission.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
http://news.tebyan-zn.ir/
جدیدترین مطالب این بخش

دلیل تراشی را به حداقل برسانید!
دلیل تراشی با موفق شدن منافات دارد، چون باعث می شود مهم ترین عامل موفقیت را که نقش و سهم خود ما است...

از روش «پیش بینی» استفاده کنید!
شما حتماً « پینوکیو» را می شناسید، او شخصیت محبوب و مورد علاقه ی همه ی کودکان دنیا است. پینوکیو موج...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : الگوهای برخورد با دانش آموز خاطی
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   2862   بازدید   
تاریخ درج مطلب  6/8/1389
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

الگوهای برخورد با دانش آموز خاطی



من به اين نتيجه ي قاطع رسيده ام که، عامل تعيين کننده ي کلاس هستم. اين روشِ شخصي من است که اين جوّ را به وجود مي آورد. و حال و هواي کلاس را روحيه ي روزانه ي من مي سازد.

من به عنوان يک معلّم، قدرتي دارم که مي توانم زندگي شاگردانم را شيرين و يا تلخ، کنم.

مي توانم تحقير يا تمسخر کنم، صدمه بزنم، يا درمان کنم.

روي هم رفته اين پاسخ من است که تشديد يا تخفيف يک بحران و انسان يا ناانسان شدن يک کودک را تعيين مي کند.

  هايم گينوت

مک لاگلين (1999)، معتقد است که معلّمان براي کمک به دانش آموزان خاطي و نابهنجار، براي رشد اجتماعي و عاطفي، و پيشرفت  در کلاس درس، بهترين موقعيت را دارند؛ زيرا اين دسته از افراد به دليل اينکه دوره هاي طولاني با دانش آموزان در تعامل بوده و رفتارهاي خاص آن ها را مشاهده نموده اند، اين صلاحيت را کسب کرده اند.

معلّم با مشاهده ي انواع مختلف رفتار دانش آموزان، مي تواند راه حلّ صحيح براي رفع مشکلات گوناگون رفتاري آن ها را ارائه دهد.

براي اينکه راه حل ها با نوع رفتار مختلف مطابقت داشته باشد، و خداي ناکرده مشکل جديدي به مشکلات دانش آموزان اضافه نکند، بهتر است چند مورد از انواع رفتار نابهنجار دانش آموزان خطا کار را ذکر کرده و در مورد آن ها توضيحاتي ارائه دهيم.

1-اختلال رفتاري

علائم اين نوع رفتار عبارت است از: ناديده گرفتن قوانين و تجاوز به حقوق ديگران يا خصومت، رفتار بي اعتنايي يا فاقد مشارکت، نزاع، تخريب گري، ظلم و ستم به ديگران، رفتار پرخاشگرانه، جرّ و بحث، کج خلقي، به دروغ قسم خوردن و آزار ديگران.

2)اختلال پيش فعالي (يا) کمبود توجّه

علائم اين اختلال عبارت است از: برانگيختگي، بي توجهي و بيش فعّالي، احساس ناآراميِ مبهم، بي قراري، حواس پرتي، اشکال در عمل به دستورات و تکميل تکاليف.

3)سوء استفاده جنسي

اشاره به اعمال جنسي نامتناسب با کودکان مي نمايد و نشانه هاي آن شامل ترس از بزرگسالان، انزوا طلبي، کابوس هاي دائم، رفتارهاي پيشرس يا بي ميلي نسبت به رفتن به خانه است.

4)سوء استفاده جسمي

اين رفتار با صدمات غيراتّفاقي مانند کوفتگي، سوختگي يا آثار گاز گرفتگي، شکايات زياد، جلب توجه يا رفتار پرخاشگرانه، مشخّص مي شود.

5)اختلالات شخصيّت

اشاره به رفتار ناسازگارانه و اختلال عملکرد مداوم دارد. نشانه هاي مشخّص کننده ي اختلال شامل: دروغگويي و دزدي، عدم مسؤوليت پذيري، غيرقابل پيش بيني بودن، رفتار ضد اجتماعيِ عجيب و غريب و رفتار وابسته           مي باشد.

6)اختلالات سازگاري

با واکنش به رويدادهاي ناراحت کننده زندگي مانند: فقدان پدر و مادر، بي سرپرستي، بيماري و طلاق والدين، مشخّص مي شود. نشانه ها شامل: اضطراب، افسردگي، انزوا طلبي، شکايات جسمي و افت تحصيلي مي باشد.

در مورد شش نوع اختلال رفتاري که در بالا به آن اشاره شد، معلّم بايد با تدبير و درايت کافي با دانش آموز خاطي برخورد کند زير ممکن است درست برخورد نکردن با دانش آموز سبب بيشتر و حاد شدن مشکل وي گردد و حتّي در مواقعي باعث فرار او از مدرسه و ترک تحصيل شود.

الگوی تربیتی صحیح

دانش آموزي در کلاس درس ما نشسته و مدام با دانش آموزان ديگر جرّ و بحث مي کند، بي قرار است و در هر حال جنب و جوش زيادي دارد و اين باعث مي شود کلاس درس ما به هم بريزد و تدريس مفيد واقع نشود. پس از الگوي سه مرحله اي خود استفاده مي کنيم که البته بهتر است پس از پايان کلاس درس از اين روش استفاده شود.

1)اکتشاف

بهتر است با دانش آموز خاطي رابطه برقرار کنيم تا بتوانيم مشکل او را کشف نمائيم.

اغلب به اين مورد به عنوان يک تکنيک درماني که بر پايه ي تواناييِ معلّم در برقراري همدلي، صداقت و احترام به دانش آموز قرار دارد، اشاره مي شود.

در اين زمينه بايد از مهارت هاي گوش دادن فعّال استفاد ه شود. يعني اينکه پس از برقراري رابطه معلّم بايد همه اعضاء خود همچون گوشي شنوا نمايد و به سخنان دانش آموز گوش فرا دهد و او را به صحبت در مورد مشکل خود تشويق کند و حتّي زمينه اي فراهم سازد تا دانش آموز به ابراز احساسات خود بپردازد.

بعد از آن بهتر است معلّم به ارزيابي موقعيت مشکل زا بپردازد. و به  دانش آموز خطاکار به عنوان فردي نگاه کند که احتياج به کمک دارد نه کسي که مخلّ کلاس درس است.

معلّم بايد پا را فراتر نهاده و به بررسي رفتار دانش آموز با ديگران، تأثير مدرسه بر رفتار دانش آموز و حتّي خانواده و جامعه و ميزان تأثير گذاري آن بر فرد نيز توجّه داشته باشد.

2)مداخله

در گام دوم از اين الگو، راهکارهاي مداخله اي گوناگون براي آموزش مهارت هاي زندگي مورد نياز براي پرداختن به مشکل موجود يا رسيدن به اهداف بايد به کار گرفته شود.

اين راهکارهاي مداخله اي از تکنيک «صندلي خالي» گرفته تا استفاده از تکنيک حل مسئله که براي کمک به دانش آموزان در تصميم گيري مي باشد در نوسان است. در اينجا به شرح موضوع «صندلي خالي» مي پردازيم.

تکنيک صندلي خالي

اين تکنيک براي کمک به شناخت و حلّ تعارضات دانش آموزان با افراد ديگر مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين شرايط زماني که موضوع ناتمام با فرد ديگري ارتباط دارد بايد مراجع را تشويق کرد تا از طريق گفتگو و بحث با فرد، موضوع ناتمام را کامل کند.

چنانچه فرد ديگر حضور نداشته باشد، توصيه مي شود که مراجع با به کارگيري يک صندلي خالي به ايفاي نقش با طرف غايب پردازد و حتّي  پاسخ هاي احتمالي او را نيز بيان کند.

ارزش هاي ايفاي نقش با طرف غايب اين است که معلّم در مي يابد که به هنگام مواجهه دانش آموز با ديگران چه اتّفاقي مي افتد و عکسل العمل هاي دانش آموز در قبال آن ها چيست؟ به عنوان مثال:

هنگامي که يک فرد آشنا و صميمي دانش آموز مرده است، معلّم از دانش آموز مي خواهد که تصوّر کند آن فرد روي صندلي خالي نشسته است. پس به جلو برود و آنچه را که آرزو داشته است به او بگويد، بيان کند و بعد درمانگر (معلّم) روي صندلي خالي نشسته و به او پاسخ دهد و بدين شکل مکالمه ادامه مي يابد تا به نتيجه برسد.

همچنين معلّم مي تواند براي شناخت رفتار نابهنجار دانش آموز از تکنيک نقّاشي استفاده کند. در اين روش معلّم مي تواند با کشيدن يک خط مارپيچ به دانش آموز اجازه دهد تا نقّاشي را به دلخواه کامل از روي نقشي که دانش آموز مي کشد، مي توان به ذهنيات وي تا حدودي پي برد و مشکل را شناسايي نمود.

3)تثبيت و تقويت

سومين بخش اين الگو به دانش آموز در حفظ و تثبيت تغييرات ايجاد شده و تحکيم تغييراتي است که ايجاد شده است.

بهتر است مطمئن شويم که دانش آموز خاطي پس از رفع مشکل و ايجاد تغيير، آمادگي لازم و تعهد کافي را دارد. بايد اقدامات مثبت دانش آموز را تقويت کنيم و آن ها را براي احتمال عود مشکل آماده سازيم.

اطمينان پيدا کنيم که دانش آموز مي تواند به موقع از منابع مختلف حمايتي استفاده کند. ارزش يادگيري از شکست ها و نهراسيدن از آن ها را به دانش آموزان گوشزد نماييد.

پس براي اينکه به راحتي بتوانيم مشکلات دانش آموزان را شناسايي کنيم و در ضمن به آن ها نيز در حلّ اختلالات رفتاري کمک نمائيم بايد در کلاس درس همراه اصول روانشناسانه باشيم.

شخصيّت، مهم ترين قسمت وجودي هر فرد است، به هيچ عنوان به خود اجازه ندهيم آن را خرد کنيم. اگر مشکلي در دانش آموزي وجود دارد و ما ناتوان از حلّ آن مشکل هستيم، ادّعا نکنيم مي توانيم آن را حلّ کنيم، بلکه آن را به متخصص آن ارجاع دهيم و دانش آموزان را مانند فرزندان خود بدانيم.

قبل از ارجاء ، با خود دانش آموز صحبت کنيم و ضمن توضيح علّت آن به او اطمينان دهيم که ارجاع او به متخصص ديگر براي کمک به حلّ مشکل اوست.

 منبع:میگنا

  

12345
 
1 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :5.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

8610
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.