مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
اخلاق در روابط عمومی
افزایش اعتماد به نفس با چهار هفته تمرین
كسب و كار الكترونيك
نكات كليدي موفقيت در بازاريابي
دقت کردید ؟؟
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/photography/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
http://news.tebyan-zn.ir/
جدیدترین مطالب این بخش

ضمیر خودآگاه خود را پرورش دهید
کسالت در ج سم ریشه در ذهن دارد پس اجازه دهید که ذهن و روحتان آزاد بوده و تندرستی، امیدواری و شادی ر...

خشم هیجانی سازنده یا مخرب
خشمگین شدن فرآیندی است که افراد دیگر را هم در برمی‌گیرد و توسط گفتن یا سکوت یا عمل نکردن دیگران تحر...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : آشنایی با برخی نظریه های روان شناسی اجتماعی
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   6534   بازدید   
تاریخ درج مطلب  17/7/1389
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

آشنایی با برخی نظریه های روان شناسی اجتماعی

در طول تاریخ شکل گیری روان شناسی اجتماعی از گذشته تا امروز، نظریه‌های مختلفی توسط نظریه پردازان گوناگون مطرح شده است. در این بخش، به توضیح مختصر تعدادی از این نظریه های معروف می پردازیم.

* نظریه دلبستگی(attachment theory)

نظریه ای است درباره پیوند هیجانی بین کودکان و مراقبان آنها که معتقد است افراد بر اساس پیوندهایی که با مراقبان خود دارند یا یک سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی یا یک سبک دلبستگی مضطرب – دوسوگرا را رشد می دهند. این سبک دلبستگی ظرفیت فرد را برای روابط دوران بزرگسالی و نیز جنبه های دیگر زندگی فرد نظیر تعهد نسبت به کار را تحت تاثیر قرار می دهند.

* نظریه اسناد(attribution theory)

نظریه ای است که علل رویدادهایی را که برای خود شخص یا دیگران اتفاق می افتد توضیح می دهد. اسناد این علل شناخته می شوند تا واکنشهای موثر بر عملکرد را تحت تاثیر قرار دهند.

* نظریه توازن (balance theory)

نظریه ای که معتقد است افراد ذاتاً رابطه هماهنگ و همسان میان شناختهایشان را ترجیح می دهند.

* نظریه ناهماهنگی شناختی (cognitive dissonance theory)

بر اساس این نظریه، اگر افراد احساس کنند که شناختهایشان به لحاظ روان شناختی با رفتارشان متناقض می باشد، تنشهای روان شناختی ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد (ناهماهنگی). ناهماهنگی افراد را بر می انگیزد تا راهی جهت کاهش آن بیابند.

* نظریه های فرهنگی (cultural theories)

نظریه هایی که معتقدند هنگامی که افراد در بافتهای فرهنگی خاصی قرار می گیرند، روان شناسی آنها مطابق با آن بافتهای فرهنگی شکل می گیرد.

* نظریه همدلی- نوع دوستی (empathy-altruism hypothesis)

نظریه ای که معتقد است همدلی با تمایل نوع دوستانه برای سود رساندن به دیگران همراه است و رفتار نوع دوستانه برخاسته از حس همدلی به علت میل به پاداش بیرونی، هدف اجتناب از گناه و یا دیگر تمایلات خودخواهانه نمی باشد.

* نظریه انصاف (equity theory)

نظریه ای که معتقد است افراد در روابطی خوشحال ترند که بده - بستان آن روابط تقریبا برابر باشد.

* نظریه وابستگی متقابل (interdependence theory)

نظریه ای که تمرکز آن بر این است که افراد چگونه هزینه ها و منافع یک رابطه خاص را ارزیابی کرده و چگونه رفتارهایشان تحت تاثیر این ارزیابیها قرار می گیرد. این نظریه معتقد است که افراد بیشتر درگیر رابطه ای می شوند که رضایتمندی شان از آن رابطه بالا باشد، جایگزینهای رابطه فعلی جذاب نباشند و موانع هیجانی و عملی ترک رابطه زیاد باشند.

* نظریه هنجار (norm theory)

نظریه ای که معتقد است هر تجربه ای قالب مرجع خود یا هنجار را به همراه می آورد، حال آن که این کار را با هدایت بازیابی حافظه یا با تحمیل شبیه سازی ذهنی انجام دهد.

* نظریه چشم انداز (perspective theory)

نظریه ای که توصیف کننده تصمیماتی است که در شرایط شک و دودلی گرفته می شوند که تحت این شرایط ارزش یک پیامد و جایگزینهایش به شکل مجموع حاصلضربهای (n) پیامدهای معین (x) محاسبه می شود.

* نظریه پیشگونه (prototype theory)

نظریه ای که معتقد است بازنمایی ذهنی طبقه بر اساس یک نمونه اولیه یا یک پیشگونه صورت می گیرد.

* نظریه انتخاب منطقی (rational choice theory)

بر اساس این نظریه، افراد در انتخاب خطوط رفتار نسبت به سودمندی خطوط رفتار جایگزین، هزینه های هر جایگزین بر حسب منفعت قبلی و بهترین راه برای به حداکثر رساندن سودمندی محاسبات منطقی انجام می دهند.

* نظریه تقویت (reinforcement theory)

بر اساس این نظریه، تقویت کننده ها می توانند رفتار را کنترل کنند.

* نظریه اثبات خویشتن(self-affirmation theory)

بر اساس این نظریه افراد به عنوان یک موجود انسانی به جستجوی اطلاعاتی درباره خوبیهایشان می پردازند.

* نظریه طبقه بندی خویشتن (self-categorization theory)

نظریه ای که با تغییرپذیری در طبقه بندی خویشتن در سطح، محتوا و معنای طبقات خویشتن و پیشایندها و پیامدهای چنین تغییرپذیری هایی ارتباط دارد. یک تغییرپذیری مهم، طبقه بندی خویشتن در سطح فردی یا گروهی می باشد (هویت اجتماعی).

* نظریه تضاد خویشتن (self-discrepancy theory)

نظریه ای که معتقد است افرا قویا برانگیخته می شوند تا حس هماهنگی میان خود واقعی شان (اینکه خود را چگونه می بینند)، خود آرمانی شان (اینکه می خواهند چگونه باشند) و خود ملزم کننده شان (اینکه چگونه باید باشند) را حفظ کنند. 

* نظریه ادراک خویشتن (self-perception theory)

نظریه ای که معتقد است افراد تا حدودی از حالات درونی خود با استنباط آنها از طریق مشاهده رفتار آشکار خود یا شرایطی که این رفتار در آن رخ داده است آگاهی دارند.

* نظریه تایید خویشتن (self-vertification theory) 

نظریه ای که معتقد است افراد اطلاعاتی را جستجو می کنند که هماهنگ با دیدگاههای خودشان باشد حتی اگر آن اطلاعات منفی باشند.

* فرضیه شباهت (similarity-hypothesis)

این فرضیه معتقد است که افراد جذب کسانی می شوند که شبیه خودشان هستند.

* نظریه مقایسه اجتماعی (social comparison theory)

نظریه ای است درباره مقایسه های افراد با دیگران و اثرات آن مقایسه ها بر شناختها، نیت و رفتارها.

* نظریه تبادل اجتماعی (social exchange theory)

نظریه ای است که فرض می کند چگونگی احساس افراد درباره برقراری رابطه با فرد دیگر به ادراکات آنان از توازن میان آنچه در این رابطه داده اند و آنچه به دست آورده اند بستگی دارد.

* نظریه هویت اجتماعی (social identity theory)

یک نظریه عضویت در گروه، فرآیندها و روابط ببن گروهی است که معتقد است افراد تمایل دارند به سرعت خود را به عنوان عضوی از یک گروه طبقه بندی کنند که این امر موجب طرفداری کردن از گروه خود در مقابل دیگر گروهها می شود.

* نظریه اثر اجتماعی (social impact theory)

نظریه ای که مدعی است کلیه اشکال نفوذ اجتماعی متناسب با کارکرد فزاینده قدرت، فوریت و تعداد افرادی است که منبع نفوذ هستند و بالعکس متناسب با قدرت، فوریت و تعداد افراد تحت تاثیر قرار گرفته می باشد.

* نظریه یادگیری اجتماعی (social learning theory)

نظریه ای که نشان می دهد افراد می توانند با مشاهده رفتار دیگران و پیامدهای آن رفتارها یاد بگیرند.

* نظریه نقش اجتماعی (social role theory)

بر اساس این نظریه، زنان و مردان در موقعیتهای اجتماعی به علت انتظاراتی که اجتماع از آنان دارد، نقشهای متفاوتی را بر عهده می گیرند و متفاوت رفتار می کنند.

* نظریه حالات موقعیت انتظار (status-expectation states theory)

نظریه ای که معتقد است افراد درباره یکدیگر بر اساس ویژگیهای موقعیتی (مثلا، سن، توانایی، جنسیت، نژاد) قضاوت می کنند.

* نظریه سودمندی مورد انتظار ذهنی (subjective expected utilitytheory)

 نظریه ای که معتقد است افراد در موقعیتهای انتخاب، گزینه ای را ترجیح می‌دهند که بالاترین سودمندی مورد انتظار ذهنی را دارا باشد.

* نظریه رفتار برنامه ریزی شده (theory of planned behaviour)

این نظریه بسط نظریه عملکرد منطقی است. این نظریه مفهوم "کنترل رفتاری ادراک شده" را اضافه می کند، بنابراین پیش بینی کنشهایی را که تحت کنترل ارادی ناقص هستند امکان پذیر می سازد.

* نظریه عمل معقولانه (theory of reasoned action)

هدف این نظریه پیش بینی کنش ارادی است و فرض آن بر این است که قصدها پیشایندهای بی واسطه رفتار هستند و این قصدها با نگرش نسبت به رفتار و هنجارهای اجتماعی ادراک شده تعیین می گردند.

منبع:انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

گردآوری :گروه جامعه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/society.html

  

12345
 
1 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :4.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

5397
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.