تاثیر مثبت انديشی در موفقیت و زندگی
نكات كليدي موفقيت در بازاريابي
می‌خواهم کارآفرین شوم
مواظب کیف خودباشید!
اخلاق در روابط عمومی

يهوديان باستاني و انديشه هاي اجتماعي(2)
انبياء بني اسرائيل: از ديرباز در ميان عبرانيان، زاهدان کهنه پرستي بودند که دسته دسته از جايي به جاي...

جامعه شناسي در يونان باستان
جامعه شناسي افلاطون: نخستين کسي که در مسائل جامعه شهري نظري وسيع مي آورد، افلاطون است. افلاطون شاه...

عنوان مطلب : منشأ انسان و گونه‌ها و سیر تحول آن

تاریخ درج مطلب  14/6/1394

منشأ انسان و گونه‌ها و سیر تحول آن

منشأ انسان و گونه‌ها و سیر تحول آن واحد جامعه تبیان زنجان-

درباره ی منشأ انسان، همچون سایر مواردی که به بیش از 50 هزار سال پیش تعلق دارند، باز هم تأکید می کنیم که گاه نگاری ها بسیار نسبی و شکننده اند. البته روش هایی چون UR,TL و Ar/Ar دقت بالایی را برای بیش از 50 هزار سال نیز می دهند.

به هر رو، زمان منشأ انسان از زمانی که دانشمندان در دوره ی جدید آن را اعلام کردند مورد اعتراض شدید کلیسا قرار گرفت، زیرا کلیسای کاتولیک با تأکید بر خوانشی مستقیم و بدون تفسیر از متون مقدس این زمان را حدود 6 هزار سال پیش اعلام می کرد که با زمان اعلام شده به وسیله ی دانشمندان تضاد زیادی داشت. در سال 1650، اسقفی به نام جیمز هاسلر (1) سال 4004 پیش از میلاد را سال دقیق ظهور انسان اعلام کرد. حتی بوفون (2) که از موضعی علمی حرکت می کرد، در سال 1779 این تاریخ را تنها تا 75 هزار سال به عقب راند.

پس از سال 1929 (تأسیس کرسی پیش از تاریخ در کلژ دوفرانس توسط روحانی مسیحی به نام هانری روبری (3)، 1961- 1877) بود که پیش از تاریخ به علمی جدید تبدیل شد. البته پیش از آن چارلز داروین (4) (1882- 1809) با انتشار آثارش، به ویژه منشأ انسان در 1871، موضوع تنوع گونه ها و تطور و تغییر آن ها را مطرح کرده بود، اما جز در مورد برخی از گونه های گیاهی و جانوری محدود دلیل و سند قانع کننده ای بر سخنان و نظریاتش نداشت. به همین دلیل کلیسا به شدت با او و نظریاتش برخورد کرد.

اما در قرن بیستم به تدریج فسیل های انسانی کشف و زمان گذاریِ آن ها آغاز شد و مطالعات گسترده ی زیست شناختی و ژنتیک، باستان شناسی و پارینه انسان شناسی دانش ما را نسبت به منشأ انسان و بسیاری از پدیده های دیگر نظیر زبان و تمدن های باستانی افزایش داد.

بر اساس این مطالعات، که در این جا آن ها را بسیار کوتاه و فشرده شرح می دهیم، گونه ی انسان شکل ها (5) در حدود 20 میلیون سال پیش، از گونه های مشابهی که نخستی (6) نام دارند، جدا شده اند. انسان شکل ها، جانورانی پستاندار و همه چیزخوار بودند که ساختار ژنتیکی شان کاملاً به هم نزدیک بود. شمپانزه و گوریل را در گروهی نزدیک به انسان نماها یعنی Hominoid قرار می دهند. آخرین نوع از این انسان شکل ها که به انسان امروز شباهت بیش تری دارد، آسترالوپیتیکوس (7) بود که حدود 4/5 تا 2/5 میلیون سال پیش در شرق و جنوب آفریقا زندگی می کرد.

آسترالوپیتیکوس ها دوپا و همه چیز خوار بودند. انسان یا هومو طبق برآوردهای مختلف در حدود 2/5 میلیون سال پیش ظاهر شده اند که نخستین آن ها انسان ماهر بود. از میان گونه های متعدد انسانی که تاکنون کشف و درباره ی آن ها بحث شده به زنجیره ای در تطور اشاره می کنیم که می توان انسان ماهر، انسان راست قامت، انسان نئاندرتال (8) و انسان اندیشمند را در آن جای داد.

ما به شکل فیزیکی، باورها و مهارت ها، نوع معیشت و مسکن آن ها اشاره خواهیم کرد. همچنین ضروری است که محل کشف نخستین آثار آن ها را که بعضاً بر آن اساس نام گذاری شده اند، از منشأ اولیه ی آن ها تشخیص دهیم، مسیرهای گسترش آن ها را روی کره ی زمین بشناسیم و زمان احتمالی ظهور اولیه و انقراض هرگونه را (بر اساس یافته های فسیلی) بدانیم.

انسان ماهر

انسان ابزارساز، نخستین گونه ی انسانی که دوره ی حیاتش را بین 2/5 تا 1/6 میلیون سال پیش تخمین زده اند. فسیل ها و آثار زندگی این گونه در آفریقای شرقی یافت شده اند. کاشف فسیل های انسان ابزارساز، لویس لیکی پارینه انسان شناسی بریتانیایی الاصل بود که آثار او را در سال 1960 در شمال تانزانیا به دست آورد. حجم مغز انسان های ابزارساز حدود 550 تا 650 سی سی تخمین زده شده که به نسبت 400 تا 500 سی سی در آسترالوپیتیکوس، افزایش نسبی قابل ملاحظه ای نشان می دهد.

این انسان دارای استخوان صورت هنوز غیرصاف، برآمدگی هایی روی ناحیه ی چشم، در حدود 115 تا 130 سانتی متر قد و 30 تا 40 کیلوگرم وزن داشته است. انسان ابزارساز، همه چیزخوار و دوپا بوده است. گروهی از باستان شناسان به تفاوت ابزارهای ساخته شده توسط زنان و مردان نیز اشاره کرده اند.

دلیل اصلی انتخاب این نام قابلیت او به ساختن ابزارهای سنگی ساده ای بوده که از ضربه ی یک سنگ بر سنگ دیگر برای ایجاد لبه های تیز شکل می گرفته است. این ابزارها را به سختی می توان از سنگ های معمولی تشخیص داد. انسان ماهر چندان توانایی شکار نداشته و احتمالاً لاشه خواری می کرده و در کنار آن از راه گردآوری گیاهان و ریشه ی آن ها غذای خود را تأمین می کرده است. او روی زمین زندگی می کرده اما احتمالاً گاه روی درختان نیز می زیسته است.

انسان راست قامت

فسیل این گونه نخستین بار در 1891 کشف شد. ابتدا تصور می شد ستون فقرات این انسان راست بوده است و هرچند بعدها مشخص شد که استخوان های یافت شده به او تعلق ندارند، این نام بر او باقی ماند. منشأ او را به آفریقا نسبت داده اند، اما نمونه هایی از او در اروپا و آسیا نیز دیده شده است.

او در فاصله ی 2/2 میلیون تا 300 هزار سال پیش در آسیا، آفریقا و اروپا زندگی می کرده است. حجم مغز انسان راست قامت بین 1850 تا 1200 سی سی بوده است که به نسبت مغز انسان ماهر حجم بسیار بیش تری دارد. انسان راست قامت حدود 45 تا 55 کیلوگرم وزن داشته و بر روی زمین زندگی می کرده است.

او نخستین انسانی است که در حدود 500 هزار سال پیش توانست بر آتش مسلط شود و نیز توانست در حدود 1/8 میلیون سال پیش از آفریقا خارج شود. انسان راست قامت ابزارهای پیشرفته تر سنگی، دولبه و متقارن، می ساخته و قدرت شکار داشته است. بنابراین او همه چیزخواری بوده که به تدریج بر قدرت شکار و گردآوری اش افزوده می شده است.

انسان نئاندرتال

فسیل های انسان نئاندرتال در نیمه ی قرن نوزدهم در محلی به همین نام در آلمان کشف شد. و شاید بتوان گفت با کشف این فسیل ها بود که علم جدیدِ شناخت پیش از تاریخ آغاز گردید. گونه ی نئاندرتال در فاصله ی 250 تا 30 هزار سال پیش در اروپا، خاورمیانه و آسیا زندگی می کرده است.

حجم مغز او حدود 1500 تا 1750 سی سی و قدش 1/55 تا 1/65 متر بوده است. همه چیزخوار بوده و گوشت بخش مهمی از غذایش را تشکیل می داده است. انسان نئاندرتال شکارچی و نسبت به پیشینیانش ابزارساز پیشرفته تری بوده است.

نئاندرتال ها هم در جنگل ها و دشت ها زندگی می کردند، اما دانشمندان معتقدند آن ها که معاصر انسان های اندیشمند بوده اند، نه هم تبار آن ها بلکه گونه ای موازی با آن به شمار می آیند. کشف فسیل انسان های نئاندرتال در قبر، گویای وجود آگاهی نسبت به مرگ در آن هاست.

انسان اندیشمند

انسان اندیشمند که گاه از گونه های پس از او با عنوان انسان اندیشمند (9) نام می برند، نیای مستقیم انسان کنونی است که از لحاظ استخوان بندی و فیزیک، به ویژه با صورتی صاف و چانه و پیشانی راست، کاملاً شبیه انسان امروزی بوده. این گونه حدود 160 هزار سال پیش ظاهر شد و کمی پس از ورود او به اروپا بود که انسان های نئاندرتال از میان رفتند. حجم مغز او بین 1500 و 1600 سی سی بوده. انسان های اندیشمند همه چیزخوار بوده اند.

آخرین تحقیقات نشان می دهند که ماهی بخش قابل توجه غذای آن ها بوده است. انسان اندیشمند باورهای دینی و زیان داشته و آثار هنری اش از حدود 30 هزار سال پیش در قالب نقاشی روی دیواره ی غارها و مجسمه های کوچک گلی باقی مانده اند.

واژه ی اندیشمند اندیشمند، پیش از این برای تفکیک انسان اندیشمند ابتدایی از انسان امروزی به کار می رفت، ارتباط میان این دو گونه یکی از فرضیات موجود است. انسان اندیشمند، قدی بین 1/50 تا 1/75 متر و وزنی بین 50 تا 70 کیلوگرم داشته و در سراسر جهان پراکنده بوده است. او ابزارساز و شکارچی قدرتمندی بوده که سلاح می ساخته و بر آتش کاملاً مسلط بوده.

هم اوست که نخستین تمدن ها را به وجود آورد. انسان کرومانیون (10) که بسیاری از او سخن می گویند، گونه ای انسان اندیشمند اندیشمند بوده که از انسان اندیشمند اولیه قدرت کم تری داشته و در حدود 35 هزار سال پیش می زیسته است. او نیز از لحاظ فیزیکی کاملاً به او و به ما شبیه بوده است.

منبع مقاله :

فکوهی، ناصر؛ (1391)، مبانی انسان شناسی، تهران: نشر نی، چاپ اول