مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
افزایش اعتماد به نفس با چهار هفته تمرین
اخلاق در روابط عمومی
می‌خواهم کارآفرین شوم
هیات مذهبی بعنوان نهاد اجتماعی
نكات كليدي موفقيت در بازاريابي
استرس چيست؟
كسب و كار الكترونيك
ریا و باطل شدن اعمال
دقت کردید ؟؟
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/ItMatchOnline.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/archive/photography/0/10/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
جدیدترین مطالب این بخش

15 نکته درباره کسب و کار، که هر کارآفرینی باید بداند
بزرگ ترین مشکلی که مؤسسان و صاحبان کسب و کار های کوچک دارند این است که آنها در حوزه ی خود متخصص اند...

کارآفرینی برای بزه دیدگان در زندان؛ چراغ راه آینده زندانی(2)
برنامه توسعه جمعیت کیفری واجد شرایط تحت پوشش زندانهای باز از مهمترین اولویتهایی است که ناظر است به ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : کارآفرینی برای بزه دیدگان در زندان؛ چراغ راه آینده زندانی(2)
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   810   بازدید   
تاریخ درج مطلب  3/11/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

کارآفرینی برای بزه دیدگان در زندان؛ چراغ راه آینده زندانی(2)

کارآفرینی برای بزه دیدگان در زندان؛ چراغ راه آینده زندانی(2) واحد جامعه تبیان زنجان-

 

کاربرد مهارتهای مشاورة شغلی در زندان های باز و حتی اندرزگاه های بسته می تواند نتایج مثبتی را در پی داشته باشد . از آن جمله :

١ کاهش یاس و ناامیدی نسبت به بیکاری در بین سایرین .

٢ سب تجربه ی راهبردهای مقابله کردن با مشکلات و جهت سازگار شدن مددجو با مشاغل جدید .

٣ هدایت افراد به مشاغل در آمد زا ، آبرومند ، ومتنوع ، بر اساس سلیقه و علاقه .

٤ افزایش ظرفیت ها جهت تحمل بیکاریهای فصلی .

٥ اشاعه فرهنگ مشاوره در تمام سطوح زندگی .

٦ برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، و عملی نمودن اصولی هر فعالیتی ، با استفاده از تجارب افراد ذیصلاح و متخصص ، قبل از انتخاب یا ایجاد شغل و پیشه .

٧ کاهش آمار تخلفات و آسیب های درون زندان .

٨ پیشگیری از بروز احساس بطالت در زندان .

٩ ایجاد آرامش جسمانی ، روانی و اعتقاد یافتن و حس اینکه کار عبادات است .

١٠ ایجاد باورهای مثبت بین مددجویان نسبت به توانائی های خود و بالارفتن امید به زندگی .

١١ زمینه سازگاری ، احساس مسئولیت ، استقلال فردی و اجتماعی و غلبه بر کاهلی یا ناسازگاری با محیط .

١٢ پیشگیری از بروز افسردگی ، پرخاشگری ، تضعیف روحیه .

١٣ منافع اقتصادی .

١٤ برقراری و تحکیم روابط اجتماعی با هم نوعان .

١٥ سازگاری ، ایجاد انگیزش و موفقیت و رضایت شغلی .

١٦ و نهایتاً منجر به پیشگیری و کاهش بازگشت مجدد احتمالی فرد به زندان .

برنامه توسعه جمعیت کیفری واجد شرایط تحت پوشش زندانهای باز از مهمترین اولویتهایی است که ناظر است به توسعه برنامه های حرفه آموزی واشتغال در زندان ها که عامل پیشگیری از وقوع جرم است . کاهش هدفمند آمار جمعیت کیفری زندانیان و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه ، اولویت اصلی دستگاه قضایی است .

استفاده از ظرفیت های موجود به منظور تحقق این اهداف با یادگیری مهارت های شغلی در طول دوران حبس ، رویکردی بنیادین برای غنی سازی برنامه های فرهنگی واعتقادی زندانیان باید برشمرد . در سایه انجام فعالیت های آموزشی و تولیدی در بخش اشتغال وحرفه آموزی ؛ فرآیندی موثر بر جلوگیری از کاهش آمار بازگشت مجدد به زندن وتکرار جرم ایجاد می گردد .

کارآفرینی ، حرفه آموزی و اشتغال در برنامه های سازمانی ، از اولویت خاصی برخوردار بوده که سعی گردیده با هزینه کرد مناسب و توسعه فیزیکی کارگاهها ، زمینه اشتغال تعداد بیشتری از زندانیان فراهم گردد . ورود بخش خصوصی و کارآفرینان مبتکرو دلسوز جامعه در زمینه اشتغال و حرفه آموزی زندانیان ، علاوه بر پر کردن اوقات فراغت آنان ، زمینه اشتغال پس از آزادی آنان را نیز تا حد زیادی ایجاد می نماید چرا که بخش های خصوصی با شناسایی افراد مستعد ، قطعا سعی در حفظ و نگهداری آنان خواهند داشت که میتواند نقشی ارزنده ای در سلامت شخصی و خانوادگی آن فرد برجای گذارد .

باید گفت که تعیین میزان دستمزد روزانه جهت شاغلین درکارگاه های موضوع این مقاله دارای اولویت و اهمیت است ، می تواند عاملی مهمی برای ترغیب افراد دیگر و حضور دیگران در کارگاههای زندان باز باشد .

با عنایت به اینکه بیکاری و نداشتن حرفه ، شغل و درآمد از عواملی است که بعضی افراد را مورد تهدید رفتار های مخاطره آمیز قرار داده که متأسفانه ختم به زندانها می شود ؛ ضرورت بخشیدن به مسئله درآمدزایی مددجویان و توسعه زمینه های اشتغال در زندان ها را به عنوان یک شاخص عملکرد اجرایی زندان ها به ثبوت رسانده است . شاید یک پیشنهاد خوبی که برای نیل به اینگونه اهداف به ذهن خطور می کند ، راه اندازی اتاق فکر اشتغال مددجویان با حضور کارشناسان و متولیا کارآفرینی باشد.

بقا و تداوم پویا وسازنده جامعه مددجویان زندانها و مراکز تأمینی و تربیتی ، به اشتغال صحیح این انسانهای آسیب دیده اجتماع بستگی دارد . از این رو باید با توجه به استعداد و رغبت و توانایی زندانی و با در نظر گرفتن نیازها و امکانات جامعه ی اظراف وی ، شغل مناسبی برایش پیشنهادکرد و برگزید .

مسلماً انتخاب درست ، زمانی امکان پذیر است که فرد تحت مشاوره شغلی صحیح قرار گیرد . در آموزش های اخیر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، به موضوع ارائه ی مشاوره شغلی قبل از انتخاب دوره آموزشی ، توجه شده و سازمان زندانها نیز با ایجاد ادارات کارآفرینی و هماهنگی سازمان های مردم نهاد و اختصاص تعداد قابل قبولی کارشناس در این زمینه ، مقدمات بسیج سازمانی را برای حرکتی مؤثر ایجادکرده اند .

پروژه توسعه اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها که از اهداف مورد توجه سازمان زندانها بوده و برخی مقدمات آن فراهم آمده یا پیشبینی شده است ، راهی مناسب و امیدوارکننده برای هدفمندکردن مددجویان در مسیر زندگی سعادتمندانه و کسب روزی حلال است که باید متولیان مذکور تمامی بخشنامه های مربوط به اشتغال را جهت توسعه و ارائه خدمات بهتر به مددجویان مورد توجه عملیاتی کارشناسان مربوطه قرارداده و به نحو شایسته اجرایی نمایند .

البته بهبود وضعیت اشتغال زندان ها ، منوط به همکاری و تعامل بین دستگاههای درون و برون سازمانی است . در زندان ها بخشی از آموزش ها ، اختصاص به مشاوره دارد . دعوت از صاحبان حرف و مشاغل مختلف وکارآفرینان ، جهت ارائه اطلاعات مورد نیاز به مددجویان اقدام مؤثری است که واحدهای مشاوره و روان درمانی نقش خوبی را می توانند در این پروسه داشته باشند ، خصوصاً زندانهائی که مراکز مشاوره دارند .

مشاوره شغلی به منظور انتخاب شغل مناسب نیز می تواند در زندان ضرورت داشته باشد . در زندان ها چنانچه مددجویی در جریان اشتغال ، وانتخاب مشاغل آینده با مساله یا مشکل شغلی مواجه شود ، برای رفع آن و سازگار کردن او با محیط شغلی به مشاوره نیاز است و چون احتمال بروز مشکلات شغلی در کارگاه ها ، مؤسسات و موقعیت های شغلی به دلایل گوناگون برای افراد در زمان های مختلف وجود دارد ، پیشنهاد مؤکد بر آن است که نسبت به تأسیس مراکز مشاوره شغلی در تمام زندانهای کشور اقدام جدی به عمل آید .

ایران یکی از کشورهایی است که در سال های قبل از انقلاب در تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۸ مشارکت داشته و به آن رای مثبت داده است و جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب بر این امضا صحه گذاشته است . ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشرکه در حال حاضر مفاد آن به صورت عرف بین المللی پذیرفته شده است چنین مقرر داشته است که :

هر کس حق دارد از آموزش بهره مند شود . آموزش دست کم در مراحل ابتدایی و پایه یی رایگان خواهد بود . آموزش ابتدایی اجباری خواهد بود . آموزش فنی و حرفه یی در دسترس عموم قرار خواهد داشت و آموزش عالی به یکسان و بر اساس لیاقت قابل دسترسی خواهد بود… از آنجا که مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر، عهده نامه الزام آور به شمار نمی آید ، هرچند به عنوان عرف بین المللی در تمامی نقاط جهان پذیرفته شده است ، حقوق مندرج در آن در میثاق بین المللی (میثاق حقوق مدنی، سیاسی و میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) جنبه قراردادی و الزام آور پیدا کرده است .

این میثاق در سال ۱۳۴۷ شمسی توسط نمایندگان دولت ایران امضاء شده و در سال ۱۳۵۴ به تصویب پارلمان ایران رسیده است و دولت جمهوری اسلامی متعهد به اجرای مفاد آنهاست . ماده ۱۳ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به تمامی جنبه های حق آموزش که از حقوق بنیادین بشری است پرداخته است .

در رابطه با حق تحصیل ، این نکته حائز اهمیت است که هر چند پاره یی از حقوق اساسی شهروندان را در بعضی موارد می توان سلب یا محدود کرد مانند حق آزادی که در صورت کشیده شدن افراد به بزهکاری ممکن است حق آزادی محدود و مجرم به محل دیگری تبعید شود یا با سلب حق آزادی مجرمان ، آنان را به زندان افکند ولی حق آموزش یا حق تحصیل از حقوقی نیست که بتوان آن را از آحاد جامعه هر چند مرتکب جرم شده باشند سلب کرد بلکه با توجه به اینکه هدف اولیه سیاست کیفری هر حکومت مردمی و قانونمدار این است که با اعمال کیفر حبس به بازسازی شخصیت مجرمان همت گمارد و با زمینه سازی اصلاح ، مقدمه بازگشت آنان را به زندگی شرافتمندانه و آغوش اجتماع فراهم ساخت ف تلاش می شود با گسترش آموزش و پرورش و مهارت آموزی در زندان ها و موسسات وابسته به آنها سعی در ارتقای سطح علمی ، فنی و مهارتی بزهکاران نموده تا از این رهگذر گامی جهت اصلاح بزهکاران برداشته شود . بهترین مستند این ادعا ، آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب ۲۰/۹/۱۳۸۴ است که در مواد ۱۸، ۱۳۶ ، ۱۳۷ ، ۱۴۰ ، ۱۴۱ و ۱۴۳ به این مهم پرداخته است .

ماده ۱۳۷ آیین نامه مذکور چنین مقرر داشته است: محکومان در مدت اقامت خود در موسسه یا زندان با توجه به مدت محکومیت شان و کیفیت و نوع برنامه های آموزش علمی، دینی و فنی و حرفه ای پیش بینی شده در زندان ها ، به فراگیری سواد و ادامه تحصیلات علمی ، دینی و حرفه یی اشتغال خواهند داشت .

ماده ۱۴۰ همان آیین نامه در رابطه با حق تحصیل چنین بیان کرده است : به منظور کمک به بازسازی اجتماعی محکومان و جذب کامل آنان در محیط اجتماعی ، سازمان مکلف است وسایل تحصیل ابتدایی ، راهنمایی ، متوسطه و عالی و دوره های تخصصی علمی و فنی حرفه ای را برای علاقه مندان به ادامه تحصیل با اجرای برنامه های عادی یا مکاتبه ای و رعایت مقررات مربوط به وسیله وزارتخانه ها و موسسه های مربوطه و یا همکاری آنان در داخل موسسه یا زندان فراهم کند.

همان گونه که ملاحظه می شود در آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها نه فقط مجرمان یا متهمان از حق تحصیل محروم نشده اند بلکه بر آموزش و پرورش آنان تا سطوح عالی ، تاکید بسزایی شده است . به تجربه اثبات شده است که زندان های باز می توانند محل تبلور این اقدامات باشند چرا که انجام برخی از این اقدامات باعث از بین رفتن و یا مخدوش شدن امنیت داخلی زندان ها شده و متولیان به سبب وظیفه ی اصلی مراقبت از بزهکار یا زندانی و جلوگیری از فرار احتمالی زندانی ، بالتبع ناگزیر از محدود نمودن اقدامات موضوع مقاله در داخل زندانها هستند . البته این به طور مطلق بهانه ی عدم انجام اقدامات آموزشی و حرفه ای در زندانهای بسته نیست بلکه تأثیرپذیری بیشتر اقدامات در زندانهای باز را تأیید می کند .

قبل از انقلاب در کشورمان ایران نیز کانون های کارآموزی زیر نظر سازمان بهزیستی به منظور مهارت آموزی بزهکاران ، معتادین و متکدیان تشکیل شده بود و بعد از انقلاب با ادغام سه نهاد آموزشی کانون کارآموزی ، صندوق کارآموزی و اداره کل تعلیمات حرفه ای و تشکیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، آموزش زندانیان به عنوان یکی از برنامه های مهم آن سازمان ادامه یافت .

دیگر از موارد مؤثر در تهیه و ارائه راهکارهای شغلی به مددجویان ، می بایست به نکات زیر اشاره نمود : تشویق و هدایت مددجویان به سمت و سوی تشکیل تعاونی ها در راستای فعالیت های تولیدی است . تقویت مالی و اعتباری مراکز مراقبت های بعد از خروج استانها در جهت اشتغالزائی مددجویان آزاد شده نیز مهم است . همه ما نیک می دانیم که مراکز مراقبت بعذ از خروج در کشور ، حلقه تکمیل کننده اصلاح وتربیت ، واشتغالزائی افراد آزاد شده است و چنانچه بین این زنجیرها شکافی ایجاد شود ، مسلماً اثرات مثبت اقدامات پرزحمت و مرارت زندانها را به پایان مبارکی که باید بیابد ، نمی رساند .

در سال گذشته یک گردهمایی تخصصی در زمینه ی مطالب فوق با حضور اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه تشکیل شد که موارد ذیل از جمله مشترکات فکری نویسندگان این مقاله با ایشان است . نشست علمی کار در زندان از منظر حقوق بشر که در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال ۱۳۹۳ با حضور و سخنرانانی دکتراحمد محمدی مستشار اداره کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضاییه و اعضای پژوهشگاه ، نمایندگان برخی از نهادهای ذیربط و سازمان های غیردولتی فعال در امور مربوط به زندانیان ، اساتید ، پژوهشگران و دانشجویان در سالن جلسات شهید بهشتی پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار گردید .

با توجه به اهمیت و ضرورت خاص طرح این موضوع ، از منظر حقوق بشری ، اجتماعی ، اقتصادی ، تقنینی و سیاست گذاری های قضایی ، ابعاد گوناگون این موضوع توسط سخنرانان ، مورد بررسی و مداقه قرار گرفت . در این راستا به ترتیب ، مباحثی در زمینه های زیر توضیح و تبیین گشت :

سابقه تاریخی اشتغال در زندانها (رویکردهای متفاوت نسبت به کار زندانیان از انجام اعمال شاقه و تشدید کیفر تا تصویب قوانین جدید با این طرز تلقی که اشتغال به کار حق زندانی محسوب می شود)

گزارش از وضعیت کنونی کار در زندان ( که با مبنی قرار دادن قانون مصوب پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱ ، اشتغال به کار را حقی برای زندانی بر می شمارد که بنا بر درخواست وی ، اجازه دادگاه و با رعایت مقررات و ضوابط و با توجه به دستور العمل پرداخت دستمزد به زندانیان محقق خواهد شد )

ارزیابی وضعیت اشتغال مددجویان در ندامتگاه های جمهوری اسلامی ایران (که با هدف توانمند سازی، حرفه آموزی و پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم ، با توجه به تسهیلات فراهم شده توسط بنیاد تعاون زندانیان در زمینه ها و حِرَف مختلف و بر اساس وضعیت زندانی یعنی اشتغال نشسته ، بسته ، رای نیمه باز و رای باز انجام می گردد)

نقد و بررسی مقررات کار در زندان (توضیح و تبیین مقررات موجود و اشاره به خلاء های قانونی از جمله در خصوص میزان و نحوه توزیع دستمزد به نیروهای کار زندان ، بررسی ماهیت قرارداد فی مابین زندانی و سازمان زندانها در مواقعی که زندانی برای سازمان کار میکند و کار او از جمله خدمات عمومی خود زندانی نمی باشد ، نبود مراجع حل اختلاف بین زندانی مشغول به کار و کارفرمای مربوط).

پس از بررسی محورهای فوق توسط سخنرانان ، حضار به طرح پرسش ها ، نکات و موضوعات منتج از بحث پرداختند . مهمترین محورهای مورد سؤال، به این شرح بود :

توجه به اهمیت کار زندانیان درجهت تضمین برخورداری کامل زندانیان از حقوق بشر و شهروندی و همچنین حفظ کرامت و حقوق خانواده های ایشان ؛ نحوه و معیار انتخاب زندانیان جهت اشتغال در فرصت های شغلی محدود موجود ؛ نحوه و ضرورت تقسیم دستمزد میان زندانی و خانواده وی با توجه به نبود مبانی قانونی و نقد ماهیت قرارداد فیمابین زندانی و کارفرمای او ؛ ابعاد حقوقی تبعیض در برخورداری زندانیان از دستمزد برابر در قبال کار مساوی در مقایسه با افراد عادی ؛

و در پایان ، با توجه به فراهم آمدن زمینه بحث در خصوص این مقوله مهم حقوقی ، اجتماعی و اقتصادی و با عنایت به پیشنهادهای مطرح شده در جهت اصلاح و تکمیل قوانین و خلاء های موجود در خصوص کار زندانیان ، گروه حقوق بشر قوه قضائیه در نظر گرفت با انجام پژوهش های تکمیلی ، به ابهامات موجود پاسخ داده و راه حل مناسبی را ارائه دهد .

النهایه : زندانهای باز به عنوان مناسب ترین محل برای ایجاد اشتغال مولد و برپا داری اولویت اشتغال زندانیان برای از بین بردن مشکلات مترتب بیکاری بر آنان دارای اهمیتی خاص است که نویسندگان این مقاله امیدوارند بتوان با بهره گیری از تجاربی که مرور شد ، به اهداف عالیه ی اصلاح ، تربیت و بازسازگاری آسیب دیدگان اجتماعی به سرعت دست یافت . والسلام .

سیروس غفوری ساداتیه

هادی اسماعیل زادگان

 آفتاب


گرد آوری: گروه جامعه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/society.html

 

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183038
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.