مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
مواظب کیف خودباشید!
ریا و باطل شدن اعمال
هیات مذهبی بعنوان نهاد اجتماعی
اخلاق در روابط عمومی
تاثیر مثبت انديشی در موفقیت و زندگی
استرس چيست؟
افزایش اعتماد به نفس با چهار هفته تمرین
می‌خواهم کارآفرین شوم
دقت کردید ؟؟
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/photography/0/10/default.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/ItMatchOnline.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
جدیدترین مطالب این بخش

ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی (2)
اول، از آنجا که هر انسان، شخصیت واحدی دارد، ساحت های مختلف وجود او از یکدیگر کاملاً جدا نیستند، بلک...

تواضع، کامل ترین رفتار اجتماعی (1)
تواضع که در فارسی به فروتنی ترجمه شده، یکی از خصوصیات و صفات عالی انسانی است که آثار آن در ارتباط ا...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی (3)
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   845   بازدید   
تاریخ درج مطلب  2/2/1393
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی (3)

ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی (3) واحد جامعه تبیان زنجان-

 

 ساحت های گرایشی

گاهی میل های باطنی انسان را به چهار دسته ی غرائز، عواطف، انفعالات و احساسات، تقسیم می کنند.

در این دسته بندی، غرائز، عواطف و انفعالات را میان انسان و سایر حیوانات مشترک می دانند و احساسات را به انسان ها اختصاص می دهند

. غرائز به کشش هایی اطلاق می شود که به نیازهای حیاتی انسان مربوط می شوند و با اندامی از اندام های بدن نیز ارتباط دارند،

مانند غریزه ی خوردن و آشامیدن و غریزه ی جنسی. عواطف، میل ها و گرایش هایی مثبت اند که انسان در رابطه با انسان های دیگر دارد، مانند عاطفه ی مادر نسبت به فرزند خود، یا عاطفه ی معلم نسبت به دانش آموز خود.

مقصود از انفعالات، کشش های منفی و حالاتی روانی است که انسان به علت احساس ضرر یا خوشایندی، نسبت به کسی دارد.

انفعالات در مقابل عواطف قرار دارند و شامل حالاتی همچون نفرت، خشم و کینه است و بالاخره احساسات، حالاتی روانی و مخصوص انسان هستند، مانند احساس تعجب، احساس تجلیل، احساس عشق و احساس پرستش. (4)

اما مقصود از گرایش در ساحت های گرایشی، معنایی وسیع تر از هر یک از امور فوق است

و شامل همه ی انواع گرایش هاست، اعم از آنها که میان انسان و حیوانات مشترک اند، و گرایش هایی که مخصوص انسان اند و نیز اعم از گرایش های مثبت و منفی.

گاه برای ساحت گرایشی نیز مراتب و مراحلی در نظر می گیرند که به ترتیب، عبارات اند از دریافت، واکنش، ارزش گذاری، سازمان بندی و تبلور

در مرحله ی دریافت، یادگیرنده به موضوع، دقت و توجه می کند؛ در مرحله ی واکنش نسبت به موضوع، علاقه و واکنش نشان می دهد؛

در مرحله ی ارزش گذاری، نگرش یادگیرنده شکل می گیرد و نسبت به موضوع از خود تعهد و مسئولیت نشان می دهد؛

در مرحله ی سازمان بندی، با ادغام ارزش های مختلف و رفع تعارض میان آنها، به بنا نهادن یک نظام ارزشی منسجم می پردازد؛

و بالاخره در مرحله ی تبلور، فرد نظام ارزشی خود را تشکیل می دهد و شخصیت و رفتارهای خود را بر اساس آن تنظیم می کند. (5)

با دقت در مراحل بیان شده، می توان دریافت که این مراحل، بر اساس رفتارها تنظیم شده اند

، اعم از آن که خود آن رفتارها قابل مشاهده باشند یا رفتارهایی درونی به حساب آیند. اما به فرض آن که بتوان چنین ترتیبی را میان موارد یاد شده پذیرفت،

در واقع، رفتارهای مزبور تنها می توانند از نتایج گرایش ها و نمایانگر آنها باشند که به جهت تأثیر گرایش در رفتار، به صورت رفتار بروز می کنند.

ولی خود این نتایج را باید در جنبه ی رفتاری انسان قرار داد و منشأ درونی آنها را با توجه به تعریفی که از گرایش ها به دست دادیم، باید به ساحت گرایشی انسان مربوط دانست.

به این ترتیب، تمایلات غریزی، محبت، عشق، نفرت، کینه، خشم، غضب، ترس، امید، یأس، اضطراب، شادی، غم، احساس تعجب، تجلیل، تحسین، پرستش

و مانند این امور را می توان به ساحت گرایشی مربوط دانست. پرورش انواع گرایش های انسان به ساحت های گرایشی تعلیم و تربیت مربوط می شود.

 ساحت های رفتاری

مقصود ما از ساحت های رفتاری، صرفاً حوزه ای از تعلیم و تربیت نیست که با حرکاتی ارادی که در بدن نمایان می شود،

سر و کار داشته باشد. بنابراین می توان گفت جنبه های رفتاری از جنبه های روانی - حرکتی عام تر هستند.

مقصود از رفتار، همه ی اعمالی است که با اختیار از انسان سر می زند، اعم از آن که این رفتارها درونی به اصطلاح، جوانحی باشند،

یا بیرونی و با به کارگیری اعضا و جوارح و به اصطلاح، جوارحی. (6)

به این ترتیب، یاد کردن، توجه کردن، فکر کردن، حل کردن مسئله، پرهیز کردن و ایمان آوردن، از جمله رفتارهای درونی هستند،

چنان که تقلید کردن، مستقل عمل کردن، سریع انجام دادن، هماهنگ عمل کردن و انجام دادن فعل از روی ملکه و عادت نیز، که گاه از مراتب و مراحل جنبه ی روانی - حرکتی شمرده می شوند،

از جمله انواع رفتارهای بیرونی به شمار می روند. آموزش و پرورش انسان در ساحت رفتاری به ساحت های رفتاری تعلیم و تربیت مربوط است. 

ساحت های شخصی

مقصود از ساحت های شخصی در تعلیم و تربیت، همه ی حوزه هایی از تعلیم و تربیت است که مستقیماً به خود شخص مربوط می شوند؛

یعنی آموزش و پرورش درباره ی همه ی بینش ها، گرایش ها و رفتارهایی که مستقیماً مربوط به او هستند، مانند شناخت خود، علاقه به خود و توجه به خود.

ساحت های جمعی

ساحت های جمعی در تعلیم و تربیت، همه ی اموری را که بی واسطه به رابطه ی شخص با اشخاص دیگر مربوط می شوند،

در برمی گیرد. این امور شامل شناخت افراد و گروه های دیگر، گرایش مثبت یا منفی نسبت به آنها و انواع رفتار با آنها می شود.

این ساحت ها، به لحاظ نوع ارتباطات انسان ها، به سه دسته ی فرعی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی - اجتماعی، تقسیم می شوند.

ساحت اقتصادی

روابط اقتصادی به روابطی اطلاق می شوند که میان اشخاص و گروه ها براساس نوعی داد و ستد برقرار می شود و مبتنی بر مالکیت است.

خرید و فروش، اجاره، مصالحه، هبه، وقف، بیمه، معاملات بانکی و انواع قراردادها و توافق نامه های مالی، میان افراد و سازمان های مختلف خصوصی، تعاونی و دولتی، از جمله روابط اقتصادی است.

آموزش این روابط و مقررات مربوط به آنها، تقویت گرایش به مشارکت در فعالیت های اقتصادی و پرداخت مالیات، از جمله امور مربوط به ساحت اقتصادی تعلیم و تربیت اند.

 ساحت سیاسی

روابط سیاسی به آن دسته از روابط انسان ها اطلاق می شود که محور آن حاکمیت است.

رابطه ی میان دولت مردان و مردم و نیز میان دولت مردان کشورهای مختلف و روابط دیپلماتیک، در زمره ی روابط سیاسی قرار می گیرند.

آموزش این روابط و مقررات حاکم بر آنها، پرورش حساسیت نسبت به اوضاع سیای داخلی و خارجی، شرکت در انتخاب دولت مردان و دفاع از استقلال سیاسی کشور خود، از جمله اموری است که به ساحت سیاسی تعلیم و تربیت مربوط می شود.

ساحت فرهنگی - اجتماعی

برای « فرهنگ» معانی بسیار متنوعی ذکر کرده اند که اشاره فهرست وار به آنها نیز در این مجال نمی گنجد.

اما مقصود از فرهنگ در اینجا، بنابر ارتکاز عرفی و موارد استعمال رایج، مجموعه ی باورها و ارزش های کلی عمومی و آداب و رسوم مورد توجه جامعه است.

آموزش این گونه باورها و ارزش ها و تشخیص درست و نادرست آنها، پرورش گرایش به ارزش های درست و اصیل، و توجه به تهاجم فرهنگی بیگانه و مقابله با آن، از جمله امور مربوط به ساحت فرهنگی تعلیم و تربیت است.

مقصود از ساحت اجتماعی، به معنای خاص، بخشی از روابط انسان ها با یکدیگر است که تحت هیچ یک از عناوین خاص روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار نمی گیرند.

روابط اعضای خانواده با یکدیگر، مانند رابطه ی همسران با یکدیگر و رابطه ی والدین با فرزندان، رابطه ی معلم و مربی با متعلم و متربی، رابطه ی هم کلاسی ها، همسایه ها، همکاران، هموطنان و هم کیشان با یکدیگر، روابط اداری، روابط جنسی و مانند آنها،

که هر یک براساس موضوع خاص میان افراد برقرار می شود، از جمله روابط اجتماعی محسوب می شوند.

شناخت حقوق متقابل در روابط اجتماعی، پرورش گرایش به برقراری روابط سالم، و رعایت حقوق اجتماعی از جمله امور مربوط به ساحت اجتماعی تعلیم و تربیت است.

پیوستگی زیاد ساحت های فرهنگی و اجتماعی و تلقی های متفاوت و نزدیک به هم از این دو ساحت، تعیین حدود مرزی میان آنها را در برخی مصادیق با دشواری روبه رو می کند.

به این جهت در این نوشتار ترجیح دادیم این دو ساحت را در یکدیگر تلفیق کنیم و تحت عنوان ساحت فرهنگی - اجتماعی به همه مصادیق مزبور اشاره کنیم.

 ساحت الهی

مقصود از ساحت الهی، حوزه ای از تعلیم و تربیت است که به آموزش و پرورش بینش ها، گرایش ها و رفتارهای شخص نسبت به ماورای طبیعت و در رأس آن، به خداوند متعال، می پردازد

. تقویت شناخت و بینش نسبت به خدای متعال و عالم غیب، پرورش احساس عشق، پرستش، امید، خوف، خضوع و رضایت نسبت به خداوند و ایمان به او، شکرگزاری از خدا، توکل بر او و توجه به او، از امور مربوط به ساحت الهی است.

 ساحت طبیعی

حوزه ای از تعلیم و تربیت که به آموزش و پرورش بینش ها، گرایش ها و رفتارهای انسان با طبیعت می پردازد، ساحت طبیعی تعلیم و تربیت نامیده می شود.

مقصود از طبیعت، همه ی موجودات عالم طبیعت به جز انسان هاست و شامل جمادات، گیاهان و حیوانات می شود.

بنابراین شناخت وظایف ما نسبت به طبیعت و محیط زیست، پرورش حس مسئولیت نسبت به منابع طبیعی و استفاده ی درست از آنها، به تعلیم و تربیت در ساحت طبیعی مربوط می شود.

 منبع:راسخون


گرد آوری: گروه جامعه سایت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/society.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : تربیت اسلامی , تربیت اجتماعی , تربیت ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

174114
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.