مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
نكات كليدي موفقيت در بازاريابي
هیات مذهبی بعنوان نهاد اجتماعی
مواظب کیف خودباشید!
تاثیر مثبت انديشی در موفقیت و زندگی
استرس چيست؟
ریا و باطل شدن اعمال
افزایش اعتماد به نفس با چهار هفته تمرین
می‌خواهم کارآفرین شوم
دقت کردید ؟؟
http://news.tebyan-zn.ir/
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/ItMatchOnline.html
/Voting/public_opinion/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

ایجاد حریم در روابط زن و مرد
آگاه باشید! هر که با زنی مسلمان یا یهودی، مسیحی یا زرتشتی، آزاد یا کنیز زنا کند و آن گاه از آن گناه...

روش های پیشگیری و درمان انحرافات جنسی
دو. افزایش آگاهی نوجوانان از مسائل جنسی ممکن است سبب تحریک بیشتر و افزایش مشکلات آنان شود. از سوی د...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : روش های پیشگیری و درمان انحرافات جنسی-2
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   1444   بازدید   
تاریخ درج مطلب  26/6/1393
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

روش های پیشگیری و درمان انحرافات جنسی-2

روش های پیشگیری و درمان انحرافات جنسی-2 واحد جامعه تبیان زنجان-

 

از سوی دیگر، عوامل بسیاری نیز بر بلوغ جنسی نوجوان و تربیت صحیح جنسی آنان اثر گذار است:

1. حفظ ساختار و انسجام خانواده و پرهیز از اختلافات خانوادگی و طلاق؛

2. ارتباط فرزند با والدین وحضور پدر درخانواده؛

3. ویژگی های فرزندان و نوع روابط خواهر و برادر در محیط خانه؛

4. وضعیت ارزش های فرهنگی و مذهبی در خانواده و آموختن ارزش های مذهبی به فرزندان؛

5. چگونگی ارتباط فرزند با محیط بیرون از خانواده و کنترل و هدایت آن.

با توجه به اهمیت موضوع، دین اسلام با بیان نکاتی ظریف، والدین را به این نقش خطیر آگاه نمود تا بتوان از لغزش وانحرافات فرزندان کاست و سلامت اولیه آنان را تضمین نمود. آموزه های دینی در این زمینه سه دوره را مورد نظر قرار داده است.

دوران کودکی، دوران نوجوانی و بلوغ و دوران جوانی. اکنون از میان آموزه های فراوان در تربیت جنسی فرزندان به چند نمونه اشاره می شود.

یک. جداسازی بستر:

دین اسلام از والدین خواسته است در زمان شکوفا شدن میل جنسی فرزندان، محل خواب و بستری جداگانه برای نوجوانان در نظر گیرند تا از امکان تماس جسمی و تحریک انگیزش جنسی آنان جلوگیری شود. در واقع بیان راهکار جداسازی بستر خواب از ابتدای سن نوجوانی بیانگر آن است که انگیزه جنسی در این سنین آن چنان نیرومند است که فرد را به سوی رفتارهای پیش بینی نشده می کشاند. بنابراین نخستین اصل در این باره پیشگیری از عوامل انگیزش جنسی است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «در ده سالگی بستر خواب پسر و پسر، پسر و دختر، و دختر و دختر جدا گردد.»(6)

در روایات دیگری نیز سن جداسازی بستر فرزندان را شش سالگی بیان نموده است.

دو. کاهش زمینه های تحریک جنسی:

در نوجوانان لذت ناشی از میل جنسی و شهوت بر لذت های عقلی غالب است. از این رو، والدین باید تمام راهکارهای صحیح را برای جلوگیری از تحریکات بی موقع و نامناسب جنسی در فرزندان خود به کار برند. در اسلام هر نوع برخورد جنسی تحریک کننده ممنوع است. برای مثال، کودکان از سن خاصی حق ندارند همدیگر را ببوسند، یا پسر از سن معینی به بعد حق ندارد زن نامحرمی را ببوسد. امام صادق (علیه السلام) می فرمایدک

دختر بچه هر گاه به شش سالگی رسید، پسر بچه او را نبوسد و هنگامی که کودک هفت سالگی را پشت سر گذاشت، جایز نیست زنان را ببوسد.(7)

دین اسلام گاه در باره ی مخفی بودن وتوجه به مکان آمیزش والدین نیز سفارش کرده است؛ چنان که پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید:

سوگند به کسی که جانم به دست اوست! اگر مردی در حالی با زنش آمیزش نماید که در اتاق بچه ای بیدار باشد و آن دو را ببیند، یا صدای نفس زدن آنان را بشنود. آن بچه هرگز رستگار نخواهد شد. اگر بچه پسر باشد، زناکار می شود و اگر دختر هم باشد، زناکار می شود.(8)

3. نظارت و کنترل اجتماعی

ممکن است گفته شود در یک جامعه به ظاهر آزاد، هیچ کس حق ندارد در امور دیگری دخالت کند و هر کس هر کاری که دوست دارد، می تواند انجام دهد. اما چنین نیست؛ چراکه هر جامعه برای حفظ همبستگی و همنوایی خود می تواند از برخی راهکارهای نظارتی استفاده نماید.

ابتدا فرآیند جامعه پذیری ارزش ها و هنجارهای اجتماعی به فرد آموخته می شود و سپس با کنترل اجتماعی، رفتار او تحت نظارت قرار می گیرد. درجامعه شناسی نیز اصطلاح کنترل اجتماعی را این گونه تعریف می کنند:

مجموع وسایل و شیوه هایی که با استفاده از آن، یک گروه یا یک واحد بتواند اعضای خود را به پذیرش رفتارها، هنجارها و قواعدی در رفتارـ وحتی در آداب و رسوم منطبق با آنچه گروه، مطلوب و درست می داند ـ سوق دهد.(9)

کنترل اجتماعی به دو شکل انجام می پذیرد:

1. اجبار اجتماعی مانند مجازات های حقوقی و تنبیه افراد؛

2. اقناع که بر ا ساس آن افراد را به انجام رفتارهای یکسان و پذیرش هنجارهای رفتاری (با تکیه بر آزادی) وا می دارند. ابزارها و راهکارهای اقناع نیز بر دو گونه است:

یک. تبلیغ ونیز یاری گرفتن از ارزش های اخلاقی:

در دین اسلام «امر به معروف و نهی از منکر» عاملی نظارتی برای رعایت حفظ سلامت عمومی جامعه است. اندیشمندان دینی جملگی متفق اند که این وظیفه، حق فردی نیست که افراد به دلخواه انجام دهند یا ترک نمایند ویا امری مستحبی نیست، بلکه بر همه ی افراد به عنوان وظیفه ای اجتماعی، واجب است که آن را رعایت کنند. در آیات متعدد بدین وظیفه اشاره شده است؛ مانند:

و باید از میان گروهی را به سوی نیکی دعوت کنند و به معروف [= کارهای پسندیده] فرمان دهند و از منکر [ = کارهای نادرست] نهی نمایند و آنان همان رستگاران اند.(10)

بهترین گروهی که بر این مردم نمودار شده اند، شما می باشید که به معروف فرمان می دهید و از منکر نهی می کنید و به خدا ایمان دارید.(11)

حضرت فاطمه (علیه السلام) نیز می فرماید: «خداوند امر به معروف را به دلیل مصلحت عمومی بر مردم لازم نمود.»(12)

بنابراین به هنگام بروز و شیوع انحرافات جنسی، افراد به عنوان وظیفه ای شرعی موظف اند از آن جلوگیری کنند تا گسترش نیابد. از سوی دیگر نیز افراد می باید از روش های دینی (معروف) برای ارضای نیاز جنسی استفاده نمایند.

بی شک در صورت نبودِ این وظیفه اجتماعی، جامعه شاهد شیوع انواع انحرافات جنسی و آسیب های ناشی از آن خواهد بود.

امیر مؤمنان(علیه السلام) می فرمایند:

امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که خداوند بدترین افراد شما را بر امور چیره می سازد.(13)

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید:

چگونه خواهید بود هر گاه زنان شما منحرف شوند و جوانان شما زنا انجام دهند و شما به معروف امر نمی کنید و از منکر باز نمی دارید؟!

گفته شد: ای پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله)! چنین وضعیتی اتفاق می افتد؟!

حضرت فرمودند: آری و بدتر از آن، زمانی است که به منکر امر کنید و از معروف نهی نمایید.

گفته شد: ای پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله)! چنین خواهد شد؟! حضرت فرمودند: آری و بدتر از این وضعیت، زمانی است که معروف را منکر و منکر را معروف بیابید.(14)

دو. اجرای حدود الهی:

امروزه در جوامع مختلف شاهد تفاوت گسترده در شیوه ی برخورد با انحرافات جنسی هستیم. وجه مشترک تمامی این شیوه ها اعمال فشار و مجازات است که بر اساس معیارهای آن جامعه صورت می پذیرد.

در دین اسلام نیز شدیدترین مجازات ها برای انحرافات جنسی در نظر گرفت شده است. خداوند می فرماید:

به هر یک از زنان و مردان زناکار صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، در [کار] دین خدا نسبت به آنان دلسوزی نکنید و باید گروهی از مؤمنان در کیفر آنان حضور یابند.(15)

بر اساس آیات قرآن و روایات، در احکام شرعی با توجه به وضعیت افراد زناکار، مجازات های گوناگونی در نظر گرفته شده است:

1. افراد زناکار همسر دائم نداشته باشند: اگر مرد یا زنی که بالغ و عاقل و آزاد است، دارای همسر نباشد و به اختیار خود زنا کرده باشد، مجازات او در مرتبه ی اول صد ضربه تازیانه است و اگر سه مرتبه زنا کند و در هر مرتبه نیز حد شرعی بر او جاری شده باشد، مجازات او در مرتبه چهارم اعدام است.

2. اگر دو طرف زنا یا یکی از آن دو دارای همسر دائمی باشد و با این حال زنا انجام دهد، زنایی که انجام گرفته ، «زنای محصن یا محصنه» نامیده می شود:

الف) اگر پیرمردی که بالغ و عاقل و آزاد است وهمسر دائمی دارد، با زنی که بالغ و عاقل است زنا کند، ابتدا صد ضربه تازیانه زده می شود و سپس سنگسار می گردد.

ب) اگر جوانی با شرایط یاد شده زنا انجام دهد، فقط او را سنگسار می کنند، اما اگر با زن خود که در اختیار اوست، هنوز ازدواج نکرده (آمیزش انجام نداده)، او را صد ضربه تازیانه می زنند و موی سر او را نیز می تراشند و به مدت یک سال او را از شهر محل سکومت خود تبعید می کنند. درخصوص زن بالغ و عاقل و آزادی نیز که شوهر دائم دارد و شوهرش با او نزدیکی کرده ودر حال حاضر شوهر در دسترس اوست، همین حکم جاری است، مگر در تراشیدن سر و تبعید که در مورد زن اجرا نمی شود.

3. اگر زن به عمل زنا راضی نباشد و مرد با ارعاب و تهدید با او زنا کند، به آن «زنای به عنف» میگویند که کیفر آن برای زنا کننده، اعدام است. در این حکم تفاوتی نمی کند که زنا کننده متأهل باشد یا مجرد. زن در این نوع از زنا کیفر ندارد.

ممکن است برخی این مجازات ها را سنگین بدانند، ولی اسلام به خاطر احترامی که برای پاکی نسل و قداست خانواده قائل است، این مجازات هار ابه عنوان عاملی مهم برای پیشگیری از ارتکاب انحرافات جنسی مطرح نموده است تا فرد با توجه به شدت آنها فکر رفتن به سوی این انحرافات را در سر نپروراند. به بیانی دیگر، اگر تربیت خانوادگی و ارزش های اجتماعی برای فرد سودمند نباشد و فرد به ندای شهوت خویش پاسخ مثبت دهد و در راه زشت انحرافات جنسی گام بردارد، جز مجازات های سنگین و اجرای حدود الهی هیچ راه باز دارنده ای برای وی وجود ندارد.

نویسنده: غلامرضا نور محمدی

منبع : نورپورتال


 

گرد آوری: گروه جامعه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/society.html

6ـ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 436، ح 4512. برخی روایات سن جداسازی بستر فرزندان را شش سال نیز ذکر کرده اند ( بنگرید به: همان، ح 4511).

7ـ همان، ح 4512.

8ـ کلینی، فروع کافی، ج 5، ص 500، ح 2.

9ـ آلن بیرو، فرهنگ علوم اجتماعی، ص 348.

10ـ آل عمران (3): 104.

11ـ آل عمران(3): 110؛ نیز بنگرید به: آل عمران(3): 114؛ اعراف(7): 157؛ توبه (9): 67، 71 و 112؛ حج (22): 41؛ لقمان(31): 17.

12ـ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 567، ح 4943.

13ـ همان، ج 4، ص 189، ح 5436.

14ـ کلینی، فروع کافی، ج 5، ص 59، ح 14.

15ـ نور (24): 2.

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : انحراف جنسي , آسیب اجتماعی ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

174791
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.