مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
از مختار نامه بیشتر بدانیم
سیاره 51
فیلم هيچ
فعالترین مردان سینمای ایران
عشق وعلاقه شرط اول گویندگی است
دقت کردید ؟؟
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/Directory/Free-Web-Submission.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
جدیدترین مطالب این بخش

تله شبکه‌های ماهواره‌ای برای هنرمندان
ده‌ها شبکه ماهواره‌ای فارسی‌ زبان طی سال‌های اخیر متولد شده و یکی از این شبکه‌ها به صورت مستقیم هنر...

سالی سخت اما پربار برای رسانه ملی
یک سال از دوره ریاست دکتر محمد سرافراز بر سازمان صداوسیما گذشت. درست در پانزدهم آبان سال گذشته بود ...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : هجوم سریال های ماهواره ای به بنیان خانواده-بخش دوم
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   532   بازدید   
تاریخ درج مطلب  6/11/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

هجوم سریال های ماهواره ای به بنیان خانواده-بخش دوم

هجوم سریال های ماهواره ای به بنیان خانواده-بخش دوم واحد سینما و تلویزیون تبیان زنجان-

 

تولد مثلث های عشقی

وقتی بیننده یکی از شبکه های ماهواره ای بخصوص سریال های ترکیه ای و هندی باشید، حتما مفهوم خیانت و بی وفایی را خوب درک خواهید کرد.

خیانت فرمول هدف و همیشه حاضری است که در شبکه های جم، من و تو، فارسی وان و... بکرات مورد تبلیغ قرار می گیرد.

لاابالی گری، شراب خواری، خودنمایی زنان و مدل شدن آنان برای لذت دیگران، خیانت و... از جمله مولفه هایی هستند که اگرچه در فرهنگ ما تابو و خط قرمز محسوب می شود.

اما صرفا به واسطه حامیان مالی این شبکه ها که معمولا صهیونیست ها، بهاییان و مرتدین هستند و اهدافی غیرانسانی در سر دارند، نه تنها ارزشمند و مهم قلمداد شده بلکه مورد توجه و حمایت بسیار نیز قرار می گیرد.

شبکه های ماهواره ای در نقشه جنگ نرم خود بعد از ترویج ضدارزش ها، ترویج فرهنگ بی بندوباری را هدف قرار داده اند و این بار به ترفندی کاملا هوشیارانه به سراغ موضوع خیانت رفته و سعی کرده اند با حجم گسترده ای از سریال ها و برنامه های خاص، قبح این مسائل را در میان خانواده های ایرانی بشکنند.

خیانت شوهر و زن به یکدیگر، مثلث های عشقی و روابط خارج از چارچوب خانواده موضوع اصلی اغلب سریال ها و برنامه های شبکه های ماهواره ای است.

سریال هایی عامه پسند و 200 قسمتی که معمولا روابط عاشقانه و رقابت های مثلثی و چند ضلعی عاشقانه آن یکی از عناصر اصلی جذب مخاطب و خاصه جذابیت آنها به شمار می آیند.

در بیشتر مواقع، شخصیت های مختلف سریال، چه خوب و چه بد، هر کدام درگیر مثلث یا حتی مربع عشقی هستند که بیننده صرفا به جهت گره گشایی از رازهای پنهان رابطه های میان آنها سعی می کند حتی تماشای یک قسمت آن را از دست ندهد و این فرمول تکرارپذیری است که در تمام سریال ها قابل مشاهده است و نکته جالب و قابل تامل تر آن که در کنار این مثلث های عشقی، جرم و جنایت و قتل های مختلف هم شکل می گیرد.

برای درک روشن تر مساله می توانید محور داستان سریال هایی چون عشق ممنوع، از بوسه تا عشق، دلم برایت تنگ شده، قبول می کنم و... را مرور کنید.

مثلا در یکی از این سریال ها، داستان زندگی زنی به تصویر کشیده می شود که همزمان چندین مرد عاشق او بوده و این در حالی است که این زن شوهر داشته و از سوی دیگر، بر سر تصاحب هر یک از مردان (عاشقان این زن) جنگی میان زنان دیگر برقرار است که برخی از آنها نیز همسر و فرزند دارند و...

گذر از یک رابطه عاشقانه و وارد شدن به سطحی از روابط جنسی نامشروع و گاه حتی قرار دادن زنان متاهل در مرکز چند ضلعی های عشقی و تکرار آن در سریال های مختلف، بارداری، سقط جنین یا تولد فرزندی نامشروع از این چند ضلعی های ارتباطی که پدر نامشخص است و چندین مرد ادعای پدری دارند، تنها بخشی از شاخص های بارز این چند وجهی های ارتباطی است.

اما به راستی درام های عاشقانه این سریال ها که به طور خاص بر پایه عشق، روابط عاشقانه و گاه رقابت های عشقی بنا شده اند و به صورت روابط ضربدری تو در تو و یا نامشروع به نمایش گذاشته می شوند.

آیا مقصودی جز ترویج رقابت های عشقی، عادی سازی روابط چندضلعی به نام عشق، ارتباط نامشروع (با زنان شوهردار) و فرزندان چندوجهی دارند؟!

بی تردید هر عقل سلیمی با مشاهده کمترین نشانه ها، با قطعیت می تواند اذعان به این مهم کند که یک جریان فکری مخرب با هدفگذاری دقیق در پشت این سریال ها، بجز مشغول سازماندهی و فعالیت است.

باید گفت مثلث ها و رقابت های عشقی پدیده ای نیست که به وجود آمدن آنها در واقعیت، برخلاف آنچه در فیلم ها نمایش داده می شود، کم اهمیت و بی دردسر باشد، بلکه وقوع آنها در واقعیت خطرات و مشکلات جبران ناپذیری بر جای می گذارد.

متاسفانه در جامعه امروز می بینیم در بعضی از موارد، خیانت مصائب مختلفی چون طلاق یا حتی قتل و جنایت های وحشیانه را رقم می زند و این مساله پراهمیت و نگران کننده ای است که فقط با خواندن ماجراهای آنها در روزنامه ها و سایت ها قلب هر انسانی به درد می آید.

از خانواده های سنتی تا خانواده های بی قید

خارج کردن پدر و مادر از محوریت خانواده و معرفی آنها در اندازه زمینه ساز تولد بودن، یکی از اصلی ترین اهداف فیلم ها و سریال های ماهواره ای است.

بکرات این امر مورد تاکید قرار می گیرد که پدر و مادر کسانی هستند که به جهت قانون طبیعت زمینه ساز تولد فرزندان هستند و باز هم به جهت همین قانون طبیعت والدین موظفند تا مدت زمانی که فرزند بتواند مستقل شود و توانایی مراقبت از خویش و پاسخ به نیازهای روزمره خود را بیابد، از او مراقبت و حمایت کنند.

اما قسمت تلخ تر ماجرا زمانی اتفاق می افتد که فرزند می تواند به محض از آب و گل درآمدن، پدر خود را در حد یک کارگر برای تامین مخارج و مایحتاج و مادرش را هم درحد خادمی که مجبور به انجام وظایفی چون آشپزی، اتو کشیدن، رخت شستن و... است، پایین بیاورد.

گاهی در برخی از همین سریال ها، بر شدت این عمل قبیح و ضدارزشگذاری افزوده شده و تا بدان جایی پیش می روند که مقام والا و بی بدیل پدر و مادری زیرسوال می رود.

در برخی از فیلم ها مشاهده می شود که فرزندآوری و شوق و اشتیاق پذیرش نقش والدینی در کنار تمامی مصائب همراه آن، به عنوان خودخواهی والدین تعریف شده و فرزنددار شدن به عنوان محصول معاشقه ای قلمداد می شود که فرزندان بی گناه، تنها به خاطر لذت دو نفر مجبور به زندگی و متحمل مصائب متعاقب آن شده اند.

در این فیلم و سریال ها چه چیز به طور خاموش تبلیغ می شود؟

شبکه های ماهواره ای بدون آن که حساسیت خاصی ایجاد کنند، به گونه ای کاملا زیرکانه با حق به جانب نشان دادن فرزندان و یا بالعکس با محق جلوه دادن زنان و مردان سعی می کنند باورهای ما را فتح کنند و خانواده بی قید را در مقابل خانواده دینی عَلَم نمایند.

در همین چند سال اخیر، گاه دختران و پسران به شوق فرزندآوری ازدواج می کردند، برای فرزندی که دست پرورده جان و روحشان است، از جان و دل گذشت و فداکاری می کردند، اما امروز ازدواج می کنند به شرط فرزنددار نشدن، پیشرفت شغلی و تحصیل را بر فرزند داشتن ترجیح می دهند و...

و اما فرزندان نیز، چهره ای دیگر به خود گرفته اند؛ برخلاف عرف و سنت گذشته ما، که پدر و مادر از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند و فرزندان در همه حال به والدین شان احترام می گذاشتند

و در تصمیم گیری های خود به نظرات و عقاید والدینشان توجه داشتند و آنها را ارزشمند و مفید می دانستند، امروزه فرزندان مصرف کننده صرف شده اند و به حق و ناحق از والدین طلبکارند و مقصر اصلی همه مشکلاتشان را از والدین می بینند، بنابراین به وقت پیری و سالمندی نیز در قبال آنها احساس مسئولیت و وظیفه نمی کنند.

تغییر جایگاه و ارزشمندی والد و فرزند، بزرگ ترین خیانت به فطرت بشری است که قرار است فرد برخلاف آنچه در نهاد و درونش به ودیعه گذاشته شده، فکر کند، احساس کند و رفتار نماید.

اگر افراد قید خانواده را بزنند و اگر خانواده از حالت مقید بودن و مسئول بودن خود بیرون آید، بی گمان دیر یا زود آن جامعه محکوم به فنا خواهد بود.

تبلیغ ناملموس در جهت دین گریزی

اگر با نگاهی تیزبین به تماشای مجموعه های مختلف سریال های ماهواره ای بخصوص فیلم های ترکیه ای بنشینید، متوجه واقعیت دردناکی خواهید شد. شخصیت ها و قهرمانان مثبت و منفی داستان ها با اسامی خاص یا نام های ائمه و خاندان مطهرشان به مخاطب معرفی و شناسانده می شوند.

مثلا تا به حال از خود پرسیده اید چرا نام مردی بوالهوس و شهوتران که به زمان افسردگی میخوارگی می کند و با طنازی زنی، فریب خورده و خانواده اش را رها می کند و همخوابه آن زن می شود را علی ، حسین و... می گذارند و نام کودک معصومشان را عثمان ، عمر و...؛ یا چرا نام دختر ناشایستی را که مورد تجاوز چند مرد بی بند و بار قرار گرفته زینب یا فاطمه می گذارند.

به راستی واقعیت چیست؟ چرا در مجموعه های مختلف سریال های شبکه های مختلف ماهواره ای، از میان هزاران نام ترکی برای شخصیت های اصلی سریال، از اسامی ائمه و خاندان مطهرشان، در نامگذاری شخصیت های داستان استفاده می شود؟ چرا نام های دیگری در نظر گرفته نمی شود؟

آیاسنی مذهب بودن کشور سازنده این سریال ها (ترکیه)، عامل اصلی این مدل نامگذاری هاست و یا این که این اسامی در واحدهای دوبله شبکه ها، برای بازیگران در نظر گرفته می شود؟

آیا ممکن است نامگذاری شخصیت های منفی با نام ائمه، در جهت دین زدایی مخاطبان مسلمان و یا حتی سوءگیری غیرمسلمان ها به دین اسلام و شیعه ها باشد؟ و.... بی تردید با اندک تاملی، پاسخ های روشن و مبرهنی برای این پرسش ها خواهید یافت!

من های بادکنکی شخصیت های ماهواره ای

در سریال ها و فیلم های ماهواره ای، زندگی زنان و مردان زیبا چهره، خوشپوش و ثروتمندی به تصویر کشیده می شود که بدون هیچ مقدمه ای از سابقه زندگی آنها به یکباره و به طریق کاملا مساعد در جامعه تظاهر می یابند و به طور ایده آل نیز زندگی می کنند.

خانه لوکس، ماشین آخرین سیستم، پست و مقام اجتماعی بالا و... از کمترین مزایای شخصیت های داستان ها هستند که معمولا نیز هیچ دردی ندارند جز لذت بردن و به خود بها دادن.

شخصیت ها آنقدر خوشند و همه چیز در اختیارشان است که مدام با غم بی دردی شان که عین خوشی است، گلاویزند؛ نه غصه کار دارند و نه درد نان شب و معشوقه بسیار است و درمان درددل هم بسیار!

انگار هیچ مشکلی در زندگی نیست جز رفع نیازهای زیستی که آن هم بی هیچ دردسری مرتفع می شود.

از ابتدای فیلم تا انتهای آن، سخنی از مسئولیت پذیری، تلاش و سختکوشی، نوع دوستی، مهربانی، گذشت و فداکاری و... به میان نمی آید، هر آنچه بکرات هست و دیده نیز می شود، چیزی جز من نیست، من باید بهترین باشم ، من باید زیباترین باشم ، من باید عاشق ترین باشم ، من باید ثروتمند ترین باشم و ....

منی که در عین من بودن، هیچ نیست و آنقدر توخالی و شکننده به نظر می آید که فروپاشی آن را می توان با کوچک ترین نهیبی به چشم دید، اما این من هیچ آنقدر زیبنده و فریبنده است که با اغواگری بسیار، ذهن منطقی تماشاگر را مغلوب خود کرده تا بدان جا که به اندیشیدن در سطحی بسیار ساده و ظواهر قانع می شود.

مخاطب در عین آگاهی به پوچی واقعیت زندگی شخصیت ها، متمایل به خودفریبی است و دوست دارد و باور می کند این من هیچ پوچ نیست، واقعیتی است که بی گمان او از درک حقیقت واقعی او عاجز است و این بزرگ ترین خودفریبی تماشاگر است که به یقین می رسد که نبودن ها می توانند بود شوند، اگر چه با عقل و منطق هماهنگ نباشند.

و این چنین می شود که زنان و مردان و دختران و پسران بسیاری با همذات پنداری های ناهشیارانه خویش، می خواهند ره صد ساله را یکشبه طی کنند و آن بشوند که نیستند.

بنابراین بسیاری از افراد، مطالبه گر و متقاضی خواسته هایی در زندگی شان می شوند که با سطح اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی آنها همخوانی ندارد، اما به صرف داشتن دیگران، آنها هم خواهان حضور دلخواسته ها بدون هیچ تلاشی در زندگی شان هستند.

این خواستن های صرف، درد مصرف گرایی است که برخی از افراد جامعه به آن مبتلا شده اند و به هر دری هم می زنند بابی گشاده به روی خود نمی بینند.

ترویج خانواده هایی از جنس هم خانگی

تاثیر خانواده از دو جهت قابل تامل است، یک جنبه مربوط به ثبات در الگوهای رفتاری خانواده که منجر به سالم سازی الگوهای ارتباطی افراد خانواده می شود و دیگری بحث تحکیم و ثبات شخصیتی اعضای خانواده است.

سریال های ماهواره ای با هدف قرار دادن تحکیم خانواده، در جهت سستی و تزلزل الگوهای رفتاری خانواده و هم شخصیت افراد گام بزرگی برداشته است.

فرار از پذیرش مسئولیت، تبلیغ آزادی های نامحدود، میل به آزادی جنسی، ارضای غریزه جنسی از طریق انتخاب دوست و رفیق و زندگی مشترک بدون ازدواج از جمله الگوهایی هستند که ذهن و روان تنوع طلب و مسئولیت گریز بشر امروز را مستاصل خود کرده است.

در سریال ها و فیلم های ماهواره ای، زنان و مردان بدون پیوندهای قانونی و شرعی با فردی از جنس مخالف خود به زیر یک سقف می روند و در نقش یک زن و شوهر نمادین با هم زندگی می کنند و این وضعیت زندگی ادامه دارد تا به هر زمان که یکی از طرفین از ادامه آن صرف نظر کند و در صورت اعلام تمایل به خاتمه رابطه، هر یک باید بدون دلخوری و ناراحتی به سوی زندگی خود بروند (روشی که در غرب معمول بوده و آغازگر یک زندگی مشترک جدید بدون ازدواج است).

غیررسمی بودن ازدواج به عنوان یک فرهنگ وارداتی، که غالبا توسط برنامه های ماهواره ای نیز تبلیغ می شود، با طبیعی جلوه دادن این سبک زندگی سعی بر تغییر بنیان فکری مخاطبان دارد.

کمرنگ شدن هنجارهای اجتماعی و ترویج چنین الگوهای نابهنجار در بین دختران و پسران جوان و یا زنان و مردان میانسال باعث شده است که افراد خود را ملزم به تشکیل خانواده نبینند، اما برای رفع برخی نیازهای خویش، متمایل به تجربه چنین سبکی از الگوی به اصطلاح تشکیل خانواده شوند.

این سبک زندگی، شیوه ای ناآشنا و ناپذیرفتنی از جانب بسیاری از افراد جامعه ماست، اگرچه شاید برخی از افراد به بهانه مدرن بودن به انجام آن تن دهند.

اما به واقعیت آن را نمی توانند بپذیرند و در صورت پذیرش نمی توانند خود را با ابعاد مختلف این زندگی که رنگ و بویی متفاوت از زندگی دو غیر همجنس که در جامعه مشخص و تعریف شده است، هماهنگ سازند.

نزول نگاه ارزشمند به زن

زنان، چون گوهر و دُر باارزشی هستند که در صدف متانت و حجاب خویش مصون می مانند که به واسطه این امر نیز بر قداست و ارزشمندی آنها افزوده می شود، اما متاسفانه در برنامه های ماهواره های جایگاه والا و برتر زن به کم ارزش ترین جایگاه نزول یافته است.

در تمام سریال ها، نگاه به زن، یک نگاه کاملا ابزاری است، زن چون عروسک زیبا و خوش اندامی است که می تواند ملعبه دست دیگران نیز واقع شود.

در این فضا، بی عفتی و بی حجابی زنان به عنوان امری عادی و گاه حتی بهینه و به عنوان تجدد معنا می شود که این امر تبلیغی بیش نیست.

عمومی تر شدن بی حجابی و خودنمایی های زنانه و استقبال نامحرمان از زنان بی حجاب هم از جمله دلایلی است که موجب بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی شده است.

نمونه زشت این آسیب را می توان در بین زنان جوانی مشاهده کرد که با وجود متاهل بودن با آرایش های بسیار تند و زننده به همراه دختر کوچک و یا نوجوانشان که وی نیز در آرایش غرق است،

در انظار عمومی حاضر می شوند یا در بروز دادن رفتارهای دوستانه با مردان نامحرم در خیابان ها هیچ ابایی ندارند و این حقیقت تلخ جامعه زنان امروز است که باعث شده مردان نیز بی توجه به قداست

و مرتبه یک بانو در جامعه، در نگاه و اندیشه خود نسبت به همه زنان خطا بروند و گاه مرتکب ناشایست ترین رفتارها نسبت به زنان و دختران عفیف شوند، گویی همه زنان از نظر مردان تنها به یک چشم دیده می شوند و بس، و این درد بی پایان زنانی است که مجبورند به جرم زن بودن، به تماشای سوختن تر و خشک با هم بنشینند.

از سوی دیگر از مهم ترین کارکردهای سریال ها و فیلم های پخش شده در ماهواره، سلب محدودیت از دنیای زنانه است.

زنان بخصوص دختران جوان که به صورت سنتی و فرهنگی در خانواده ها با محدودیت هایی مواجه هستند.

دچار حس زندانی بودن در خانه می کنند و وقتی این فرآیند روانی به صورت خیلی ساده در مقایسه با دختران و زنان موفق و آزاد این سریال ها و فیلم ها قرار می گیرد.

دچار تضاد درونی شده و برای تقابل و مواجهه با حس و وضعیت قربانی خویش، شروع به نافرمانی و تضادورزی کرده و ممکن است به دلیل عدم مدیریت صحیح خانواده ها نیز از فضای امن خانه رویگردانی کرده و مجبور به فرار از خانه شوند.

همه آنچه گفته شد بخشی از تاثیر اعتیاد به دیدن سریال های ماهواره ای و وقت تلف کردن پای آنهاست.

همه چیز دست ماست، می توانیم انتخاب کنیم؛ زندگی سالم و داشتن خانواده ای مقدس و یا افسرده و تنها با ترس خیانت و دروغ شنیدن زندگی کردن.

نسرین صفری/ روان شناس و مدرس دانشگاه

ضمیمه چاردیواری


گرد آوری: گروه سینما و تلویزیون سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/tv_cinema.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183139
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.