مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
سیاره 51
فعالترین مردان سینمای ایران
از مختار نامه بیشتر بدانیم
عشق وعلاقه شرط اول گویندگی است
فیلم هيچ
دقت کردید ؟؟
/ItMatchOnline.html
/archive/photography/0/10/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/Voting/public_opinion/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

بهترین فیلم های اقتباسی ایرانی از داستان های ادبی
فیلم هایی در تاریخ سینمای ایران هستند که اقتباس از داستان های بزرگ ادبی محسوب می شوند. در مطلب پیش ...

اقتباس، کپی نعل به نعل نیست
اصغر پورهاجریان، تهیه‌کننده این تله‌فیلم گفت: این تله‌فیلم یک کار کودک و نوجوان است که مضمون دفاع م...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : رنج مضاعف برای کودک و تماشاگر
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   314   بازدید   
تاریخ درج مطلب  17/8/1394
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

رنج مضاعف برای کودک و تماشاگر

رنج مضاعف برای کودک و تماشاگر واحد سینما و تلویزیون تبیان زنجان-

 

پدر آن دیگری

شبه معجزه در سینما پیشینه طولانی ندارد، اما اگر بدون منطق و فقط به خاطر یک فیلمنامه بی رمق چنین رویدادی در یک فیلم شکل بگیرد جز دلسردی برای تماشاگر پیامدی ندارد.

یدالله صمدی بعد از یک دوری چندین ساله از سینما با فیلم پدر آن دیگری فیلمی را روانه پرده نقره ای کرده که شبیه همین مضمون بالاست.

پدر آن دیگری، شرح حال پسری به نام شهاب است که یک مشکل ویژه دارد. او با آن که به سن مدرسه رسیده و از لحاظ پزشکی مشکلی در سیستم گوش و زبان ندارد اما حرف نمی زند.

جالب اینجاست که شهاب بسیار فعال و مردمدار بوده و اهل ارتباط است و اجتماع. اما معلوم نیست به چه علت با کسی حتی مادر فداکارش نیز سخن نمی گوید... .

اولین انگاره جذابی که می توانست برای تماشاگر جذاب باشد همین حرف نزدن شهاب و داستانک های مرتبط با تصمیم او بوده است.

انگاره ای که در نهایت هم برای تماشاگر بزرگسال و هم برای تماشاگر کودک جذابیتش را از دست می دهد. در واقع صمدی قصه شهاب را گاهی رها می کند و او به عنوان مرکز ثقل ماجرا کنار گذاشته می شود.

در ادامه به قدری ماجراهای بی ربط در این فیلم روایت می شود که دیگر چرایی تکلم نکردن شهاب می رود که به دست فراموشی سپرده شود.

سینمای کودک ایران هنوز وامدار آثار خوش گذشته است. آنچه در این سال ها دیده ایم نه بار تربیتی داشته اند و نه داستانی برای سرگرم کردن این قشر سنی یا حتی والدینشان.

پدر آن دیگری نیز اگرچه کارگردان باتجربه ای دارد، اما چنین فیلمنامه ضعیفی حتی نمی توانست به یک فیلم متوسط تبدیل شود.

حتی شاید به جرات بتوان گفت ظرفیت داستان فیلم صمدی می توانست یک فیلم کوتاه یا نهایتا یک فیلم تلویزیونی باشد، نه در یک فیلم حرفه ای سینمایی.

این در حالی است که فیلم کودک آن هم با سنی که صمدی برای کاراکتر اصلی اش یعنی شهاب تعریف کرده یعنی سن مدرسه؛ این توانایی را داشت که حرف های تربیتی و داستانک های خاص آن را در خود داشته باشد. صمدی به جای این که به تماشاگر توضیح بدهد چرا شهاب حرف نمی زند

داستانک های بی ربط دیگران را بازگو می کند. دیگرانی که در کنار فیلم محو هستند و هرگز در مرکزیت قرار ندارند، اما صمدی آنها را وارد داستانک ها می کند که هیچ؛ چندین داستانک مجزا با محوریت کامل؛ در اختیار این مهره های فرعی قرار می دهد.

اگر این داستانک ها به همراه کاراکترهایشان کمکی به همان گشودن رمز و راز و مشکل اصلی شهاب می کردند که حرفی نبود، اما این عده بی هیچ دلیلی می آیند و می روند و شهاب می ماند و همان زبان بسته اش.

این داستانک ها حتی اگر کمیک یا جذاب هم از کار درمی آمدند باز هم به بار دراماتیک فیلم کمک می کردند، اما متاسفانه جز کشدار کردن فیلمی که ظرفیت زمان استاندارد را نداشته کار دیگری نمی کنند.

داستانک پسرعموی بدطینت شهاب ؛ دختر عموی وسواسی او؛ ماجرای فرار شهاب به خاطر ترس مرموزش از بیمارستان و مطب دکتر و رفتن اتفاقی اش به منزل یک زوج مسن، اینها همگی سکانس های اضافه فیلم پدر آن دیگری هستن.

اما این پایان ماجرا نیست چراکه با ورود مادربزرگ مهربان به منزل شهاب یکباره معجزه ای رخ می دهد و شهاب شروع به حرف زدن می کند، آن هم نه به صورت الکن بلکه به گونه ای که می تواند در مسابقه تندخوانی شرکت کند!

روند درمان کودک هم شکلی بسیار باسمه ای، شعاری و خنده دار دارد. شهاب که تا هفت سالگی ظاهرا به خاطر لجبازی و محروم بودن از محبت اطرافیان حرف نزده با ورود چند روزه مادربزرگ به منزل و تجربه چند لحظه محبت آمیز با وی زبان می گشاید.

در مجموع مشخص نمی شود چرا مادر مهربان شهاب که این همه در کنار و در خدمتش بوده نتوانسته کمکی به این طفل بکند که باید همان مادربزرگ در انتهای فیلم بیاید تا شهاب ناگهان بی هیچ دلیلی زبان بازکرده و اصلی ترین معمای فیلم بدون هیچ جذابیتی پاسخ داده شود.

پدر آن دیگری متاسفانه فیلم خوبی نیست، نه برای تماشاگر کودک جذابیت ندارد و نه برای والدین و تماشاگر بزرگسال می تواند بار تربیتی داشته باشد.

مهدی تهرانی

ضمیمه قاب کوچک


گرد آوری: گروه سینما و تلویزیون سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/tv_cinema.html

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : پدر آن دیگری , فیلم ایرانی ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

181330
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.