مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
   
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
همسر فرعون و حضرت مریم ، الگوهاي زنان
جایگاه زن در دین مسيحيت
مقام زن درایران باستان
چیدمان میزنهار خوری در منزل
عکس های دختر بچه ناز
دیه و قصاص در مباحث حقوق زن
ایجاد دکوراسیونی مردانه در خانه
دیدگاه اسلام به زن
دقت کردید ؟؟
/ItMatchOnline.html
http://news.tebyan-zn.ir/
/Directory/Free-Web-Submission.html
/Voting/public_opinion/default.html
/News-Article/Help/help_for_using_tebyan/2010/12/27/16865.html
/archive/Religion_Thoughts/the_infallibles_family/god_messengers/Muhammad_prophet/0/10/default.html
/News-Article/News_agency/public_relation_tebyan/2012/1/11/48585.html
/photo-gallery/archive/17/135/276/0/30/default.html
جدیدترین مطالب این بخش

ارتباط مادر و کودک
ارتباط مادر و کودک بدون‌ تردید آموزش‌ چگونگی‌ برقراری‌ ارتباط‌ فرد با فرد دیگر و حضور در جمع‌ را با...

احترام ،کلید زندگی عاشقانه
هر زنی در فکر این است که قلب شوهرش را تسخیر کند، او را عشق و شیدای خود بگرداند، از این رو تمامی کوش...

ارسال مطالب به دوستان
send to freinds ارسال مطلب برای استفاده سایر دوستان

عنوان مطلب : ارتباط مادر و کودک
 
 برای ارسال این مطلب به دوستتان لطفا منو های زبر را بدقت تکمیل و دکمه ارسال را کلیک نمایید

 
 
 
 
  
دریافت رایگان (کلیک کنید)
ارسال دعوتنامه (کلیک کنید)
بازدید ها :   112   بازدید   
تاریخ درج مطلب  23/12/1395
تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
  چاپ این مطلب  

ارتباط مادر و کودک

 ارتباط مادر و کودک

ارتباط مادر و کودک بدون تردید آموزش چگونگی برقراری ارتباط فرد با فرد دیگر و حضور در جمع را باید از دوران کودکی برای فرزندان خود در نظ ر بگیریم . نکته مهم و اساسی آن است که ، آنچه موجب بقای فرد در گروه می شود، برقراری روابط بین آنهاست .

 کودک انواع روابط ی را که در یک گروه اجتماعی ابداع شده است ، می آموزد. زبان یکی از مهم ترین راههای ارتباط ی است . انسان به کمک زبان توانسته است به تفکری پیچیده دسترسی پیدا کند.

در شرایط ی که پیامهای کلامی و غیرکلامی هر دو یک محتوا را منتقل کنند، بخش مهمی از قصد فرستنده ،توسط فرد گیرنده دریافت خواهد شد. مواردی وجود دارد که پیامهای غیرکلامی نشانگر قصد واقعی فرستنده پیام نیست . مانند کسی که غمگین است ، ولی لبخند می زند. علاوه بر این ، قدرت تشخیص گیرنده در میزان دریافت پیام از ط رف فرستنده نیز حائز اهمیت است .

در تحقیقی که در دانشگاه زنان ژاپن انجام پذیرفت ، انواع روابط کلامی و غیرکلامی بین چهار زوج مادر ــکودک مورد بررسی قرار گرفت . سن کودکان بین ۲ تا ۴ سال و مدت بازی مادر با کودک بیست دقیقه بود. دراین تحقیق برای مادر توضیح داده شده بود که در بازی مکعب ها به ط ور آزادانه با کودک رفتار کند. حاصل این تحقیق این بود که روابط بین مادر و کودک در گروههای زیر قرار می گیرد:

۱) زوج مادر ــ کودک H

در این زوج وضعیت مسلط همیشه در اختیار کودک است . مادر همان عملی را که کودک می خواهد، انجام می دهد. کودک مجبور به انجام کاری نمی شود، ولی کمکهای مادر موجب می گردد که برای انجام کار، انگیزه پیدا کند. در این شرایط کودک آزادانه و به تنهایی بازی را به اتمام می رساند.

۲) زوج مادر ــ کودک I

مادر همیشه قویتر است . در پنج دقیقه اول بازی ، کودک رفتارهای خودمختارانه ای انجام می دهد، ولی وقتی نمی تواند دستورهای مادر را رد کند، در رفتار و حرکات از مادر تبعیت می کند. مادر هرچند که تلاش می کند پیشنهادهای کلامی کودک را قبول کند، لکن در عمل مکعبها را آن ط ور که خود می خواهد جابجا می کند. درچنین شرایط ی قبل از آنکه کودک فرصت پیدا کند که افکارش را به منصه ظ هور برساند، مادر با عمل خویش ،یعنی رابط ه غیرکلامی خود بر رفتار و حرکات او تسلط پیدا می کند، و از این ط ریق عمل آزادانه کودک رامحدود می سازد. برخی مواقع آشفتگی هایی نیز در رفتار کودک به وجود می آید که ناشی از تعارض بین کلام و عمل مادر است .

۳) زوج مادر ــ کودک A

در این زوج ، کودک تحت فشار مادر شروع به بازی می کند، ولی چون هنوز برداشت درستی از بازی ندارد، لذارفتارش به شکل کوشش و خط ا انجام می گیرد. وقتی مادر تلاشهای ناموفق کودک را مشاهده می کند، موقعیت را در اختیار می گیرد و وضعیت برتر را از آن خود می کند. مواردی که کودک آزادانه رفتار می کند، رفتار مادرشکل مکمل با رفتار او را پیدا می کند. در چنین مواردی مادر به ندرت بازی کودک را محدود یا رد می کند، بلکه سعی می کند که به کودک در انجام کار یاری کند.

۴) زوج مادر ــ کودک T

در این زوج رفتار مادر و کودک به اشکال مختلف انجام می گیرد. در مواردی شبیه به زوج I می شود. تعدادرفتارهای آزاد در زوج A و T تقریبا مساوی است ، ولی نسبت رفتار آزاد دو گروه متفاوت است . تفاوت مهم بین دو گروه این است که رفتار مادر A در تایید رفتار کودک است ، در صورتی که مادر T رفتار کودک رانمی پذیرد و این عدم پذیرش بیشتر زبانی است . کودک T به بازی خودش ادامه می دهد و می خواهد خود به تنهایی به انجام بازی بپردازد، ولی مادر به دقت در صدد انجام تکلیفی است که فکر می کند در بازی باید به دقت انجام گیرد. در مقابل ، کودک بازی کاملا منحصربه فرد و آزادی را انجام می دهد و مستقل از مادر عمل می کند.

مشخصه این کودک و مادر آن است که هر دو متقابلا ط رف مقابل را از نظ ر زبانی رد می کنند، ولی از نظ رحرکات با یکدیگر همکاری دارند.

بعد از یک سال بررسی کودکان نامبرده در بالا نتایج زیر به دست آمد:

کودک H مستقل از مادر، توانایی لازم برای لذت بردن از بازی را داشت . او در بازی ، مستقل بود و توانایی تنهابازی کردن را داشت . در عین حال قادر بود رفتارش را آزادانه و همراه با صداقت در گروه بروز دهد. گاهی نیزرفتاری همراه با ملاحظ ه کاری نسبت به دوستانش نشان می داد.

رفتار کودک I از روزی به روز دیگر فرق می کرد. مواقعی که کار برای او دقیقا مشخص نبود، صبر و حوصله کمی از خود نشان می داد. او در بازی جمعی راحت نبود. صحبت و رفتار او به گونه ای بود که او را در جمع مشخص و متمایز می کرد. او مدت زمان زیادی نمی توانست از مادرش جدا باشد.

کودک A خجول بود و اغلب مستقلا به بازی نمی پرداخت و تا حدود زیادی به دوستانش وابسته بود. در جمع تنش داشت و در بیان درخواستهایش از دیگران به ط ور واضح دچار مشکل بود. سعی می کرد که پیام را تازمانی که قابل درک برای دیگران بود، از ط ریق حالات صورت منتقل کند.

کودک T ، کودک کنایه زن و بذله گویی بود و تمایل داشت که خودنمایی کند. او نقشه های زیادی برای بازی داشت ، ولی نمی توانست با دیگران همبازی شود و درنتیجه تنها بازی می کرد.

به این ترتیب این بررسی نشان می دهد که درجه هماهنگی یا ناهماهنگی بین رابط ه کلامی و غیرکلامی مادر،تاثیر زیادی در رفتار اجتماعی کودک دارد. در هر نوع رابط ه انسانی ارتباط کلامی و غیرکلامی همزمان رخ می دهد. عواملی ازقبیل مقدار موافقت و مخالفت بین کلام و عمل ، توان و یا قدرت لازم برای درک قصد ط رف مقابل و نقط ه برتری اجتماعی ، انواع مختلف روابط بین انسانها را تشکیل می دهد.

پس بهتر است از امروز به هنگام برخورد با کودک دلبند خود همه مواردی که ذکر شد را، مد نظ ر قرار داده و او را برای آینده و زندگی در جامعه تربیت کنید.

 


 

منبع: سوره مهر

akairan.com

 

 

توجه : این مقاله توسط سیستم نرم افزاری واحد های وب سایت گردآوری شده است و تبیان زنجان ادعای مالکیت این محتوا را نداشته و صرفاً جهت ارتقای سواد عمومی منتشر گردیده است .تبیان زنجان یک وب سایت عمومی اطلاع رسانی میباشد. در صورتی که تولید کننده اصلی این محتوا میباشید و مایل نیستید در وب سایت تبیان زنجان این مطلب در دسترس عموم قرار گیرد لطفا از لینک ' ارسال گزارش ' زیر نسبت به ارسال درخواست خود اقدام فرمایید .
ارسال گزارش
آرشیو های مرتبط : مادر , فرزند داری , رابطه مادر و فرزند ,
  

12345
 
0 نفر به اين مطلب راي داده اند
میزان متوسط :0.0 از 5

اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد ؟
 نام و نام خانوادگی : 
آدرس Email :             
کد درون تصویر را وارد نمایید                       
 
 12345 
ضعيفعــالی
ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب , نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده و آنرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت پیشرفت و ترقی اطلاع رسانی در فضای گفتمانی مناسب , می دانیم و اميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا و خدمت رساني بهره گيريم.
نظر شما پس از بررسی توسط بخش محتوا, قابل روئیت برای عموم خواهدبود .
(توجه: تایید نظرات به معنی قبول و یا تایید محتوای آن  از سوی تبیان زنجان نمی باشد )

 
 

183900
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.