مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  
حتما ببنید
عکس و عکاسی مقالات
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
امر به معروف و نهی از منکر
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
لینکستان وب سایت های مفید
احادیث حضرت محمد

مطالب خواندنی ارسالی اعضا
ثبت مطلب شما در تبیان     / بازدید ها :   8266   بازدید /    تاریخ ارسال مطلب از سوی کاربر   21/10/1389 /    تغییر اندازه متن:  افزایش اندازه فونت متن    کاهش اندازه فونت متن
   

پرده بكارت و ترس ها و تشويش هاي ما
نوع مطلب : مطالب درج شده توسط اعضای وب سایت [ مشاهده قوانین درج مطلب توسط اعضا در وبلاگ های تبیان زنجان ]

در اين نوشته در پي آنيم تا نشان دهيم كه ترسها و تشويش هاي مربوط به سلامت پرده بكارت در جامعه ايراني از عوامل مهم بروز اختلالات و خشونت ها و تنش هاي چند بعدي در جامعه است. بيشتر اين ترسها و خشونت ها در …

در اين نوشته در پي آنيم تا نشان دهيم كه ترسها و تشويش هاي مربوط به سلامت پرده بكارت در جامعه ايراني از عوامل مهم بروز اختلالات و خشونت ها و تنش هاي چند بعدي در جامعه است. بيشتر اين ترسها و خشونت ها در گستره ديرپاي تعارضات، جهالت و سنت هاي معارض با اصول اصيل مذهبي و انساني ريشه دوانده است و تخفيف اين تنشها جز به مدد توسعه دانش بشري و ارزش هاي مذهبي و پيشرفت جايگاه اقتصادي و اجتماعي زن در جامعه امكان پذير نيست.


صداهاي خسته
- با سلام و خسته نباشيد . با شرمندگي و پوزش بسيار از شما مي خواهم مرا راهنمايي كنيد. من دختري ۲۸ ساله هستم كه با خواندن مقالات خودارضايي در يكي از سايت ها تحريك شدم و به اين اقدام دست زدم و انگشت مياني خود را تا آخر به آرامي وارد مجرا كردم و بدون هيچ فشاري به قسمت پايين وارد شد بعد خوندن مطالبي در مورد پرده بكارت ارامشم بهم خورده. لازمه بگم نه دردي داشت نه فشاري نه خونريزي. به قران همش حس يك كنجكاوي بود. من نمي تونم تحت هيچ شرايطي به دكتر برم كمكم كنيد. شما را بخدا به من بگين امكان داره اينجوري اين پرده پاره شه اگه پاره بشه پدر و مادرم در مورد من چه فكري ميكنن واي خدا! شمارا به خدا كمكم كنين تا ديگه مجبور نشم مرتب اين سايت اون سايت كنم دست شما رو ميبوسم بهم بگين

- سلام من يك دختر ۲۰ ساله هستم من متاسفانه سالها خود ار ضايي مي كردم بارها هم تصميم به ترك آن گرفته ام اما نتوانستم...الان هم در حال ترك هستم اما يه ترس خيلي مهيبي در من هست اينكه مبادا پرده بكارت من پاره شده باشد. البته ابن را هم ميگويم كه خود ارضايي من به اينصورت بوده كه با پارچه اي از بيرون مهبل خودم را فشار ميدادم يعني هيچي را وارد آن نكرده ام راهنماييم كنيد

- من هم در روزهاي خونريزي براي تميزي بيشتر بعد از توالت هميشه با دست بهتره بگم با انگشت ناحيه مهبل رو كاملا تميز ميكردم به خيال اينكه چقدر تميز و پاكيزه ميشم غافل از اينكه....لينكهايي رو كه فرموديد قبلا مطالعه كردم ولي هيچ كدوم براي من قانع كننده نيست. چون خونواده ما و خونواده همسر آينده م كاملا مطمئن هستم كه به وجود خون بر روي دستمال خيلي حساس هستند و براشون خيلي خيلي مهم و حياتي هست واي به روزي كه روز پاتختي دستمال سفيد تحويلشون داده بشه! دمار از روزگار دختره و پسره و همه در مي يارن و از بابت اينكه گفتين پسرها نميتونن وجود يا عدم وجود پرده رو تشخيص بدن بايد بگم كه متاسفانه همسرآينده من حتما ميتونه تشخيص بده به دليل اينكه خودشون دكتر هستند. حالا با اين تفاسير نظرتون چيه ؟ بازم مي فرمايين كه نيازي به ترميم پرده نيست ؟

- سلام و خسته نباشيد. قبل از هر چيز از پاسخي كه به نامه ارسالي من داده بوديد ممنونم. خيلي آرامش بخش بود . آقاي دكتر مسائلي كه شما مطرح كرديد كاملا درست و متين بود ولي موضوعي كه هست مردان امروز ( خواستگاران امروز ) اين حق خود ميدانند كه دختري رو كه براي يك عمر زندگي انتخاب ميكند كاملا پاك و سالم باشد . براي اونها وجود بود و نبود خود پرده بكارت موضوع مهمي نيست ولي نبود اين پرده براي آنها دال بر داشتن يك رابطه عميق جنسي دارد كه براي هيچ جواني قابل قبول نيست و نوعي بي اعتمادي براي آنها در زندگي آينده ايجاد ميگردد. در ضمن اين اولين ارتباط من بود

نوشتن از پرده بكارت براي يك پزشك – حتي يك پژوهشگر در زمينه تشخيص و درمان اختلالات جنسي- كار ساده اي نيست. در واقع در تمام متون پزشكي گسترده و متنوع دانش پزشكي بندرت ممكن است موضوع پرده بكارت مورد توجه نويسندگان كتابهاي درسي پزشكي قرار گرفته باشد. همينطور در متون معتبر تشخيص و درمان اختلالات جنسي هم بندرت ممكن است به پرده بكارت و عوارض ناشي از آسيب آن اشاره شده باشد و به هرحال هيچگاه مسئله درخور اعتنايي نبوده است. اما با مرور نامه هاي ارسالي – كه متن بالا تنها نمونه كوچكي از آن است – مي بينم كه گذشتن از اين مطلب هم كار ساده اي بنظر نمي آيد. واقعيت اين است كه ميزان اهميتي كه اين بقاياي ناچيز تكامل جنيني دستگاه تناسلي در ميان جوامع كشورهاي خاورميانه و آمريكاي لاتين كسب كرده است، بسيار مهيب تر از آن چيزي است كه در ابتدا بنظر مي رسد.

پرده بكارت و عملكرد آن
هرچند احتمالا بسياري از خوانندگان قبلا در اين مورد مطالبي خوانده و ديده اند، براي كامل كردن بحث و احياناً اطلاع آناني كه هنوز چيزي در اين باره نشنيده اند: پرده بكارت يك غشاء نازك مخاطي است كه به شكل هاي گوناگوني در ابتداي مدخل ورودي واژن قرار گرفته است و براي ورود به واژن حتماً بايد از ميان آن رد شد. در ابتداي تكامل جنيني دستگاه تناسلي قسمت خارجي واژن كاملا بسته است اما در ابتداي تولد اين پرده از چند قسمت شكاف برداشته و باز ميشود. در يك مطالعه در عربستان با معاينه ۳۴۵ كودك دختر تازه متولد شده مشخص شد همه آنها داراي پرده بكارت بودند كه ۶۰ درصد از نوع حلقوي و بقيه داراي ديگر اشكال متنوع بوده است. در كودك تازه متولد شده اين پرده تحت تأثير هورمونهاي مادري ضخيم و صورتي رنگ و پر از چين و چروك است. تقريبا تا رسيدن به سن مدرسه كم و بيش اين وضع ادامه دارد كه در اين زمان پرده به شكل ظريف و نازك شفاف تري در آمده است و در لمس كاملا حساس است. در هنگام بلوغ تحت اثر هورمونهاي استروژن دوباره پرده به شكل ضخيم تر و تيره تري در مي آيد. اشكال مختلف اين پرده مخاطي را به نام هاي هلالي، حلقوي و غيره نام گذاري كرده اند. بندرت ممكن است پرده بصورت كامل و بدون سوراخ باقي مانده باشد كه در هنگام بلوغ (و تجمع خون قاعدگي و بروز درد و اسپاسم هاي شكمي) تشخيص داده و سوراخ ميشود.
در ميان جانوران ظاهراً علاوه بر انسان، پرده بكارت در اسب ها، فيل ها، شامپانزه ها، وال ها، فك ها، لاماها، خوكچه هاي هندي و موش ها هم ديده شده است و از لحاظ عملكردي كاركرد خاصي ندارد. پرده بكارت ممكن است هنگام ورود هر جسم خارجي مثل انگشت، نوار بهداشتي، آلت و چيزهاي ديگر آسيب ببيند. بدليل نبود عروق خوني فراوان فرآيند بهبودي به سرعت ديگر بافت هاي بدن اتفاق نمي افتد. اين پرده در هنگام زايمان واژينال بطور كامل از بين مي رود. دختر خانمها پس از بلوغ، با كمي دقت ميتوانند با معاينه دستگاه تناسلي خود روبروي آينه شكل و ظاهر آن را مشاهده كنند.
هرچند پرده بكارت داراي عملكرد قابل توجهي در بدن انسان نيست اما در تمام اقوامي كه به كنترل روابط جنسي زن قبل از ازدواج رسمي اهميت ميدهند نشانه قابل توجهي در اتفاق افتادن اين گونه روابط است. امروزه بر خلاف گذشته متوجه شده اند كه به اصطلاح ضريب حساسيت و اختصاصي بودن اين آزمايش زياد نيست. به معناي ديگر آسيب ديدن يا نديدن پرده لزوماً به معناي دخول يا عدم دخول آلت نيست. همچنين آسيب آن هميشه با خون ريزي (بعنوان نشانه سنتي آسيب پرده همراه نيست) طبق بعضي آمار چيزي حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از خانمها طي اولين نزديكي خود متوجه خون ريزي ناشي از پاره شدن پرده بكارت نميشوند (در ۵ درصد موارد خونريزي آنقدر شديد يا طولاني مدت است كه ممكن است نياز به بستري فرد وجود داشته باشد). بدين ترتيب مفهوم بكارت (به معناي دست نخوردگي) ارتباط مستقلي از پرده بكارت پيدا ميكند. به عبارت ديگر عدم مشاهده خونريزي هنگام نزديكي لزوماً به معناي وجود قبلي نزديكي نيست. اينكه عدم خون ريزي يا آسيب قبلي پرده ناشي از نزديكي و دخول آلت بوده به معاينه دقيق فرد آشنا (با نشانه هاي نزديكي) نيازمند است كه امروزه بطور معمول در پزشكي قانوني صورت ميگيرد.

پرده بكارت Hymen در اسطوره ها
در اسطوره هاي رومي و يوناني هايمنئوس Hymenaeus خداي ازدواج و جشن و پايكوبي است كه اغلب بصورت جواني با مشعلي در ميان جشن عروسي نشان داده ميشود. او فرزند آفروديت و ديونزوس الهه و خداي زيبايي و شراب و برادر Priapus خداي زايش است. هومر در جاي جاي ايلياد از او ياد كرده است و از هايمن در يكي دو نمايشنامه شكسپير مثل نمايشنامه هاي 'همانطور كه شما دوست داريد' و 'طوفان' نام برده شده است. البته هايمن هميشه هم خوش يمن نبوده است. در افسانه ها آمده است كه اورفئوس و اوريديس او را به جشن عروسي خود دعوت كردند و چون بوي دود مشعل او در فضا پيچيد هر دو به گريه افتادند. نشانه اي كه از يك اتفاق ناخوشايند در آينده خبر ميداد.

اهميت بكارت در جامعه و ابعاد آن
بكارت و مذهب
احتمالاً قدمت توجه به بكارت در ميان جوامع به قبل از ظهور اسلام مي رسد. از آنجا كه اسلام (و ديگر مذاهب ابراهيمي) در بدو شروع قبل از آنكه مذهب بزرگي باشند ضدمذهب بزرگي بودند كه در تقابل با سنت ها و عقايد جامعه حركت ميكردند، ميتوان تصور كرد كه اسلام عرضه كننده ارزشهاي جديدي بجاي ارزش هاي قديمي (و از جمله بكارت) بوده است. تصور اينكه بكارت از ارزشهاي جامعه محافظه كاري است كه يك حركت انقلابي در مقابل آن به پا خاسته است و بدين لحاظ در اين حركت انقلابي جايي ندارد تصور چندان مشكلي نيست. بنا به توصيه هاي اسلام و پيامبر، مردان براي ازدواج بايد زناني هم شأن خود انتخاب ميكردند. تقريباً در هيچيك از آيات قرآن يا احاديث روايت شده از رهبر اسلام نوپا، در كنار معيارهايي چون ايمان و پايداري و صبر و ايثار، از بكارت بعنوان يكي از معيارهاي اين انتخاب شايسته چيزي ذكر نشده است (يا لااقل من جايي نديده ام)، چنانكه اغلب همسران پيامبر قبل از ازدواج با ايشان باكره نبوده اند. با پيش آمدن وقايعي چون جنگ احد و كشته شدن بسياري از مردان مسلمان در ميدان نبرد، پيامبر مسلمين را به زناشويي با زنان آنان ترغيب ميكرد و بدين ترتيب در واقع بكارت ارزش خود را بطور كامل بعنوان يكي از معيارهاي انتخاب زنان در ميان مسلمين از دست ميداد.
همزمان با تثبيت جايگاه اسلام بعنوان يك حكومت در شبه جزيره عربستان و گسترش آن به سرزمين هاي اطراف و شكل گيري امپراطوري اسلامي و بخصوص هرچه از زمان حيات پيامبر دور ميشويم احتمالا در اين زمان توجه به ارزشهاي يك جامعه محافظه كار و اشرافي (اسلام اموي و عباسي) شدت بيشتري گرفته است. با افزايش ثروت و فراهم آمدن فرصتهاي نو براي كابين بستن زنان و انتخاب زنان مطلوب تر، و همچنين گسترش جنگ و توسعه تجارت زنان برده (كه مهمترين كاركرد آنها ارائه خدمات جنسي به صاحبان خود بود) دور از انتظار نيست كه ارزشهاي اسلام انقلابي جاي خود را به ارزشهاي جديد جامعه محافظه كار بدهد. بدين ترتيب كم كم بكارت نقش مهمي در قيمت گذاري بردگان (يا كابين بستن زنان) بازي كرده است. احتمال سرايت بيماري هاي آميزشي چون سيفيليس يا سوزاك در زنان غيرباكره كه سابقه نزديكي قبلي داشته اند قطعاً نقش مهمي در كاهش رغبت مردان به آنان داشته است.

بكارت و سنت
همزمان با تلاش گسترده تر جامعه در كنترل بهتر و بيشتر روابط جنسي ناخواسته زنان، روشها و ابزار تازه اي براي اين منظور بكار گرفته شد. استفاده از ابزارهاي فلزي چون كمربند عفت (كه اولين بار با نمايش فيلم محلل در ميان ايرانيان معروف شد تا آن حد كه مرحوم مطهري به ناچار شرحي بر آن نوشت) يكي از راه هاي اطمينان از عدم نزديكي زن در غياب مالك و صاحبان رسمي وي بود كه ظاهرا تا همين زمان هم بخصوص در جوامع بسيار سنتي چون پاكستان از آن استفاده ميشود. يكي ديگر از رسوم معمول، در كنار ختنه دختران و بريدن كليتوريس (بخاطر از بين رفتن هميشگي حس لذت و اطمينان از عدم طغيان غيرقابل كنترل احساسات جنسي) دوختن لب هاي آلت تناسلي بطرزي كه فقط سوراخ كوچكي براي ادرار كردن و دفع خون قاعدگي وجود داشته باشد از رسوم شايع در ميان جوامع سنتي چون مصر و بسياري از كشورهاي عربي بوده است. اين امر منحصر به گروه هاي فقير جامعه نيست و حتي خانواده هاي تحصيلكرده را هم ناچار از پذيرش آن مي كرده است.
دكتر نوال السعداوي (با وجود داشتن پدر و مادر تحصيلكرده با مشاغل مناسب دولتي) خود يكي از قربانيان ختنه زنان در مصر است. او در كتاب سيماي زن عرب (نشر روزبهان- ۱۳۵۹) قسمتي از خاطرات خود هنگام اشتغال به حرفه طبابت در سودان را به اين صورت نقل ميكند: '... عمل ختنه در سودان چند برابر مصر وحشيانه تر بود. در مصر به قطع كليتوريس بسنده ميكردند حال آنكه در سودان به اين شكل بود كه كليتوريس و دولبه بيروني و همچنين دو لبه كوچك دروني را نيز قطع ميكردند. عمل در همين قسمت خاتمه نمي يافت، بلكه جراح چند بخيه اضافي هم ميزد تا مجراي تناسلي به شدت تنگ شود و فقط براي خروج خون حيض جا باقي بماند. در نتيجه در شب ازدواج لازم بود تا با چاقوي جراحي يا حتي گاهي يك قيچي معمولي انتهاي دهانه را شكافته و راه دخول باز شود. جالب اينجا بود كه در زمان طلاق نيز به بهانه اينكه نكند زن رابطه جنسي برقرار كند دهانه را دوباره مي بستند'.
در پاكستان بعنوان يك سنت اصيل (مرد يا) زني كه داراي رابطه جنسي نامشروع با ديگري باشد بايد توسط اعضاي خانواد يا خويشان طرف مقابل به قتل برسد كه به آن 'كاروكري' گفته ميشود. در سنت ديگري به نام 'كالاكري' براي پاك كردن لكه ننگ خانواده، زني كه مورد تجاوز قرار گرفته باشد توسط اعضاي فاميل خود به مرگ محكوم ميشود.

بكارت در قانون و شرع
ظاهراً در فقه شيعي پرده بكارت داراي اهميت اختصاصي است كه سواي مسئله بكارت به معني داشتن رابطه جنسي است. در روايتي منسوب به اميرالمومنين نقل شده است كه زني با شوهرش نزديكي كرد و پس از آن با زني ديگر مساحقه (آميزش جنسي) كرد كه در اثر آن وي حامله شد. بنا بر اين روايت حضرت جريمه اي وضع كرد كه در ازاي از بين رفتن پرده بكارت زن در اثر حاملگي به وي پرداخت شود. در قوانين مدني ايران در صورت آميزش غيرقانوني مرد و زن و از بين رفتن پرده بكارت در اين عمل، زن حق تقاضاي مبلغي بعنوان ارش البكاره دارد كه اين غير از مبلغي است كه ميتواند بعنوان مهرالمثل (درصورت غيرتوافقي بودن نزديكي) دريافت كند. مبلغ ارش البكاره بطور عرفي در حدود ۱.۵-۱ ميليون تومان يا بيشتر تعيين ميشود.
مسئله مهم ديگر منوط كردن صحت عقد به بقاي بكارت است. به اصطلاح در صورتي كه داماد هنگام عقد 'شرط بكارت' كرده باشد و بعد از عقد معلوم شود بكارت زن – ولو بطريقي غير از نزديكي – آسيب ديده است، عقد و مسائل حقوقي مربوط به آن نافذ نخواهد بود. در اين صورت عدم بكارت نيز با گواهي پزشكي قانوني محقق خواهد شد.

بكارت و قتلهاي ناموسي
قتل ناموسي را ميتوان اينگونه تعريف كرد: كشتن فرد به دليل (احتمال) روابط جنسي تأييد نشده از سوي خانواده. در مطبوعات و كتابهاي خارجي – حتي پيش از بسياري از كشورهاي سنتي تر چون افغانستان يا يمن يا عربستان و سودان- همواره از ايران بعنوان كشور مملو از خشونت هاي جنسي نام برده شده است، با اينحال تا اوائل دهه ۸۰ هيچ گزارش يا آمار رسمي در مورد ميزان اين نوع قتل منتشر نميشد. تقريباً روزنامه ها هم به پيروي از يك دستور نانوشته از چاپ و انتشار اخبار حوادث اينچنيني در سطح جامعه منع ميشدند. اما از اين زمان با اختصاص صفحه خاصي از روزنامه ها به حوادث كم كم تعداد گزارشات وقوع اين قتل ها افزايش يافت. يكي از پر سر و صدا ترين اين گزارشات، ادعاي يك مقام قضايي و همينطور مشاور استاندار خوزستان در سال ۸۲ مبني بر رخداد ۴۵ قتل فقط در فاصله ۲ ماه در ابتداي اين سال بود كه توسط خبرگزاري دانشجويان ايران منتشر شد. خبر واضح و رسا بود:
'بين ابتداي فروردين تا اواخر ارديبهشت و هفته اول خرداد ماه جاري به استناد گفته يكي از مشاورين فرمانداران صرفا در يك طايفه، حدود ۴۵ مورد قتل ناموسي زير ۲۰ سال صورت گرفت و پدر، عمو، برادران و پسران عمو خود به اجراي حكم در اين زمينه پرداخته اند.
تقريبا همان زمان از قول معاون قضايي دادگستري كرمانشاه نقل شد: 'پس از قتل هاي هيجاني كه بدون تفكر صورت مي گيرد، قتل هاي ناموسي بيشترين تعداد قتل هايي كه معمولا با تصميم قبلي واقع مي شوند را در كرمانشاه به خود اختصاص داده است.'
به انبوه موارد اين گزارشات بايد مواردي را هم افزود كه ممكن است بصورت خودكشي و يا خودسوزي گزارش شده باشد. در اين حال قرباني زير فشار فزاينده اطرافيان خودكشي را به ادامه زندگي ترجيح ميدهد كه كاملا قابل درك است. شايد يكي از علل محبوبيت فيلم قيصر همين سادگي درك علت مرگ دختر مورد تجاوز در خانواده قيصر است. در واقع تماشاچي نيز همين انتظار را از او دارند (من هيچ شكي ندارم كه اگر او اينكار را نميكرد قيصر اين كار را ميكرد). ديده شده كه گاهي حتي يك قتل بصورت يك مورد خودكشي گزارش شده است. خبرگزاري دانشجويان ايران در مهرماه ۸۵ چنين گزارش ميكند:
'مادري به دنبال سكوت دخترش براي توضيح در خصوص رفتارهاي مشكوك، وي را به قتل رساند. سرهنگ ابراهيم كريم خاني، فرمانده هنگ مرزي سلماس در گفت وگو با خبرنگار «حوادث» ايسنا در تشريح اين خبر گفت: مادر و برادر اين دختر ۲۰ ساله پس از خفه كردنش، جسد او را در طويله منزلشان به آتش كشيدند. وي ادامه داد: خانواده مقتول اذعان داشتند كه وي اقدام به خودسوزي و خودكشي كرده است و جسدش را در قبرستان روستاي سينجي به خاك سپرده اند. سرهنگ كريم خاني تصريح كرد: ماموران هنگ مرزي بعد از پيگيري و تحقيق در اين باره متوجه وقوع قتل شدند و اين در حالي بود كه پس از نبش قبر و كشف علت قتل، مادر (متهم به قتل) و برادر دختر جوان متواري شدند. فرمانده هنگ مرزي سلماس، علت قتل را مسايل اخلاقي ذكر كرد و افزود: بنا بر بررسي هاي پليسي، متهم به قتل در پي مشكوك شدن نسبت به رفتارهاي دخترش، از وي مي خواهد كه در اين باره توضيح دهد، اما به دليل سكوت دختر جوان، متهم با همدستي پسرش، وي را به قتل مي رساند. '
جالب اين است كه با وجود گسترده بودن اين قتل ها در استانهاي مرزي چون خوزستان، باختران، كردستان، بوشهر، سيستان و بلوچستان و خراسان بيشترين موارد شكايت بدنبال تجاوز و درخواست معاينه پزشكي قانوني بخاطر ازاله بكارت مربوط به استان تهران بوده است: بنا به گزارش ارائه شده از سايت خبرگزاري انتخاب در اواخر اسفند ۸۴ از نظر آمار مربوط به تجاوز به عنف يا شكايت خانواده دختران در رابطه با ازاله بكارت از ميان حدود هفده هزار آزمايش انجام شده، كه سرانه پنج در ده هزار نفر را براي زنان ايراني ايجاد مي كند، استان تهران با حدود ده مورد در هر هزار زن تهراني، رتبه نخست، استان قزوين با حدود ۹ مورد، رتبه دوم و استان هاي سمنان و گيلان نيز با حدود هشت مورد در ده هزار زن رتبه هاي سوم و چهارم را در آزمايش هاي مربوط به ازاله بكارت، دارا هستند. گفتني است، استان هاي سيستان وبلوچستان، ايلام و زنجان از اين لحاظ، رتبه هاي آخر را دارند.'
برعكس مطابق گزارشات منتشره بيشترين آمار خودسوزي زنان مربوط به استانهايي مثل ايلام و كرمانشاه بوده است. هرچند نسبت دادن همه آنها به خشونت هاي ناموسي درست نيست، بررسي اهميت انگيزه هاي اينچنيني در بروز آنها قابل توجه است.
قطعاً وقوع قتل هاي ناموسي منحصر به ايران نيست و در اغلب كشورهاي خاورميانه به شكل شايعي حضور دارد. بنا به گزارش منتشر شده خبرگزاري جمهوري اسلامي (ديماه ۸۴) از روزنامه نواي وقت پاكستان در سال ۲۰۰۴ سه هزار و‪ هشتصد و پنجاه زن در زندانهاي شخصي، خانوادگي و قبايلي در ايالت هاي سندوبلوچستان به سر بردند. طبق گزارش عفو بين الملل حدس زده ميشود كه سالانه در جهان حدود ۵۰۰۰ قتل ناموسي اتفاق مي افتد كه ۱۵۰۰ مورد آن مربوط به كشور پاكستان است.
در ديماه ۱۳۸۲ گزارشي در نشريه الكترونيك ايران امروز به نقل از 'فرانكفورتر الگماينه زونتاگ' منتشر شد كه به يك مورد قتل ناموسي در تركيه پرداخته بود: 'شوراي خانواده، يعني اعضاي مرد خانواده دميرل، ماموريت را به بزرگترين پسر خانواده محول كردند: احمد ۱۶ ساله، مي بايست ناموس دميرل ها را به آن ها باز ميگرداند. خواهرش قدريه، به اصطلاح ناموس خانواده را لكه دار كرده بود. او كه تنها يك سال جوانتر از برادرش بود. هرگز رنگ مدرسه نديده و پا از محله اي را كه در آن زندگي مي كرد فراتر نگذاشته بود از سوي پسر عمويش محمد مورد تجاوز قرار گرفت و حامله شد. او، نمي دانست پسر عمو چه بلائي بر سرش مي آورد. يك روز، آنچه را اتفاق افتاده بود، براي مادرش تعريف كرد. مادر هم، داستان را براي پسرش احمد شرح داد. پدر، يك مرد بيكار و الكلي، با پنج پسر و دو دختر، حاضر نبود روايت او را بپذيرد. پسر، بلافاصله خواهرش را نزد پزشك زنان برد. در راه، حاضر نبود دست خواهرش را بگيرد. چون كه مرد، هميشه سه قدم جلوتر از زن حركت ميكند. قدريه، در حالي كه سرش را به زير افكنده و فقط جلوي پايش را نگاه مي كرد، به دنبال او مي رفت. پزشك همه چيز را تاييد كرد: خواهر او ديگر باكره نبود. به اين ترتيب، او، ناموس خانواده را لكه دار كرده بود. مادر، دختر را نزد بستگانش پنهان كرد. در اين ميان، شوراي خانواده تصميم گرفت كه چه بايد كرد: احمد، خواهرش را به بهانه اي از مخفيگاه بيرون كشيد. ماه رمضان بود. قدريه، بار ديگر سر به زير به دنبال برادر به راه افتاد. تا وقتي كه او ناگهان چرخيد، به ضرب چاقو سينه خواهر را شكافت و با سنگي بر سرش كوبيد. رهگذران مداخله كردند و دختر را كه به شدت خونريزي مي كرد به نزديك ترين بيمارستان رساندند. او، همراه با كودك شش ماهه اي كه در رحم داشت جان باخت'. ظاهرا در تركيه در اين موارد ترجيح داده ميشود كه پسر نابالغ خانواده وظيفه قتل خواهرش را بعهده بگيرد چرا كه قانون او را حداكثر به دوسال حبس محكوم ميكند.
اينها تنها مشروط و محدود به كشورهاي جهان سوم نيست. با حضور جمع قابل توجهي از مهاجرين در كشورهاي صنعتي كه سنتهاي خود را نيز همراه خود به آنجا آورده اند ساليانه آمار قابل توجهي از اينگونه قتل ها و خشونتها در كشورهاي مهاجرپذيري چون انگلستان، سوئد و آلمان گذارش ميشود. بنا به يك آمار در سال ۲۰۰۴ ميلادي حدود ۲۰۰ نفر قرباني قتل هاي ناموسي در آلمان شده اند. پليس لندن سعي كرد ضمن مطالعه پرونده ۱۰۹ قتل ناموسي كه در سه سال قبل اتفاق افتاده بود طي كنفرانسي به نام International Conference on Honour Based Violence در بهار سال ۲۰۰۵ ميلادي از همه صاحب نظران براي بررسي انگيزه و ماهيت اين قتل ها دعوت به همكاري كند. در اين كنفرانس رئيس پليس متروپوليتن خانم Andre Baker ضمن اشاره به ۴۹۲ پرونده ازدواج اجباري اذعان كرد كه اين تنها قسمتي از كوه يخ پنهان در زير لايه هاي اجتماع است.
واكنش عمومي به اين جنايات چندان شديد نبوده است. بنا به نظر مردم بخصوص در قبايل سنتي دختر جزئي از مايملك مرد (در خانه پدري يا شوهري) محسوب ميشود و عملاً همكاري يا تن دادن به روابط جنسي غير رسمي نوعي جرم و خيانت نابخشودني بشمار مي آيد. تصميم به قتل دختر از سوي خانواده هرچند ناراحت كننده اما 'قابل درك' بحساب مي آيد. چنين تلقي هرچند بطور رسمي از نظر دستگاه قضايي و حقوقي محكوم شده است عملاً در نظر گرفته ميشود.
از نظر قانوني در قوانين مجازات اسلامي كشور ايران تنها اگر مرد زن خود را هنگام معاشقه و نزديكي با مرد ديگر ببيند اجازه قتل او را دارد بي آنكه دستگاه قضايي از او مؤاخذه كند (ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامي). چنين امري نادر و اثبات آن بسيار دشوار است. همچنين مطابق قوانين قضايي پدر يا جد پدري ميتواند فرزند خود را به قتل برساند بي آنكه مستحق قصاص باشد (ماده ۲۲۰ ـ پدر يا جد پدري كه فرزند خود را بكشد قصاص نمي شود و به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير محكوم خواهد شد.). چندي پيش در پي گزارش سربريده شدن دختر ۷ ساله اي بدست پدرش در اهواز قوه قضاييه قول داد كه بطور ويژه به اين پرونده رسيدگي ميكند اما بعداً خبري از نتايج رسيدگي به آن منتشر نشد. چندي پيش در خبرها آمده بود در محاكمه مردي كه ضمن شكايت از زنش بخاطر رابطه نامشروع با مرد ديگر او را با ضربات چاقو در كلانتري محل به قتل رساند، قاضي با توجه به زمينه بروز اين اتفاق قاتل را متسحق قصاص ندانست و تنها وي را به پرداخت ديه محكوم كرد (كه طبعاً به كودكان وي بعنوان وارث پرداخت ميشود). همچنين طبق قوانين قضايي ايران قصاص قاتل منوط به شكايت اولياء دم مي باشد از اين رو در مورد قتل هاي ناموسي از آنجا كه آمر قتل نيز نوعاً جزو اولياء دم بوده با عدم شكايت وي امكان قصاص قاتل منتفي ميشود و حداكثر درصورت لزوم تعزير خواهد شد. (هر كس مرتكب قتل عمد شود و شاكي نداشته يا شاكي داشته ولي از قصاص گذشت كرده باشد واقدام وي موجب اخلال در نظم جامعه يا خوف شده و يا بيم تجري مرتكب يا ديگران گردد موجب حبس تعزيري از ۳ تا ۱۰ سال خواهد بود- ماده ۲۰۸ قانون مجازات اسلامي).
در ديگر كشورهاي گفته شده نيز فضاي عمومي حاكم بر مراجع قضايي به همين شكل است، هرچند در واكنش به انتقادات مجامع غربي گاه بگاه تلاشهايي براي تغيير در اين فضا صورت ميگيرد. در سال ۱۹۹۹ ميلادي دولت تركيه قانوني كه اجازه معاينه اجباري پرده بكارت به مقامات رسمي را ميداد ملغي اعلام كرد. اين اقدام بعد از آن صورت گرفت كه دختران يك يتيم خانه در اعتراض به معاينه اجباري پرده بكارتشان (كه به منظور اطمينان از سالم بودن آن انجام ميشد) دست به خودكشي دست جمعي زدند (بي بي سي ژانويه ۱۹۹۹). در عين حال خود مقامات هم اذعان داشتند كه اين اقدام تأثير ناچيزي بر جو عمومي جامعه خواهد داشت. حتي وزير امور زنان نيز (سال قبل از آن) بطور جدي از آزمايش پرده بكارت بعنوان اقدامي كه ريشه در فرهنگ سنتي تركيه دارد كاملاً دفاع كرد. در سال ۲۰۰۳ ميلادي يك ماده قانوني (معروف به ماده ۴۶۲) كه به موجب آن به قاضي اجازه داده ميشد 'اگر قاتل هنگام قتل تحريك شده باشد مجازات قاتل به يك هشتم حداكثر مجازات تعيين شده در قانون كاهش يابد' لغو شد (از اين ماده قانوني معمولا هنگام تصميم گيري در پرونده قتل هاي ناموسي استفاده ميشد). مجلس ملي پاكستان در آبان ۱۳۸۳ با تصويت يك لايحه ارتكاب به قتل هاي ناموسي را ممنوع كرد كه به موجب آن مجازات مجرم از ۱۰ سال تا حداكثر حبس ابد تعيين ميشد. در هنگام نوشتن اين سطور لايحه اي به سناي پاكستان ارائه شده كه بر اساس آن زنان براي اثبات تجاوز به خود در دادگاه ديگر نياز به همراه داشتن ۴ شاهد مرد ندارند و زنان (ولو شوهر دار) براي نزديكي توافقي با ديگري به اعدام محكوم نميشوند. ژنرال مشرف ضمن تأكيد بر لزوم تصويب و اجراي قوانيني از اين دست از سنا خواست هرچه زودتر اين لايحه را به تصويب برساند.
در بسياري از موارد قاتلين در توجيه عمل خود سعي ميكنند آن را به حدود الهي نسبت دهند و خود را عاملين احكام الهي نشان ميدهند، چيزي كه مستندات واقعي براي آن وجود ندارد. قرآن در سالهاي ابتدايي بعثت پيامبر با آيات شديد الحن اقدام اعرابي رادر زنده به گور كردن دختران خود ميكردند محكوم و آنان را به پاسخگويي شديدي بشارت داد. در استفتايي كه خبرگزاري دانشجويان ايران از مراجع تقليد در اين باره كردند و در آذرماه سال ۸۲ در روزنامه ياس نو و ايران به چاپ رسيد آيات عظام سيستاني، مكارم شيرازي، نوري همداني و مظاهري بطور كلي قتل هاي ناموسي را محكوم كردند. آيت الله سيستاني قتل ناموسي را جنايت دانست و صريحاً اظهار كرد 'قاتل مستحق قصاص است و برفرض تخلف، حكم آن را بايد شرع اجرا كند و ديگران حق اجراي حدود را ندارند.' آيت الله نوري همداني نيز قاتل را متسحق قصاص دانست و تأكيده كرد: 'علاوه بر اينكه قاتل بايد قصاص شود گناه او بسيار بزرگ است.'

بكارت در تقابل سنت و مدرنيته
جامعه ايران را - همانند بسياري از همسايگان خود يا جوامع مختلف كشورهاي خاورميانه - ميتوان جامعه اي دانست كه در صدساله اخير از نهضت مشروطه به اين طرف در كشمكش هولناكي بين سنت و مدرنيته قرار گرفته است. روند پيشرفت به سمت نوگرايي نه با آموزش و برنامه ريزي هاي لازم كه همواره با فشارها و ترسها و تشويش هاي فراواني همراه بوده است (كافي است به روند ورود و استقرار راديو و بعد تلويزيون و بعد از انقلاب ويديو و ماهواره و اينترنت و كشمكش ها و رد و پذيرش هاي آن توجه كنيد). مسئله جايگاه زن در حوزه هاي اقتصادي و اجتماعي و كشمكش هاي مربوط به آن از مسائلي است كه بطرز چشمگيري در موضوع پرده بكارت متبلور شده است. كشمكش براي از دست ندادن سرمايه هاي سنتي در ازاي وسوسه هاي دنياي نو. براي نمونه تلاش براي بدست آوردن هويت شغلي و استقلال مالي از آرزوهاي نسل نوگراي امروز است، چيزي كه نسل گذشته در آن ترديد جدي دارد. زندگي كردن يك زن تنها و بدون اتكاء به مردبه سختي باور كردني بنظر ميرسد. از طرفي با ورود به دنياي روابط كاري جديد، امكان كنترل كامل جسمي زن از دست مي رود. احتمال بدست آوردن شغل (و استتقلال اقتصادي و اجتماعي) در مقابل احتمال از دست دادن بكارت معامله اي است كه سنت هنوز به سودمند بودن آن اطمينان چنداني ندارد. زن امروز پيش از هر زمان با ترسها و نگراني هاي ناشي از عدم اطمينان به ازدواج و احتمال جدايي روبروست (در يكي از خانواده هاي كه مي شناختم سه خواهر بودند كه از هراس طلاق هيچگاه ازدواج نكردند). تنهايي مطلقي كه در آن نه روي كمك سنت و نه مدرنيته نميتوان حساب كرد.
مطابق آمار نرخ مشاركت كاري زنان طبق آمار سرشماري عمومي سال ۱۳۵۵ از ۱۲.۹ درصد به ۲.۸ درصد در سرشماري عمومي سال ۱۳۶۵ كاهش و مجدداً به ۱۲ درصد در سرشماري عمومي سال ۱۳۷۵ افزايش يافته است كه با اين حال بنا نظر كارشناسان نرخ مشاركت هنوز هم كمتر از يك سوم نرخ متوسط جهاني مشاركت زنان است (البته احتمالا در اين آمارها نرخ اشتغال زنان روستايي در بخش هاي كشاورزي و دامپروري و صنايع دستي چندان بحساب نيامده است). در آمار گيري نمونه اي مركز آمار ايران در سال ۱۳۸۱ نرخ مشاركت به ۱۱.۵ و در سال ۸۲ به ۱۰.۵ درصد كاهش مي يابد. كه نشان از حدود ۵ درصد رشد نرخ بيكاري زنان دارد. بر اساس آمار مزكز آمار ايران در ارديبهشت ۱۳۸۳ (در فاصله سني ۶۴-۱۵ سال)
۱. نرخ مشاركت زنان و مردان با هم (جمع نيروي كار ) معادل ۴/۴۵% مي باشد كه براي مردان ۹/۷۵ درصد و براي زنان ۲/۱۴% مي باشد .
۲. نرخ بيكاري ( ۱۰ ساله و بيشتر ، با توجه به آنكه سن كار در ماده ۷۹ قانون كار ۱۵ سال تعيين شده است ) براي زن و مرد ۴/۱۰ % ، براي مردان ۲/۹درصد و براي زنان ۱/۱۷ درصد برآورد گرديده است (نرخ بيكاري زنان به حدود ۲ برابر نرخ بيكاري مردان ميرسد).
علاوه بر اين بايد در نظر داشت كه بخش خدمات و صنعت به لحاظ توقع كمتر، بتدريج و بصورت روزافزون سعي در استفاده بيشتر از كارگران و كارمندان زن در بخش هاي مختلف داشته است.
در ديگر كشورهاي همسايه نيز پديده مشابه اي كم و بيش حضور دارد. در گزارشي كه در ۲۷ آبان ۸۵ از خبرگزاري فارس نيوز منتشر شد خبرنگار از تفاوتها و تقابل هاي چشم گير بين سنت و مدرنيته در پاكستان شگفت زده ميشود: 'در ميان تابلوهاي بزرگ تبليغاتي در شهرهاي مختلف اين كشور، در كنار تابلوهاي بزرگ با مضامين اسلامي، كه حتي آيات قرآن نيز بر روي آنها نقش بسته است، تصاويري از بانوان بدون پوشش اسلامي، تنها با فاصله چند سانت از تابلوي قبلي، خودنمايي مي كند.' با حركت از سمت پايتخت به سمت استانهاي مرزي حضور سنت پررنگ تر بنظر ميرسد. او جاي ديگر مي افزايد: 'هر چقدر از اسلام آباد به سمت شمال غرب پاكستان در ايالت سرحد نزديك مي شديم، تفاوت ها بيشتر آشكار مي شد تا جايي كه در پيشاور، مركز سرحد تقريبا هيچ بانوي پاكستاني را بدون برقع نديدم.(پوشش كامل چادر كه تمام اعضاي بدن در آن جا مي گيرد و براي ديد بانوان نيز يك توري در آن تعبيه شده است) آنجا بود كه ياد موضوع « killing honour » افتادم. گفته مي شود اگر مردان پاكستاني احساس كنند نظر سوئي نسبت به خانم هاي نزديكشان وجود داشته باشد، آنقدر تعصب به خرج مي دهند كه حتي مرتكب قتل مي شوند. با نوع پوشش بانوان در مناطق مرزي پاكستان شايد honour killing در ايالت سرحد رسم باشد اما فكر نمي كنم در اسلام آباد چنين چيزي وجود داشته باشد.'
آنچه كه مسلم است براي حضور در نقش جديد، زن بدنبال آورده هاي جديدي چون پشتكار، دانش، استقلال، و دورانديشي و اعتماد به نفس خواهد بود. در واقع آنچه هراس انگيز و تشويش برانگيز است ورود به دنياي جديد بدون ره توشه هاي لازمه آن است در حاليكه امكان برگشت به گذشته با ترديدهاي جدي روبرو است. احساسي شبيه فروآمدن حوا به زمين، بدون آنكه از پوشش بهتشي قبلي اثري باشد.

بكارت در نظرگاه همسران
سواي اجتناب از تبعات خشونت، يكي از مهمترين دلايل نگراني زنان در مورد بكارت نظر احتمالي آقايان و اهميتي كه اين امر در زندگي مشترك آينده دارد است. در يكي دو آمارگيري محدود انجام شده اينطور عنوان شده كه اكثريت مردان ايراني همچنان از بكارت بعنوان يكي از معيارهاي مهم انتخاب همسرشان ياد كرده اند. در اينجا دو نكته را بايد متذكر شد. نظر قشر جديد تحصيلكرده ايراني در اين مورد به يك اندازه با طيف هاي سنتي تر منطبق نيست. از طرف ديگر نوع طرح سوالات نيز در بررسي احساس و نظر يك مرد نسبت به همسر (فعلي يا آينده اش) اهميت بسزايي دارد. بعنوان مقدمه با وجود پيش زمينه فكري عموم، در نظرسنجي هاي بزرگ نشان داده شده است كه كوچكي اندازه آلت (در مردان) يا پستان (در زنان) تأثير قابل توجهي در كاهش علاقه افراد به همسرانشان نداشته است. بعبارت ديگر احتمال آن هست كه در مقابل نقاط مثبتي چون راستي، قابل اعتماد بودن، دور انديشي، سخت كوشي، دانش و آگاهي و مهارتهاي (جنسي يا عمومي) لازم براي ادامه زندگي، همسر اهميت نگراني چنداني نسبت به روابط احتمالي گذشته وي نداشته باشد. در يك نظرسنجي محدود اينترنتي در سايت دانش نوين پزشكي كه از تاريخ ۲۸/۲/۱۳۸۵ تا ۱۷/۵/۱۳۸۵ انجام شد رأي دهندگان در پاسخ به اين سوال كه: اگر بدانيد نامزد دلخواه تان قبلا با كسي رابطه داشته است چه واكنشي خواهيد داشت نتايج ذيل بدست آمد:
نتايج نظرسنجي از تاريخ ۲۸/۲/۱۳۸۵ تا ۱۷/۵/۱۳۸۵

ااگر بدانيد نامزد دلخواه تان قبلا با كسي رابطه داشته است....؟
۱. گذشته اش اصلا برايم مهم نيست. ( ۴۷راي، ۲۰%)
۲. كمي ناراحت ميشوم اما مهم نيست ( ۳۴راي، ۱۵%)
۳. خيلي ناراحت ميشوم اما مي پذيرم ( ۳۶راي، ۱۶%)
۴. خيلي به سختي فراموش ميكنم ( ۳۶راي، ۱۶%)
۵. او را ترك ميكنم ( ۳۵راي، ۱۵%)
۶. نميدانم چه واكنشي نشان ميدهم ( ۳۶راي، ۱۶%)

مطابق اين نظر سنجي از ميان افراد شركت كننده در رأي گير تنها ۱۵ درصد موارد اظهار داشته اند (درصورت اطلاع از چنين امري) 'او را ترك ميكنم'. در مقابل حدود ۵۰ درصد از نظردهندگان اظهار كرده اند كه درك و قبول اين مسئله براي آنان خيلي مشكل نيست. حدود ۱۶ درصد ممكن است تحت تأثير قابل توجه اين خبر قرار بگيرند و احتمال ميدهند براي پذيرش آن به زمان نياز دارند. ۱۶ درصد نيز نميتوانند واكنش خود را حدس بزنند و احتمالا واكنش آنها به نوع روابطشان با جفت شان بستگي دارد.
هرچند براي تعميم اين نتايج به جامعه عمومي ايران در مناطق و قشرهاي مختلف، راه درازي در پيش است، آنچه مسلم است انجام يك يا چند بررسي مناسب و حساب شده ميتواند ديدگاه محدود ما را در اين مورد به قدر كافي گسترش دهد و از بسياري نگراني هاي بي مورد ما بكاهد.
نكته ديگر مهمي كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه ترسها و تشويش هاي يك مرد (يا يك زن) در مورد دلبستگي و ازدواج (كه به آن اضطراب دلبستگي گفته ميشود ميتواند بصورت پرسش در مورد سلامت پرده بكارت نمود پيدا كند. تبديل كردن ترسها و تشويش هاي ناخودآگاه (كه ريشه در روابط ما با نزديكانمان در زمان كودكي دارد) به نمادهاي ملموس تر از نظر جامعه از واكنش هاي معمول و شناخته شده انسان محسوب ميشود. در واقع با تخفيف اينگونه تشويش ها از راه هاي ديگر ممكن است كم كم پرسش و نگراني هايي از اين دست در مورد سلامتي پرده بكارت كاهش يابد.

صدور گواهي بكارت: درست يا نادرست؟
چندي پيش در سخنان منتسب به امام جمعه اصفهان ظاهرا اينطور عنوان شده بود كه درصد زيادي از خانم ها باكره به خانه بخت نميروند (و ظاهرا درصدي مثل عدد ۷۴ هم در اين رابطه گفته شده بود) كه خيلي بحث برانگيز شد و افراد هم به آن اعتراض داشتند. اما به هرحال گفتارهايي از اين دست همواره نشان دهنده نگراني جدي سنت از خدشه دار شدن چهارچوبي است كه امروزه پايه هايش به لرزه درافتاده است. در واقع از ديدگاه سنت (در مقابل مهريه و نفقه پرداختي) بكارت كمترين توقعي است كه در قبال مبالغ پرداختي از زن ميتوان داشت. از اين رو شرط بكارت يكي از شروطي است كه بنا به نظر فقها درصورت فقدان ميتواند منجسر به فسخ عقد شود. طبق ماده ۱۱۲۸ قانون مدني: 'هرگاه در يكي از طرفين صفت خاصي شرط شده وبعد از عقد معلوم شود كه طرف مذكور فاقد وصف مقصود بوده براي طرف مقابل حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذكور در عقد تصريح شده يا عقد متباينا برآن واقع شده باشد'. در ارتباط با همين ماده از قانون گفته شده است: 'زوجي كه هنگام ازدواج شرط بكارت نموده باشد اگر بعد از ازدواج معلوم شود كه با زوجه جماع شده هرچند پرده بكارت سالم و موجود و از نوع حلقوي باشد داراي حق فسخ خواهدبود، زيرا منظور از بكارت در درجه اول همان نزديكي است لذا اولا اكراه زن و زايل شدن بكارت اگر به عنف هم باشد تاثيري در قضيه نخواهد داشت و كماكان زوج حق فسخ خواهد داشت ; ثانيا ازاله بكارت چه در اثر بيماري باشد ياافتادن از بلندي و غيره با عدم اطلاع دختر يا خانواده اش تاثيري در حق فسخ براي زوج ندارد.
گروه هاي مدافع حقوق زنان معاينه پرده بكارت و صدور گواهي بكارت را از جمله موارد توهين به شخصيت زن بحساب مي آورند، اما بايد توجه داشت كه قضاوت يك طرفه در اين معامله دوطرفه قطعاً فاقد منطق عمومي (و لااقل شرعي و قانوني) قابل دفاع خواهد بود. جايي كه همواره از مهريه و نفقه بدون درنظر گرفتن هيچ سقف و حد مشخص (كمترين تلاش مجلس براي درنظر گرفتن سقف ۲۰۰ سكه طلا براي مهريه با بي مهري ديگر مجلسيان روبرو شد) بعنوان حقوق شرعي و قانوني زن ياد شده است، قطعاً 'بكارت' نيز از حقوق شرعي و قانوني مرد بشمار ميرود كه دليلي براي چشم پوشي از آن وجود ندارد. طبيعي است كه اگر زنان مايل به گذشت مردان از چنين درخواست هايي هستند بايد ديد براي تغيير اين روابط مالي و اقتصادي چه ترفندي انديشيده اند يا خواهند انديشيد؟
در كشورهاي خارج از منطقه خاورميانه نيز هميشه آزمون پرده بكارت توسط دولتمردان محكوم نشده است. در سپتامبر ۲۰۰۴ ميلادي طبق گزارش منتشر شده توسط بي بي سي، آقاي جكوب زوما معاون رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي (با وجود اعتراض گروه هاي حقوق بشر) ضمن تأكيد بر ارزشهاي سنتي آفريقاي جنوبي بر سنت معاينه پرده بكارت بعنوان يك گنج خانوادگي براي حفظ اين ارزشها تأكيد كرد (اين كار معمولاً ضمن دراز كشيدن دختر بر روي يك زيرانداز و توسط زن ديگر صورت ميگيرد). ايشان ضمن سخن گفتن براي اجتماع مركب از ۴۰ دختري كه بطور دسته جمعي در يك برنامه معاينه پرده بكارت شركت كرده بودند، تأكيد كرد كه زنان تنها در حيطه يك ازدواج رسمي و با اجازه والدين بايد مبادرت به رابطه جنسي كنند. البته ايشان چندي بعد نيز طي يك پرونده قضايي رابطه جنسي غيررسمي با يك خانم در اعتراف به اينكه بدون كاندوم اقدام به نزديكي با وي كرده است (بعنوان رئيس كميته مبارزه با ايدز كشوري كه از هر ۹ نفر يكي به ايدز مبتلاست) يك بار ديگر مورد اعتراض مجامعه دفاع از حقوق بشر قرار گرفت. در روي ديگر سكه كشورهايي نيز هستند كه در پي چاره جويي براي خشونت هاي اعمال شده عليه زنان يا (چون تركيه) معاينه پرده بكارت را (جز در موارد بررسي اتهام تجاوز) بشدت محدود كرده اند يا (چون چين) از افشاي علني معاينات معمول در اين رابطه ممانعت بعمل مي آورند. در سال ۲۰۰۲ ميلادي وزارت بهداشت چين در ابلاغ قوانين جديد به تمام كادر درماني، تأكيد كرد كه افشاي معاينات پزشكي معمولي زنان كه قبل از ازدواج انجام ميشود حتي براي خانواده خود فرد ممنوع است.

ترميم پرده بكارت چيست؟
بر طبق نظر خانم جون راينيش مدير سابق موسسه تحقيقاتي كينزي در بولومينگتون ترميم پرده بكارت داراي سابقه طولاني در تاريخ است و قابله ها براي مخفي كردن پرده صدمه ديده معمولاً آن را با نخ و سوزن ميدوختند و حتي گاهي ممكن بود براي ترميم از پوست بز يا ديگر حيوانات استفاده كنند. امروزه همانند گذشته بندرت پيش مي آيد كه پزشكي اين عمل را تحت بيهوشي عمومي و در بيمارستان انجام دهد و ترميم پرده معمولاً با استفاده از بي حسي موضعي و داخل كلينيك انجام ميشود (آقاي دكتر رضا كيانيان در فيلم خانه اي روي آب را بايد يك استثناء به شمار آورد). در اين حال با استفاده از نخ بخيه نازك و قابل جذب غشاء پوستي پرده در نواحي صدمه ديده به هم دوخته ميشود. براي تقليد خونريزي هنگام نزديكي هم ميتوان از كپسول هاي كوچك ژلاتيني حاوي خون مصنوعي استفاده كرد. به اين ترتيب دخول آلت با پاره شدن پرده دوخته شده و درد و خونريزي حتمي همراه خواهد بود. ترميم محل جراحت ممكن است ۶ تا ۸ هفته بطول بيانجامد و خطر عفونت و درد و التهاب طول كشيده معمولاً چندان زياد نيست. هزينه اينگونه اعمال در آمريكا ممكن است تا ۵ هزار دلار هم برسد اما در اروپا و آسيا هزينه ها بسيار كمتر است و شايد بيشتر از ۵۰۰ دلار هزينه نبرد.
سال پيش (۲۰۰۵ ميلادي) با اقدام خانم ژانت ياربورو Jeanette Yarborough به يكباره توجه بسياري از مطبوعات آمريكا (مانند وال استريت جورنال) به مسئله اي جلب شد كه قبلاً توجه چنداني به آن نشده بود. او در هفدهمين سالگرد ازدواج خود عليرغم تدارك مراسمي خاص در هتلي مجلل تصميم گرفت در اين روز هديه ويژه اي براي همسرش درنظر بگيرد: بكارتي دوباره كه با دستمزد ۵ هزار دلاري امكان پذير شده بود. بنا به اعتقاد دكتر V. Leroy Young مدير جامعه جراحان پلاستيك آمريكا از ايلينويز، هايمنوپلاستي (ترميم پرده بكارت) به همراه جراحي پلاستيك لب هاي آلت (لابيوپلاستي) و واژن (واژينوپلاستي) از جمله شاخه هاي جراحي پلاستيك است كه در سالهاي اخير رونق چشم گيري پيدا كرده است. دكتر يانگ اظهار ميكند كه هر روزه تعداد بيشتري از افراد بدنبال ياد گرفتن اصول آن هستند و پزشكان از افزايش قابل توجه مراجعين شان حيرت زده هستند.
سواي مراجعيني كه عمدتاً اهل كشورهاي خاورميانه و يا كشورهاي آمريكاي لاتين بوده و فشارهاي خانوادگي و بخاطر پيش گيري از خشونت هاي ناموسي براي ترميم پرده مراجعه ميكنند، در مورد زنان آمريكايي انگيزه هاي ديگري هم براي روي آوردن به اين اعمال وجود دارد. خانم واسكوئز يك زن خانه دار ساكن كاليفرنياي جنوبي است كه با چهار بچه داوطلب عمل ترميم آلت تناسلي بوده است. او كه در گذشته متوجه سردي خاصي در رابطه با شوهرش شده بود برحسب اتفاق و هنگامي كه همسرش كمي مست بود از زبان او شنيد كه بعد از بدنيا آوردن ۴ بچه رضايت چنداني از آلت وي ندارد. بعد از عمل او از بهبود قابل توجه رابطه وي و همسرش خيلي خوشحال است و ميگويد' اون وسه من يه خونه خريده، اون واقعاً عاشق منه و مرتب دور و بر من ميگرده'
به عقيده دكتر پلوسي – جراحي كه از سال ۱۹۷۵ در اين زمينه كار ميكرده و از سال ۲۰۰۳ بصورت جدي تر آن را پيگيري ميكند ( ماهانه با بيش از ۱۰ عمل هايمنوپلاستي و واژينوپلاستي) هر روزه تعداد بيشتري از مراجعين سعي ميكنند با تركيب ترميم پرده و عمل تنگ كردن واژن رنگ و بوي تازه اي به روابط خود با همسرانشان بدهند. 'بعضي ها به اين ترتيب دوست دارند همسرشان را با يك ماه عسل دوم غافلگير كنند'.
در كشورهاي خاورميانه مصر از جمله كشورهاي معروفي است كه بيشتر زنان براي انجام عمل هايمنوپلاستي به آنجا سفر ميكنند. اين نكته را من اولين بار از زبان خانم فارسي زباني شنيدم كه ساكن كويت بود و ميخواست اطلاعاتي از اينگونه عمل ها در ايران بدست بياورد. آن روز من كمي جا خوردم. واقعاً تصور اينكه زني براي انجام چند بخيه ساده از كويت به مصر سفر كند شايد كمي خنده دار بنظر بيرسد!


باز منتشر شده توسط reza13681368 در وب سایت تبیان مرکز زنجان   

توجه : این مطلب جزو مطالب ارسالی کاربران به ساختار وبلاگی خود در وب سایت می باشد . تبیان زنجان مسئولیتی در خصوص بررسی فنی محتوای آن ندارد و محتوای آنرا تایید یا رد نمی کند . برای مطالعه قوانین ارسال مطلب "این قسمت " را ببینید .
© 2004-2009 Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.