مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
لینکستان وب سایت های مفید
عکس و عکاسی مقالات
امر به معروف و نهی از منکر
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
احادیث حضرت محمد
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
فعالان ارسال دعوتنامه این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط tebyanbot با 1373712 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 122
     درج شده در 778 روز و 15 ساعت و 59 دقیقه قبل
    
شیردهی یکی از دوره‌هایی است که در آن بدن به انرژی و موادمغذی بیشتری نیازمند است. البته عادت‌های غذایی متعددی می‌تواند بر حجم شیر اثر مثبت بگذارد و سلامت مادر و کودک را تضمین کند. در مقابل، خوردن برخی خوراکی‌ها حجم شیر را کاهش می‌دهد و عوارضی برای نوزاد دارد. به بهانه روز جهانی شیرمادر، از عادت‌های خوب و بد غذایی نوشته‌ایم. خوب‌ها، بهتر است تکرار و بد‌ها حذف شوند.

۹ عادت مضر برای شیردهی
قهوه نخورید: قهوه، چای و نوشابه‌های کولا‌دار به دلیل کافئینی که دارند، باعث بی‌قراری و بی‌خوابی نوزاد می‌شوند به همین دلیل آن‌ها را ننوشید.

مصرف شکلات را به حداقل برسانید: شکلات هم کافئین دارد. به‌طوری که ۳۰ گرم شکلات تلخ دارای ۵ تا ۳۵ میلی‌گرم کافئین است. به همین دلیل توصیه می‌شود در این دوران میزان شکلات مصرفیتان را به حداقل ممکن برسانید.

بروکلی خام نخورید: بروکلی و حتی گل‌کلم از سبزی‌های نفاخ هستند و باعث بی‌قراری و دل‌دردهای کولیکی در نوزاد می‌شوند. به همین دلیل بهتر است بروکلی خام میل نکنید بلکه انواع بخارپز شده آن را تهیه و در حجم کم مصرف کنید.

مرکبات نخورید: این میوه‌ها با اینکه سرشار از ویتامین C هستند، باعث بی‌قراری نوزاد و حتی بروز دانه‌های قرمز رنگی روی پوستش می‌شوند به همین دلیل بهتر است کمتر آن‌ها را میل کنید. البته برای تامین ویتامین یادشده خوردن انبه اشکالی ندارد.

آلو بهتر است مصرف نشود: این میوه خاصیت ملین دارد به همین دلیل بهتر است مادران این میوه را مرتب در برنامه غذایی روزانه‌شان نداشته باشند.

غذاهای تند و ادویه‌دار نخورید: خوردن غذاهای تند و ادویه‌دار هم طعم شیر را تغییر می‌دهند و هم باعث بی‌قراری و نق زدن بی‌مورد نوزاد می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود غذا‌هایتان را با آبلیمو طعم‌دار کنید نه با ادویه فراوان.

بادام زمینی آلرژی‌زاست: این مغز آلرژی‌زاست به همین دلیل توصیه می‌شود در برنامه غذایی مادر وجود نداشته باشد زیرا ترکیب‌های آلرژن موجود در آن ممکن است برای نوزاد ایجاد حساسیت کند.

جعفری میل نکنید: این سبزی حجم شیر را کم می‌کند به همین دلیل بهتر است در برنامه غذایی مادر نباشد.

سیر را فراموش کنید: بررسی‌ها نشان داده‌اند خوردن سیر طعم شیر مادر را تغییر می‌دهد و ممکن است باعث امتناع نوزاد از خوردن شیر شود. به همین دلیل توصیه می‌شود نه تنها سیر بلکه تمام غذاهایی که با سیر یا پودر آن تهیه شده‌اند، مصرف نکنید. حتی پیاز هم بهتر است در این دوران، کمتر استفاده شود.

۹ عادت مفید برای شیردهی
منابع امگا۳ بخورید: بهتر است منابع غذایی حاوی امگا۳ در این دوران سهمی در رژیم‌غذایی داشته باشند زیرا دریافت این ماده مغذی به تکامل مغز و سیستم عصبی نوزاد کمک می‌کند، بنابراین منابع آنکه شامل انواع ماهی به‌خصوص ماهی آزاد و تن است، حداقل ۲ بار در هفته میل کنید.

آب بنوشید: بررسی‌ها نشان داده‌اند خانم‌ها در دوران شیردهی به ۳ تا ۴ لیتر آب نیاز دارند و باید حداقل ۲ لیتر آب در روز بنوشند. مصرف انواع مایعات و نوشیدنی‌ها می‌تواند از کمبود آب پیشگیری کند.

برنج قهوه‌ای را انتخاب کنید: برنج از موادغذایی‌ای است که انرژی را تامین می‌کند و حجم شیر را افزایش می‌دهد. البته توصیه می‌شود نوع قهوه‌ای آن را مصرف کنید.

جو را فراموش نکنید: جو از موادغذایی‌ای است که باعث آرامش مادر می‌‌شود و به تولید شیر کمک می‌کند. این ماده غذایی باعث ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود که در تولید شیر دخیل است، بنابراین خوردن سوپ جو، نان جو و هر غذایی که از جو تهیه شده است، به شما توصیه می‌شود.

شیر را فراموش نکنید: در دوران شیردهی خانم‌ها به ۳ تا ۴ واحد لبنیات نیاز دارند. این موادغذایی منابع پروتئین، کلسیم، ویتامین D و مایعات هستند. خوردن شیر و ماست به‌وسیله مادر می‌تواند موادمغذی‌ای را به نوزاد برساند که به روند رشدش کمک می‌کنند.

گوشت بخورید: بهتر است گوشت قرمز بدون چربی میل کنید زیرا نیاز بدن به پروتئین و ویتامین B۱۲ در این دوران افزایش می‌یابد. در ضمن نیاز به انرژی نیز در دوران شیردهی زیاد است، به همین دلیل توصیه می‌شود منابع آهن مصرف شوند زیرا دریافت آهن و پیشگیری از کمبود آن، تامین‌کننده انرژی مورد نیاز بدن خواهدبود.

زردآلو را فراموش نکنید: خوردن این میوه به‌خصوص نوع خشک آن برای حفظ تعادل هورمون‌هایی که در روند شیردهی موثر هستند، توصیه می‌شود. به علاوه، عادت به خوردن آن به افزایش حجم شیر نیز کمک می‌کند و به دلیل داشتن تریپتوفان، سطح پرولاکتین را در حد مناسب نگه می‌دارد.

اسفناج میل کنید: اسفناج از سبزی‌های منبع مناسب ویتامین K، A و اسیدفولیک است. در ضمن، فیتواستروژن دارد که دریافت آن بافت پستان را تقویت و به روند شیردهی کمک می‌کند. پس بورانی اسفناج را فراموش نکنید.

آب هویج بنوشید: بررسی‌ها نشان داده‌اند نوشیدن آب هویج قبل از ناهار به تقویت شیردهی و افزایش حجم شیر کمک می‌کند. هویج از سبزی‌های مغذی سرشار از بتاکاروتن و فیتواستروژن‌هاست. به همین دلیل نوشیدن آب آن به روند شیردهی کمک می‌کند و عادت به خوردن آن به خانم‌های شیرده توصیه می‌شود.

نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «زندگی با کودک» و «سلامت زنان» در اختیار شما قرار می‌دهد.

منبع : http://niniban.com/fa/news/104427/تغذیه-زنان-شیرده-چی-بخورم-چی-نخورم



توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.