مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
احادیث حضرت محمد
عکس و عکاسی مقالات
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
امر به معروف و نهی از منکر
لینکستان وب سایت های مفید
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
طبقه بندی موضوعی مطالب
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 141
     درج شده در 1260 روز و 17 ساعت و 25 دقیقه قبل
    

بسم الله الرحمن الرحیم

این حسین کیست که عالم همه پروانه اوست

این چه شمعیست که جان ها همه پروانه اوست

بدین وسیله من ازتمامی عزاداران وسینه زنان حسینی به خصوص جوانان دعوت به شرکت درمراسمات عزاداری هیت ثارالله زنجان می کنم.

زمان:شب های جمعه ازساعت9شب درجوار بهشت حضرت فاطمه(مزارشهدای پایین)-مسجدشهدا


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 86
     درج شده در 1262 روز و 11 ساعت و 31 دقیقه قبل
    

امامزاده عبدالخير
اين امامزاده در غرب روستاي قروه از توابع شهرستان ابهر قرار دارد. طرح خارجي بنا عبارت از يك هشت ضلعي منظم به طول 5/5  متر و ارتفاع حدوداً دوازده متر است. در نماي هر دو ضلع، طاق‌نماهايي با قوس جناغي وجود داشت كه در تعميرات بعدي بنا، از ميان رفته‌اند. در حال حاضر در نماي شرقي، يك ايوان‌مانند و در نماهاي جنوبي و غربي، ورودي‌هايي با قوس هلالي قرار دارد. هم‌چينن گنبد دو پوش بزرگي به ارتفاع شش متر بر فراز بنا ديده مي‌شود كه در گذشته داراي تزيينات كاشي بود. بقاياي كاشي‌هاي باريك فيروزه‌اي رنگ بر روي پايه‌هاي خارجي اين مقبره، گوياي آن است كه بنا در اصل داراي نماسازي تزييني از آجر و كاشي بوده است. نماي داخلي را فضاي چهار ضلعي يا چليپايي با سه ورودي تشكيل مي‌دهد. هم‌چنين براي اعمال پوشش اول گنبد، تزيينات زيباي كاربندي بر روي پوشش گچي وجود دارد. مقبره امامزاده عبدالخير در مجموع با بناي «مولانا حسن كاشي» در سلطانيه قابل مقايسه است و از آثار دوران صفوي به شمار مي‌رود.

منبع:سایت میراث فرهنگی


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 141
     درج شده در 1262 روز و 11 ساعت و 33 دقیقه قبل
    

مقبره امامزاده اسماعيل شناط
اين بناي آرامگاهي در ناحيه‌اي به نام شناط شمال شهرستان ابهر قرار دارد. بر اساس اسناد و متون تاريخي از جمله كتاب «شرح الانساب»، نسب امامزاده اسماعيل با نًه واسطه به نخستين پيشواي شيعيان جهان مي‌رسد.شكل و نقشه معماري اين مقبره بر اساس مقابر دوره صفوي است و تزييناتي در سطوح داخلي و خارجي دارد. از جمله تزيينات آن، مقرنس گچي معلقي در نماي بيروني فضاهاي چهارگانه ورودي‌ها و طاق‌نماهاي تزييني مزين به خط بنايي يا معقلي در حد فاصل هر يك از اين بخش‌ها است. نماي خارجي گنبد دو پوش اين امامزاده داراي تزيينات كاشيكاري با طرح‌هاي معقلي كلوك‌بندان حصيرباف مربع شكل است و طرح و نقش صليب شكسته يا مالت بر ساق يا گلوي گنبد قابل توجه است. با توجه به ويژگي‌هاي معماري اين مقبره، اين بنا را مي‌توان متعلق به سدة دهم هـ .ق و تزيينات آن را متعلق به دوره قاجار دانست.

منبع:سایت سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 91
     درج شده در 1262 روز و 11 ساعت و 34 دقیقه قبل
    

خانه شيخ الاسلامي  
اين بنا در مجموعه حريم بازار زنجان، در خيابان ضيايي و در ضلع غربي كوچه شيخ الاسلام قرار دارد. اين بنا در سال 1136 ش به دستور مرحوم «شيخ الاسلام» يكي از علماي بزرگ زنجان، جهت سكونت ساخته شد. خانة شيخ الاسلام به سبك خانه‌هاي قديمي زنجان و با مصالح سنگ، آجر و ملاط در يك طبقه ساخته شده است. ورودي آن در ضلع غربي و اتاق‌ها در دور تا دور حياطي مشجر قرار دارند. تالار اصلي در ضلع شمالي بنا با تزيينات گچبري و سقف لمبه‌كوبي شده خودنمايي مي‌كند. در ضلع جنوبي حياط، تالار آينه قرار دارد كه متأسفانه در حال حاضر به عنوان انباري از آن استفاده مي‌شود. اين تالار نيز داراي گچبري بسيار زيبا با نقوش گياهي و حيواني و مقرنس است. ين بنا در حال حاضر مسكوني است.

منبع:سایت سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 67
     درج شده در 1262 روز و 11 ساعت و 36 دقیقه قبل
    

خانه خديوي
اين خانه در در محله دالان آلتي بافت قديمي شهر زنجان، در ضلع جنوبي خيابان فعلي هفت تير قرار دارد. با توجه به سبك و نوع معماري آن، اين بنا به اوايل دوره پهلوي تعلق دارد. خانه خديوي از جمله بناهايي است كه متأثر از الگوهاي رايج غرب و ملهم از شيوه‌هاي محلي اين منطقه در دهه‌هاي پاياني قرن چهاردهم هـ .ق شكل گرفته است. اين بنا به صورت دو اشكوبه ساخته شده است. از جمله تزيينات اين بنا به آجركاري‌ها، گچبري‌هاي زيباي ستون‌ها، لمبه‌كاري با نقوش متنوع، ايواني با شش ستون چوبي و پوشش گچي و نرده‌هاي تزييني آن اشاره كرد. اين بنا در حال حاضر مسكوني و تحت مالكيت وراث خديوي است.

منبع:سایت سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 74
     درج شده در 1262 روز و 11 ساعت و 38 دقیقه قبل
    

مسجد جامع زنجان:

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سيد در قرن سیزدهم هجری قمری (سال 1242) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا ساخته شد . اين مسجد كه در قلب بافت قديمی شهر و در مکان مناسبی از نظر دسترسی قرار گرفته است ، از سمت باختر با بازار قيصريه ، از سمت خاور با كوچه مسجد سيد و از سوی شمال با خيابان امام خمینی و سبزه ميدان در ارتباط است . این مسجد در دوره زندگانی بانی آن به نام های مسجد دارا، مسجد سید ، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نیز خوانده می شده است . اين مجموعه تاريخی كه در شمار بزرگ ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است، يكی از بناهای ارزشمند ساخته شده بر اساس طرح مساجد چهار ايوانی می باشد. ايوان های چهارگانه ای كه در چهار ضلع مسجد به شکل قرینه قرار گرفته اند، بيشتر از هر چیزی در صحن مسجد، خود نمايی می كند . صحن اين مسجد مانند ساير مساجد چهار ايوانی ، به شكل مربع مستطيل است و 48 متر طول و 36 متر عرض دارد .

منبع:سایت سازمان میراث فرهنگی


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 78
     درج شده در 1262 روز و 11 ساعت و 41 دقیقه قبل
    

کاروانسرای سنگی:

کاروانسرای سنگی که از نوع کاروانسراهای برون شهری بوده، در قرن یازدهم هجری قمری، به دستور شاه عباس صفوی خارج از بافت قدیم شهر زنجان ساخته شده است. این بنا به دلیل تغییر کاربری هم اکنون به عنوان سفره خانه سنتی مورد استفاده قرار می گیرد . پلان این كاروانسرا به سبک چهار ايوانی است، حجره های آن در يک طبقه قرار گرفته‌اند و سقف‌ ها از نوع قوسی هستند. استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی در ساخت كاروانسرا باعث شده است كه اين بنا با عنوان کاروانسرای سنگی و در زبان محاوره ای داش کاروانسرا معروف شود. اين بنا از لحاظ اين كه تنها بنای باقی مانده از کاروانسراهای زنجان است داراي اهميت فراوانی است.

منبع:سایت سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 43
     درج شده در 1265 روز و 10 ساعت و 26 دقیقه قبل
    

تحولات روز افزونی که در زمینه پیشرفت علوم و فنون در قرن اخیر و ورود به هزاره سوم پدید آمده است، باعث تفکرات فلسفی، سیاسی و اجتماعی در بین جوامع شده است. باورهای دینی مردم را دچار شک و تردید نموده و از نظر شیعیان این مسأله مطرح است که وظایف ما در زمان غیبت حضرت امام زمان چیست؟

الاترین مقامی که یک انسان غیرمعصوم می تواند به آن برسد، مقام سربازی و یاوری معصوم است. خود را در خدمت معصوم و اهداف خدا قرار دادن است. لذا اهل بیت(ع) در دعاهای خود خواستند به ما یاد بدهند که از خدا بخواهیم ما یار امام زمان(ع) شویم. حتی در دعای عهد به ما یاد دادند که از خدا بخواهیم که اگر نتوانستم ظهور حضرت را درک کنم و از دنیا رفتم، بعد از مرگم مرا در دوران ظهور برگردان و یار امام قرار ده؛ خدایا مرا از قبر خود برگردان، برای بودن در رکاب حضرت صاحب الزمان(ع).

اینکه امام صادق(ع) آرزو می کردند که دوران ظهور حضرت مهدی(ع) را درک کنند تا در تمام عمر به ایشان خدمت کنند، خیلی مقام بزرگی است. علامه مجلسی در جلد 53 بحار در روایتی نقل می کند، وقتی امام عصر(ع) ظهور می کنند، فرشتگان در عالم قبر به سراغ مومن می روند و به او خبر می دهند که صاحب تو ظهور کرد، اگر می خواهی به آن ملحق شوی بفرما، آن وقت است که عاشقان حضرت بر می گردند.
همچنین براساس روایات منابع اسلامی وقتی حضرت حجت(ع) ظهور می کنند، کسانی که اهل عذاب هستند، زمانی عذاب از آنها برداشته می شود.
بنابراین منتظر امام عصر(ع) پس از مرگ نیز هدف خود را که سربازی ولی عصر(ع) است را فراموش نمی کند؛ البته این مقام با عظمت شرایط خاصی دارد که در اینجا براساس روایات به 4 شرط اشاره می کنیم.
نخستین شرط سربازی امام عصر(ع) معرفت به حضرت است، انسان بی معرفت به درد حضرت نمی خورد، حتی اگر در کنار حضرت هم باشد، به درد یاوری حضرت نمی خورد. به طوری که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: من می خواهم شما (مردم) را مداوا کنم ولی شما خار و درد مضاعف من هستید. آدمی که معرفت داشته باشد، حتی اگر به ظاهر امامش را هم نبیند، ضرری نکرده ولی اگر کسی که معرفت ندارد، حتی در خانه امام باشد، فایده ای ندارد.
معرفت برای شخصی که عارف به امام است، فرج و گشایش می آورد. کسی که معرفت داشته باشد، در دوران غیبت هم امام برایش حاضر است. مهمترین شرط برای یاری امام عصر(ع) معرفت به اهداف و نیازهای امام در دنیاست و باید توجه داشت که این معرفت با مطالعه به دست نمی آید و احتیاج به تسلیم دارد. 
شرط دوم برای سربازی امام زمان(ع) دلداگی به حضرت است. سعی کنیم در روز نیم ساعت را بگذاریم برای خلوت با حضرت که اگر نگذاریم بی معرفتی است. در بعضی از روایات آمده است که امام زمان(ع) روزی صد مرتبه به هر انسانی توجه می کنند. در مقابل بیاییم روزی صد مرتبه صلوات به امام هدیه کنیم. 
سومین شرط برای سربازی حضرت امید و امیدواری است، لذا در زمان غیبت که طولانی است و امتحان های سختی برای سنجش خلوص شیعیان است. باید امید داشت و توجه کرد که دست مبارک امام زمان(ع) در طول تاریخ شیعه، بحران ها را از سر شیعه رد می کرد و اگر امام نبودند، شیعه از بین می رفت.
به طور مثال در زمان حمله مغول از شرق و صلیبی ها از غرب در قرن هفتم هجری با هدف از بین بردن اسلام، امام زمان(ع) نیز با هدایت خود باعث شدند، بنی عباس از بین برود، دست مقدس امام زمان(ع) در این عالم کار می کند.
با بررسی سیر تکاملی شیعه درمی یابیم که حکومت شیعه و رفع بحران ها جز به دستان مبارک امام زمان(ع) در پرده غیبت نبوده. براین اساس در قاموس شیعه ناامیدی نیست؛ در زمان مشروطه که مشکلات بسیار بود، آیت الله نایینی از علمای نجف نایینی بسیار ناامید شده بودند، در این زمان در مجسد سهله درحالتی امام عصر(ع) را دیدند که کنار دیوار کجی ایستاده بودند، آن دیوار به شکل نقشه ایران بود که درحال افتادن بود. حضرت فرمودند اینجا خانه ما است. ممکن است کج شود ولی ما نگهش می داریم.
چهارمین شرط برای سربازی امام زمان(ع) محصول سه شرط قبلی است. بنابراین اگر کسی معرفت به امام داشت و دلداگی و عشق به او و اهداف او و امید در وجودش شکل گرفت، عنصر چهارم خود به خود در او شکل می گیرد و آن تلاش است، کسی که می خواهد سرباز حضرت باشد، تلاش گر است.
جریان ظهور امام زمان(ع) دو بال دارد، یکی بال ایرانی است که راه افتاده و یکی دیگر یمن است. این دو بال باید برای حضرت آماده شود. چون در روایات خروج سید یمانی آمده است. بنابراین برخی مومنان در دنیا راه افتادن تا دنیا را آماده ظهور کنند.
بالاترین مصداق زمینه سازی برای ظهور حضرت این است که بتوانیم یک مدل حکومت دینی را به جهانیان با همه مشکلات و موانع ارائه کنیم.

منبع:حجت الاسلام مسعود عالی


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط javadm با 74 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 33
     درج شده در 1265 روز و 10 ساعت و 28 دقیقه قبل
    
بعضی‌ها توبه می‌کنند، اما هنوز دلشان به آن گناه علاقه دارد؛ لذت آن گناه هنوز برایشان هست؛ اینکه فرد آن گناه را نمی‌کند قدم بسیار بزرگی برداشته، اما اگر بخواهد پاک پاک شود، آن خیال و علاقه هم باید از بین برود.‌
  

 حجت‌الاسلام محمدعلی جاودان از استادان برجسته اخلاق است که در طی دوران زندگی و تحصیل حوزویشان از محضر استادان برجسته‌ای از جمله آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله حق‌شناس و علامه عسکری بهره‌مند شده اند.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

جایگاه کسی که گناه کبیره را ترک کرده «مُدْخَلاً کریماً» است

در آیه 31 سوره مبارکه نساء می فرماید: «إن تجْتـَنِبوا کبائِرَ ما تـُنـْهَوْنَ عَنـْهُ نـُکـَفـِّرْ عَنکـُمْ سَیـِّئاتِکـُمْ وَ نـُدْخِلـْکـُم مُدْخَلاً کریماً» اگر از کبائر گناهان اجتناب کنید، «نـُکـَفـِّرْ عَنکـُمْ سَیـِّئاتِکـُمْ» ما سیئات شما را می بخشیم؛ گناهان صغیره تان را می بخشیم؛ یعنی آن احتیاجی به توبه ندارد؛ بخشیده است؛ بعد از اینکه گناهان کبیره را ترک کردید جایگاه سرنوشتی شما عوض می شود.

جایگاه کسی که گناه کبیره را ترک کرده مُدْخَلاً کریماً است؛ یعنی جایگاه کرامت است؛ بعد از اینکه انسان گناه کبیره را ترک می کند، به کرامت می رسد؛ در آیه 32 سوره مبارکه نجم می فرماید: «الـَّذینَ یَجْتـَنِبونَ کـَبائِرَ الإثم» کسانی که از گناهان کبیره اجتناب می کنند؛ «الـَّذینَ یَجْتـَنِبونَ کـَبائِرَ الإثم وَ الفواحِشَ» می گویند فواحش نام گناهان بد است؛ از این گناهان یعنی از «کـَبائِرَ الإثم» که به معنای گناه است «وَ الفواحِشَ » که به معنای گناه بد است، پرهیز می کند« إلـّا اللـَّمَمَ» مگر لمم.

هر گناهی را که شما پی بگیرید، و لو کوچکترین گناه، این گناه صغیره به گناه کبیره تبدیل می شود

اینکه از لمم پرهیز نمی کنند به چه معناست؟ در یک تفسیر فرموده اند یعنی ممکن است یک مرتبه فکرش را بکند؛ ممکن است فکرش به ذهنش بیاید و یک دقیقه هم به آن فکر کند اما انجام نمی دهد؛ در تفسیر دیگر فرموده اند اگر یک وقت گناه کرد؛ ببینید هر گناهی را که شما پی بگیرید، و لو کوچکترین گناه، وقتی پی بگیرید، امروز و فردا و پس فردا و همینطور ادامه دهی، این گناه صغیره تبدیل به گناه کبیره می شود.

آنجا گفتند گناه صغیره را می بخشند؛ گناه کبیره را هم نگفتند چکار می کنند؛ فرمودند اگر گناه کبیره انجام ندهی، ما گناه صغیره ات را می بخشیم؛ اینجا می گویند اگر یک وقت برایش گناهی پیش بیاید، یعنی بنای گناه کردن ندارد، اما یک مرتبه مثلا یک دروغی از دهانش می پرد، یعنی دروغ نمی گوید و انسان دروغ گویی نیست و از زبانش مراقبت می کند؛ از غیبت مراقبت می کند؛ یک مرتبه یک چیزی از دهانش می پرد؛ این قابل بخشش است.

در ادامه آیه می فرماید: «إنَّ رَبَّکَ واسِعُ المَغفِرَةِ» یعنی دارد وعده بخشش می دهد؛ اگر یک انسانی که همیشه مراقبت می کند، یک وقت از دستش در رفت، «إنَّ رَبَّکَ واسِعُ المَغفِرَةِ» خدا می بخشد؛ وعده بخشش دادند؛ خدای تبارک و تعالی هیچ توقع ندارد که گناه کبیره پیش بیاید و کسی که خدا را قبول دارد مثلا خیلی راحت دروغ بگوید؛ نمی شود؛ نمی شود اوقاتش تلخ شد، هرچه از دهانش درآمد بگوید؛ اگر یک وقت اشتباه کرد، قابل جبران است.

اگر انسان به گناه اصرار می‌کند بخشش او مشکل می‌شود

شما با هر عملی که می کنید، دارید خودتان را ساختمان می کنید؛ آدمی که دائما دروغ می گوید ساختمان پیدا کرده؛ آن که فرمودند اصرار نکند، اگر اصرار کند، معلوم می شود این به یک ساختمان رسیده؛ ساختمانش کج شده؛ باید چکارش کرد؟ خب نمی شود؛ من در اثر دروغ گفتن، دروغ گفتن و دروغ گفتن، غیبت کردن و غیبت کردن، یک ساختمان پیدا می کنم که ساختمانم کج است.

اگر انسان به گناه اصرار می کند، این برایش مشکل می شود؛ بخشش او مشکل می شود؛ اگر انسان بداند و گناه کند، با اینکه نداند و گناه کند، فرق می کند؛ مثلا فرض کنید بچه پانزده شانزده ساله نمی دانست و گناه را نمی شناخت؛ حالا اگر گناه کرد، به این دلیل بود که نمی دانست؛ این خیلی راحت تر است تا آن کسی که بداند و اصرار هم بکند؛ انسان تا زنده هست، می تواند جبران کند؛ سخت و راحت دارد.

ببینید بعضی ها توبه می‌کنند؛ دیگر گناه نمی‌کند؛ اما هنوز دلش به آن گناه علاقه دارد؛ لذت آن گناه هنوز برایش هست؛ این باید از دل انسان پاک شود؛ دیگر آن گناه بد را نمی کند؛ اینکه آن گناه را نمی کند قدم بسیار بزرگی برداشته است؛ اما اگر بخواهد پاک پاک شود، آن خیال و علاقه باید از بین برود؛ خب یک ذره همت بیشتری لازم دارد که آن خیال هم از ذهن آدم برود.

انسان باید آن جنگی که با خودش دارد را هر روز ادامه بدهد

گناه صغیره گناهی است که انسان به آن اصرار ندارد؛ یکی از مواردی که گناه صغیره را به گناه کبیره تبدیل می کند، اصرار به گناه است؛ در روایت دارد که کسی گناه کرده و اصلا یادش نیست؛ اصلا در ذهنش هیچ غصه ای نمی خورد؛ لذا دو دقیقه بعد هم همان گناه پیش بیاید، دوباره انجام می دهد؛ پنج دقیقه دیگر هم یک گناهی از همان نوع پیش بیاید، باز انجام می دهد؛ این گناه کبیره است.

اصرار آن زمانی است که اگر گناه کرد، اصلا خیال توبه نداشته باشد؛ این گناه صغیره را به گناه کبیره تبدیل می کند؛ انسان باید آن جنگی که با خودش دارد را هر روز ادامه بدهد؛ انسان تا در این دنیاست، جنگ دارد؛ شیطان در برابرش است؛ هوا و هوس های نفس اماره هست؛ رفقای محیط و محل کار هستند؛ اینترنت و تلویزیون هست؛ این همه عوامل دور و بر انسان هست؛ انسان باید با اینها بجنگد؛ اگر راحت بخوابد، آنها برده اند.

کریم‌ترین شما نزد خدا آن کسی است که تقوای بیشتری دارد

در آیه 13 سوره مبارکه حجرات می فرماید: «إنَّ أکرَمَکُمْ عِندَ اللهِ أتقاکُمْ » کریم ترین شما نزد خدا آن کسی است که تقوای بیشتری دارد؛ قدم اولش از کجاست؟ از کجا او را به این سرزمینی راه می دهند که در آن بندگان محترم هستند؟ از ترک گناهان کبیره بنده محترم می شود؛ اگر یک نفر راه را ادامه داد و گناه را ترک کرد، به جایی می رسد که از فرشتگان هم گرامی تر است.

در روایات دارد که یک بنده ای کاری کرده؛ فرض کنید یک ختم زیارت عاشورا گرفته و بناست حاجتش را بدهند؛ یک گناه می کند؛ خدای متعال به فرشتگانش امر می کند که پاداش این را تاخیر بیندازید؛ این گناه کرد؛ یک وقت هم می گویند دیگر اصلا حاجتش را ندهید؛ انسان با گناه نکردن، محترم می شود؛ سخنش را می شنوند؛ دعایش قبول می شود؛ اگر ناراحت شود، ناراحتی اش دیده می شود؛ اگر شادمان شود، شادمانی اش دیده می شود.

ما دین‌مان را مقدم می‌داریم یا دنیا را؟

اگر روز سیزدهم، روز شهادت بود چه می شد؟ یک امتحان بزرگی برای ما و شما پیش آمده؛ من هر سال هر شب ایام فاطمیه به روضه رفته ام، اما حالا نمی روم؛ چون می خواهم به مسافرت بروم؛ حالا شما خودت دلت نمی خواهد، اما پدر و مادرت چطور؟ می خواهند بروند مسافرت و می خواهند دست پسرشان را هم بگیرند و ببرند؛ این امتحان بزرگی است؛ ما دین مان را مقدم می داریم یا دنیا را؟

منبع:روضه نیوز


باز منتشر شده توسط javadm در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


      [ 1 ] 2 3 4 5 6 7        مشاهده صفحه بعدی  مشاهده صفحه آخر

توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.