مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
لینکستان وب سایت های مفید
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
عکس و عکاسی مقالات
احادیث حضرت محمد
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
امر به معروف و نهی از منکر
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
فعالان ارسال دعوتنامه این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط p00a7rs12 با 45 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 118
     درج شده در 1107 روز و 4 ساعت و 58 دقیقه قبل
    

در سالیان اخیر دنیای مجازی شرایطی را پدید آورده که بعضا در اموری حتی گوی سبقت را از دنیای حقیقی ربوده است! این ظرایط جدید، امتیازات، منافع و مشکلات جدیدی را هم به همراه خود به ارمغان آورده است. قمار یکی از اموری که مجازی اش هم مانند حقیقی اش مطرود و ناپسند و از نظر شرع حرام است. قمار در دنيای حقيقی و چه در دنيای مجازی، قمار است. قمار جزو آن دسته از امور محرّمی است که نقش مخرّب آن برای روانشناسان نیز روشن شده که تشديد تضادهای داخلی، اختلافات خانوادگی، ازدياد کينه و دشمنی از جمله آنهاست.
هرچند ممکن است برخی افراد در ظاهر منافع دنیوی هم کسب کنند -که البته افراد اگر متضرر نشوند نفع دنیوی هم نمی برند!- ولی این منفعت در برابر زیان معنوی که نصیبشان می گردد ناچیز است. خداوند متعال نیز می فرماید که گناه شراب و قمار از نفعشان بزرگتر است. (آیه ۲۱۶ سوره بقره)
در رساله اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری در این رابطه آمده است:
س ۱۱۲۱. آيا اگر افراد بدون شرط بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حکمى دارد؟
ج. بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى شود، به طور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شرکت کند.
                                                                                                                                 ***
س ۱۱۲۵. بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق کامپيوتر چه حکمى دارد؟
ج. اگر بازی بین دو نفر باشد حکم بازى با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی می کند در صورتی که مفسده ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد.
                                                                                                                                 ***
سه نکته:
* سه نوع قمار حرام

در خصوص قمار چهار حالت متصور است که سه حالت آن از نظر شرعی حرام و ممنوع هستند.
۱- بازی با آلات قمار همراه با شرط بندی.
۲- بازی با آلات قمار بدون شرط بندی.
۳- بازی با غیر آلات قمار همراه با شرط بندی.
۴- بازی با غیر آلات قمار بدون شرط بندی.
سه مورد اول حرام و مورد آخری جایز است. البته در خصوص مورد دوم اختلاف نظرهایی بین فقها وجود دارد و مورد سوم استثنائاتی هم دارد مانند شرط بندی در تیراندازی و اسب دوانی که مجوّز روایی و شرعی دارد.

 

** آلات قمار را چه کسی تعیین می کند؟
اما آلات قمار چیست؟
هر وسیله یا ابزاری که طبق نظر عُرف در قماربازی به کار رود و برای این کار شهرت یافته باشد.
و ملاک تشخیص آن با چه کسی است؟
عُرف تشخیص می دهد که این وسیله، آلت قمار است یا نه.
عُرف به چه کسی می گویند؟
عُرف فرد خاصی نیست بلکه به میانگین نظرات همه مردم (اعم از عوام و خواص، مرد و زن و بزرگ و کوچک) گفته می شود. یعنی برای فهم نظر عُف نه باید به سراغ یک طلبه سختگیر در امور دینی رفت و نه یک فرد بی مبالات در این زمینه. بلکه مجموع و برآیند نظرات همه مردم ملاک است.


*** تفاوت مهم در حکم شرعی پاسور مجازی و حقیقی
در خصوص پاسور در فضای حقیقی حکم به طور مطلق حرمت است. حتی گفته اند با آن وسیله بازی دیگری نیز انجام نشود. اما در فضای مجازی یک تفاوت مختصر و مهم در فتوا وجود دارد. برخی فقها به طور کلی پاسور در فضای مجازی را هم حرام می دانند مانند آیات عظام بهجت، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و تبریزی. آیت الله سیستانی معتقدند اگر یک طرف بازی دستگاه باشد بهتر است باز ترک شود. مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نیز گفته اند در صورتی که با آن قمار نکنند مانعی ندارد. نظر مقام معظم رهبری مطابق آنچه در اجوبة الاستفتائات منتشر شده و در سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبری khamenei.ir و همچنین پایگاه اطلاعرسانی دفتر معظم له  leader.ir نیز هست (نه آنچه در برخی سایتها موجود است) این است که 'اگر به تنهایی بازی می کند و مفسده ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد'


باز منتشر شده توسط p00a7rs12 در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


      [ 1 ] 2 3 4 5            مشاهده صفحه بعدی  مشاهده صفحه آخر

توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.