مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
لینکستان وب سایت های مفید
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
احادیث حضرت محمد
عکس و عکاسی مقالات
امر به معروف و نهی از منکر
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط 2257777 با 7 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 371
     درج شده در 447 روز و 9 ساعت و 55 دقیقه قبل
    

بسیاری از مردم و از جمله تعداد قابل توجهي از داوطلبان آزمون سراسري شناخت صحيحي از رشته داروسازي ندارند. آنها نمي‌دانند که شغل فارغ‌التحصيل داروسازي، دارو فروشي نيست و حتي هدف اين رشته نيز فقط تربيت داروساز نمي‌باشد. چرا که داروسازي تنها يکي از تخصص‌هاي فارغ‌التحصيل اين رشته است.

بايد دانست که در علم‌ پزشکي‌ براي‌ مداواي‌ يک‌ بيمار، روش‌هاي‌ متعددي‌ از جمله‌ دارو درماني‌، جراحي‌ و روان‌ درماني‌ وجود دارد که‌ در اين‌ ميان‌ دارو درماني‌ به‌ عنوان‌ متداول‌ترين‌ شيوه‌ در تمام‌ دنيا شايع‌ است و رشته‌ داروسازي‌، رشته‌اي‌ است‌ که‌ در همين‌ زمينه‌ با بيماران‌ و مردم‌ مرتبط‌ مي‌گردد. همچنين‌ يک‌ داروساز در صورت‌ ناموفق‌ بودن‌ رژيم‌ دارو درماني‌ بايد علل‌ عدم‌ موفقيت‌ را بررسي‌ کند.

از همين‌ رو مي‌توان‌ گفت‌ رشته‌ داروسازي‌ بخشي‌ از علوم‌ پزشکي‌ است‌ که‌ در رابطه‌ با توليد و ساخت‌ دارو، بررسي‌ وضعيت‌ دارو در بدن‌ انسان‌ و موجودات‌ زنده‌ و ميزان‌ تأثير دارو در سلامت‌ جامعه‌ و کم‌ کردن‌ بحران‌هاي‌ بيماري‌زا نقش‌ ايفا مي‌کند. به‌ عبارت‌ ديگر رشته‌ داروسازي‌ به‌ شناخت‌ ماده‌ مؤثر، فرموله‌ کردن‌ اين‌ ماده‌ (تبديل‌ ماده‌ مؤثر به‌ فرمي‌ که‌ قابل‌ مصرف‌ براي‌ بيمار باشد مثل‌ قرص‌، کپسول‌، شربت‌ يا استفاده‌ از روش‌هاي‌ تزريقي‌) و بررسي‌ اثرات‌ دارو بر بدن‌ بيمار مي‌پردازد.

شايد جالب باشد که بدانيد حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد علت ناموفق شيوه مداواي يک بيمار، به دارو مربوط مي‌شود؛ يعني کيفيت دارو، انتخاب نوع‌دارو و نحوه استفاده از دارو (اين که بيمار دارو را با چه مواد غذايي يا دارو‌هاي ديگر استفاده کرده است) مي‌تواند اثر دارو را تضعيف کند. و اين وظيفه يک داروساز است که علت را تشخيص دهد و در اين زمينه پزشک معالج را راهنمايي کند.

داروسازي‌ تلفيقي‌ از علوم‌ پايه‌ و باليني‌ است‌ و به‌ همين‌ دليل‌ توانمندي‌ در دروس‌ فيزيک‌، شيمي‌ و زيست‌شناسي‌ براي‌ اين‌ رشته‌ ضروري‌ است‌. همچنين‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ براي‌ ارائه‌ خدمات‌ به‌ بيماران‌ بايد بتواند با افراد به درستي‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و خوب‌ صحبت‌ کند و در ضمن‌ فردي‌سخت‌کوش‌ و جدي‌ باشد چون‌ دروس‌ اين‌ رشته‌ بسيار فراگير و متنوع‌ بوده‌ و هم‌ جنبه‌ حفظي‌ و هم‌ جنبه‌ تحليلي‌ دارد و در نتيجه‌ به‌ همت‌ و تلاش‌ قابل‌ توجه‌ نيازمند است.‌

حدود ۹۰ درصد فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار مي‌شوند که‌ از اين‌ ميان‌ بيش‌ از ۸۰ درصد جذب‌ داروخانه‌ها و مابقي‌ در صنايع‌ داروسازي‌ (صنعت‌ ساخت‌ و کنترل‌ دارو) و کارخانه‌هاي‌ آرايشي‌ ـ بهداشتي‌ مشغول‌ به‌ کار مي‌شوند يا در کارهاي‌ اجرايي‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکي‌ فعاليت‌ مي‌کنند. از سوي‌ ديگر در حال‌ حاضر حدود ۹۷ درصد داروهاي‌ مورد نياز کشور (از نظر عددي‌) در کارخانه‌هاي‌ متعدد داروسازي‌ داخل‌ کشور ساخته‌ مي‌شود و بدون‌ شک‌ اين کارخانه‌ها به‌ کارشناسان‌ داروسازي‌ نياز دارند. اين‌ در حالي‌ است‌ که‌ اکثر کارخانه‌هاي‌ داروسازي‌ کشور داراي‌ واحدي‌ به‌ نام‌ واحد تحقيقات‌ هستند و امکان‌ فعاليت‌هاي‌ تحقيقاتي‌ براي‌ فارغ‌التحصيلان‌ علاقه‌مند مهيا است.

درس‌هاي‌ رشته داروسازي در طول‌ تحصيل :‌

دروس‌ پايه‌: بيولوژي‌ نظري‌، فيزيک‌ نظري‌، رياضيات‌ پايه‌ و مقدمات‌ آمار، شيمي‌ عمومي‌، بيوشيمي‌، فيزيولوژي‌، شيمي‌ آلي‌، تشريح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتي‌،آمار حياتي‌، شيمي‌ تجزيه‌، ميکروب‌شناسي‌ نظري‌ و عملي‌، انگل‌شناسي‌ و قارچ‌شناسي‌، ايمونولوژي‌، کمک‌هاي‌ اوليه‌، کامپيوتر.

 

دروس‌ تخصصي :‌گياه‌شناسی‌ دارويي‌، اشکال‌ دارويي‌، تغذيه‌ و رژيم‌ درماني‌، مواد خوراکي‌ نظري‌، مديريت‌ در داروسازي‌، درمان‌شناسي‌، اطلاعات‌ دارويي‌، شيمي‌ دارويي‌، فارماکولوژي‌، مفردات‌ پزشکي‌، فرآورده‌هاي‌ دارويي‌ بيولوژيکي‌، فيزيکال‌ فارماسي‌، روش‌هاي‌ دستگاهي‌، سم‌شناسي‌، بيوفارماسي‌، داروسازي‌ صنعتي‌، کنترل‌ ميکروبي‌ دارويي‌، کارآموزي‌ صنعت‌، زبان‌ تخصصي‌، مقدمات‌ داروسازي‌، گياه‌شناسي‌ داروسازي‌، کارآموزي‌ داروخانه‌. (بيشتر درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌‌ همراه‌ با آزمايشگاه‌ ارائه‌ مي‌شود)

دانشگاه‌هاي پذيرنده رشته داروسازي:

دانشگاه‎ علوم پزشکي و خدمات بهداشتي ـ درماني اصفهان، اهواز، تبريز، تهران، شهيد بهشتي ـ تهران، شيراز، کرمان، کرمانشاه، مازندران ـ ساري، مشهد

مقاطع تحصيلي: دکتراي حرفه‌اي

نام و تعريف رشته: رشته دکتراي عمومي داروسازي Doctor of Pharmacy Pharm. D شاخه اي از علوم پزشکي است که به منظور رفع نيازهاي خدمات دارويي جامعه در سازمان هاي مرتبط با دارو تاسيس شده است.

تاريخچه رشته و پيشرفت هاي جديد:

با توجه به نياز بشر به درمان بيماري ها و همچنين پيشرفت علم شيمي و بيولوژي و همچنين ارتباط تنگا تنگ علوم مختلف و همچنين گشوده شدن عرصه براي ارائه روش هاي جديد درماني بااستفاده از دارو هاي جديدتر و موثر تر رشته داروسازي از ابتداي قرن بيستم به عنوان يک رشته مستقل مطرخ گرديد که اين امر در ايران با استقلال اين رشته از رشته پزشکي و تاسيس دانشکده داروسازي در سال ۱۳۱۳ در دانشگاه تهران محقق گرديد.

به مرور زمان و با توجه به نياز کشور به استفاده از خدمات داروسازان و همچنين احساس ضرورت بر تدوين برنامه هاي تحصيلي اين رشته، دانشکده هاي داروسازي ديگري در تبريز، اصفهان، مشهد، اهوازو سپس شهيد بهشتي، کرمان، شيراز، ساري و کرمانشاه تاسيس گرديد. همچنين برنامه رشته داروسازي به صورت مدون در سال ۱۳۶۱ توسط شوراي انقلاب فرهنگي ارائه که اين برنامه با کمي تغيير در سال ۱۳۶۷ بازنگري گرديده است. امروزه علاوه بر تاسيس دانشکده هاي داروسازي هر دانشکده به لحاظ رشد و تحولات عظيم علمي اقدام به تاسيس مراکز تحقيقاتي و همچنين با توجه به نيازجامعه به خدمات تخصصي تر اقدام به تاسيس و را ه اندازي رشته هاي تخصصي نموده است.

فلسفه تدوين برنامه ارزشها و باورها))

حفظ سلامت انسان و محيط زندگي وي از حقوق اصلي او محسوب مي شود و در رشته داروسازي نيز با توجه به کاربردهاي تعيين کننده آن در تامين سلامت جامعه در راستاي تحقق عدالت اجتماعي، بر مد نظر گرفتن اين حق اساسي تاکيد مي شود . دانشمندان مسلمان و ايراني در شناخت محيط زندگي و داروها پيشقدم بوده اند و دراين برنامه بر روح حاکم بر فرهنگ غني ملي در زمينه هاي اقليم شناسي و جنبه هاي اخلاقي بخصوص اخلاق پزشکي تاکيد دارد. همچنين از نيازهاي اساسي انسانها تمايل به رشد و تعالي است و انسانها فطرتا طالب شناخت بهتر خلقت هستند . لذا دراين برنامه بر افزودن اطلاعات، ايجاد نگرشهاي لازم و تقويت جنبه پژوهشگري و دستيابي به نهانهاي خلقت توجه مي شود و سعي مي گردد با بکار گيري شيوه هاي جديد و قديم تعليم و تربيت در جهت افزايش قدرت تفکر، استقلال، تصميم گيري و افزايش توان حرفه اي فراگيرندگان با توجه به نيازهاي جامعه و اولويت هاي ملي با بهره گيري از فراگيري مداوم گام برداشته شود.

اهداف کلي:

از دانش آموختگان اين رشته انتظار مي رود اطلاعات عمومي کافي در جنبه هاي مختلف علوم دارويي داشته و نيازهاي جامعه را در اين ارتباط حل نمايد  اهداف کلي اين رشته عبارتند از :

الف- برآوردن نيازهاي عمومي آموزشي و پژوهشي براي فهم بهتر علم داروسازي وعوامل مرتبط با اين علم

ب- آشنايي با پژوهش هاي علمي و عملي در حيطه علوم دارويي

ج- افزايش مهارت ها و آگاهي ها در خصوص

- شناخت کامل خصوصيات داروهاي موجود در فارماکوپه دارويي

- توانايي اداره داروخانه هاي عمومي و تخصصي و راهنمايي بيماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها

- ساخت داروها و مواد آرايشي بهداشتي در حد داروخانه

- ساخت داروها و مواد آرايشي بهداشتي در صنعت

- کنترل کمي و کيفي داروها و مواد غذايي و آرايش بهداشتي

- پيشگيري از سميت و عوارض جانبي داروها و اطلاع رساني داروها

- آشنايي با مراجع و رفرانس هاي داروسازي و علوم دارويي

- توان شناخت و برنامه ريزي براي حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملي

- فرهنگ ها و عقائد جوامع گوناگون

- امور پژوهشي و آموزشي محيط پيرامون خويش

- تحکيم اخلاق حرفه اي

نقش هاي دانش آموختگان رشته داروسازي عبارتند از

وظايف حرفه اي دانش آموختگان

درنقش خدماتي مي توانند در:

1) داروخانه شهري به عنوان مسئول که بر حسن اجراي امور نسخه پيچي و راهنمايي متقاضيان خدمات دارويي نظارت دارد، ارائه خدمات نمايد

2) داروخانه بيمارستاني به عنوان مسئول فني که بر حسن اجراي امور نسخه پيچي و تامين داروهاي بخش هاي مختلف بيمارستان و راهنمايي متقاضيان خدمات دارويي نظارت دارد، ارائه خدمت نمايند

در نقش مشاوره اي و آموزشي مي توانند:

1) در داروخانه اعم از شهري و بيمارستاني در انتخاب و مصرف صحيح داروها به بيماران و پزشکان کمک نمايند

2) با ارائه اطلاعات صحيح به پزشک و بيمار باعث کاهش عوارض سمي و جانبي داروها گردد

درنقش مديريتي مي توانند:

1) در سازمانها و موسسات دارويي به عنوان مدير فعاليت نمايد

2) در کليه امور مربوط به دارو اعم از ارتباط با کارخانه هاي داروسازي يا ديگر مراکز توليد دارو، و شبکه هاي بهداشتي در سطح اجرايي و نظارتي ارائه خدمات نمايند

 

3) در کارخانه هاي داروسازي بر ساخت و کنترل داروها به عنوان مسئول فني نظارت نمايند.

در نقش پژوهشي مي توانند:

1) با توجه به اهداف رشته، با مطالعه پيراموني در خصوص الگوي مصرف دارو و نوع بيماري ها منطقه فعاليت به افزايش سطح آگاهي پزشکان در آن منطقه مشخص کمک نمايد.

2) در بخش هاي پژوهشي شامل مراکز تحقيقاتي و همچنين تحقيق و توسعه کارخانه هاي داروسازي ارائه خدمات نمايد

شرايط و نحوه پذيرش دانشجو:

پذيرش دانشجو از طريق آزمون سراسري و به صورت متمرکز خواهد بود

رشته هاي مشابه رشته داروسازي در خارج از کشور:

اين رشته در مقاطع مختلف اعم از ليسانس فوق ليسانس و دکتري در خارج از کشور وجود دارد

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:

پس از اخذ مدرک دکتراي عمومي دارو سازي به شرط داشتن معدل کل بالاتر از ۱۵، دانشجو مي تواند در امتحان دوره تخصصي شرکت کند. دانشجويان پذيرفته شده در دوره تخصصي بسته به گرايش تحصيلي خود،‌ واحدهاي گوناگون و متنوع ديگري را (تقريبا ۴۰ واحد) در سطح پيشرفته و تخصصي مي گذرانند که بخش عمده آن پايان نامه تخصصي است.

قبل از انتخاب پايان نامه تخصصي، دانشجو بايد در امتحان جامع تخصصي که در سطح کشور برگزار مي شود نمره قبولي را کسب نمايد.

سرانجام پس از نگارش و دفاع از پايان نامه به اخذ مدرک دکتراي تخصصي (P.h.D) نايل مي آيد.

رشته هاي تخصصي دارو سازي که در حال حاضر در داخل کشور ارايه مي گردند عبارت است از: شيمي دارويي، دارو سازي، مفردات پزشکي، راديو فارماسي، فارماکولوژي، مواد خوراکي و آب شناسي، فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي، دارو سازي بيمارستاني، فرآورده هاي بيولوژيک، زهر شناسي. علاوه بر رشته هاي ياد شده، فارغ التحصيلان رشته دارو سازي عمومي مي توانند در تخصص هاي علوم پايه پزشکي نظير: بيو شيمي، ‌انگل شناسي پزشکي، ميکرب شناسي پزشکي، فيزيولوژي، آمار حياتي، تغذيه، ايمونولوژي، ويروس شناسي و ژنتيک نيز شرکت نمايند.


باز منتشر شده توسط 2257777 در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط ali146 با 3204 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 90
     درج شده در 739 روز و 13 ساعت و 16 دقیقه قبل
    

دین و زندگی را بیش‌تر بشناسیم



تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

سومین درس از دفترچه‌ی سؤالات عمومی کنکور به دین و زندگی اختصاص دارد. ضریب این درس 3 بوده و 25 سؤال از مباحث دین و زندگی دوم و سوم دبیرستان و دین و زندگی سال چهارم را شامل می‌شود. در نگاه اول شاید این طور تصور شود که این درس مطلقاً حفظی است، اما حقیقت آن است که سؤالات طرح‌شده از این درس بسیار مفهومی است. به‌ویژه در بخش آیات که مورد توجه طراحان قرار دارد.

برای موفقیت در کنکور شما به نمره یا درصد این درس نیاز خواهید داشت؛ زیرا طبق آمار معمولاً میزان پاسخ‌گویی به سؤالات این درس، از سایر درس‌ها بیش‌تر است. پس اگر می‌خواهید از قافله عقب نمانید، دین و زندگی را فراموش نکنید.

به خاطر سپردن نکات زیر، به افزایش کیفیت در مطالعه‌ی درس دین و زندگی منجر خواهد شد:

1- اگر می‌خواهید در این درس نمره بیاورید، آیات را جدی بگیرید.

2- پیام آیه را بفهمید و سپس حفظ کنید. چه بهتر که هر آن‌چه از پیام آیه متوجه شدید، در کنار آن یادداشت کنید.

3- آیه‌ها در راستای موضوع متن درس هستند. پس درک هدف و موضوع یک درس، درک آیه‌های آن درس را نیز به دنبال خواهد داشت.

4- در آیات باید این‌که چه کسی، چه چیزی را به چه کسی گفته است، حفظ کنید.

5- آیات قرآن تنها دربردارنده‌ی یک پیام نیستند. این منجر به قرابت معنایی می‌شود که گاهی در تست‌ها با آن مواجه می‌شویم. پس آیه‌هایی را که دربردارنده‌ی پیامی مشترک هستند، (به‌ویژه وقتی از درس‌های مختلف هستند) دسته‌بندی کنید.

6- متن درس دربردارنده‌ی مفاهیم دینی است که باید این مفاهیم را متوجه شوید و این اولویت دارد؛ اما در مرحله‌ی دوم باید کلمات کلیدی موجود در متن درس را به همان شکلی که هست خوب حفظ کنید. به‌ویژه احادیث که باید کلمه به کلمه‌ی آن حفظ شوند.

7- کلماتی مثل اولین، آخرین، مهم‌ترین، بهترین و... بسیار مهم هستند و در تست‌ها فراوان دیده می‌شوند.

8- از بیش‌تر بدانیدها طبق قانون به طور مستقیم سؤال نخواهد آمد؛ اما خواندن روزنامه‌وار آن‌ها می‌تواند به ما در شناخت مفاهیم درس کمک کند.

9- خلاصه‌نویسی کنید. مطالب این کتاب پرحجم است. ابتدا بهتر است آن‌ها را فشرده کنید و سپس دریافت کنید.

10- هیچ گاه به محض خواندن این درس مستقیم به سراغ تست‌ها نروید. اگر خیلی مشتاق محک زدن خود هستید، سؤالات تشریحی کار کنید. حداقل 24 ساعت بعد، تست زدن را شروع کنید.

11- مطالعه‌ی این درس را به صورت پوششی انجام دهید و زمان مطالعه‌ی آن را در هفته پخش کنید. این‌که شما 1 روز مانده به آزمون یک‌جا این درس را می‌خوانید و ازقضا نتیجه نیز می‌گیرید، نشان از عملکرد درست شما نیست. حلقه‌ی مفقود در این فرایند، سپرده شدن صحیح مطالب به حافظه‌ی بلندمدت است. نتیجه‌ی آزمون‌های جامع عملکرد واقعی شما را نشان می‌دهد.


باز منتشر شده توسط ali146 در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط ali146 با 3204 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 90
     درج شده در 739 روز و 13 ساعت و 19 دقیقه قبل
    

با درس ادبیات کنکور چه کنیم؟



تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

درس ادبیات فارسی مهم‌ترین درس در بین درس‌های عمومی، با ضریب 4 در کنکور سراسری است. هم‌چنین درسی است که فرایند کنکور شما با سؤالات این درس آغاز خواهد شد؛ پس اگر پاسخ‌گویی به سؤالات این درس برای‌تان میسر باشد شرایط روحی و روانی مطلوبی را برای ادامه‌ی جلسه‌ی آزمون خواهید داشت.

درس ادبیات کنکور دارای 6 مبحث اساسی است:

قرابت معنایی: از این مبحث حدود 9 سؤال در کنکور طرح می‌شود. به‌عبارتی 36% از 100% به این قسمت اختصاص یافته است؛ پس اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. برای تسلط بر این قسمت باید به تمام اشعار و ابیات کتاب‌های ادبیات پیش و پایه‌ی خود مسلط بوده و توانایی ایجاد ارتباط معنایی بین ابیات را داشته باشید و از طریق تمرین تست‌های کنکور سال‌های قبل بر تسلط خود بیفزایید. بهترین منابع برای تقویت این قسمت کتاب آبی قرابت معنایی کانون فرهنگی آموزش است.

زبان فارسی: حداقل 5 سؤال در کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. این قسمت نیاز به تمرین‌های مداوم و جدا از سایر مباحث دارد. اگر قصد دارید به هر 5 سؤال جواب دهید باید تبحر کافی در شمارش تکواژ، واژه، کلمات ساده و مشتق و مرکب را داشته باشید. هم‌چنین توانایی تشخیص اجزای جمله در کوتاه‌ترین زمان را کسب کنید. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد جملات خارج از کتاب‌های ادبیات را نیز نوشته و از جنبه‌ی زبان‌شناسی تجزیه و تحلیل کنید. کتاب زبان فارسی  کانون و همگامان و کتاب آبی زبان فارسی کانون از بهترین منابع مربوط به این بخش هستند.

آرایه‌ی ادبی: 3 سؤال در کنکور دارد. برای تسلط بیش‌تر در این قسمت سعی کنید برای هر آرایه همواره چند نمونه در ذهن داشته باشید. کتاب آبی آرایه‌ی ادبی رشته‌ی علوم انسانی کتابی بسیار مؤثر برای این مبحث است که برای تمام گروه‌ها توصیه می‌کنیم.

تاریخ ادبیات: از این مبحث نیز 3 سؤال در کنکور طرح می‌شود. این قسمت کاملاً حفظی و ساده است که با اختصاص اندکی وقت برای مطالعه‌ی این قسمت می‌توانید به هر سه سؤال جواب دهید. در این قسمت می‌توانید از کدگذاری و جمله‌سازی استفاده کنید. مثلاً کلمه‌ی «نمکزار» که کلمه‌ی اختصاری برای آثار خواجه‌عبدالله انصاری است. از جعبه‌ی به‌یاد کانون و کتاب فرهنگ تاریخ ادبیات درس به درس کانون نیز بهره ببرید.

لغت: این قسمت از ادبیات دارای 3 سؤال در کنکور است و حفظی و ساده است. به ریشه‌ی کلمات توجه داشته باشید و از زمان‌های مرده‌ی خود برای تقویت این مبحث بهره بگیرید. از جعبه‌ی به‌یاد استفاده کنید. کتاب  فرهنگ واژگان  سطر به سطرکانون نیز مناسب است.

املا: این قسمت دارای 2 سؤال در کنکور است و نیاز به تمرین و نوشتن زیاد توسط شما دارد. سعی کنید برای تسلط در املا به معنی کلمات و ریشه‌ی افعال احاطه داشته باشید که در این صورت عملکرد بهتری خواهید داشت.

  • ü توصیه می‌شود برای مطالعه‌ی هر مبحث وقت جداگانه‌ای در نظر بگیرید تا دقیق‌تر و تخصصی‌تر به هر مبحث بپردازید.

  • ü ترجیحاً ساعت‌های انتهایی مطالعه‌ی هر روزتان را به یکی از این مباحث اختصاص دهید تا ادبیات جزء مطالعه‌ی هر روزتان باشد.


باز منتشر شده توسط ali146 در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


      [ 1 ] 2 3 4 5 6 7 8 9 10  مشاهده صفحه بعدی  مشاهده صفحه آخر

توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.