مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
عکس و عکاسی مقالات
امر به معروف و نهی از منکر
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
احادیث حضرت محمد
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
لینکستان وب سایت های مفید
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط fardsaeid با 144683 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 72
     درج شده در 652 روز و 7 ساعت و 4 دقیقه قبل
    

ابوالقاسم جعفری در گفت‌وگویی :

اقوام آریایی از ۴۰۰۰ سال قبل نماز می‌خواندند / یهودی‌ها هم نماز جماعت دارند

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir نویسنده کتاب «نماز در ادیان» گفت : نماز یکی از عباداتی است که در اقوام آریایی در ۴۰۰۰ سال قبل وجود داشت و بعدها هم که «صلوة» از سوی مسلمانان به آنها معرفی شد، واژه «نماز» برای ایرانیان بیگانه نبود و آن را به جای صلوة به کار بردند.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، با مطالعه پیرامون تاریخ ادیان و مذاهب و همچنین آیات و روایات نقل شده از معصومین(ع)، این مطلب کاملاً روشن می‌شود که قدیمی‌ترین عبادت در تمامی ادیان پیش از اسلام نماز بوده است، در مورد سابقه تاریخی نماز در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است: «هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ»؛ نماز آخرین وصیت و سفارش پیامبران بوده است و از این روایت به روشنی فهمیده می‌شود که تمامی 124 هزار پیامبر با نماز مأنوس و سفارش کننده به آن بوده‌اند، در این رابطه کتابی از سوی ستاد اقامه نماز و مرکز تخصصی نماز با عنوان «نماز در ادیان» به نگارش در آمده است که به همین منظور با حجت‌الاسلام ابوالقاسم جعفری نویسنده این کتاب گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:
 
*در نگارش این کتاب از کدام روش‌های پژوهشی بهره برده‌اید؟
 
-بر اثر سال‌ها تدریس و تحقیق در حوزه ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی دریافتم که در دین‌هایی مانند زرتشتی هم عبادت‌های روزانه وجود داشته است؛ این مطلب بسیار عجیب بود تا اینکه از مرکز تخصصی نماز تماسی با من گرفته و خواسته شد که در مورد عبادات روزانه ادیان مختلف کتابی به رشته تحریر درآورم، بنابراین با توجه به معلوماتی که از گذشته داشتم، این کتاب را بنویسیم، در این زمینه استفاده از کتاب‌های منبع هم در دستور کار بوده، بنابراین تحقیق کتابخانه‌ای هم در این میان تأثیرگذار بوده است.
 
*مطالب این کتاب از نظر کاربردی بودن در چه سطحی هستند و خواننده با مطالعه آن چقدر می‌تواند به پیاده‌سازی مفاهیم ارائه شده در زندگی فردی و اجتماعی بپردازد؟
 
-در ابتدای امر باید گفت ارزش این گونه کتاب‌ها به تحقیقات علمی آنها است، در قرآن نیز می‌خوانیم هیچ امتی نبوده مگر اینکه نبی یا پیامبری برایشان به رسالت برگزیده شده است، بنابراین اشتراکاتی در میان همه ادیان الهی دیده می‌شود و به عنوان یک مسلمان معتقد به آیات قرآن، باید در پی اثبات اصل این مطلب باشیم که همه ادیان، دارای مشترکاتی هستند که از تعالیم انبیای گذشته حاصل شده است.
 
برای اثبات این مطلب، می‌توان به عنوان یک محقق به بررسی عبادات در ادیان مختلف پرداخت، نماز یکی از عباداتی است که در اقوام آریایی بیش از 4 هزار سال پیش وجود داشته و بعدها هم که «صلوة» از سوی مسلمانان به آنها معرفی شد، واژه نماز برای ایرانیان بیگانه نبوده و به همین دلیل آن را به جای «صلوة» به کار بردند، البته باید گفت نمازی تحریف شده در میان ایرانیان وجود داشته که از اصل خود فاصله گرفته بود، اما پس از ورود اسلام، نمازی صحیح برگرفته از کتاب و سنت را به جای آن قرار دادند.
 
یکی از نکات حائز اهمیت در مورد نماز اینکه پیروان ادیان مختلف به طور روزانه عباداتی فردی دارند که نسبت به انجام آن مقید هستند، به عنوان مثال یهودیان هر روز نمازهای یومیه در سه وعده دارند و هر روز به کنیسه‌هایشان مراجعه می‌کنند یا اینکه نمازهای یومیه واجب در مسیحیت وجود داشته است و امروزه برخی از فرقه‌ها مانند ارتدوکس‌ها به اقامه نماز می‌پردازند؛ بودایی‌های ژاپنی هم روزانه پنج وعده عبادت یا نماز بجا می‌آورند و زرتشتیان اصیل هم معتقد به نمازهای پنجگانه هستند، این یک اندیشه کاملاً پویا و زنده است که بعضاً مغفول واقع می‌شود.
 
در واقع باید گفت این گونه نیست که فقط مسلمانان پیرو آیینی هستند که روزانه باید پنج بار به نماز بایستند، بلکه پیروان دیگر ادیان هم هر روز با عبادات فردی سر و کار دارند، مطالب این کتاب در عین علمی بودن، صرفاً هدف بیان مطالب علمی و آکادمیک نداشته بلکه اعمال روزانه مردم معتقد به ادیان گوناگون را مورد بررسی قرار داده است.
 
*آیا آثار مکتوب دیگری در مورد نماز یا عبادات فردی در ادیان مختلف نگاشته شده است؟
 
-می‌توان گفت کتابی با این مضمون به زبان فارسی تا کنون نوشته نشده و «نماز در ادیان» در نوع خود منحصر به فرد است؛ بیش از 90 درصد منابع این کتاب به زبان انگلیسی هستند و حتی از مطالب موجود در سایت‌های معتبر خارجی هم در نگارش آن بهره گرفته شده است، حتی نمی‌توان در کتاب‌های دائرة‌المعارفی هم عبادات روزمره ادیان شرقی را سراغ گرفت، ولی از آنجا که پیروان هر یک از این دین‌ها، دارای پایگاهی اینترنتی هستند، می‌توان با مراجعه به این سایت‌ها، به عبادات فردی و روزانه آنها پی برد.
 
*آیا امکان تحقیقات بیشتری در حوزه عبادات در ادیان وجود دارد و می‌توان کتاب یا کتاب‌هایی دیگر در همین رابطه تألیف کرد؟
 
-عقیده دارم بستر این کار فراهم است و چنین نیازی هم وجود دارد؛ در حال حاضر جای فیلم‌های مستند در این حوزه خالی است و به نظر می‌رسد چنانچه از ابزارهای سمعی و بصری برای مستندسازی در این زمینه بهره گرفته شود، جنبه آموزشی و اطلاع‌رسانی بهتری هم خواهد داشت، امروزه این امکان وجود دارد که به طور گسترده‌تر و جامع‌تر، مستندسازی بر اساس تصاویر و فیلم‌های موجود از عبادات پیروان ادیان مختلف صورت بگیرد و مکملی برای مطالب بیان شده در این کتاب باشد.
 
*چقدر محتوای این کتاب در گرایش به نماز در میان اقشار مختلف مؤثر می‌دانید؟
 
-قرآن کریم می‌فرماید در دل تمدن‌ها و ادیان مختلف، آموزه‌های انبیای پیشین یافت می‌شود و به همین دلیل برای اثبات علمی این سخن قرآنی، می‌توان چنین تحقیقاتی را انجام داد، انجام تحقیقاتی در مورد ادیان الهی و بررسی عبادات روزمره آنها نقش مهمی در گرایش به نماز در میان پیروان اسلام نیز خواهد داشت، چه اینکه هرگاه برای جوانان خود از نماز بگوییم و قصد ترویج فرهنگ نماز را داشته باشیم و در عین حال ریشه‌یابی نماز را در ادیان دیگر برایشان توضیح دهیم، میل و اشتیاق آن‌ها به انجام عبادت برای خداوند هم بیشتر خواهد شد.
 
از آنجایی که اسلام آخرین دین الهی است و کامل‌ترین نسخه وحیانی نماز را در اختیار بشر قرار داده است، بنابراین تبیین نماز در دیگر ادیان، موجب دلگرمی بیشتر نمازخوانان و حتی غیر نمازخوانان می‌شود، زیرا در می‌یابند که فقط اسلام نماز را به عنوان یک کار روزمره به پیروان خود تحمیل نکرده بلکه نماز عبادتی دارای شکل خاص خود است و بر اساس تعالیم وحیانی موجب نزول برکاتی برای انسان می‌شود.
 
*به نظر شما، موضوعی همچون «نماز در ادیان» تا چه میزان با سیاست‌های کلی ستاد اقامه نماز همخوانی دارد؟
 
-این کتاب به سفارش ستاد اقامه نماز و در راستای تولید اثری منبع در همین زمینه به رشته تحریر درآمده است؛ در حقیقت قرار بود منبع اولیه‌ای برای کسانی که مایل به انجام تحقیقات مفصل هستند فراهم شود، بنابراین بر همین اساس می‌توان گفت، توانسته‌ام منبعی هر چند غیر مفصل برای انجام پژوهش‌های بعدی فراهم کنم.
 
نکته اساسی اینکه طبیعی است هر کدام از ادیان ذکر شده در این کتاب، این ظرفیت را دارند که تحقیقات بیشتری بر روی آن‌ها انجام شود و پژوهش‌های جامع‌تری نسبت به انواع عبادات فردی و اجتماعی در آن‌ها شکل بگیرد، به عنوان یک مسلمان برای ما اهمیت دارد که آیا غیر از نماز، عبادات دیگری همچون روزه هم در دیگر ادیان وجود داشته یا نه و آیا آن‌ها مبالغی بابت زکات یا خمس پرداخت می‌کنند یا چنین چیزی در بین آنها وجود ندارد.
 
*مخاطبان اصلی کتاب «نماز در ادیان» چه گروه سنی هستند؟
 
-در نگاه اول، مخاطبانی که در نظر داشتم طلاب و حوزویان بودند که به دنبال پژوهش یا دریافت اطلاعات عمومی در مورد کلیت عبادات خاصه نماز در دیگر ادیان هستند، اما این امکان هم وجود دارد که عموم مردم با هر سطح تحصیلات به بخش‌های مختلف کتاب مراجعه کنند.
 
این کتاب به دلیل نوع نگارش آن به گونه‌ای نیست که مطالعه ابتدا تا انتهای آن به همان ترتیب چاپ شده الزامی باشد، بلکه چون کتابی منبع محسوب می‌شود، مراجعه به هر بخش آن به طور جداگانه هم امکان‌پذیر است، به طور مثال می‌توان به بخش مربوط به آیین زرتشت مراجعه کرد و عباداتی که پیروان این دین ملزم به انجام آنها هستند را مشاهده کرد، ضمن اینکه در ابتدای هر فصل، اطلاعات مختصری شامل شکل کلی و مبانی اندیشه‌ای در مورد هر یک از ادیان ذکر شده است.
 
*در این کتاب چند دین الهی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و خواننده با نماز کدام آیین‌ها آشنا می‌شود؟
 
-تمام ادیان زنده جهان که در حال حاضر به عنوان یک دین دارای پیروانی هستند، در این کتاب مطرح شده‌اند؛ از ادیان ابراهیمی و الهی تا ادیان شرقی مانند هندو، سیک، شینتو و دائو در این کتاب سخن به میان آمده و حتی از نماز صائبین هم اطلاعاتی در اختیار خواننده قرار می‌گیرد، چون قرآن کریم آنها را اهل‌کتاب دانسته است.
 
صائبی‌ها پیروان حضرت یحیی(ع) هستند که در بخش‌هایی از جنوب ایران و عراق زندگی می‌کنند و بیشتر عبادات آنها همراه با غسل و تطهیر با آب بوده و نماز تعریف شده و مشخصی دارند که این امر، ریشه الهی آنها را اثبات می‌کند.
 
*نقاط اشتراک نماز در ادیان مختلف در چیست؟
 
-اشتراک تمام نمازها به لحاظ محتوا و نوع ارتباطی است که با خالق برقرار می‌شود به عبارتی خضوع و تواضع فراوان و درخواست از خداوند برای هدایت در مراحل مختلف زندگی نقشه اشتراک نماز در ادیان مختلف است.
 
از نظر شعائر ظاهری هم می‌بینیم که «سجده» عنصر مشترک در همه نمازها به شمار می‌رود، هرچند به مرور نماز در بیشتر آنها تغییراتی حاصل شده است؛ البته نظر اسلام بر این است که دیگر ادیان در گذر زمان دچار تحریف و تغییر شده‌اند و از اصل خود فاصله گرفته‌اند، بنابراین نماز پیروان آن‌ها هم در همین چارچوب دچار تحولاتی در شکل ظاهری خود شده است، هرچند این کتاب به دنبال یافتن این تفاوت‌ها نبوده و اصل نماز را مورد توجه قرار داده است.
 
که این امر هم جزو نقاط اشتراک آنها محسوب می‌شود؛ شستن دست‌ها و صورت یا به عبارتی نوعی وضو هم در همه ادیان دیده می‌شود.
 
*به عنوان یک پژوهشگر و نویسنده که تحقیقات جامعی در مورد نماز در ادیان مختلف داشته، کامل‌ترین نماز در کدام یک از ادیان الهی وجود داشته است؟
 
-نمازی که اسلام معرفی کرده کامل‌ترین آنهاست، زیرا از ابتدا تا انتهای آن یک نیت واحد وجود داشته و هیچ حرکت اضافه‌ای هم دیده نمی‌شود؛ در واقع هماهنگی بسیار کاملی میان حرکات و گفتار نماز در اسلام وجود دارد، البته بعد از اسلام می‌توان گفت کامل‌ترین نوع نماز در آیین یهود است.
 
نماز در میان یهودیان دارای احکام مفصلی است و حتی عناصری همچون نماز جماعت و امام جماعت هم شبیه به اسلام در این دین وجود دارد که توسط پیامبران بنی‌‌اسرائیل از جمله حضرت دانیال نبی(ع) و حضرت اسحاق(ع) برایشان تعریف شده است.
 
*پیروان دیگر ادیان بر چه اساسی شکل ظاهری نماز خود را مشخص کرده‌اند؟
 
-در تمام ادیان الهی و حتی دین‌های شرقی، بنیان‌گذاران آن دین کسانی بوده‌اند که به نمازهای یومیه دستور داده‌اند؛ در تورات آیه‌ای وجود دارد که به یهودیان امر می‌کند یهوه را با تمام قلب مورد محبت و ستایش قرار دهند که تفسیر آن عبادات روزانه است.
 
در تاریخ است که حضرت عیسی(ع) در ابتدای امر، همراه یهودیان به کنیسه‌ها می‌رفته و همراه با آنها به اقامه نماز می‌پرداخته است، طبیعی است که پیروان آن حضرت نیز تا مدت‌ها نماز را به همان شکل ادامه دادند اما پس از مدتی با توجه به تصمیمات کلیسا، شکل ظاهری عباداتشان تغییر کرده است.
 
زرتشت هم دو وعده به نمازی که تا پیش از او اقامه می‌شده افزود و آن را به پنج وعده رسانده است.
 
*آیا پیش‌بینی می‌کنید مطالعه کتاب «نماز در ادیان» سبب جذب اقشار مختلف به ویژه جوانان به سمت نماز شود؟!
 
-به لحاظ تجربی می‌توان گفت وقتی محتوای نماز برای مردم بیان شود، میزان گرایش آنها به سمت این عبادت هم بیشتر می‌شود، چه اینکه بسیاری از آنها تا زمانی که به طور مستند، نماز خواندن پیروان سایر ادیان را نبینند، باور به این مسأله هم برایشان سخت خواهد بود، در حقیقت طبیعی است که پیروان هر دین، به آداب مربوط به خود مقید باشند، بنابراین مشاهده و اطلاع یافتن از نماز در سایر ادیان، تعصب به نماز را در اسلام هم افزایش داده و تا حدی موجب گرایش به سمت اقامه این عبادت باشکوه می‌شود.
 
علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با محصولات مرکز تخصصی نماز می‌توانند از اینجا اقدام کنند.


باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 144683 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 103
     درج شده در 657 روز و 6 ساعت و 38 دقیقه قبل
    

۱۰ نکته که در مورد سال جدید میلادی نمی دانستید!!

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir
  سایت سیمرغ ( www.seemorgh.com )

ما ژانویه را اول سال جدید غرب می دانیم و به خاطر آن از رمی های قدردانی می کنیم که این سنت را برایمان به ارمغان آوردند. اما باید این اشتباه را بهتان گوشزد کنیم که...

سال نوی میلادی

 

به گزارش سیمرغ سال نوی میلادی همراه با جشنی است که سالانه مردم زیادی در جهان با آن همراه می شوند. با اینکه شروع سال در همه جای دنیا در زمان یکسانی اتفاق نمی افتد، مفاهیم آغاز سال نوی میلادی و فرهنگی که پشت آن پنهان است در میان انسانها به سالهای بسیار دور بازمی گردد.

ما هم به مناسبت سال جدید ۱۰ نکته کوچک را بهتان می گوییم که شاید در موردشان چیزی ندانید...

 

 

۱ ما ژانویه را اول سال جدید غربی می دانیم و به خاطر آن از رمی ها قدردانی می کنیم که این سنت را برایمان به ارمغان آوردند. اما باید این اشتباه را بهتان گوشزد کنیم که در گذشته اول سال نوی رمی ها در ماه مارس برگزار می شد و این تاریخ به مرور زمان تغییر کرد تا برای ما بازتاب نشانه ای باشد: در تاریخ ۱۵۳ بعد از میلاد در نشست سران کشور تاریخ مراسم تغییر کرد و تاریخ سال نو نیز همین تاریخی شد که الان ما می شناسیم. پاپ گریگوری هفتم، پدر تقویم مسیحی، سال نوی «ملی» را در سال ۱۵۸۲ به عالم مسیحیت معرفی کرد.

 

 

۲ درحالیکه ملتهای پیرو مذهب کاتولیک تقویم مسیحی را قبول کردند، اما این اتفاق در میان اقوام پروتستان مدتی زمان برد. بریتانیای کبیر و مستعمراتش تا سال ۱۷۵۲ این تقویم را به رسمیت نشناختند. آخرین کشوری هم که این تقویم را قبول کرد، کشور سوئد بود.

 

 

۳ در بسیاری از فرهنگ ها ی جهان سمبل سال نو در قالب کودکی فرشته وار ظاهر می شود. این سنت به زمانهای گذشته و تاریخ یونان برمی گردد و به جشنواره «دیونیسوس» (خدای شراب، شعر و جشن) مربوط می شود. درخلال جشن ها ی «دیونیسوس» اغلب یک نوزاد تازه به دنیا آمده را به عنوان نماد باروری و حاصلخیزی به مراسم می آوردند تا باعث افزایش محصول کشاورزی در سال بعدی بشود.

 

 

۴ در فرهنگ غرب، سال نو آخرین جشن در فصل تعطیلات بعد از «جشن شکرگزاری» و کریسمس محسوب می شود. اما در جاهای مختلف انواع گوناگونی دارد. مثلا در شهر بابل قدیم جشنهای سال نو یازده رو ز طول می کشید و با اولین ماه نو و بعد از اعتدال بهاری آغاز می شد.

 

 

۵ سال نو در فرانسه واقعه بزرگی شمرده می شود و با نام Jour des trennes شناخته می شود، از اول ژانویه شروع شده و تا ششم ژانویه طول می کشد. فرانسوی ها اغلب کیک مخصوصی به نام galette des rois می خورند. این کیک از ایالتی در جنوب آمریکا به نام Louisiana گرفته شده است.

 

۶ برای بچه ها یی که بعد از سال ۱۹۷۵ به دنیا آمده اند، تصویرشان از مفاهیم «سال نو» بیشتر بر اساس انیمیشن Shiny New Year، ساخته رودولف شکل گرفته است که دنباله انیمیشن قبلی اش یعنی «گوزن دماغ قرمز» بود. او در این به پرنده ای بزرگ و البته ترسناک و بچه ای به نام Happy را نشان می دهد.

 

 

۷ یهودیان نیز در سال نو غذای محبوبی با نام Rosh Hashana می خورند، در فرهنگ ها ی دیگر نیز بدین ترتیب مردم جشنهایی برگزار کرده و غذاهای مخصوص می خورند.

 

 

۸ اول ژانویه در تقویم مسیحیت به نام مهمانی the Circumcision of Christ شناخته می شد.

 

 

۹ سال نو در اسکاتلند Hogmanay نامیده می شود. بنا بر باور مردم ریشه سال نو به یک جشن باستانی آنها بازمی گردد. Hogmanay در میان جنبش پروتستان ها به صورت مخفیانه برگزار می شد اما از قرن هیجدهم به بعد جنبه عمومی تری به خود گرفت. یکی از سنتهای دوست داشتنی در فرهنگ آنها سنت «اولین قدم» نام دارد: طبق این رسم اولین فردی که در نیمه شب از درگاه یا آستانه خانه یک دوست یا همسایه رد شود، هدیه ها یی نمادین مثل نمک، زغال سنگ، و یک نوع کیک میوه ای (به نام کلوچه سیاه) برایش می آورد. رسم و رسوم محلی در اسکاتلند تنوع گسترده ای دارد.

 

 

۱۰ Auld Lang Syn تقریبا به معنی «خیلی خیلی قدیمی» می شود و به صورت ناقص توسط رابرت برنز نوشته شده است. وقتیکه برنز این ترانه را به موزه موسیقی اسکاتلند فرستاد، نوشت «آهنگ پیش رو، آهنگی قدیمی، مربوط به زمانهای گذشته، که هرگز چاپ نشده است و حتی تا وقتی که من را از مردی پیر گرفتم هنوز به صورت دستی هم نوشته نشده بود. درحالیکه تن اصلی آهنگ مورد قبول واقع نشد، اما مردم غرب و مسیحیان سراسر جهان به خوبی این آهنگ را می شناسند.

مریم محبعلی‌نژاد


باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 144683 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 81
     درج شده در 657 روز و 7 ساعت و 49 دقیقه قبل
    
رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 13 دی 1394 )

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir آغاز 'كنفرانس گوادلوپ' با حضور سران كشورهاي غرب براي بررسي اوضاع ايران (1357 ش)
در مقطعي كه سراسر ايران، در تظاهرات و راهپيمايي عليه رژيم پهلوي بود و هر لحظه ضعف و انحطاط آن، بيشتر نمايان مي‏شد، سران چهار قدرت بزرگ غرب به پيشنهاد فرانسه، در جزاير گوادلوپ در شرق درياي كاراييب در آمريكاي مركزي گرد هم آمدند و به بررسي رويدادهاي ايران و آينده آن پرداختند. در اين ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir آغاز به كار نخستين گردهمايي جنبش ‏هاي آزادي‏ بخش جهان در تهران (1358ش)
نخستين گردهمايي جنبش‏هاي آزادي بخش جهان در تهران گشايش يافت و نمايندگان نهضت‏هاي آزادي‏بخش در آن حضور يافتند. شناساندن ابعاد عميق و گسترده انقلاب اسلامي به جهانيان، معرفي نهضت‏هاي آزادي‏بخش جهان و فراهم آوردن زمينه‏هاي مساعد براي وحدت هرچه بيشتر اين نهضت‏ها در برابر ظلم و جور امپرياليسم ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir ابلاغ پيام تاريخي امام خميني(ره) به 'گورباچف' رييس جمهور اتحاد جماهير شوروي (1367ش)
به قدرت رسيدن ميخاييل گورباچف در اتحاد جماهير شوروي، موجب تحوّلات عظيمي در جهان كمونيسم گرديد. حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران كه ناظر جريانات مهم سياسي بين‏المللي بود، از اين فرصت به نحو احسن استفاده كرده و با دعوت جهان كمونيسم به اسلام، در صدد برآمدند تا خلاء به ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir درگذشت 'نيمايوشيج' شاعر نوسراي معاصر (1338ش)
علي اسفندياري معروف به نيما يوشيج در سال 1276ش در روستاي يوش در استان مازندران به دنيا آمد. او در مدرسه چندان موفق نبود و به تحصيلات آكادميك اهميتي نمي‏داد. انقلاب‏هاي اجتماعي سال‏هاي 1300 و 1301، نيما را به كناره‏گيري از مردم و زندگي در ميان جنگل‏ها و دامان طبيعت و هواي آزاد كشاند ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir شهادت شهید مسعود شفاپی (1360ش)
شهید مسعود شفاپی در سال ۱۳۳۴ش در تهران و در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان هستی گشود. او قبل از اوج‌گیری انقلاب اسلامی، مقاطع تحصیلی دبستان و دبیرستان را تا اخذ مدرک دیپلم سپری کرد و در گرماگرم مبارزات مردمی در جریان به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی با عشقی توصیف‌ناپذیر به حضرت امام خمینی ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir شهادت شهید ایوب ذوقی (1365ش)
شهید ایوب ذوقی، فرزند یعقوب در سال ۱۳۳۲ش در یکی از روستاهای استان سرسبز گیلان چشم به عرصه هستی گشود. ایوب، دوران تحصیل خود را در طالقان و تهران به اتمام رساند و در سال ۱۳۵۶ش به خدمت آموزش و پرورش درآمد. پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به رهبری خمینی کبیر (ره) و هجوم بی‌امان نیروهای ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir زادروز جلال‌ الدین همایی ادیب، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی (1278ش)
جلال‌الدین همایی ادیب، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی، در سال ۱۲۷۸ در اصفهان زاده شد. پدرش میرزا ابوالقاسم محمدنصیر متخلص به طرب و جدش ملا محمدرضا همای شیرازی هر دو از شعرا و دانشمندان معروف عصر خود بودند. جلال‌الدین تحت نظارت پدر دانشمند خود و در خانواده‌ای که کلیه اعضای آن ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir ایران از هلند تعدادی هواپیما خریداری کرد.(1349ش)

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir ایران به چین 500 میلیون ریال پنبه فروخت(1350ش)

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir عربستان سعودی و ایران یک موافقتنامه اقتصادی امضاء کردند(1350ش)

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir ساواک قم در تلگرافی خطاب به ساواک کرمان، ضمن اشاره به اقدامات آقای محمدمهدی ربانی رانکوهی و در نهایت تبعید اجباری ایشان به شهر بابک، از ساواک این شهر خواست تا اعمال و رفتار ایشان را در برخورد با آقای شیخ حبیب الله قویدل کنترل کند.(1356ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 22 ربیع الاول 1437 )

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir وقوع غزوه‏ ي 'بني ‏نضير' و بيرون راندن يهوديان از مدينه (4 ق)
پس از واقعه‏ي غزوه‏ي احد و شكست سپاه اسلام در برابر بت‏پرستان و مشركان قريش، فرصتي براي يهوديان مقيم مدينه به دست آمد تا عليه پيامبر اسلام(ص) و مسلمانان مدينه توطئه و دسيسه نمايند. از جمله اين كه آنان با ترفندهايى قصد كشاندن پيامبر(ص) به داخل قلعه‏ي بني‏نضير را نموده تا در آن جا به ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir درگذشت 'محيي الدين مغربي' منجم آندلسي (682 ق)
محي الدين مغربي رياضي‏دان و منجم آندلسي در زادگاهش فقه را آموخت اما چون گرايش بيشتري به رياضي و نجوم داشت به مطالعه در اين علوم روي آورد و دانش بسيار اندوخت. محي الدين مدتي به عنوان دستيار خواجه نصيرالدين طوسي در رصد خانه‏ي مراغه به كار اشتغال داشت و در اين مدت، تجارب بسيار با ارزشي ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir شهادت 'شيخ خليفه مازندراني' رهبر نهضت سربداران‏خراسان توسط مغولان (736 ق)
شيخ خليفه مردي پاكيزه روزگار بود از اهالي مازندران كه چندي را در نزد شيخ بالو زاهد آملی هم قریه خود كه از اقطاب مازنداران بشمار مي رفت، تلمذ و شاگردي كرد،‌ اما چون آنچه را كه به دنبالش بود در محضر ايشان نيافت، تصميم گرفت تا به محضر شيوخ و عرفاي ديگر بشتابد. در اين ايام شيخ ركن الدين ...

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 3 ژانویه 2016 )

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir استقلال كامل 'نيكاراگوئه' در امريكاي مركزي (1838م)
كشور جمهوري نيكاراگوئه در امريكاي مركزي واقع است. تاريخ نيكاراگوئه مانند ساير جمهوري‏هاي امريكاي مركزي با دوران طولاني سلطه اسپانيا كه قريب سه قرن به طول انجاميد، آغاز مي‏شود. در سال 1821م به دنبال ناآرامي‏ها در اسپانيا، نيكاراگوئه نيز مانند ساير كشورهاي امريكاي لاتين، استقلال خود ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir درگذشت 'پير لاروس' اديب و لغت‏ شناس معروف فرانسوي (1875م)
پيِر لاروس اديب و لغت شناس بزرگ فرانسوي در23 اكتبر 1817م در خانواده‏اي فقير در شهر پاريس به دنيا آمد. وضع مالي پدرش به قدري بد بود كه قدرت نداشت حتي براي پسرش يك لباس آبرومند خريداري نمايد و پيِر با شلوار پاره و مندرس در دبستان و دبيرستان مورد تمسخر و استهزاء دانش‏آموزان قرار مي‏گرفت. ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir سرنگوني 'مانوئل نوريگا' در پاناما پس از مداخله نظامي امريكا (1990م)
پس از مرگ عمر توريخوس رهبر نظامي پاناما در سال 1981 و چند سال آشفتگي سياسي، سرانجام قدرت به دست يك ژنرال ديگر به نام مانوئل نوريگا افتاد. وي پيش از آن درصدد اعمال سلطه مستقيم بر كانال پاناما و خارج ساختن آن از دست نيروهاي امريكايى بود. وي هم‏چنين به علت عدم تمكين از سياست امريكا و ...

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir امضاي پيمان 'استارت 2' بين امريكا و روسيه (1993م)
مذاكرات محدود ساختن سلاح‏ هاي استراتژيك، از سال 1969م بين امريكا و شوروي سابق آغاز شد و در طي چند مرحله به امضاي قراردادهاي سالت 1 و 2 انجاميد. هرچند در اين ميان پس از تهاجم شوروي به افغانستان، تنش‏هايى ميان امريكا و شوروي بروز كرد ولي با روي كار آمدن گورباچف و ايجاد دگرگوني در شوروي ...


باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط fardsaeid با 144683 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 68
     درج شده در 660 روز و 5 ساعت و 25 دقیقه قبل
    

جشن کریسمس در کشورهای مختلف

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir
خبرآنلاین

در اکثر کشور های اروپایی جشن کریسمس برگزار شد، ولی سنت های مختلف این جشن در کشور های مختلف چیست؟

کریسمس جشنی است که سالانه به علت میلاد مسیح میان همه کشور های مسیحی گرفته می شود و میلیارد ها نفر در آن شرکت می کنند.

 

به علت اینکه زمان دقیق تولد مسیح معلوم نیست، کلیساها به طور توافقی کریسمس را روز ۲۵ دسامبر اعلام کرده اند، اما این جشن در بعضی کلیسا ها ۷ یا ۸ ژانویه گرفته می شود.

 

اما به جز اینکه در زمان این جشن تفاوت هایی وجود دارد، در نحوه برقراری آن هم تفاوت هایی وجود دارد؛ در نحوه کادو دادن، در اندازه درخت، شام شب کریسمس و ...

 

بابا نوئل، پدر کریسمس یا سنت نیکولاس؟

 

در هر کشوری چهره‌های اسطوره ای متفاوتی هدیه کریسمس را می آورند، این فرد در اکثر کشورها بابانوئل است ولی در بعضی کشورها این فرد افسانه ای فرق دارد برای مثال در لهستان و اکراین هدیه را سنت نیکولاس می آورد. سنت نیکولاس یکی از مسیحیان ۴ قرن پس از میلاد بوده است.

 

به طور کلی سه فرد افسانه ای این هدیه ها را می آورند؛ بابانوئل، سنت نیکولاس و پدر کریسمس.

 

سلیقه در درخت کریسمس

 

در درخت کریسمس نیز میان کشور های اروپایی تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد.

 

یک تولید کننده درخت کریسمس در دانمارک می‌گوید: فرانسوی ها درخت کوچکتر را ترجیح می دهند. اما هلندی ها و دانمارکی ها درختی دوست دارند که فضاهای کافی بین شاخه های آن باشد تا بتوانند تزئینات بیشتری را بین آنها جای دهند.

 

مردم روسیه هم برخلاف بیشتر کشورهای اروپایی، عموما درخت های بلند و بزرگ را می پسندند.

 

به طور سنتی در روز کریسمس چه چیزی خورده می شود؟

 

انگلیس؛ شام روز کریسمس در این کشور اغلب بوقلمون در کنار سیب زمینی کباب شده و سبزیجات است، دسر هم اغلب «پودینگ کریسمس»، پای گوشت با خامه یا کاستارد و کیک کریسمس است.

 

فرانسه؛ ماهی دودی، اسکالپ، صدف و حلزون از پیش غذاهای محبوب فرانسه برای روز کریسمس است. اینکه بخواهید روز کریسمس در فرانسه گیاه خوار باشید، کار بسیار سختی است، غذای اصلی معمولا از گوشت است. این گوشت یا گوشت بوقلمون و یا گوشت غاز است.

 

دسر هم بیشتر کیکی پر از شکلات، کره یا خامه است.

 

آلمان؛ آلمانی ها معمولا در روز کریسمس غذای سبکی را انتخاب می کنند، تا فعالیتشان در روز های بعدی کم نشود. آن ها اکثرا در روز کریسمس سوسیس و سالاد سیب زمینی می خورند. در دو روز بعدی که آلمان ها به بازدید خانواده شان می روند، غذاهای بهتری می خورند!

 

مجارستان؛ در این کشور، سوپ و مرغ غذای اصلی است. برای دسر هم مجارستانی ها دانه های خشخاش و آجیل می خورند. طبق افسانه ها این غذاها برای آنها پول، خوش شانسی و شادی می آورد.

 

ایتالیا؛ منوی روز ۲۴ دسامبر: سالاد اختپوس، نوعی اسپاگتی با ماهی، ماهی خاردار، ماهی سرخ شده در روغن، مارماهی سرخ شده و نوعی سالاد ایتالیایی. همچنین دسر های مختلفی در مناطق مختلف ایتالیا سرو می شود.

 

اسپانیا؛ در آخرین شب سال در این کشور شما مجبور هستید به ازای هر ساعت انگوری بخورید، در روزی هم که کادو ها داده می شود (۶ ژانویه) مردم اسپانیا کیک می خورند.

 

ترکیه؛ غذا مخصوص در شب سال نو این کشور بوقلمون است.


باز منتشر شده توسط fardsaeid در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


      [ 1 ] 2 3 4 5 6 7 8 9 10  مشاهده صفحه بعدی  مشاهده صفحه آخر

توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.