مسابقه دین و اندیشه خانه قرآن باشگاه کاربران جامعه ورزشی خانواده خوشبخت دنیای کودکان آشپزی و تغذیه موبایل دانش و تکنولوژی مجله سلامت سیاست گردشگری
دنیای عکس و عکاسی اقتصاد زنان ادبیات هــنر سینما و تلویزیون بزرگان و مشاهیر مهدویت سرگرمی دانلود نرم افزار مرکز کتاب پایگاه ها جستجو روابط عمومی مقالات
     
صفحه اصلی وب سایت فید مطالب وب سایت عضویت رایگان در وب سایت جستجو در وب سایت سوالات رایج نقشه وب سایت درباره ما تماس با ما  

حتما ببینید
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله
لینکستان وب سایت های مفید
لینکستان تبیان زنجان معرف وب سایت شما
احادیث حضرت محمد
عکس و عکاسی مقالات
امر به معروف و نهی از منکر
طبقه بندی موضوعی مطالب
فعال ترین اعضا این ماه
فعالان ارسال دعوتنامه این ماه
ارسال دعوتنامه


آیا مایلید دوستان خود را نیز دعوت به مشاهده محتوای بروز این وب سایت کنید ؟
آیا میدانید با ارسال هر دعوت نامه 5 امتیاز( به همراه 15 امتیاز رزرو) به مجموع امتیازات شما افزوده میشود ؟



 

دریافت رایگان مطالب
آیا میدانید میتوانید مقالات وب سایت را با استفاده از قدرت گوگل و بصورت روزانه در ایمیل خود دریافت و مطالعه کنید ؟؟
بیش از صد ها عنوان مطلب خواندنی را روزانه به همین راحتی و هر زمان که مایلید مطالعه کنید !
عضویت رایگان دریافت مقالات در ایمیل

برای مشاهده توضیحات بیشتر اشاره گر ماوس خود را روی هر عنوان نگه دارید . بخش مطالب روزانه اعضاء سرویس دیگری از خدمات وب سایت به اعضا میباشد که شما را قادر می سازد  مطالب و علاقه مندی های خود را در وب سایت درج نمایید .

این امکان زمینه حضور جدی شما را در دنیای مجازی اینترنت فراهم آورده و ضمن انتشار محتوای شما بنام خودتان ,  با کمک سرویس معرفی به موتور های جستجو , آنرا در  صدر جستجو ها و معرض دید هزاران کاربر روزانه  اینترنت و وب سایت قرار  دهد و کمک می کند  براحتی در جمع کاربران فعال خانواده ما قرار بگیرید .

توجه : نوشته  و مطالب این بخش دارای هویت شخصی از سوی کاربران ( ساختار وب لاگ) بوده و مسئولیت آن به عهده کاربر می باشد .
قوانین ارسال مطلب را ببینید تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.

 
نوشته شده توسط salammohammad با 13 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 111
     درج شده در 743 روز و 8 ساعت و 42 دقیقه قبل
    
تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

باز منتشر شده توسط salammohammad در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط p00a7rs12 با 45 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 98
     درج شده در 765 روز و 11 ساعت و 18 دقیقه قبل
    

در سالیان اخیر دنیای مجازی شرایطی را پدید آورده که بعضا در اموری حتی گوی سبقت را از دنیای حقیقی ربوده است! این ظرایط جدید، امتیازات، منافع و مشکلات جدیدی را هم به همراه خود به ارمغان آورده است. قمار یکی از اموری که مجازی اش هم مانند حقیقی اش مطرود و ناپسند و از نظر شرع حرام است. قمار در دنيای حقيقی و چه در دنيای مجازی، قمار است. قمار جزو آن دسته از امور محرّمی است که نقش مخرّب آن برای روانشناسان نیز روشن شده که تشديد تضادهای داخلی، اختلافات خانوادگی، ازدياد کينه و دشمنی از جمله آنهاست.
هرچند ممکن است برخی افراد در ظاهر منافع دنیوی هم کسب کنند -که البته افراد اگر متضرر نشوند نفع دنیوی هم نمی برند!- ولی این منفعت در برابر زیان معنوی که نصیبشان می گردد ناچیز است. خداوند متعال نیز می فرماید که گناه شراب و قمار از نفعشان بزرگتر است. (آیه ۲۱۶ سوره بقره)
در رساله اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری در این رابطه آمده است:
س ۱۱۲۱. آيا اگر افراد بدون شرط بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حکمى دارد؟
ج. بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى شود، به طور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شرکت کند.
                                                                                                                                 ***
س ۱۱۲۵. بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق کامپيوتر چه حکمى دارد؟
ج. اگر بازی بین دو نفر باشد حکم بازى با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی می کند در صورتی که مفسده ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد.
                                                                                                                                 ***
سه نکته:
* سه نوع قمار حرام

در خصوص قمار چهار حالت متصور است که سه حالت آن از نظر شرعی حرام و ممنوع هستند.
۱- بازی با آلات قمار همراه با شرط بندی.
۲- بازی با آلات قمار بدون شرط بندی.
۳- بازی با غیر آلات قمار همراه با شرط بندی.
۴- بازی با غیر آلات قمار بدون شرط بندی.
سه مورد اول حرام و مورد آخری جایز است. البته در خصوص مورد دوم اختلاف نظرهایی بین فقها وجود دارد و مورد سوم استثنائاتی هم دارد مانند شرط بندی در تیراندازی و اسب دوانی که مجوّز روایی و شرعی دارد.

 

** آلات قمار را چه کسی تعیین می کند؟
اما آلات قمار چیست؟
هر وسیله یا ابزاری که طبق نظر عُرف در قماربازی به کار رود و برای این کار شهرت یافته باشد.
و ملاک تشخیص آن با چه کسی است؟
عُرف تشخیص می دهد که این وسیله، آلت قمار است یا نه.
عُرف به چه کسی می گویند؟
عُرف فرد خاصی نیست بلکه به میانگین نظرات همه مردم (اعم از عوام و خواص، مرد و زن و بزرگ و کوچک) گفته می شود. یعنی برای فهم نظر عُف نه باید به سراغ یک طلبه سختگیر در امور دینی رفت و نه یک فرد بی مبالات در این زمینه. بلکه مجموع و برآیند نظرات همه مردم ملاک است.


*** تفاوت مهم در حکم شرعی پاسور مجازی و حقیقی
در خصوص پاسور در فضای حقیقی حکم به طور مطلق حرمت است. حتی گفته اند با آن وسیله بازی دیگری نیز انجام نشود. اما در فضای مجازی یک تفاوت مختصر و مهم در فتوا وجود دارد. برخی فقها به طور کلی پاسور در فضای مجازی را هم حرام می دانند مانند آیات عظام بهجت، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و تبریزی. آیت الله سیستانی معتقدند اگر یک طرف بازی دستگاه باشد بهتر است باز ترک شود. مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نیز گفته اند در صورتی که با آن قمار نکنند مانعی ندارد. نظر مقام معظم رهبری مطابق آنچه در اجوبة الاستفتائات منتشر شده و در سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبری khamenei.ir و همچنین پایگاه اطلاعرسانی دفتر معظم له  leader.ir نیز هست (نه آنچه در برخی سایتها موجود است) این است که 'اگر به تنهایی بازی می کند و مفسده ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد'


باز منتشر شده توسط p00a7rs12 در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 120827 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 85
     درج شده در 784 روز و 3 ساعت و 56 دقیقه قبل
    

آیا به جای نماز، نذر و نیاز قبول است؟

اگر قرار بود «نیاز» بهترین جایگزین نماز باشد، آیا خود امیرالمؤمنین(ع) این مسأله را نمی‌دانستند تا این همه نماز نخوانند و حال آنکه در اواخر عمر شریفشان در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند.

 نذر و نیاز

نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت‌های دیگر هم قبول می‌شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی‌شود، همان ‌طور که اگر انسان شبانه‌روزی پنج نوبت در نهر آبی شست‌وشو کند، آلودگی در بدنش نمی‌ماند، نمازهای پنج‌گانه هم انسان را از گناهان پاک می‌کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمی‌خواند، یکی دیگر از پرسش‌هایی که درباره نماز در فرق انحرافی مطرح می‌شود این است که برخی مانند «اهل حق»، نماز نمی‌خوانند و می‌گویند ما به جای نماز، نذر و نیاز داریم ! علت این عقیده چیست و آیا چنین چیزی مورد قبول است؟
 
واحد پاسخگویی مرکز تخصصی نماز در جواب این پرسش می‌نویسد:
 
«اهل حق» نام یکى از فرقه‌هاى غُلات(غلوکنندگان در حق امامان) است که على‌اللهى هم نامیده مى‌شوند، آنان درباره امام على(ع) راه غلو را پیموده و براى او مقام الوهیت اثبات کرده‌اند، البته برخى افراد این فرقه ممکن است چنین اعتقادهایى نداشته باشند.
 
پیروان این فرقه بیشتر در شهر کرمانشاه، شهرستان کرند غرب (منطقه دالاهو )، بخش گهواره، کوزران، سرپل ذهاب و اطراف قصر شیرین زندگی می‌کنند.
 
بنا به اظهار برخی علمای شیعه، بیشترین پیروان فرقه «اهل حق» جزو مستضعفین فکری مذهب شیعه هستند که به دلیل عدم آگاهی از معارف ناب اسلامی دچار چنین اعتقاداتی شده‌‌اند.
 
در خصوص علت  نماز نخواندن این فرقه باید بگوییم: متأسفانه پیروان این فرقه دلیل محکمی برای نماز نخواندن خود ارائه نکرده‌اند، به گونه‌ای که برخی آن‌ها در پاسخ به این سؤال که چرا نماز نمی‌خوانند، این بیت را بیان می‌کنند:
 
اگر نیاز نباشد نماز بی‌سود است/اگر نیاز دهی پس نماز بیهوده است
 
بین مردم عادی اهل حق نیز در رابطه با نخواندن نماز بهانه‌هایی مطرح است، مثلاً می‌گویند: چون علی(ع) را سر نماز کشتند، ما نماز نمی‌خوانیم یا می‌گویند ما چون به حقیقت رسیده‌ایم، نیازی به نماز نداریم.(1)
 
در حالی که آیات قرآن کریم بر وجوب و اقامه نماز ، به ویژه نمازهاى یومیه بسیار تأکید و سفارش شده و برای آن وقت‌های معینی قرار داده شده است، قرآن کریم می فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً»(2)؛ نماز را از زوال خورشید(هنگام ظهر) تا نهایت تاریکى شب‏(نیمه شب‏) برپا دار و همچنین قرآن فجر (نماز صبح‏) را؛ چرا که قرآن فجر، مشهود(فرشتگان شب و روز) است!، لذا این گونه نیست که هر کسی به سلیقه خود زمانی را برای نماز قرار داده یا آن را ترک کند.
 
علاوه بر اینکه اینان ادعای پیروی از امام علی(ع) را دارند، در حالی که حضرت علی(ع) تا آخرین لحظات عمر شریف خود هیچ گاه نماز را ترک نکردند.
 
اگر فرقه اهل حق، الوهیت آن حضرت را قبول دارند، باید به این سؤال پاسخ دهند که آن حضرت در طول عمر خود برای چه کسی نماز خوانده و برای چه کسی سجده می‌کردند و سخنان و خطبه‌هایی را که از آن حضرت برای اثبات یگانگی خداوند و همچنین توصیه‌های اکید ایشان نسبت به اقامه نماز را چگونه توجیه می‌کنند!
 
آیا کسانی که ادعا می کنند چون به حقیقت رسیده‌اند،  نماز  نمی‌خوانند، بر این باورند که حضرت علی(ع) تا آخر عمرشان به حقیقت نائل نشده بود که تا آخرین لحظه نماز می‌خواندند؟!
 
اگر قرار بود «نیاز» بهترین جایگزین نماز باشد، آیا خود آن حضرت این مسأله را نمی‌دانستند تا این همه نماز نخوانند و حال آنکه در اواخر عمر شریفشان در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند.(3)
 
پاسخ سوم: اگر قرار بود به بهانه اینکه حضرت علی(ع) در نماز کشته شد، کسی نماز نخواند، اولین کسانی که باید نماز را ترک می‌کردند، خاندان آن حضرت هستند و حال آنکه به شهادت تاریخ و روایات فراوان، خاندان آن حضرت بیشترین اهمیت را به نماز می‌دادند و دیگران را نیز به نماز توصیه می‌کردند، به عنوان نمونه فرزندش امام حسین(ع) در روزی همچون عاشورا  نماز را ترک نکرد و کسی مانند امام زین العابدین(ع) از کثرت سجده و نماز به «سجاد» –بسیار سجده کننده- و «زین‌العابدین» –زینت عبادت کنندگان– ملقب شد.
 
علاقه‌مندان دیگر پرسش‌های نمازی خود را در بخش «بپرسید» سایت قنوت مطرح کنند.


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 120827 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 103
     درج شده در 784 روز و 3 ساعت و 59 دقیقه قبل
    

حکم برهنه شدن در سینه زنی ها

آنچه در روايات فراوان مورد سفارش و تأكيد است عزاداري و محزون و گريان بودن در مصيبت شهادت و مظلوميت و فقدان اولياي الهي به ويژه سالار شهيدان، امام حسين(ع) است.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

برهنه شدن در سینه زنی ها

یکی از سوالات مطرح در خصوص عزاداری اینکه نظر مراجع در مورد برهنه شدن در سینه زنی چیست؟
 
پاسخ:
 
آنچه در روايات فراوان مورد سفارش و تأكيد است عزاداري و محزون و گريان بودن در مصيبت شهادت و مظلوميت و فقدان اولياي الهي به ويژه سالار شهيدان، امام حسين(ع) است. شكل عزاداري و چگونگي آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه اي مختلف است و در روايات بر شكل خاصي از آن تأكيد نشده است. لخت شدن در مراسم عزاداري كه در بعضي جاها معمول است تابع همين عرف و عادت است و داراي فضيلت و ارزش خاصي نمي باشد و هيچ گونه تأكيدي بر آن نشده بلكه در جاهايي كه اين مراسم در معرض ديد و تماشاي خانم ها مي باشد، ترك اين كار و با لباس عزاداري كردن بدون شك بهتر و مناسب تر است. بلكه اگر كمك به گناه باشد جايز نيست.
 
نظر مراجع:
 
حضرت امام و آيت الله فاضل : اگر لخت شدن باعث مفسده نباشد، اشكال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند.
(امام، استفتائات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46؛ فاضل، جامع ‏المسائل، ج 1، س 2163 و 2165.)
 
آيت الله مكارم : احتياط واجب آن است كه مردان از اين كار خوددارى كنند.
(مكارم، استفتائات، ج 2، س 765.)
 
آيت الله تبريزى : اشكال ندارد
(تبريزى، استفتائات، س 2004 و tabrizi.org، لخت شدن عزاداران.)
 
آيت الله صافى : اگر در معرض ديد زنان نامحرم نباشد، اشكال ندارد.
(صافى، جامع‏ الاحكام، ج 2، س 1597.)
 
آيت الله بهجت : بنابراحتياط واجب بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند.
(بهجت، توضيح‏ المسائل، م 1937.)
 
آيت الله خامنه اي : در صورتى كه نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد، برهنه شدن و سينه زدن جايز است ولى مناسب است با لباس عزادارى انجام بگيرد.
 
جام نیوز


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


نوشته شده توسط rohisamadi با 120827 نوشته تا این لحظه
تعداد بازدید تا این لحظه : 107
     درج شده در 784 روز و 4 ساعت و 0 دقیقه قبل
    

نکاتی درباره نذری خوردن و نذری دادن

 


از آنجا که غذای نذری در حجم بالایی پخته می‌شود و امکان نگهداری صحیح آن داخل یخچال وجود ندارد، بهتر است کار پخت‌وپز ناهار نذری را از صبح همان روز و شام نذری را از عصر همان روز شروع کنید.

 


تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

 5 نکته درباره نذری خوردن

1. معمولاً غذاهای نذری، چرب هستند و احساس سنگینی و پری پس از خوردن آن‌ها به ما دست می‌دهد، بنابراین در خوردن این غذاها زیاده‌روی نکنید و در صورت امکان، یک عدد لیمو همراه خود داشته باشید تا آن را روی غذایتان بچکانید.

 

2. نوشیدن یک لیوان چای رقیق یا یک لیوان آب‌میوه حاوی ویتامین C، مانند آب پرتقال یا لیموشیرین، 20 دقیقه پس از خوردن غذای نذری یا به محض رسیدن به منزل، می‌تواند احساس پری و سنگینی را از بین ببرد و تا حدی هم آثار مخرب مصرف غذای چرب را در بدنتان خنثی کند.

 

3. در صورت امکان در کنار غذای نذری، از خوردن سالاد یا سبزی‌های تازه هم غافل نمانید.

برای حفظ سلامت خود، خانواده و محیط زیست هم که شده، برای گرفتن غذای

نذری، یک ظرف مناسب همراه خود ببرید تا مجبور به دریافت غذا با ظرف‌های

یک‌بار مصرف پلاستیکی نشوید

 

4. غذاهای نذری، چرب و گاهی شور هستند و در بیشتر مواقع با روغن‌های جامد و مضر طبخ می‌شوند. مصرف بیش از اندازه این غذاها می‌تواند سلامت قلب را به خطر بیندازد و باعث بالا رفتن فشار خونمان هم بشود بنابراین فقط به اندازه نیاز یک وعده غذایی خود یا خانواده‌تان، غذای نذری بگیرید و از انبار کردن آن داخل یخچال، خودداری کنید.

 

5. اگر غذای نذریتان زیاد آمد، می‌توانید آن را حداقل یک تا دو روز داخل یخچال یا 4-3 روز داخل فریزر نگهداری کنید. نگه داشتن بیشتر از این مدت غذای نذری باعث بدطعم شدن آن می‌شود.

 

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

2 نکتـه درباره نذری گرفتن

1. برای حفظ سلامت خود، خانواده و محیط زیست هم که شده، برای گرفتن غذای نذری، یک ظرف مناسب همراه خود ببرید تا مجبور به دریافت غذا با ظرف‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی نشوید.

 

2. برای اینکه با قاشق‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف، غذای داغ نذری را نخورید و امکان ابتلا به سرطان یا آسیب رساندن به محیط زیست را افزایش ندهید، قاشق و چنگال استیل سبک داخل کیفتان بگذارید و برای خوردن غذا از آن‌ها استفاده کنید.

 

12 نـکـتـه دربـاره نـذری دادن

1. اگر قصد دارید به بیشتر از 50 نفر نذری بدهید، به طور حتم خودتان از پس پختن غذا برنمی‌آیید و باید از یک آشپز ماهر کمک بخواهید. این آشپز باید پروانه بهداشت کاری داشته باشد و سلامت باشد. کمک گرفتن از آشپزی که سرما خورده یا به بیماری‌های عفونی و ویروسی خاصی مبتلاست، کار عاقلانه‌ای نیست. در غیر این صورت امکان انتقال این بیماری‌های واگیر به افرادی که از غذای نذری شما می‌خورند، دور از انتظار نیست.

اگر غذای نذری اضافه آمد، آن را بین خانواده‌های محله‌هایی که افراد نیازمند بیشتری در آن‌ها زندگی می‌کنند یا در آسایشگاه‌های سالمندان و مراکز بهزیستی پخش کنید. نگهداری غذا در حیاط منزل، حتی در این روزهای سرد سال هم کار معقولی نیست

 

2. اگر می‌خواهید از آشپزهای تجربی یا آشنایان خود برای پخت‌وپز کمک بگیرید، از آن‌ها بخواهید تمام اصول بهداشتی پخت غذا را رعایت کنند. این اصول می‌توانند شامل شستن دست‌ها پیش از شروع کار، پوشیدن دستکش، پیش‌بند و کلاه (یا روسری) مناسب و استفاده از ماسک در هنگام پخت غذا باشد.

 

3. اگر قرار است ظرف‌های بزرگ را بعد از یک سال از انباری بیرون بیاورید و غذای نذری را داخل آن‌ها بپزید، حتماً این ظروف را پیش از استفاده با آب و مواد شوینده به خوبی بشویید. احتمال آلوده شدن ظروفی که یک سال در انباری مانده‌اند با گرد و خاک، آلودگی‌های محیطی و حتی ترشحات بدن حشرات مختلفی مانند سوسک وجود دارد.

 

4. از آنجا که غذای نذری در حجم بالایی پخته می‌شود و امکان نگهداری صحیح آن داخل یخچال وجود ندارد، بهتر است کار پخت‌وپز ناهار نذری را از صبح همان روز و شام نذری را از عصر همان روز شروع کنید.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

  

5. تا لحظه‌ای که می‌توانید، غذا را از روی حرارت برندارید و در آخرین زمان ممکن، آن‌ها را داخل ظروفی که می‌خواهید پخش کنید، بریزید. با این کار، احتمال فساد غذا را کم می‌کنید و حتی اگر آن‌ها را به موقع به دست مردم برسانید و مردم هم همان موقع غذا را بخورند یا به درستی در یخچال نگهداری کنند، این احتمال به صفر خواهد رسید.

 

6. اگر غذای نذری اضافه آمد، آن را بین خانواده‌های محله‌هایی که افراد نیازمند بیشتری در آن‌ها زندگی می‌کنند یا در آسایشگاه‌های سالمندان و مراکز بهزیستی پخش کنید. نگهداری غذا در حیاط منزل، حتی در این روزهای سرد سال هم کار معقولی نیست چون اگر دمای غذا برای مدت بیشتر از 2 ساعت بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد باقی بماند، امکان فساد مواد موجود در آن و نفوذ آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی وجود خواهد داشت. از طرف دیگر، مصرف غذایی که داخل یخچال نگهداری نشده است می‌تواند باعث ابتلا به مسمومیت غذایی، به خصوص در بین بچه‌ها، سالمندان و خانم‌های باردار شود.

 

7. حتماً پیاز یا سیب‌زمینی غذای نذری را هم به جای روغن جامد یا روغن مایع معمولی با روغن مایع مخصوص سرخ کردن، تفت بدهید و سرخ کنید. استفاده از روغن‌های مایع هم به جای روغن‌های جامد، برای طبخ برنج بهتر و سالم‌تر است.

 

8. اگر پیاز یا سیب‌زمینی غذای نذری را از چند روز قبل سرخ کرده‌اید، حتماً آن‌ها را تا روزی که قرار است غذا را بپزید، در شرایط مناسب فریز کنید و نگه دارید. البته بهتر است که این کار را در روز پخت غذا انجام دهید تا اکسیداسیون روغن در اثر فریز شدن و دوباره سرخ شدن، پیش نیاید.

از دوغ یا حتی آب به جای نوشابه‌های گازدار، به عنوان نوشیدنی در کنار غذای نذری استفاده کنید

 

9. برای پخش کردن غذای نذری به جای ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی، از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی یا فومی استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست برسانید.

 

10. اگر با دوستان و اطرافیان خود رودربایستی ندارید، از آن‌ها بخواهید برای بردن غذای نذری، با خودشان از منزل ظرف بیاورند تا استفاده از ظروف یک‌بار مصرف را به حداقل برسانید.

 

11. اگر می‌خواهید غذای نذری را در بین خانواده‌های کم‌درآمد، ساکنان بهزیستی‌ها، آسایشگاه‌های سالمندان یا حتی شیرخوارگاه‌ها پخش کنید، بهتر است آن را در دو ظرف بزرگ برنج و خورش داخل ماشین بگذارید و از خانواده‌ها یا مسوولان مراکز مختلف بخواهید ظروف غذاخوری را برای دریافت غذا بیاورند. به این ترتیب، استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف و آسیب به محیط زیست کاهش می‌یابد.

 

12. از دوغ یا حتی آب به جای نوشابه‌های گازدار، به عنوان نوشیدنی در کنار غذای نذری استفاده کنید.


باز منتشر شده توسط rohisamadi در وب سایت تبیان مرکز زنجان
پیگیری نوشته های کاربر مطالب این کاربر را پیگیری کنید (بزودی)


      [ 1 ] 2 3 4 5 6 7 8 9 10  مشاهده صفحه بعدی  مشاهده صفحه آخر

توجه : مدیریت وب سایت در صورت دریافت مجوز قانونی از سوی مراجع ذیصلاح نسبت تغییر در محتوای  ارسالی کاربران و یا مراحل قانونی اعلام شده اقدام خواهد نمود.
تبیان زنجان با تایید نمایش مطالب ارسالی کاربران آنرا تایید محتوایی و قابل استناد نمی کند . مديران محتوا تنها حق اصلاح يا حذف مطالب نامربوط ( دارای مشکل فنی نمایش و ناقض قوانین ارسال مطلب هر بخش ) را دارند.
© 2004- Tebyan. The content is copyrighted to Tebyan Cultural and Information center and may not be reproduced on other websites.